Grande Prémio TISSOT de Portugal

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ifall det inte var uppenbart för alla, så betyder detta att MM inte får något straff alls om han inte kör i nästa race!

Alltså det är OK att bowla ut hur många andra förare som helst, så länge man själv blir skadad och inte kan köra nästa race, så blir man aldrig straffad.

Med dessa regler är verkligen bäst att satsa allt eller inget.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Crafars analys som jag förstod det är att han försöker kompensera för Hondas bristande prestanda.
Är säkert sant men om det skulle vara en orsak med ett ursäktande, då kan man alltid ta upp Quartararo i jämförelse: Han kör inte över folk bara för att hans material inte är vasst nog.
Nej det är MM som är hänsynslös och inget annat. Svaret är alltså: ”Hänsynslöshet av MM93” :fakta
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är säkert sant men om det skulle vara en orsak med ett ursäktande, då kan man alltid ta upp Quartararo i jämförelse: Han kör inte över folk bara för att hans material inte är vasst nog.
Nej det är MM som är hänsynslös och inget annat. Svaret är alltså: ”Hänsynslöshet av MM93” :fakta
Det var inte ursäktande som jag förstod det med brasklappen att engelska knappt ens kan anses vara mitt andraspråk. Däremot att Honda bör ta på sig ansvaret och ge Marc instruktioner om hur han ska hantera det hela. Och att han borde fått depåstart nästa race.

Två longlaps är bra feset.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Som soffexpert upplever jag att han alltid verkar komma otroligt billigt undan jämfört med andra chaufförer. Han måste vara någons gullegris.

Jag tycker självklart inte detta är okej men komma billigt undan vet jag inte.
L.Marini överkörde och skadade Bestia utan ett enda straff innan.
Mir fick en long lap för sin.

Hoppas alla är så friska de kan vara samt vara på startlinjen i Argentina. Jag vill se alla åkare på startfältet.

Skärper inte Honda till sig får ju Ducati ta över MM nästa år får vi se hur tongångarna är då.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Det är precis samma tankesätt (eller brist på?) som är orsaken till att han varit i stort sett helt ur spel de senaste 2-3 åren. Tur att han lärt sig av det. :rolleyes:
Men har han inte lärt sig nu så lär han aldrig göra det. Man kan ju fundera hur det sett ut i Valencia 2012 där han körde upp sig från sista plats till 11:e på första varvet om marginalerna varit så tighta som de är i MotoGP.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tummen om jag fattar rätt, kan ta lång tid....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med tanke på att mm93 bara blir farligare när han får straff eftersom att han börjar knuffas och överköra ännu mer då, så tycker jag att att han borde plockas av banan som straff varje gång han ställer till med något.
 
Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det är ju en sak att han riskerar sitt eget skinn och orsakar ett benbrott som tar 3 år att läka, men tänk om det skulle drabba någon annan? Är han fast i en playstation-simulering eller saknar han bara överlevnadsinstinkt?

Att han nu missar Argentinas GP efter att han fått sitt straff är enligt mig väldigt lurigt, det verkar ju som att han kommer förbli ostraffad till Americas GP. Konspiration? Genialt av hans management eller Honda? Puig? Vem drar i trådarna?:fyllisar

Jag har ganska långt till min race-ban-tröskel, men om det är det som fungerar så bara stäng av honom tills han slutar. Han har ju traskat över någon typ av tröskel minst några gånger nu.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vilken helg...

Sprintrace FTW!
Pang på rödbetan som min gamla fotbollstränare brukade säga. Inget lurpassande eller väntande utan bara försök köra om så många som möjligt...underbart.

Positivt- Den befarade ducatidominansen var inte riktigt så total som det verkade från början och det är sjukt kul att se aprilia och ktm. Ffa ktm är ju något av en bubblare i min bok och ännu roligare att det är Miller som fick visa att den visst går att sätta qp-tider med. Binder har ju länge varit den som tillsammans med MV varit snabbast på banan då halva racet gått men pga start i 3.e eller 4.e led inte hamnat på pallen. Om detta ändras så kommer ducati garanterat få det svettigare än de trodde från början.

Negativt-Att MM gjorde som han gjorde efter 10säsonger i högsta serien OCH efter de senaste två årens problem är inget annat än tragiskt. Jag bryr mig ingenting om att han bad om ursäkt eller att hondan tvingar honom att åka långt över gränsen. Att göra som han gjorde är INTE ok av en sexfaldig världsmästare och borde bestraffas oavsett om han blir borta pga kraschen eller inte.
Yamaha tillsammans med Honda är i ett sånt stiltje att det inte liknar någonting, Qvarten gör allt plus lite till och är inte i närheten av konkurrenterna. Att skylla på tillverkaren är ibland enligt mig lite av en undanflykt men den kombinerade talangen av 4st världsmästare däribland FQ och MM kan inte ha fel. För yamaha känns det som en V4 seriöst borde betänkas och för Honda att bygga en hoj som faktiskt är något så när körbar för fler än den störste talangen genom tiderna....

Slutsats efter helgen-Detta kan bli otroligt spännande om aprilia och ktm fortsätter att utmana MEN Bagnaia var formidabel hela helgen. Det kändes som han hade kontroll hela vägen och så fort det behövdes bara la in en extra växel och drygade ut ledningen lite. Tålmodig, snabb och taktisk är en livsfarlig kombination.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns ju en sak som har diskuterats ganska flitigt inom ishockeyn med dess problem med hjärnskakningar - att den som orsakar skador blir avstängd minst lika länge som den som blir skadad.

Alltså om en spelare får hjärnskakning och inte kan spela på X antal matcher, så blir förövarens avstängning X+1 match.

Inom MotoGP blir det garanterat något käbbel om sponsorer som inte vill stå bakom ersättningsförare och med den konstanta linje som Race Direction hittills har hållit så blir det kanske inte heller helt lätt. Men tanken är ju intressant. Jaså...? Oliveira bröt benet och blir borta tre race. Då så. Marc Marquez blir automatiskt avstängd fyra race.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns ju en sak som har diskuterats ganska flitigt inom ishockeyn med dess problem med hjärnskakningar - att den som orsakar skador blir avstängd minst lika länge som den som blir skadad.

Alltså om en spelare får hjärnskakning och inte kan spela på X antal matcher, så blir förövarens avstängning X+1 match.

Inom MotoGP blir det garanterat något käbbel om sponsorer som inte vill stå bakom ersättningsförare och med den konstanta linje som Race Direction hittills har hållit så blir det kanske inte heller helt lätt. Men tanken är ju intressant. Jaså...? Oliveira bröt benet och blir borta tre race. Då så. Marc Marquez blir automatiskt avstängd fyra race.
Det hade ju varit intressant med ett straff under pågående race där om man trycker av någon av banan så måste man vackert lägga sig bakom dem igen. Om de är down&out så får man lämna banan.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har jag förstått det hela rätt att det bara är Oliveira av de tre inblandade som inte skadat sig? Komiskt i så fall.
Jag har sagt innan att om MM inte ändrar sin körstil/mentalitet så kommer han skada sig igen och inte kunna köra mer. Nu känns det mer som att det är övriga förares hälsa jag oroar mig över. Har han lärt sig nåt denna gången? VI får se
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det finns ju en sak som har diskuterats ganska flitigt inom ishockeyn med dess problem med hjärnskakningar - att den som orsakar skador blir avstängd minst lika länge som den som blir skadad.

Alltså om en spelare får hjärnskakning och inte kan spela på X antal matcher, så blir förövarens avstängning X+1 match.

Inom MotoGP blir det garanterat något käbbel om sponsorer som inte vill stå bakom ersättningsförare och med den konstanta linje som Race Direction hittills har hållit så blir det kanske inte heller helt lätt. Men tanken är ju intressant. Jaså...? Oliveira bröt benet och blir borta tre race. Då så. Marc Marquez blir automatiskt avstängd fyra race.
Absolut en intressant och i många fall rättvis tanke, åtminstone i teorin. Jämförelsen mellan dessa båda sporter är dock svår i avseendet att de flesta avstängningar i hockey sannolikt kommer i form av att någon medvetet försökt att skada någon annan. På så vis blir också straffet helt korrekt. I MotoGP kan det mycket oftare vara så att man genom ren och skär otur faktiskt råkar skada någon annan, i vilket fall straffet skulle kännas överdrivet hårt enligt min mening. Kanske går det att hitta en kompromiss där man tilldelar straffet om man kan konstatera att vårdslös körning varit inblandad.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top