Grön laser

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det är inte lasrarna det är fel på, det är ägarna!!1

Oförklarliga laserattacker mot glassätande piloter förekommer oftast i de fall ägaren köpt en laserpekare med tvivelaktig manual, och inte från en seriös tillverkare.

Så vad hindrar Sune, 13 år och imbecill, från att köpa från en Seriös Tillverkare(tm)?

Vad definierar en Seriös Tillverkare(tm)?

Klart som fan det är fel på ägarna. Det är därför jag tycker att ägarna skall låsas in. Jag skrev inte att lasern skulle låsas in, eller hur?

Och om någon nu anser sig ha ett legitimt behov av att ha en laser som kan skada andra så skall det behovet givetvis bevisas genom licensförfarande och förvaring enligt vapenlagen.

Kan också informera om att piloter under inflygning inte äter glass... eller ens dricker kaffe.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Fakk vad cool !!111

Nu vill man ha en sån också :mad:

Kan grönlaser skära i metall? Hur mycket effekt skulle man behöva för att kunna skära 0.5 - 2 mm stål eller aluminium på rimlig tid? Går det att få tag på?

Tänk att ha något sånt med variabel effekt för att kunna skära och gravera saker. Bye bye Dremel. :D

Jag vet inte hur stark en sådan måste vara om du ska skära genom 1mm stål på några minuter men det är säkert mycket mycket högre än dessa som säljs. Den laser som industrin har för att skära stål brukar vara över 100W.

Detta är en kraftig laser på 7000W
http://www.thefabricator.com/LaserCutting/LaserCutting_Article.cfm?ID=1416

Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag likställer dessa lasrar med vapen och borde de borde ge fängelse för innehav. Det finns absolut ingen anledning att man ska ha dom utom för djävelskap.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jaaaaaaaaaaa! Förbud - det är precis vad Sverige behöver mer av........ :rolleyes:

Jag kikade på laser/tactical light tillsats till puffran och de i affären rekommenderade grön laser då räckvidden är längre. Dessa borde alltså förbjudas enligt er???

Vad är det som gör "frihet under ansvar" så oattraktivt?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det faktum att puckon inte kan hantera det?

Det dröjer inte länge innan det står moppefuckon på en motorvägsviadukt och bländar folk med grön laser så att det händer en olycka.

Redan nu springer AFA fuckon omkring och bländar poliser med dom.

Snart blir en taxichaffis bländad och får dagskassan/bilen stulen.

Hur många exempel behöver du?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Får man fråga vad du jagar nattetid? Inte grymt enkelt med eftersök på natten direkt. Säg nu inte att du har det "bafatt" det är coolt.

Jag är också skeptisk till mer förbud men det här kan ju snart bli en dödsolycka och va fan ska nån med en grön laser till? Känns som att jag har klarat mig utan och inte kommer att behöva nån framöver heller.

Jaaaaaaaaaaa! Förbud - det är precis vad Sverige behöver mer av........ :rolleyes:

Jag kikade på laser/tactical light tillsats till puffran och de i affären rekommenderade grön laser då räckvidden är längre. Dessa borde alltså förbjudas enligt er???

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag såg faktiskt det och hoppas att det finns nåt vettigt skäl.

PS. Det där var ju IR som man inte kan se innan man blir manglad av en dum helikopter med minigun :)

Du har helt enkelt missat att han bor i US :D

[YOUTUBE-ID]1FXRk5O3oJ4[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
PS. Det där var ju IR som man inte kan se innan man blir manglad av en dum helikopter med minigun :)

Ah, har inte så bra koll men gissade på att det kunde vara grönlaser.

Det sägs vara AC-130 i det klippet men helt klart kan man bli manglad av en helikopter också :D

[YOUTUBE-ID]ksq43zrVJP8[/YOUTUBE-ID]

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Lagom roligt för oss yrkesförare att folk går runt och bländar oss med lasrar.
Speciellt kul om man får en permanent ögonskada på köpet...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lasersikte till jakt är kass.
Vad har man för nytta av en liten ljuspunkt en kilometer bort?

Edit:
Jag kanske ändrar mig när man kan helsteka vildsvin i flykten.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Pang, pang, pang fast lite fooooortare som Kalixbon sa om K-pisten :)

My bad, det där hade jag inte koll på. Det är nog hyfsat jobbigt att vara i the receiving end på den där...

AC 130 är lite mera än en helikopter ;)[YOUTUBE-ID]DpyFMEKQyrk[/YOUTUBE-ID]

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Får man fråga vad du jagar nattetid? Inte grymt enkelt med eftersök på natten direkt.

Jag jagar inte. Dessutom skulle lasern hamna på en pistol, inte ett gevär.

Iom en starkare ljuspunkt tyckte jag det var lättare att se den gröna lasern i dagsljus, men tydligen är lagarna för självförsvar striktare om man eftermonterat dylik utrustning, så det får nog vara för den här gången.

:)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fattar mig inte på folk som medvetet försöker ge bestående synskador på andra människor, hur jävla pantad är man då inte som människa? Blir fan förbannad!
Det är nog samma människor som undrar varför snuten gör allt för att störa deras mc-åkande också, och för sitt liv inte fattar varför.

Undrar om dom går bitchslappar Tomas Möller också för att han har en trött HD, och inte förstår varför alla ben i kroppen plötsligt gick av?

• Gilla
Reaktioner: ft

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag jagar inte. Dessutom skulle lasern hamna på en pistol, inte ett gevär.

Iom en starkare ljuspunkt tyckte jag det var lättare att se den gröna lasern i dagsljus, men tydligen är lagarna för självförsvar striktare om man eftermonterat dylik utrustning, så det får nog vara för den här gången.

:)
Tjöp rödpunkt.
Funkar.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det faktum att puckon inte kan hantera det?

Det dröjer inte länge innan det står moppefuckon på en motorvägsviadukt och bländar folk med grön laser så att det händer en olycka.

Redan nu springer AFA fuckon omkring och bländar poliser med dom.

Snart blir en taxichaffis bländad och får dagskassan/bilen stulen.

Hur många exempel behöver du?

Eller vad sägs om piloter i charterplan redo för inflygning... har ju redan skett ett par sådana incidenter och skulle det bli allvarligt så blir det väldigt allvarligt ganska kvickt.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600

Så det vore OK med dig att jag hade frihet att gå omkring och hålla en syl mot ditt öga? Mitt ansvar att inte dunka till... frihet under ansvar.

Folk skall vara fria att inte få synen permanent skadad för att de råkar komma ivägen för andras leksaker. Det är en betydligt viktigare frihet än friheten att äga en laser med mer effekt än vad som är praktiskt användbart.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så det vore OK med dig att jag hade frihet att gå omkring och hålla en syl mot ditt öga? Mitt ansvar att inte dunka till... frihet under ansvar.

Äh, han bor ju i landet där alla är fria att bära vapen, men har ansvar att inte springa omkring inne på skolor och skjuta ihjäl varandra, det funkar finfint!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC