GPS till motorcykel, Vilken ska man ha?

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Kan ni rekommendera en bra smartphonehållare till bilen ?

Jag har en patentlösning på det, funkar kanon. Sätt en liten metallplatta bakpå telefonen (På Samsung S3 fungerar det bra mellan batteriet och bakstycket så inget syns). Sen köper du en stark magnet (Claes Olsson har kanonbra starka magneter) som du sätter fast i bilen. Jag har två bilar och byter telefon lite titt som tätt, detta är diskret och fungerar kanon. Dessutom billigt och passar alla telefoner.

/Johan

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag har en patentlösning på det, funkar kanon. Sätt en liten metallplatta bakpå telefonen (På Samsung S3 fungerar det bra mellan batteriet och bakstycket så inget syns). Sen köper du en stark magnet (Claes Olsson har kanonbra starka magneter) som du sätter fast i bilen. Jag har två bilar och byter telefon lite titt som tätt, detta är diskret och fungerar kanon. Dessutom billigt och passar alla telefoner.

/Johan

Magneten är jättebra, på vissa telefoner......på andra så tar de livet av touchdisplay, sensorn som känner av vinkeln på telefonen och diverse annat som kan vara användbart på luren. Hur jag nu vet det. =o/ Hint, htc desire, funkar, SE mini pro funkar inte.

En bra hållare, www.brodit.se , nej, de är kanske inte billigast, men de fungerar riktigt riktigt bra. Och har fästen för de flesta mobiler och anpassade för de flesta fordon.

/Han som slängt magneten och gått över till dyrare modell av montering

Last edited:

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Kör med Garmin zumo 350lm,helt suverän.Glöm allt vad mobiler och sådant plåttrigt elände heter.Funkar väl när man sitter som passagerare i bil,inte när man kör väl:rolleyes:.Kör man hoj och ska ha en bra gps,köp en gps som är till för det.Annars kan man ju köpa en bra karta om det inte får kosta.Annars går zumon 350 lös på runt 4500kr,väl värt det tycker jag.Och det är väl en av Garmins senaste där man plockat bort mp3 spelaren och sånt tjafs som 660 och 550 har.Har ju med säkerheten att göra:)

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Finns ju billiga vattenväta GPS-hållare för styret, aningen smidigare än den där klunsen. Duger utmärkt att lägga bil-GPS i. Vet iofs inte om jag är så pepp på att ha telefonen på styret i störtregn, eller när man klotar.

Exempel:
http://www.buybits.com/Product/6522...-Satnav-Systems-sku-6522.aspx#prodFullDetails

Använder bara gps på hojen när jag ska längre tur, så då passar det fint med lite extra utrymme för plånbok, nycklar osv. Men jag ser vad du menar, vill man bara ha en så osynlig som möjligt variant är den lite klumpig. Regn är jag inte så orolig för, det brukar vara rätt torrt över instrumenten ändå. Och den är ju regnskyddad...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

/Johan
Bra tips, ska testa det. Har en S1 och e S2, båda har nog plats för en metallplatta .. vad använde du för nåt ?kommer inte på nåt i stål som går att preja i där ..

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Magneten är jättebra, på vissa telefoner......på andra så tar de livet av touchdisplay, sensorn som känner av vinkeln på telefonen och diverse annat som kan vara användbart på luren. Hur jag nu vet det. =o/ Hint, htc desire, funkar, SE mini pro funkar inte.

En bra hållare, www.brodit.se , nej, de är kanske inte billigast, men de fungerar riktigt riktigt bra. Och har fästen för de flesta mobiler och anpassade för de flesta fordon.

/Han som slängt magneten och gått över till dyrare modell av montering

Tack för detta tipset också, får se vad jag väljer ..

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är de bra?
Om du var ironisk så....Har en polare som kör seapilot. Helt fantastiskt.

Vid senaste uppgraderingen (iOS 6) så övergick de till att använda Apples egna (ej färdigutvecklade) kartor.
Om man jämför dem med Googles kartor så suger de.

Maps.jpg

maps_1.jpg
Kartorna är under utveckling hela tiden, så de blir bättre. Men att hämta in försprånget som Google har är inte enkelt och kommer att ta lång tid.
Apple verkade ha blivit lite tagna på sängen över hur dåliga de egna kartorna egentligen var.

Last edited:

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Jag vill med ha en GPS! Främst för att göra rutter för grusväg när jag kör skithojen. Jag har fortfarande inte hittat någon bra app som fixar navigering efter waypoints. Eller har jag bara inte fattat hur man gör det? Det går ju lägga upp en rutt i google maps och sen följa manuellt men då funkar inte navigations, dvs man får inga kördirektiv.

Har tittat en del på fästen till telefonen (Galaxy s3) och hittat ultimate addons tough case. Finns en uppsjö med olika fästanordningar och skalet ser schysst ut. Men dyrt...någon här som testat?

Sneglade även lite på ruskigt billiga Kina-gpser, typ en sånhär
Har någon här testat en sån?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Hyyland.

Det är princip bara vissa Garmin modeller som duger till det du skall använda den till.

Skall man bara ha en GPS för att hitta till målet duger vad fan som helst.

Men vill du kunna köra längs en förutbestämd rutt(UTAN ATT RUTTEN RÄKNAS OM VID MINSTA AVVIKELSE FRÅN FÖRUTBESTÄMD RUTT) eller spår så är det ett fåtal Garmin GPSer som gäller och garmins program för ruttplanering, Mapsource eller Basecamp, du skall ha i datorn.

Bra länkar:
http://resmark.se/gps/gpstips.pdf
http://www.mcgpsinfo.com/

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Du tror inte iPad blir lite stor? Jag har nyss köpt en Nexus 7 (7" mot paddans 10"). Den funkar nog, men är fortfarand ei största laget.

Betr CoPilot (iaf för Android) så är det gratis nu. Man tankar ned grundprogrammet, gratis, sen ingår en region, tex Nordics. Gratis. Vill man ha röstguidning och/eller fler regioner så kostar det några hundringar, men fortfarande inte dyrt.

Klart intressant. Så du skall använda den på hojen? Har du hittat nån "ruggad" låda som passar till nexusen också?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ibland är det bra med rutter. Kan vara svårt att hitta de mindre vägarna förbi en stad exempelvis.
Annars använder jag GPSen mest till att köra "vilse" med.

Jag har Garmin på segelbåten me´.
Men är missnöjd med att det kostar flera tusen
att uppdatera och att det inte går att få med
senaste kart infon för enheten är för gammal.
Men skala bort bilder och onödig info då säger jag.
Nää det går inte förstår du för att bla bla bla.
Ja det är svaret man får.
Känns som de får ligga på bra nu om de ska ifatt plattor och mobiler.
JAG kommer köpa Ipad eller liknande med vattenskydd till segelbåten den dagen det är dags.

Det är väldigt få paddor som har GPS.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s104664923

iPad har A-GPS vilket väl är OK om man ligger på en väg med bil och tycker ett fel på 1km är OK. Som jag varit med om.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag vill med ha en GPS! Främst för att göra rutter för grusväg när jag kör skithojen. Jag har fortfarande inte hittat någon bra app som fixar navigering efter waypoints. Eller har jag bara inte fattat hur man gör det?

Navigon stödjer turer med upp till tolv waypoints på iOS.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Min Tomtom funkar kanon sedan jag laddade ner komplementet Tripmaster.
Kringfunktionen med blåtand till hjälmen, koppling till mobiltelefonen o.s.v. samt regntätheten utan anmärkning. Vad du än köpter; se till att skaffa grejer så den laddas från bågen under färd.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
För er som funderar på att dra ström genom ciggplugg hona/hane så kan detta vara intressant. Borde bli något billigare materialkostnad och dessutom fysiskt mindre plats att dölja detta i/under/mellan hojen.
CT_2010-02-23-165435.jpg
Forumtråden med mer info och bilder här: http://forums.nicoclub.com/12v-usb-charger-that-s-not-a-cigarette-lighter-plug-t467609.html

Det finns snorbilliga ciggplugg till USB enheter på dx.com. Det kan ta lite tid att få hem. Men vi pratar 1.60USD för 1A-variant och 3.00USD för 2A-variant(förvisso två portar). Gratis frakt ^^

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...