bean305 skrev:
2636553 Har du egen erfarenhet från området?
Nej, men känner ju några som levt i GP-depåerna/team under rätt många år.
En viktig förmåga som teamen tittar på är självklart HUR förarna kommunicerar med teknikerna. Men det är ju inte så att rossi sitter på fabriken och petar på ritningarna.
sandstream skrev:
2636664 Jag anser mig inte vara på en nivå för att kunna säga bu eller bä angående det du skriver men jag TROR personligen att mycket ligger på föraren och hans förmåga att verkligen kunna förklara hur hojen känns.
Sätt mig i ett MotoGP-team tillsammans med världens bästa ingenjörer och det skulle bli pannkaka eftersom jag inte kan känna skillnaden mellan olika inställningar som Rossi och pojkarna kan.
Amen!
Ja, det ligger mycket i vad föraren förmedlar tillbaka.
Det ligger också mycket i om det TEST-föraren tror kan fungera för försteföraren. Grejen ingenjörerna tar fram kanske funkar klockrent för testpiloten, men för Rossi kanske den suger totalt eftersom det är sådan temposkillnad.
Alla är givetvis delaktiga i hur bra cykeln blir. Men som Gustav skriver, det är skillnad att få ett chassi, eller 4 olika att testa och sen säga vilket som är bäst, eller 4 olika motorer med olika toppar.
Rossi packade såklart ihop bästa möjliga paket..
Men är rossi skyldig till att hojen gick så jäkla illa i början på säsongen, d.v.s långsammare än året innan på kvalen? Nja, knappast, Yammas ingenjörer hade en idé som verkade fungera, ända till säsongen drog igång.
Eller som Haydens koppling mitt under säsongen, knappast hayden som ritat den på kvällarna hemma..
valmers skrev:
2636857 Jodå, inga problem. Min åsikt är att Max Biaggi inte hade det som krävdes för att utveckla en MotoGP-racer. Först hos Yamaha, sedan hos Honda. Samarbetsvårigheter, divalater och oförmåga att komma runt brister i ett package var orsaken.
Du "glömde" svara på frågan om du måste förlöjliga andra.
Kallar mig varken rr-estet eller allvetande. Men det är väl bäst att jag håller käften och låter bill och bull sprida sina "sanningar" annars är man ju både taliban, estet och allt möjligt..