Grabbkväll - vilken mat och dricka?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
En ganska enkel sak att göra är baconlindad fläskfilé.
Du behöver:
Bacon
Fläskfilé
Kärlek

Tillagning:
Vräk över lite salt och peppar på fläskfilén.
Linda in den i bacon.
Sätt in i ugn.
Vänta tills det är klart.
Färdig!

Följdfrågor på det :fakta
Ska man steka filén innan den ska in i ugnen?
Ska man ha något mer i ugnsformen?
Vid vilken innertemperatur är köttet klart?
Ska man baka in i aluminiumfolie och låta köttet ligga ett tag?

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
om du gillar att laga mat men inte vill lägga massor med tid på det, men ändå överraska!

musslor, aioli och bröd! (många har bara ätit burkmusslor och det är skit jämfört med the real shit). tar lite tid att äta men jävligt gott!

varför inte byta oxfile mot typ hjort? släng på grillen, lite goda såser till(typ BBQ, salsa eller nån vitlöksdressing) och sen bara en fet sallad med nötter och rostad potatis.

sen till ölen kan du göra kanderade nötter!
jävla mycket godare än chilinötter ect! och enkelt!
rosta på nötterna i pannan, på med socker och smält. ha sen i lite smör och en nypa salt!

jag lovar att du impar och får lovord för den maten!:tummenupp

//Robin

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har man dåligt med tid (eller låga ambitioner) funkar det bra med öl, chips och Wii också.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Följdfrågor på det :fakta
Ska man steka filén innan den ska in i ugnen?
Ska man ha något mer i ugnsformen?
Vid vilken innertemperatur är köttet klart?
Ska man baka in i aluminiumfolie och låta köttet ligga ett tag?

Man kan steka den lite före ifall man vill, men det blir ju svårare att linda baconet ordentligt om den är varm. Innertemperatur vet jag inte riktigt. Kring 20 minuter bör nog räcka. Skär upp en bit ifall du är osäker. Fläskkött ska ju vara genomstekt. Det är inte så dumt att kasta in lite färska champinjoner/paprika/lökskivor på samma plåt så de får stekas i baconfettet :)

Jag har alltid varit emot aluminiumfolie men det funkar väl att ha den i det också om man känner för det.

Bilder från när vi åt det för några helger sen
http://honkiie.se/?p=625

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det blir baconlindad fläskfilé och klyftpotatis i ugn.
Sen hittade jag en burk egenplockade kantareller i frysen.
Så tänkte göra en sås på det. Eller finns det något bättre jag kan använda kantarellerna till?

Ölkorv, chips och chilinötter som tilltugg.

Och en väldans massa alkohol :fyllisar
Får jag komma med ett förslag?
Addera palsternacka, morötter och vitlök till den där formen med klyftpotatis så får du rostade rotfrukter istället (om man vill vara riktigt seriös så slänger man i lite rotselleri också). Glöm inte rikligt med olivolja och strö sedan riktigt flingsalt över.

Kantarellerna hade jag bara smörstekt och sedan slängt på en rostad macka som en liten förrätt, en bra pilsner och en snaps till det. :drool
Kan det bli grabbigare och enklare?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Får jag komma med ett förslag?
Addera palsternacka, morötter och vitlök till den där formen med klyftpotatis så får du rostade rotfrukter istället (om man vill vara riktigt seriös så slänger man i lite rotselleri också). Glöm inte rikligt med olivolja och strö sedan riktigt flingsalt över.

Kantarellerna hade jag bara smörstekt och sedan slängt på en rostad macka som en liten förrätt, en bra pilsner och en snaps till det. :drool
Kan det bli grabbigare och enklare?

Du läser mina tankar ;) Självklart har jag tänkt att ha andra rotfrukter än enbart potatis :tummenupp

Ja, en god kantarellmacka blir ju aldrig fel.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Du läser mina tankar ;) Självklart har jag tänkt att ha andra rotfrukter än enbart potatis :tummenupp

Se till att köra lite längre och på lite lägre värme så blir vitlöksklyftorna sådär karamelliserade så de blir krispiga på utsidan och kola-sega och söta inuti! :fakta

....Så hellre 60-80 minuter på knappt 200grader än 45 minuter på 225.

Är ni ett gäng grabbar behöver du två hela vitlökar som du plockar klyftorna ifrån.

För egen del blir det nog rotsakslåda med sötpotatis samt riktigt klibbiga spareribs och grillad majskolv i morgon...

Edit:
Ett måste är denna fantastiska sås:
shapeimage_3.png

Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Se till att köra lite längre och på lite lägre värme så blir vitlöksklyftorna sådär karamelliserade så de blir krispiga på utsidan och kola-sega och söta inuti! :fakta

....Så hellre 60-80 minuter på knappt 200grader än 45 minuter på 225.

Är ni ett gäng grabbar behöver du två hela vitlökar som du plockar klyftorna ifrån.

Tackar för tipset :tummenupp

Men frågan är om man ska vara så ond att totalt förstöra de kompisar som är singlars chans att få ragg vid eventuell utgång framåt midnatt. Genom att dränka maten i vitlök.
Eller det kanske man ska :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tackar för tipset :tummenupp

Men frågan är om man ska vara så ond att totalt förstöra de kompisar som är singlars chans att få ragg vid eventuell utgång framåt midnatt.
Eller det kanske man ska :D

Karamelliserade vitlökar smakar inte och luktar inte som vanlig vitlök. Ser du bara till att det är inne i ugnen tillräckligt länge så...! :fakta

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Karamelliserade vitlökar smakar inte och luktar inte som vanlig vitlök. Ser du bara till att det är inne i ugnen tillräckligt länge så...! :fakta

Det visst jag inte. Har aldrig ätit det.
Då är det bara att köra på med vitlöken alltså :tummenupp

Såg att du hade slängt upp en bild på en sås.
Vart hittar jag den i sthlm? Gärna på söder...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det visst jag inte. Har aldrig ätit det.
Då är det bara att köra på med vitlöken alltså :tummenupp

Såg att du hade slängt upp en bild på en sås.
Vart hittar jag den i sthlm? Gärna på söder...

Den brukar finnas hos ICA och har även funnits på IKEA.. :hihi

Den är grymt god och en favorit sedan ett par år.

Rotsakslåda med en massa vitlköksklyftor är en favorit men se som sagt till att låta den stå tillräckligt länge i ugnen. 75 minuter på 200grader kan nog vara en hyffsad gissning om du skall göra till ett gäng. Högre värme och du riskerar att bränna vitlökarna istället för att karamellisera dem.

Rotsakerna kan du ju förbereda redan på förmiddagen. Potatisklyftorna kan du ju skala och skära till redan på morgonen så är det bara att låta dem stå i en bunke med vatten så håller de tills det är dags att brassa igång.

Edit:
Vill du få helstekt fläskfilé perfekt så är tipset att du steker så det får färg i pannan och sedan ställer in dem och låter dem gå klart i ugnen med en köttermometer. Det är svårt(omöjligt) försöka steka klart hela fläskfiléer om de dessutom är inrullade i bacon. Det som lär hända då är vidbränd bacon och rå i mitten.
Så stek så det får färg och ställ in i ugnen med köttermometer i tjockaste delen av filén. Låt gå till 63-65 grader. Ta ut och packa in filéerna i lite folie och låt dem stå i 10 minuter innan servering.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...