Du kan ju inte jämföra Marini med Marquez. Killen har väl solo-kraschat typ en gång innan denna helgen där hans statistik visserligen ökade med 300%. Det vill säga, han har kraschat lika mycket som Marquez brukar göra under en helg under hela sin GP-karriär. Att detta hände med Bastianini är ju inte ett mönster eller en upprepning utan ett olyckligt misstag, sånt händer.
Marquez har ju byggt hela sin karriär på att köra på, trycka undan och ta för sig där det inte finns plats. Man får tycka att det finns en gräns(som visserligen passerats för längesen). Men absolut är detta ett symtom på att racingen är så jädra tät. Hade det varit som för 15 år sen så hade det ju varit en sekund mellan alla förarna i topp 10 efter något varv eller två. Bra försäkerheten, men det säljer antagligen färre biljetter.
Nu är ju hela cirkusen så centrerad kring Michelins däck så jag förstår att det är orealistiskt, men det hade varit intressant att se vad effekten hade blivit om man bjöd in en till tillverkare och bytte tillbaka fokuset till att avverka varven så fort som möjligt istället för att få tät racing.
Stoner har väl vid flera tillfällen visat sitt förakt för asfalterade avåknings-zoner. Han menar att det får förare att chansa mer eftersom risken att hamna utanför banan inte är överhängande. Det verkar inte helt orimligt heller, särskilt inom Moto3 kanske.
Var ju ingen jämförelse utan bara ett konstaterande att inte riktigt alla lyckas ta sig runt utan att ta med sig andra. . .
För inte så länge sen betydde ju att bli bautistad att bli avsatt i första böj med. ?
Tja, oavsett vad man tycker så är det ju ingen överraskning att MM kör nära gränsen för vad som går när det behövs och som Hondan är nu så behövs det för att vara med, MM är ju en racer så att han släpper innan det är nödvändigt lär inte finnas.
Just denna missen var ju inget försök annat än att hänga med, vad som orsakade missen kan man tvista om men det kan lika gärna varit en kedjereaktion från de före som gjorde någon miss i broms, instyrning eller påslag som ändrade förutsättningarna för att få stopp på Hondan eller något skit på banan som låste upp så han var tvungen att ta omtag.
Alla som kör vet ju vad något som ovanstående betyder om man gör det när man går nära max, oftast en resa i sanden eller liknande. . . . men ska man sluta racea bara för att framförvarande kan göra ett misstag eller något skit kan sabba ens inbromsning?
Man kanske kan tycka det men man är sannolikt inte i moto-gp och kör då.
Håller absolut med om de asfalterade avåkningszonerna, de gör att förarna kam maxa varje böj varje varv och räddas när det skiter sig, givetvis kommer detta användas, och har använts, i race med och inte bara på träning/kval.
Förr kunde man maxa något/några enskilda varv för att komma undan eller ikapp och om i kamp om seger/placering Sen hade de allra flesta en liten marginal kvar, den marginalen som gör att ett misstag går att hantera men med asfalt framför behövs det inte på samma sätt, tv-spelsracing.