GPS till motorcykel, Vilken ska man ha?

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ja som rubriken lyder, jag funderar på att skaffa mig en GPS till hojjen.
Frågan är ju då självklart vilken ska man välja? Har aldrig använt gps på motorcykel tidigare..

Tips på modeller och vad man ska tänka på mottages tacksamt.
Gärna tips på var dom köpes billigast oxå.

Såå kom igen nu, vilken GPS använder just du?

//
Jerker

Jag använder min gamla androdlur (nexus S) och CoPilot navigator med Nordenkator. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alk.copilot.eumarket.premiumeupan&feature=more_from_developer#?t=W251bGwsMSwxLDEwMiwiY29tLmFsay5jb3BpbG90LmV1bWFya2V0LnByZW1pdW1ldXBhbiJd

Uppfyller mina krav på GPS. Anledningen till att jag köpte CoPilot var att du kan manuellt redigera en rekommenderat rutt genom att dra delar av rutten till den/de vägar du egentligen vill åka och CoPilot räknar om rutten utifrån dina önskemål. Så det blir lite som om du själv skulle plotta ut färdvägen via POI men lite sämre då du måste göra det direkt i telefonen.

Men som sagt, uppfyller mina behöv och kostade inte mer än ett par hundra kr. Kan köpa till en europakarta för 300kr och en USA-karta för dryga 50kr.

Vill jag även kunna spara färdvägen använder jag MyTracks/MinaSpår appen som finns för Android.

Edit: Just ja, den går att köra offline vilket jag uppskattar, särskilt om man är och snurrar i utlandet.

Last edited:
Jag använder min gamla androdlur (nexus S) och CoPilot navigator med Nordenkator. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alk.copilot.eumarket.premiumeupan&feature=more_from_developer#?t=W251bGwsMSwxLDEwMiwiY29tLmFsay5jb3BpbG90LmV1bWFya2V0LnByZW1pdW1ldXBhbiJd

Uppfyller mina krav på GPS. Anledningen till att jag köpte CoPilot var att du kan manuellt redigera en rekommenderat rutt genom att dra delar av rutten till den/de vägar du egentligen vill åka och CoPilot räknar om rutten utifrån dina önskemål. Så det blir lite som om du själv skulle plotta ut färdvägen via POI men lite sämre då du måste göra det direkt i telefonen.

Men som sagt, uppfyller mina behöv och kostade inte mer än ett par hundra kr. Kan köpa till en europakarta för 300kr och en USA-karta för dryga 50kr.

Vill jag även kunna spara färdvägen använder jag MyTracks/MinaSpår appen som finns för Android.

Edit: Just ja, den går att köra offline vilket jag uppskattar, särskilt om man är och snurrar i utlandet.

Tack så mycket för det tipset:) Dra om rutten som man själv önskar låter ju riktigt lovande får jag ju säga.
Kör du med en hållare till telefonen på styret eller hur gör du?

Nu är det dock så att jag själv har Iphone. Kankse finns till den med?
Låter ju helt klart som ett ytterst prisvärt alternativ.

Jag använder en standard bil 25**garmin som sitter med sugpopp på tanken- när jag behöver GPS.
Har kör 1500mil på detta vis. Har en strap runt kaneln ock foten och en strap runt kabeln fastklämd i en kåpskar som säkring om sugproppen skulle släppa-men har aldrig hänt-än.

Garmin 660, gjord för ändamålet, vattentät, gummiupphängt innanmäte etc, känns skottsäker.

Kostar skjortan, känns uråldrig.

Jag har garmin 550. Funkar kanon.
MEN skulle idag kanske köra på telefonen som gps om jag kunde få till vattenskydd+ någon smart laddning.
Inte så svårt misstänker jag.

Bil gps för ca 900:- Räcker för att hitta hotell och matställen.
Planera en rutt hemma och sedan följa den slaviskt är inget för mig.

Last edited:
Ibland är det bra med rutter. Kan vara svårt att hitta de mindre vägarna förbi en stad exempelvis.
Annars använder jag GPSen mest till att köra "vilse" med.

Jag har Garmin på segelbåten me´.
Men är missnöjd med att det kostar flera tusen
att uppdatera och att det inte går att få med
senaste kart infon för enheten är för gammal.
Men skala bort bilder och onödig info då säger jag.
Nää det går inte förstår du för att bla bla bla.
Ja det är svaret man får.
Känns som de får ligga på bra nu om de ska ifatt plattor och mobiler.
JAG kommer köpa Ipad eller liknande med vattenskydd till segelbåten den dagen det är dags.

Zumo 660 och 220 är sannolikt de bästa gps erna för ändamålet att använda den på MC för 97%.

Sygic ska man hålla ett öga på, de implementerar features som communityn föreslår och röstar på

Last edited:
Jag skall köra med iPhone för kortare turer och ipad (kanske mini) i tankväskan när det blir långtur, bara det kommer en vattentät hållare till nya iPhonen tills dess.
I bilen har då iPhone funkat mer är utmärkt, allt hänger såklart på Navigeringsappen, jag har testat ett flertal med balandade resultat, nästa säsong skall jag testa Copilot vilken verkar riktigt tydlig och trevlig.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick