Gran Premio d'Italia MUGELLO

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hade varit ku! men så länge de har kvar tractioncontrol så blir de inte mer sladdande även om de har 300hk.... :död
De hade bra TC även på 990-tiden och jag tror inte att vi kommer att se någon större skillnad nästa år jämfört med i dag. Möjligen går kurvhastigheten ner lite och det kanske kan öppna för fler omkörningar.

För bästa racing borde de ta bort alla typer av elektronik men det kommer aldrig att ske så länge MSMA är de som bestämmer reglerna.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag håller inte med. Han bör få ett eget, med tanke på hans stora respekt för Doohan tror jag inte han vill ha det heller. Finns vissa likheter, det håller jag med om.
Nu tar du väl i? Enda likheterna jag ser: Båda kommer från Australien, kan köra hoj och har haft turen/skickligheten att hamna på för tillfället snabbaste hojar.

I övrigt är Doohan en gigant jämfört med Stoner!

Mick skadade bromsbenet så det var amputationsläge, bromsade med tummen under tiden läkarna reparerade och fortsatte vinna.
VS
Casey har problem att hänga med OCH hålla sig på hjulen, hoppar av mitt i säsongen och åker hem och gullar med frun resten av året.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Casey har problem att hänga med OCH hålla sig på hjulen, hoppar av mitt i säsongen och åker hem och gullar med frun resten av året.
Nja, han kom väl tillbaka redan samma säsong?

Håller för övrigt med! Doohan och Stacey bör inte nämnas i samma mening (även om jag gjorde det nu...).
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
De hade bra TC även på 990-tiden...

Men sämre däck, fjädring, chassie och slirkopplingar. Allt det där har utveklats så mycket mera för att passa den typern av GP-hojar som när 990 introducerades var rätt nytt koncept. En GP-cykel ska inte gå på tvären i en sväng. Det tyder på att det är fel på den isf. Så det är nog inte helt rätt att skylla allt på TC. Även om dom också gjorde extremt stora framsteg runt 2007-08 med programmen till TC. Största behållningen av TC är mera att spara däck och bensin och hjälpa till när det är extra svåra förhållander.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men sämre däck, fjädring, chassie och slirkopplingar. Allt det där har utveklats så mycket mera för att passa den typern av GP-hojar som när 990 introducerades var rätt nytt koncept. En GP-cykel ska inte gå på tvären i en sväng. Det tyder på att det är fel på den isf. Så det är nog inte helt rätt att skylla allt på TC. Även om dom också gjorde extremt stora framsteg runt 2007-08 med programmen till TC. Största behållningen av TC är mera att spara däck och bensin och hjälpa till när det är extra svåra förhållander.
Och det är ju precis därför vi inte lär se så stora förändringar nästa år. För att få till det måste elektroniken bort och bränslemängden ökas.
 

MC Doktorn

Guest
Casey har problem att hänga med OCH hålla sig på hjulen, hoppar av mitt i säsongen och åker hem och gullar med frun resten av året.

Men du glömde att nämna det viktigaste nämnligen att Ducati levererar skithojar.
När han till slut kom till ett riktigt team (HRC) som kan utveckla så verkar det hela lösa sig som vi sett med all tydlighet.

Honda progress exposed Ducati weakness, says Valentino Rossi

Man skulle kunna vända på det och säga att

Rossi exposed Ducati weakness fast man beskyllde Stoner för alla problem.

Här kan du läsa vad rossi tycker om skräpet.

Doohan fick allt serverat på silverfat, han behövde knappt styra den :rolleyes:

En fråga ang spies körstil om det är ngn annan än jag som observerat det: När han körde i wsbk och även i början av gp racen med tech3 så hade han ju en ganska speciell still med mkt häng och armbågarna utåt, kallas ju inte för elbowz för inget. Nu tycker jag inte alls att hans körstil ser likadan ut och det är inte så mkt elbowz utan mer att han verkar härma lorenzos stil. Men å andra sidan så går det ju snabbare nu så det passade väl bättre att ratta GP hoj utan ap-häng och armbågar i asfalten. Synd för jag diggade den stilen han körde med i wsbk stenhårt. Det syns mkt mer i wsbk när förarna laddar på jämfört med gp också men det är väl all elektronik som dämpar allt..
Hoppas på mera sladdar och lite mer oldschool riding nästa år när det blir 1000cc:tummenupp

Tror precis som dig att Spies är en av de smartaste förarna som har förmågan att analysera och anpassa sin körstil.

Likheten mellan GP och wsbk kanske blir större med Mgp 2012, precis som mellan SP600 och Moto2 ?
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Montera sånna här på Sic. hoj o dra på han en reflexväst så ska det nog kunna bli bra racing.

150st%F6dhjul.jpg
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
De hade bra TC även på 990-tiden...

För bästa racing borde de ta bort alla typer av elektronik men det kommer aldrig att ske så länge MSMA är de som bestämmer reglerna.

Fan var man saknar power sliding [YOUTUBE-ID]oAhwHquOeQE[/YOUTUBE-ID]

Kommer inte håg hur däcken såg ut efter race runt 2005 - kan inte varit vackra. :tummenupp

Förbränningshojarna i GP-klassen lär inte få mindre styrelektronik mm i framtiden. Det är ju liksom det som är ett av huvudsyftena med fabriksutvecklade racemaskiner - att utveckla tekniken. Inte särskilt troligt att utvecklingen går mot mindre lättkörda hojar med monstereffekt.

Själv hoppas jag på TTXGP - där kan hända mycket roligt. Tvåhjulsdriftssladdar, väldigt annorlunda chassin, olika koncept. Om 5 år drar de om förbränningshojarna:tummenupp
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Kan någon med video pass från motogp.com kort återberätta va rossi säger i intervjun " My season so far" ..... ?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
OM ni har möjlighet så kolla på presskonferensen från idag. Mycket roligt. Pedrosa var on fire och körde över media, sa i princip att Marco Simoncelli är en idiot utan hjärna och Simo såg rasande ut och tyckte Puig och Pedrosa var jEtTTeDuMmAA!
Riktigt kul Heja Pedrosa.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
OM ni har möjlighet så kolla på presskonferensen från idag. Mycket roligt. Pedrosa var on fire och körde över media, sa i princip att Marco Simoncelli är en idiot utan hjärna och Simo såg rasande ut och tyckte Puig och Pedrosa var jEtTTeDuMmAA!
Riktigt kul Heja Pedrosa.


Luktar Prost vs Senna här:)
Han öppnade brödfit*an och talade hårt och tufft:yoparty
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
OM ni har möjlighet så kolla på presskonferensen från idag. Mycket roligt. Pedrosa var on fire och körde över media, sa i princip att Marco Simoncelli är en idiot utan hjärna och Simo såg rasande ut och tyckte Puig och Pedrosa var jEtTTeDuMmAA!
Riktigt kul Heja Pedrosa.

Hahaha, roligt:)
Blir ännu roligare när marco förmodligen kommer att lyckas med att ställa till med ngt spektakel på mugello också.

Finns den bara på motogp.com med videopass eller kan någon lägga upp den här? Borde väl dyka upp nånstans snart annars...
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Vart är Racing underground när man behöver det.
Någon som vet när vad som hänt med siten?

Har inte heller kommit något nytt "After the flag"
Ser fram emot att se intervjuerna. :D
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Toppfartsrekorden på Mugello under åren.

1998: 317,0 km/h, Aoki - Suzuki
1999: 318,6 km/h, Biaggi - Yamaha
2002: 324,5 km/h, Ukawa - Honda
2003: 332,4 km/h, Capirossi - Ducati
2004: 334,0 km/h, Barros - Honda
2005: 340,5 km/h, Checa - Ducati
2009: 349,3 km/h, Pedrosa - Honda
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Otroligt imponerade att alltid se svenska svartsjukan och att hoppas att simon ska ställa till det. Ni svenskar kommer aldrig att ha en förare som är ens i närheten av depon i motogp och aldrig bygga en hoj som ens finner sig på en motogp bana. Det har vi italienare iaf lyckas med. Även vunnit motogp. Nu är det en sak kvar och det är att rossi skall vinna på ducati. Han har gjort det förr och kommer att göra det igen.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top