GPS till motorcykel, Vilken ska man ha?

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Ja som rubriken lyder, jag funderar på att skaffa mig en GPS till hojjen.
Frågan är ju då självklart vilken ska man välja? Har aldrig använt gps på motorcykel tidigare..

Tips på modeller och vad man ska tänka på mottages tacksamt.
Gärna tips på var dom köpes billigast oxå.

Såå kom igen nu, vilken GPS använder just du?

//
Jerker

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Jag använder min gamla androdlur (nexus S) och CoPilot navigator med Nordenkator. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alk.copilot.eumarket.premiumeupan&feature=more_from_developer#?t=W251bGwsMSwxLDEwMiwiY29tLmFsay5jb3BpbG90LmV1bWFya2V0LnByZW1pdW1ldXBhbiJd

Uppfyller mina krav på GPS. Anledningen till att jag köpte CoPilot var att du kan manuellt redigera en rekommenderat rutt genom att dra delar av rutten till den/de vägar du egentligen vill åka och CoPilot räknar om rutten utifrån dina önskemål. Så det blir lite som om du själv skulle plotta ut färdvägen via POI men lite sämre då du måste göra det direkt i telefonen.

Men som sagt, uppfyller mina behöv och kostade inte mer än ett par hundra kr. Kan köpa till en europakarta för 300kr och en USA-karta för dryga 50kr.

Vill jag även kunna spara färdvägen använder jag MyTracks/MinaSpår appen som finns för Android.

Edit: Just ja, den går att köra offline vilket jag uppskattar, särskilt om man är och snurrar i utlandet.

Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Jag använder min gamla androdlur (nexus S) och CoPilot navigator med Nordenkator. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alk.copilot.eumarket.premiumeupan&feature=more_from_developer#?t=W251bGwsMSwxLDEwMiwiY29tLmFsay5jb3BpbG90LmV1bWFya2V0LnByZW1pdW1ldXBhbiJd

Uppfyller mina krav på GPS. Anledningen till att jag köpte CoPilot var att du kan manuellt redigera en rekommenderat rutt genom att dra delar av rutten till den/de vägar du egentligen vill åka och CoPilot räknar om rutten utifrån dina önskemål. Så det blir lite som om du själv skulle plotta ut färdvägen via POI men lite sämre då du måste göra det direkt i telefonen.

Men som sagt, uppfyller mina behöv och kostade inte mer än ett par hundra kr. Kan köpa till en europakarta för 300kr och en USA-karta för dryga 50kr.

Vill jag även kunna spara färdvägen använder jag MyTracks/MinaSpår appen som finns för Android.

Edit: Just ja, den går att köra offline vilket jag uppskattar, särskilt om man är och snurrar i utlandet.

Tack så mycket för det tipset:) Dra om rutten som man själv önskar låter ju riktigt lovande får jag ju säga.
Kör du med en hållare till telefonen på styret eller hur gör du?

Nu är det dock så att jag själv har Iphone. Kankse finns till den med?
Låter ju helt klart som ett ytterst prisvärt alternativ.

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Jag använder en standard bil 25**garmin som sitter med sugpopp på tanken- när jag behöver GPS.
Har kör 1500mil på detta vis. Har en strap runt kaneln ock foten och en strap runt kabeln fastklämd i en kåpskar som säkring om sugproppen skulle släppa-men har aldrig hänt-än.

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Garmin 660, gjord för ändamålet, vattentät, gummiupphängt innanmäte etc, känns skottsäker.

Kostar skjortan, känns uråldrig.

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Jag har garmin 550. Funkar kanon.
MEN skulle idag kanske köra på telefonen som gps om jag kunde få till vattenskydd+ någon smart laddning.
Inte så svårt misstänker jag.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Bil gps för ca 900:- Räcker för att hitta hotell och matställen.
Planera en rutt hemma och sedan följa den slaviskt är inget för mig.

Last edited:

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Ibland är det bra med rutter. Kan vara svårt att hitta de mindre vägarna förbi en stad exempelvis.
Annars använder jag GPSen mest till att köra "vilse" med.

Jag har Garmin på segelbåten me´.
Men är missnöjd med att det kostar flera tusen
att uppdatera och att det inte går att få med
senaste kart infon för enheten är för gammal.
Men skala bort bilder och onödig info då säger jag.
Nää det går inte förstår du för att bla bla bla.
Ja det är svaret man får.
Känns som de får ligga på bra nu om de ska ifatt plattor och mobiler.
JAG kommer köpa Ipad eller liknande med vattenskydd till segelbåten den dagen det är dags.

MC Doktorn

Guest
Zumo 660 och 220 är sannolikt de bästa gps erna för ändamålet att använda den på MC för 97%.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Sygic ska man hålla ett öga på, de implementerar features som communityn föreslår och röstar på

Last edited:

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Jag skall köra med iPhone för kortare turer och ipad (kanske mini) i tankväskan när det blir långtur, bara det kommer en vattentät hållare till nya iPhonen tills dess.
I bilen har då iPhone funkat mer är utmärkt, allt hänger såklart på Navigeringsappen, jag har testat ett flertal med balandade resultat, nästa säsong skall jag testa Copilot vilken verkar riktigt tydlig och trevlig.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!