Grande Prémio TISSOT de Portugal

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Utöver det kan jag inte förstå skillnaden i situationen och straff mellan Mir/Fabio och Marini/Bastianini, där den senare kändes värre och ledde till att någon skadades. Den ena leder till DLL och den andra ingenting. Hjälp mig att förstå.

Beror det på att Yamaha lämnar in en protest mot Honda och därav blir det ett straff, medan Ducati inte lämnar in en protest mot Ducati och därav inget? Det borde ju bara bygga på RDs objektiva perspektiv, allt annat blir ju bara svågerpolitik.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Utöver det kan jag inte förstå skillnaden i situationen och straff mellan Mir/Fabio och Marini/Bastianini, där den senare kändes värre och ledde till att någon skadades. Den ena leder till DLL och den andra ingenting. Hjälp mig att förstå.

Beror det på att Yamaha lämnar in en protest mot Honda och därav blir det ett straff, medan Ducati inte lämnar in en protest mot Ducati och därav inget? Det borde ju bara bygga på RDs objektiva perspektiv, allt annat blir ju bara svågerpolitik.

Mir körde in i Quartararo och åkte sen omkull medans Marini körde omkull och sen åkte ekipaget in i Bastianini. Det kan förklara skillnaden.

Sen kan man ju diskutera hur mycket slutresultatet av ens manöver ska spela in. Bara för att en vårdslös manöver på ren tur inte resulterar i en krasch vid ett tillfälle innebär det inte att manövern var mindre vårdslös.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
sjukt kul att se aprilia och ktm. Ffa ktm är ju något av en bubblare i min bok
Kan KTM:s ökade fart ha något att göra med att de nu har Dani Pedrosa som testförare?
Hondan verkar ju bara bli mer och mer okörbar sedan Dani lämnade teamet och blådåren MM lär inte ha några utvecklartalanger.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
I MotoGP kan det mycket oftare vara så att man genom ren och skär otur faktiskt råkar skada någon annan, i vilket fall straffet skulle kännas överdrivet hårt enligt min mening. Kanske går det att hitta en kompromiss där man tilldelar straffet om man kan konstatera att vårdslös körning varit inblandad.
Absolut, som i trafiken! Och vid grov vårdslöshet blir man av med körkortet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
och för Honda att bygga en hoj som faktiskt är något så när körbar för fler än den störste talangen genom tiderna....

Slutsats efter helgen-Detta kan bli otroligt spännande om aprilia och ktm fortsätter att utmana MEN Bagnaia var formidabel hela helgen. Det kändes som han hade kontroll hela vägen och så fort det behövdes bara la in en extra växel och drygade ut ledningen lite. Tålmodig, snabb och taktisk är en livsfarlig kombination.
Problemet är att med det sätt räkna poäng i MotoGP
att bara poäng tagna av den som är först i mål från teamet räknas
så är det inte i MM's intresse och Hondas intresse att någon mer ska klara att köra Hondan.

Har sett i denna eller annan SH tråd att MM motsatt sig ändringar som skulle göra Honda's MotoGP hoj lättare för andra att köra. Självklart i rent egenintresse.

Som jag ser det kommer Honda's MotoGP hoj inte bli mer lättkörd så länge MM är kvar hos Honda.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kan KTM:s ökade fart ha något att göra med att de nu har Dani Pedrosa som testförare?
Hondan verkar ju bara bli mer och mer okörbar sedan Dani lämnade teamet och blådåren MM lär inte ha några utvecklartalanger.

Detta.

Plus att KTM numera har Jack Miller som kan bidra med feedback från förra årets bästa hoj. Plus att KTM numera har både Jack Millers och Enea Bastinini's chefsmekaniker från förra året, med vetskap om det mesta hos Ducati, nu i lite olika positioner hos KTM. Plus att KTM numera har Mercedes F1's bästa kompositingenjör.

Fyra starka rekryteringar som sannerligen vet vad de håller på med, till skillnad från de horder av tramspellar man rekryterat tidigare.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Är nog mer något i stil med att säga kukeeeennnn när man slår sig på tummen med en alldeles för hård hammare.

För mig är det svårt att avgöra om det var själva händelsen han kallade puta, eller om det var hans åsikt om Marquez.
Hur som helst är det förvånande men väldigt roligt att Dorna valt att inte censurera Viñales ordval.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Grymma race både sprint och ordinarie!
Är dock lite kluven gällande straffutdelningarna som tenderar att bli hårdare och hårdare för varje år.
Några förord till det:
1) jag förstår att det handlar om ökad säkerhet
2) just MM's torpedering var utöver det "vanliga"

men... känslan är att nu får man fan inte göra ett enda misstag utan straff, finns inget som heter race incident längre?
Tar Mir's manöver, han ser, en förvisso tight, lucka på innern och chansar, kommer till och med förbi en millisekund innan det går åt skogen. Olyckligt, kunde givetvis gått värre, men i min bok en race incident.
Kan ju lista hur många "incidenter" som helst historiskt som var värre än denna där det inte kastas ut strafföreläggande.
Allt som är en bedömningsfråga kommer alltid resultera i delade meningar, men jag tycker trenden går åt ett något för snävt synsätt.
 

Bifogat

  • mir_crash.png
    mir_crash.png
    112.5 KB · Visningar: 14

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ifall det inte var uppenbart för alla, så betyder detta att MM inte får något straff alls om han inte kör i nästa race!

Alltså det är OK att bowla ut hur många andra förare som helst, så länge man själv blir skadad och inte kan köra nästa race, så blir man aldrig straffad.

Med dessa regler är verkligen bäst att satsa allt eller inget.
Jag håller inte med
RD ger honom 2 Long Lap i Argentina
Försynen ger honom Startförbud i Argentina. (På grund av att han inte är Fit to Race)

Själv tycker jag Startförbud är betydligt värre än 2 Long Lap.
Vilket betyder att MM fick av Försynen en påminnelse om att om han inte klarar att sköta sig i MotoGP riskerar han att bli så skadad att det blir startförbud.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Local hero and MotoGP™ rider Miguel Oliveira will not be participating in the upcoming Argentina Grand Prix due to a recent injury. Following his crash at the Portuguese Grand Prix, Oliveira underwent further testing in his hometown where further damage have been revealed, which doesn’t allow him to start the second GP of the season.

Nån som vet vad han har för skador?

Edit.
I videointervjun säger han att han ska magnetröntgas efter ligamentskador så det kanske dök upp nåt där.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Marc Marquez was not trying to overtake Miguel Oliveira, and could not have avoided their collision at the Portuguese MotoGP, claims Honda boss Alberto Puig.


Kunde inte undvika? Det är väl inte svårare än att låta bli att köra där det redan är en annan förare.
Repsolteamet och Puig har höga tankar om sig själva...

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk[/QUOTE]
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Kunde inte undvika? Det är väl inte svårare än att låta bli att köra där det redan är en annan förare.
Repsolteamet och Puig har höga tankar om sig själva...

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Han måste gå ut och försvara sin förare externt.
Rätt säker på att Puig inte tror på ett enda ord han säger.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top