Gran Premio d'Italia TIM - Mugello 2013

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ju mer man avancerar ju svårare blir motståndarna att passera och det gäller inom de flesta motorsporter. Dagens MotoGP är inte som det var på 80- och 90-talet där man kunde bromsa ifatt 50 meter. Toppförarna kör med sån precision varv efter varv att de får vara glada om de kan ta in ett par tiondelar per varv.

Rossi sitter på en bra hoj och är bättre än de flesta andra förarna så att han tar sig upp till 4-5 plats relativt enkelt är inte så konstigt. Det är sen det blir svårt och så är det för de andra toppförarna också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5814240 skrev:
Ju mer man avancerar ju svårare blir motståndarna att passera och det gäller inom de flesta motorsporter. Dagens MotoGP är inte som det var på 80- och 90-talet där man kunde bromsa ifatt 50 meter. Toppförarna kör med sån precision varv efter varv att de får vara glada om de kan ta in ett par tiondelar per varv.

Rossi sitter på en bra hoj och är bättre än de flesta andra förarna så att han tar sig upp till 4-5 plats relativt enkelt är inte så konstigt. Det är sen det blir svårt och så är det för de andra toppförarna också.

Men jämför man rossi och säg marquez så tar det inte tvärstopp på samma sätt när det ska köras om. Rossi ser nästan ut att sluta försöka ta sig om, medan MM, DP, JL och tom CC är på och försöker och misslyckas om och om igen. RV är ju däremot skenbart mer på när han befinner sig längre ner i fältet. Han kör ju onekligen bättre än Cal, (och en hel hög av de andra förarna med) ändå ligger Cal före...
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det är väl lite av Rossis signum? Så länge han är med i toppen så är han nöjd. Att köra om kan han göra på 3-4 sista varven. Kör han förbi toppen med 20 varv kvar då måste han inte bara förbi utan även öka för att inte bli omkörd. Han spar däck och bränsle så som han kör.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl lite av Rossis signum? Så länge han är med i toppen så är han nöjd. Att köra om kan han göra på 3-4 sista varven. Kör han förbi toppen med 20 varv kvar då måste han inte bara förbi utan även öka för att inte bli omkörd. Han spar däck och bränsle så som han kör.

Kan det vara det som är lite av ett problem för honom då? Att toppen blivit lite jobbig att bara tuffa förbi de sista 4 varven?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5814193 skrev:
Ja, det hade varit intressant. Men om skillnaderna på hojarna är så små som det sägs är jag tveksam. Cal är bra men måste bevisa lite mer i torrt.
Likväl ligger han före i totalen
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5814521 skrev:
Visst gör han det men det är många race kvar och jag skulle bli väldigt förvånad om han ligger före när säsongen summeras.
Ja, fabriksteamen är väl de som utvecklas mest över säsongen ;-) Angående den förra anmärkning så har det väl bara varit 25% blöta race i år?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja, fabriksteamen är väl de som utvecklas mest över säsongen ;-) Angående den förra anmärkning så har det väl bara varit 25% blöta race i år?
Stämmer och Rossi har varit före Cal i 2 av 3 race i torrt. Ett dåligt race, som Le Mans för Rossi, får ett väldigt stort utslag, därav min kommentar om att Cal behöver bevisa lite mer i torrt för att vara "aktuell" på Rossis hoj.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ser ut att kunna bli Wet-race till helgen.
Inga störtskurar vad det ser ut men lite droppar kommer nog.
Får se om Jlo får till hojjen denna gång. :va
Blir nog som vanligt spännade med wet-race iaf! :tummenupp
Skärmklipp.PNG
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Får se om Jlo får till hojjen denna gång. :va
Efter att ha läst lite om vad som skedde efter sightning-varvet så verkar det som att Lorenzos team skruvade bort sig i samband med bytet av framdäcket. Får de ett eller flera pass i blött ska han nog kunna vara med och kriga om första platsen.

Hoppas Rossi och hans team tagit fram en vettig strategi för kvalet till helgen. Det är dags att börja leverera om det ska bli några bra placeringar på racen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Efter att ha läst lite om vad som skedde efter sightning-varvet så verkar det som att Lorenzos team skruvade bort sig i samband med bytet av framdäcket. Får de ett eller flera pass i blött ska han nog kunna vara med och kriga om första platsen.

Hoppas Rossi och hans team tagit fram en vettig strategi för kvalet till helgen. Det är dags att börja leverera om det ska bli några bra placeringar på racen.

Ja, någonting var definitivt fel sist.
Tror nog JLo kommer kriga i toppen till helgen.
Om inte annat är han nog skapligt revanschsugen. :)

Efter slutforceringen i Qatar har det varit lite "mellanmjölk". :(
Men skulle tro att Rossi är mest sugen av alla till en bra placering på hemmaplan.
Skulle kunna tänka mig att det blir lite "do-or-die" faktiskt.
Hoppas det blir "do". :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dry:
Peddo
VR
MM
(JLo, Cal, Dovi)

Wet:
Peddo
VR
Jlo
(Cal, Dovi å MM kraschar ut sig)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5814870 skrev:
Hoppas Rossi och hans team tagit fram en vettig strategi för kvalet till helgen.
Behöver Rossi en kval-strategi?

”Valentino...alltså...kör så fort du kan...okej?”
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Behöver Rossi en kval-strategi?

”Valentino...alltså...kör så fort du kan...okej?”
Är väl ingen hemlighet att Rossi haft stora problem med att utnyttja det ökade grepp som fräscha däck "normalt" skall ge under kval. Han är dessutom inte nöjd med hur hojen känns under bromsning. Senast på Le Mans körde han exempelvis 1'34.173 under FP2, och kvalade på 1'34.009 (-0.164). Övriga toppförare plockade 0.496 (Pedrosa), 0.903 (Crutchlow), 0.982 (Marquez) och 0.984 (Lorenzo).
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Behöver Rossi en kval-strategi?

”Valentino...alltså...kör så fort du kan...okej?”
Uppenbarligen är det något som är fel på Rossi, hojen eller taktiken när det är dags för kval. Se gärna Jides inlägg ovan.

Och med taktiken menar jag antal varv, på vilka däck och när. Känns som att många andra lyckats betydligt bättre med att hitta fria varv än Rossi.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5815027 skrev:
...med taktiken menar jag antal varv, på vilka däck och när.
Det har nog Rossi lärt sig det under 18 säsonger i Grand Prix-racing.

För övrigt: senaste gången Rossi stod i pole var den 22 maj 2010!

:brinnerup
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Senast på Le Mans körde han exempelvis 1'34.173 under FP2, och kvalade på 1'34.009 (-0.164). Övriga toppförare plockade 0.496 (Pedrosa), 0.903 (Crutchlow), 0.982 (Marquez) och 0.984 (Lorenzo).
Vad drar du för slutsatser av det?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det har nog Rossi lärt sig det under 18 säsonger i Grand Prix-racing.

Speciellt om racing vore en statisk verksamhet lika år efter år! Nu är det ju inte så. Utan dynamiken är lika mycket fasa som njutning vilket gör att här kan även en niofaldig mästare kan gå bet på inställningar vilket såklart de flesta som följer racing begriper :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top