Grande Prémio TISSOT de Portugal

Ifall det inte var uppenbart för alla, så betyder detta att MM inte får något straff alls om han inte kör i nästa race!

Alltså det är OK att bowla ut hur många andra förare som helst, så länge man själv blir skadad och inte kan köra nästa race, så blir man aldrig straffad.

Med dessa regler är verkligen bäst att satsa allt eller inget.
 
Crafars analys som jag förstod det är att han försöker kompensera för Hondas bristande prestanda.
Är säkert sant men om det skulle vara en orsak med ett ursäktande, då kan man alltid ta upp Quartararo i jämförelse: Han kör inte över folk bara för att hans material inte är vasst nog.
Nej det är MM som är hänsynslös och inget annat. Svaret är alltså: ”Hänsynslöshet av MM93” :fakta
 
Är säkert sant men om det skulle vara en orsak med ett ursäktande, då kan man alltid ta upp Quartararo i jämförelse: Han kör inte över folk bara för att hans material inte är vasst nog.
Nej det är MM som är hänsynslös och inget annat. Svaret är alltså: ”Hänsynslöshet av MM93” :fakta
Det var inte ursäktande som jag förstod det med brasklappen att engelska knappt ens kan anses vara mitt andraspråk. Däremot att Honda bör ta på sig ansvaret och ge Marc instruktioner om hur han ska hantera det hela. Och att han borde fått depåstart nästa race.

Två longlaps är bra feset.
 
Som soffexpert upplever jag att han alltid verkar komma otroligt billigt undan jämfört med andra chaufförer. Han måste vara någons gullegris.

Jag tycker självklart inte detta är okej men komma billigt undan vet jag inte.
L.Marini överkörde och skadade Bestia utan ett enda straff innan.
Mir fick en long lap för sin.

Hoppas alla är så friska de kan vara samt vara på startlinjen i Argentina. Jag vill se alla åkare på startfältet.

Skärper inte Honda till sig får ju Ducati ta över MM nästa år får vi se hur tongångarna är då.
 
Det är precis samma tankesätt (eller brist på?) som är orsaken till att han varit i stort sett helt ur spel de senaste 2-3 åren. Tur att han lärt sig av det. :rolleyes:
Men har han inte lärt sig nu så lär han aldrig göra det. Man kan ju fundera hur det sett ut i Valencia 2012 där han körde upp sig från sista plats till 11:e på första varvet om marginalerna varit så tighta som de är i MotoGP.
 
Det är ju en sak att han riskerar sitt eget skinn och orsakar ett benbrott som tar 3 år att läka, men tänk om det skulle drabba någon annan? Är han fast i en playstation-simulering eller saknar han bara överlevnadsinstinkt?

Att han nu missar Argentinas GP efter att han fått sitt straff är enligt mig väldigt lurigt, det verkar ju som att han kommer förbli ostraffad till Americas GP. Konspiration? Genialt av hans management eller Honda? Puig? Vem drar i trådarna?:fyllisar

Jag har ganska långt till min race-ban-tröskel, men om det är det som fungerar så bara stäng av honom tills han slutar. Han har ju traskat över någon typ av tröskel minst några gånger nu.
 
Vilken helg...

Sprintrace FTW!
Pang på rödbetan som min gamla fotbollstränare brukade säga. Inget lurpassande eller väntande utan bara försök köra om så många som möjligt...underbart.

Positivt- Den befarade ducatidominansen var inte riktigt så total som det verkade från början och det är sjukt kul att se aprilia och ktm. Ffa ktm är ju något av en bubblare i min bok och ännu roligare att det är Miller som fick visa att den visst går att sätta qp-tider med. Binder har ju länge varit den som tillsammans med MV varit snabbast på banan då halva racet gått men pga start i 3.e eller 4.e led inte hamnat på pallen. Om detta ändras så kommer ducati garanterat få det svettigare än de trodde från början.

Negativt-Att MM gjorde som han gjorde efter 10säsonger i högsta serien OCH efter de senaste två årens problem är inget annat än tragiskt. Jag bryr mig ingenting om att han bad om ursäkt eller att hondan tvingar honom att åka långt över gränsen. Att göra som han gjorde är INTE ok av en sexfaldig världsmästare och borde bestraffas oavsett om han blir borta pga kraschen eller inte.
Yamaha tillsammans med Honda är i ett sånt stiltje att det inte liknar någonting, Qvarten gör allt plus lite till och är inte i närheten av konkurrenterna. Att skylla på tillverkaren är ibland enligt mig lite av en undanflykt men den kombinerade talangen av 4st världsmästare däribland FQ och MM kan inte ha fel. För yamaha känns det som en V4 seriöst borde betänkas och för Honda att bygga en hoj som faktiskt är något så när körbar för fler än den störste talangen genom tiderna....

Slutsats efter helgen-Detta kan bli otroligt spännande om aprilia och ktm fortsätter att utmana MEN Bagnaia var formidabel hela helgen. Det kändes som han hade kontroll hela vägen och så fort det behövdes bara la in en extra växel och drygade ut ledningen lite. Tålmodig, snabb och taktisk är en livsfarlig kombination.
 
Det finns ju en sak som har diskuterats ganska flitigt inom ishockeyn med dess problem med hjärnskakningar - att den som orsakar skador blir avstängd minst lika länge som den som blir skadad.

Alltså om en spelare får hjärnskakning och inte kan spela på X antal matcher, så blir förövarens avstängning X+1 match.

Inom MotoGP blir det garanterat något käbbel om sponsorer som inte vill stå bakom ersättningsförare och med den konstanta linje som Race Direction hittills har hållit så blir det kanske inte heller helt lätt. Men tanken är ju intressant. Jaså...? Oliveira bröt benet och blir borta tre race. Då så. Marc Marquez blir automatiskt avstängd fyra race.
 
Det finns ju en sak som har diskuterats ganska flitigt inom ishockeyn med dess problem med hjärnskakningar - att den som orsakar skador blir avstängd minst lika länge som den som blir skadad.

Alltså om en spelare får hjärnskakning och inte kan spela på X antal matcher, så blir förövarens avstängning X+1 match.

Inom MotoGP blir det garanterat något käbbel om sponsorer som inte vill stå bakom ersättningsförare och med den konstanta linje som Race Direction hittills har hållit så blir det kanske inte heller helt lätt. Men tanken är ju intressant. Jaså...? Oliveira bröt benet och blir borta tre race. Då så. Marc Marquez blir automatiskt avstängd fyra race.
Det hade ju varit intressant med ett straff under pågående race där om man trycker av någon av banan så måste man vackert lägga sig bakom dem igen. Om de är down&out så får man lämna banan.
 
Har jag förstått det hela rätt att det bara är Oliveira av de tre inblandade som inte skadat sig? Komiskt i så fall.
Jag har sagt innan att om MM inte ändrar sin körstil/mentalitet så kommer han skada sig igen och inte kunna köra mer. Nu känns det mer som att det är övriga förares hälsa jag oroar mig över. Har han lärt sig nåt denna gången? VI får se
 
Det finns ju en sak som har diskuterats ganska flitigt inom ishockeyn med dess problem med hjärnskakningar - att den som orsakar skador blir avstängd minst lika länge som den som blir skadad.

Alltså om en spelare får hjärnskakning och inte kan spela på X antal matcher, så blir förövarens avstängning X+1 match.

Inom MotoGP blir det garanterat något käbbel om sponsorer som inte vill stå bakom ersättningsförare och med den konstanta linje som Race Direction hittills har hållit så blir det kanske inte heller helt lätt. Men tanken är ju intressant. Jaså...? Oliveira bröt benet och blir borta tre race. Då så. Marc Marquez blir automatiskt avstängd fyra race.
Absolut en intressant och i många fall rättvis tanke, åtminstone i teorin. Jämförelsen mellan dessa båda sporter är dock svår i avseendet att de flesta avstängningar i hockey sannolikt kommer i form av att någon medvetet försökt att skada någon annan. På så vis blir också straffet helt korrekt. I MotoGP kan det mycket oftare vara så att man genom ren och skär otur faktiskt råkar skada någon annan, i vilket fall straffet skulle kännas överdrivet hårt enligt min mening. Kanske går det att hitta en kompromiss där man tilldelar straffet om man kan konstatera att vårdslös körning varit inblandad.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top