...Nog lär man väl ha några racevinster innan man räknas in i denna skara...? En skara som om något decimerats inför och under denna säsong...
Visst - bara inne i tredje deltävlingen men det börjar ge en något besk eftersmak om man ägnar det pågående skedet en stunds eftertanke:
1 - Pedrosas operation. Får vi vår Alien tillbaka, besjälad av den där gäckande titeln? Eller ser vi slutet på karriären för den störste lille förare som vunnit allt utom GP-titeln?
2 - Suzukis och Ducatis framsteg. På kort tid har de tagit sig nära fabriksteamen. Det tätnar i toppen, fler fabriksstyrningar tillgängliga.
3 - Enhetsprogramvara i standardECU nästa säsong. De allra mest avancerade funktionerna elimineras eller görs till allmängods.
4 - Michelin blir ny däcksleverantör. Egenskaperna kommer att förändras, hitintills verkar edge grip inte vara på samma nivå, vidare kommer vi säkerligen att se ett antal bedömningmissar när det gäller val av däck till vissa tävlingar.
Allt detta - allt - gör det mycket svårt att sia om framtiden, vilka egenskaper hos hojarna som kommer att vara avgörande och hur de ska köras.
Förarna från Moto2 som nått MotoGP har utvecklat och anpassat sig till konceptet, de har bevisat sin förmåga att underordna sig villkoren från materialet och utveckla sina egna egenskaper för att plocka det bästa ur ekipaget. Det kommer inte att skräddarsys däck, elektronik eller hydraulik för att understödja en förares speciella egenskaper under överskådlig tid. Det borde innebära att den som anpassar sig bäst kommer att ha störst möjlighet vinna mästerskap. En i vissa delar ny Alien, om man så vill.
Är det så - kommer säkert ett antal förare att få kliva åt sidan, förr eller senare. Förare som inte så lätt anpassar sin körstil och sina strategier sig till nya förutsättningar. Är det så och är det det Du antyder - kan säsongen 2015 kosta oss flera Aliens... Vilka blir då de nya?