Grande Prémio TISSOT de Portugal

Utöver det kan jag inte förstå skillnaden i situationen och straff mellan Mir/Fabio och Marini/Bastianini, där den senare kändes värre och ledde till att någon skadades. Den ena leder till DLL och den andra ingenting. Hjälp mig att förstå.

Beror det på att Yamaha lämnar in en protest mot Honda och därav blir det ett straff, medan Ducati inte lämnar in en protest mot Ducati och därav inget? Det borde ju bara bygga på RDs objektiva perspektiv, allt annat blir ju bara svågerpolitik.
 
Utöver det kan jag inte förstå skillnaden i situationen och straff mellan Mir/Fabio och Marini/Bastianini, där den senare kändes värre och ledde till att någon skadades. Den ena leder till DLL och den andra ingenting. Hjälp mig att förstå.

Beror det på att Yamaha lämnar in en protest mot Honda och därav blir det ett straff, medan Ducati inte lämnar in en protest mot Ducati och därav inget? Det borde ju bara bygga på RDs objektiva perspektiv, allt annat blir ju bara svågerpolitik.

Mir körde in i Quartararo och åkte sen omkull medans Marini körde omkull och sen åkte ekipaget in i Bastianini. Det kan förklara skillnaden.

Sen kan man ju diskutera hur mycket slutresultatet av ens manöver ska spela in. Bara för att en vårdslös manöver på ren tur inte resulterar i en krasch vid ett tillfälle innebär det inte att manövern var mindre vårdslös.
 
sjukt kul att se aprilia och ktm. Ffa ktm är ju något av en bubblare i min bok
Kan KTM:s ökade fart ha något att göra med att de nu har Dani Pedrosa som testförare?
Hondan verkar ju bara bli mer och mer okörbar sedan Dani lämnade teamet och blådåren MM lär inte ha några utvecklartalanger.
 
I MotoGP kan det mycket oftare vara så att man genom ren och skär otur faktiskt råkar skada någon annan, i vilket fall straffet skulle kännas överdrivet hårt enligt min mening. Kanske går det att hitta en kompromiss där man tilldelar straffet om man kan konstatera att vårdslös körning varit inblandad.
Absolut, som i trafiken! Och vid grov vårdslöshet blir man av med körkortet.
 
och för Honda att bygga en hoj som faktiskt är något så när körbar för fler än den störste talangen genom tiderna....

Slutsats efter helgen-Detta kan bli otroligt spännande om aprilia och ktm fortsätter att utmana MEN Bagnaia var formidabel hela helgen. Det kändes som han hade kontroll hela vägen och så fort det behövdes bara la in en extra växel och drygade ut ledningen lite. Tålmodig, snabb och taktisk är en livsfarlig kombination.
Problemet är att med det sätt räkna poäng i MotoGP
att bara poäng tagna av den som är först i mål från teamet räknas
så är det inte i MM's intresse och Hondas intresse att någon mer ska klara att köra Hondan.

Har sett i denna eller annan SH tråd att MM motsatt sig ändringar som skulle göra Honda's MotoGP hoj lättare för andra att köra. Självklart i rent egenintresse.

Som jag ser det kommer Honda's MotoGP hoj inte bli mer lättkörd så länge MM är kvar hos Honda.
 
Kan KTM:s ökade fart ha något att göra med att de nu har Dani Pedrosa som testförare?
Hondan verkar ju bara bli mer och mer okörbar sedan Dani lämnade teamet och blådåren MM lär inte ha några utvecklartalanger.

Detta.

Plus att KTM numera har Jack Miller som kan bidra med feedback från förra årets bästa hoj. Plus att KTM numera har både Jack Millers och Enea Bastinini's chefsmekaniker från förra året, med vetskap om det mesta hos Ducati, nu i lite olika positioner hos KTM. Plus att KTM numera har Mercedes F1's bästa kompositingenjör.

Fyra starka rekryteringar som sannerligen vet vad de håller på med, till skillnad från de horder av tramspellar man rekryterat tidigare.
 
Är nog mer något i stil med att säga kukeeeennnn när man slår sig på tummen med en alldeles för hård hammare.

För mig är det svårt att avgöra om det var själva händelsen han kallade puta, eller om det var hans åsikt om Marquez.
Hur som helst är det förvånande men väldigt roligt att Dorna valt att inte censurera Viñales ordval.
 
Grymma race både sprint och ordinarie!
Är dock lite kluven gällande straffutdelningarna som tenderar att bli hårdare och hårdare för varje år.
Några förord till det:
1) jag förstår att det handlar om ökad säkerhet
2) just MM's torpedering var utöver det "vanliga"

men... känslan är att nu får man fan inte göra ett enda misstag utan straff, finns inget som heter race incident längre?
Tar Mir's manöver, han ser, en förvisso tight, lucka på innern och chansar, kommer till och med förbi en millisekund innan det går åt skogen. Olyckligt, kunde givetvis gått värre, men i min bok en race incident.
Kan ju lista hur många "incidenter" som helst historiskt som var värre än denna där det inte kastas ut strafföreläggande.
Allt som är en bedömningsfråga kommer alltid resultera i delade meningar, men jag tycker trenden går åt ett något för snävt synsätt.
 

Bifogat

  • mir_crash.png
    mir_crash.png
    112.5 KB · Visningar: 14
Ifall det inte var uppenbart för alla, så betyder detta att MM inte får något straff alls om han inte kör i nästa race!

Alltså det är OK att bowla ut hur många andra förare som helst, så länge man själv blir skadad och inte kan köra nästa race, så blir man aldrig straffad.

Med dessa regler är verkligen bäst att satsa allt eller inget.
Jag håller inte med
RD ger honom 2 Long Lap i Argentina
Försynen ger honom Startförbud i Argentina. (På grund av att han inte är Fit to Race)

Själv tycker jag Startförbud är betydligt värre än 2 Long Lap.
Vilket betyder att MM fick av Försynen en påminnelse om att om han inte klarar att sköta sig i MotoGP riskerar han att bli så skadad att det blir startförbud.
 
Local hero and MotoGP™ rider Miguel Oliveira will not be participating in the upcoming Argentina Grand Prix due to a recent injury. Following his crash at the Portuguese Grand Prix, Oliveira underwent further testing in his hometown where further damage have been revealed, which doesn’t allow him to start the second GP of the season.

Nån som vet vad han har för skador?

Edit.
I videointervjun säger han att han ska magnetröntgas efter ligamentskador så det kanske dök upp nåt där.
 
Last edited:
Marc Marquez was not trying to overtake Miguel Oliveira, and could not have avoided their collision at the Portuguese MotoGP, claims Honda boss Alberto Puig.


Kunde inte undvika? Det är väl inte svårare än att låta bli att köra där det redan är en annan förare.
Repsolteamet och Puig har höga tankar om sig själva...

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk[/QUOTE]
 

Kunde inte undvika? Det är väl inte svårare än att låta bli att köra där det redan är en annan förare.
Repsolteamet och Puig har höga tankar om sig själva...

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Han måste gå ut och försvara sin förare externt.
Rätt säker på att Puig inte tror på ett enda ord han säger.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top