…och det hade varit helt fair att man blir diskad i motogp om man använt bränsle med otillåtna tillsatser, otillåtna material etc. Men att bli diskad för däckstrycket? Särskilt när man kan tycka att det i så fall så finns en hel del andra saker man också borde bli diskad för, innan det är dags att slå ner på hur mycket luft man har i däcken.
Jag förstår dig men det är ju Michelins marknadsavdelning som gått i taket när dom fått klart för sig att greppet förbättras när MotoGP hojarna körs med lågt däcktryck, lägre tryck än vad däckstommen förväntas klara i ca 5 mil / Sprint , ca 10 mil / Race och slagit näven i bordet.
Det logiska följden för mig är att det kommer tryckreglering under körning på MotoGP hojarna.
Jag såg tryckreglering första gången på lastbilar 1977. En slang in till centrum av navet.
Eller så kommer väl reglerbara framskärmar som skyddar däcket mot fartvinden när däcket börjar svalna / trycket sjunker. Eller inbyggda värmeslingor i fälgen ?
Risken få för lågt tryck är väl störst om du överraskande leder ? (Johan Zarco Philip Island.)
Inte har någon annan MC direkt framför hojen ? Håller på och kör upp genom fältet....