Grekland till Lyxfällan

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Sveriges befolkning jobbar och beskattas nå jävulskt. Men det finns så klart en brytpunkt när den skaran är för liten i förhållande till vad utgifterna är sett till den successivt ökande andelen sysslolösa och bidragsberoende.

Fördelen är att Sverige inte har euoron, kan laborera med valuta och på så vis få fjutt på export och därmed intäkter. Där är vinsten att va utanför euron som liten nation.

Det förutsätter att man har nåt att exportera, något som någon annan vill köpa, om priset är det rätta. Det är här Greklans verkliga problem börjar.
Det går inte att bygga det på enbart turism. Turismindustrin är ett låglöneträsk, eftersom det är en industri med lågt förädlingsvärde (låg komplexitet).
Hur man ska vända det är ingen enkel fråga men betydligt intressantare att fundera över och diskutera än den pajkastningen som är dominant i den här tråden. Snälla, sansa er lite.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det förutsätter att man har nåt att exportera, något som någon annan vill köpa, om priset är det rätta. Det är här Greklans verkliga problem börjar.
Det går inte att bygga det på enbart turism. Turismindustrin är ett låglöneträsk, eftersom det är en industri med lågt förädlingsvärde (låg komplexitet).
Ja, det är ju det som är Sveriges fördel, gånger två. Både egen valuta och något att exportera. Vi har ju en tradition av tillverkning och vid ett eventuellt valutaras skulle den kunna återupptas då vi besitter en stor del råvaror därtill som vi idag (dumt nog) mest exporterar oförädlat åt andra att förädla och dra vinst utav.

När (ja, när tror jag bestämt ) kronan blir låg nog kan varvsindustri, verkstadsindustrin och trävaruförädlingen ånyo få upp produkter och volymer för att åter få landet på fötter. Problemet är väl att omkringliggande valuta i form av euro är på vippen från katastrofen och således blir kronan ändå "stark".
Men förutsättningar för Sverige är klart mer lysande än Grekland. Trots att Sverige idag har en betydande andel turistnäring.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Hur man ska vända det är ingen enkel fråga men betydligt intressantare att fundera över och diskutera än den pajkastningen som är dominant i den här tråden. Snälla, sansa er lite.

Tack.
Enligt Wikipedia verkar finns där en del metal-industri och en livsmedelsproduktion.
Råvaran bauxit bryts som man utvinner aluminium ur. Vad finns det för möjligheter här för förbättringar?
Det har pratats om öar som kan bli till salu. Varför har man inte utnyttjat dem i sin turistnäring?
Hur beskattas boende i Grekland? Kapital kan man flytta utomlands med svårt att flytta poolen och lyxkåken utomland. Se till att få in skatterna eller mät ut de tillgångar som finns.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
Tack.
Enligt Wikipedia verkar finns där en del metal-industri och en livsmedelsproduktion.
Råvaran bauxit bryts som man utvinner aluminium ur. Vad finns det för möjligheter här för förbättringar?
Det har pratats om öar som kan bli till salu. Varför har man inte utnyttjat dem i sin turistnäring?
Hur beskattas boende i Grekland? Kapital kan man flytta utomlands med svårt att flytta poolen och lyxkåken utomland. Se till att få in skatterna eller mät ut de tillgångar som finns.

Bauxit är inte den trånga sektorn vid aluminiumframställning. Det är energi. Det går åt enorma mängder energi för att få fram aluminium ur bauxit. Större delen av aluminiumförädlingen sker idag på Island eftersom de har tillgång till nästan gratis el.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Äh, dom kan väl hoppa av euron så snart nästa utbetalning landat, gå till cyperns långivare och sen kan man förnöjt titta på ner eu smulas sönder.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
Sneglade på nyheterna igår och det är nu samma fenomen i Grekland som det var (är?) på Cypern där man inte får flytta över sina € utomlands. I Cypern så medförde det att om man som utlänning ville köpa t.ex. ett hus och kunde betala med € som fanns utanför Cypern så kunde man få det billigare än om man betalade med inhemska €. Ett något märkligt fenomen som innebar att man hade samma valuta men med olika värden på valutan... I princip en devalvering av den € som råkade befinna sig i Cypern.
Vi kommer förmodligen att se samma fenomen i Grekland nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tack.
Hörsägen, men säkert sant, är att boende beskattas inte, eller rättare sagt - staten driver inte in några skatter. Skatt är på frivillig basis typ. Förvisso ett tänkbart system, om man avskaffar välfärden. Det var väl där de gick bort sig. Bland annat.
Vidare saknas tex fastighetsregister och det är allmänt känt att deras byggnader är under byggnation i decennium, säkert sekel också, för att på så sätt möjliggöra skattesmitning.

Tvinga dem sälja mark, om staten ens äger någon?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Tyvärr blir det väl aldrig billigt, vilket är intressant ur fler aspekter (svenska bostadspriser tex). Jag är övertygad om att en schysst lägenhet i Athen fortfarande kostar satan.

Nu är jag mer ute efter lite mer avlägset isolerade oaser, med hygglig markareal. Förr eller senare (troligen förr) kommer mark vara eftertraktat. Eller friheten ifrån andra människor om man så vill.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja, det är ju det som är Sveriges fördel, gånger två. Både egen valuta och något att exportera. Vi har ju en tradition av tillverkning och vid ett eventuellt valutaras skulle den kunna återupptas då vi besitter en stor del råvaror därtill som vi idag (dumt nog) mest exporterar oförädlat åt andra att förädla och dra vinst utav.

När (ja, när tror jag bestämt ) kronan blir låg nog kan varvsindustri, verkstadsindustrin och trävaruförädlingen ånyo få upp produkter och volymer för att åter få landet på fötter. Problemet är väl att omkringliggande valuta i form av euro är på vippen från katastrofen och således blir kronan ändå "stark".
Men förutsättningar för Sverige är klart mer lysande än Grekland. Trots att Sverige idag har en betydande andel turistnäring.

Sveriges största råvarutillgångar och exporthandel har väl så vitt jag vet alltid varit järnmalm och stål i råvaruform.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
Nu är jag mer ute efter lite mer avlägset isolerade oaser, med hygglig markareal. Förr eller senare (troligen förr) kommer mark vara eftertraktat. Eller friheten ifrån andra människor om man så vill.

Lite så jag också tänker. En isolerad oas med självhushåll där jag lätt kan freda mig från banditer. Tyvärr...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Sveriges största råvarutillgångar och exporthandel har väl så vitt jag vet alltid varit järnmalm och stål i råvaruform.

Vilket i sak är rätt puckat. Vi borde inte sälja en järnbit som inte förädlats till färdig produkt. Varför? Ja vart ska malmen tas ifrån annars? Just det, gamla pilsnerburkar i kvalitet med Mercedes rostskydd a la 90 tal.

"Behöver ni järn för att göra plåt? Inga problem, ni kan få köpa plåt. Till att göra byggnadskonstruktion? Javisst, vi gör balk efter era mått... " Osv.

Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Vilket i sak är rätt puckat. Vi borde inte sälja en järnbit som inte förädlats till färdig produkt. Varför? Ja vart ska malmen tas ifrån annars? Just det, gamla pilsnerburkar i kvalitet med Mercedes rostskydd a la 90 tal.

"Behöver ni järn för att göra plåt? Inga problem, ni kan få köpa plåt. Till att göra byggnadskonstruktion? Javisst, vi gör balk efter era mått... " Osv.

Problemet är väl att produktion inte blir tillräckligt lönsamt i sverige med hård beskattning och löntagare som kostar multum att betala. Kan jag tänka mig utan att egentligen veta vad jag pratar om.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Problemet är väl att produktion inte blir tillräckligt lönsamt i sverige med hård beskattning och löntagare som kostar multum att betala. Kan jag tänka mig utan att egentligen veta vad jag pratar om.

Det är ju lite det som blir skillnaden när man sitter på bland de högst kvalitativa råvarutillgångarna på marknaden. Vilka skulle kunna konkurrera, egentligen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack.
Möjligen finns det fortfarande någon bauxitgruva som är ägd av greker.
Men jag tror inte det.
Man kan utgå ifrån att alla tillgångar redan är sålda och pengarna brända.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Det är ju lite det som blir skillnaden när man sitter på bland de högst kvalitativa råvarutillgångarna på marknaden. Vilka skulle kunna konkurrera, egentligen.

Har inte Kina ganska mycket malm också eller har jag fått något om bakfoten?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati