Kom igen. Ett kval i MotoGP är troligen en lika stor kognitiv utmaning för Rossi som det är att öppna ögonen på morgonen för dig och mig...dynamiken...inställningar...
Kom igen. Ett kval i MotoGP är troligen en lika stor kognitiv utmaning för Rossi som det är att öppna ögonen på morgonen för dig och mig...dynamiken...inställningar...
Du har helt missat det nya kvalformatet?Det har nog Rossi lärt sig det under 18 säsonger i Grand Prix-racing.
Kan det vara det som är lite av ett problem för honom då? Att toppen blivit lite jobbig att bara tuffa förbi de sista 4 varven?
Ja antagligen. Rossi kan självklart sätta enstaka snabba varv, men det är race craft som är hans styrka. Det har funkat bra. Nu tror jag att han möter killar som är ruskigt snabba och väldigt konsekventa. Cal kan Rossi flåsa omkull och även MM. Men Pedrosa och Lorenzo blir svårare att slå. Speciellt om de får chansen att sticka från start.
På vilket sätt?Rossi...har haft lite oflyt senaste tiden...
Det har nog Rossi lärt sig det under 18 säsonger i Grand Prix-racing.
För övrigt: senaste gången Rossi stod i pole var den 22 maj 2010!
Du tror inte att det kan ha något att göra med det nya kvalformatet? Det är lika nytt för Rossi som för Marquez. Att nöta varv efter varv i 45 min för den optimala inställningen och smacka till med ett par snabba varv på slutet är inte aktuellt längre.Tror jag med.
MM noll erfarenhet är med i toppen, VR med massor av erfarenhet hänger inte med toppen utan att prestera dåligt.
Man kan också dra den långsökta slutsatsen att det har något att göra med förmågan att köra fort, både enstaka varv och många i rad.P€RRA;5815458 skrev:Du tror inte att det kan ha något att göra med det nya kvalformatet?
Kom igen. Ett kval i MotoGP är troligen en lika stor kognitiv utmaning för Rossi som det är att öppna ögonen på morgonen för dig och mig.
Uppenbarligen är det något som är fel på Rossi, hojen eller taktiken när det är dags för kval. Se gärna Jides inlägg ovan.
Och med taktiken menar jag antal varv, på vilka däck och när. Känns som att många andra lyckats betydligt bättre med att hitta fria varv än Rossi.
1. Han är inte snabbare helt enkelt, och fick till en kanoninställning redan under FP2.Vad drar du för slutsatser av det?
Till och med säsongen 2010 var nog M1:an en hoj helt i Rossis smak. Nu har Lorenzo haft mest att säga till om i utvecklingen och hojen passar honom perfekt. Klart det blir lite svårare för Rossi då. Å andra sidan är det nu han och JB ska göra justeringarna som gör Rossi konkurrenskraftig.Det som är uppenbart är att Lorenzo på likvärdigt material klarar det Rossi hittills inte klarat. Istället för att kämpa om segrar så når han knappt pallplatser. Ganska övertygad om att Rossi är medveten om att han inte har samma pace som toppen, frågan är om han kommer få det senare under säsongen?
Eller så kommer man ihåg den där andra platsen på Qatar när han körde ifrån Pedrosa, Marquez och Cal. På en del låter det som en händelse med ett par år på nacken...Samtidigt tror jag att de flesta förare skulle säga samma sak om sig själva, så frågan är hur lång tid man ska ge den här "rookien" att hitta rätt?
Du minns rätt. De flesta följde med tillbaka till Yamaha.Både Rossi och mekanikerna (för jag minns väl inte fel om att han tog med sig dem?) kan ju ha skaffat sig lite ovanor under åren med Ducati som de behöver träna bort?
P€RRA;5815573 skrev:Du minns rätt. De flesta följde med tillbaka till Yamaha.
Mekanikerna gör väl bara det de blir tillsagda att göra. Det är Burgess och Rossi som bestämmer.
P€RRA;5815458 skrev:Du tror inte att det kan ha något att göra med det nya kvalformatet? Det är lika nytt för Rossi som för Marquez. Att nöta varv efter varv i 45 min för den optimala inställningen och smacka till med ett par snabba varv på slutet är inte aktuellt längre.
P€RRA;5815570 skrev:Till och med säsongen 2010 var nog M1:an en hoj helt i Rossis smak. Nu har Lorenzo haft mest att säga till om i utvecklingen och hojen passar honom perfekt. Klart det blir lite svårare för Rossi då. Å andra sidan är det nu han och JB ska göra justeringarna som gör Rossi konkurrenskraftig.
Förr om åren har inte Rossi behövt starta i första led för att kunna vinna pga av sin överlägsenhet men så är det ju inte längre. Toppen är så mycket bättre och då duger det inte att starta 7-8:a.
Det tror jag inte. Det tog bara 80 sekunder att ställa in Ducatin, så Yamahan kan knappast kräva mer än någon minut.Jag kanske skulle sagt "team" istället för mekaniker, räknade in ingenjörer och sånt med där.
Bör ju vara rätt hiskeligt stor skillnad på att ställa in yamahan gentemot ducatin. För att Rossi fortfarande kan köra fort visade han väl på Qatar som sagt...
Bara att hoppas att han visar upp det igen snart.
Självklart är det så.Angående kval är det ju bara snack. Alla har samma förutsättningar att kvala bra, och det är de snabba som står först. Det syns ju även på resultaten.
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|