Gridgirls vara eller icke vara

Är det ok att ha gridgirls/paraplyflickor?


  • Antal röstningar
    0

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
De flesta feminister klassar mig nog numer som en "könsförrädare".
Anledningen är nämligen att jag tycker gridgirls (paraplyflickor) är ett självklart inslag inom motortävlingarna. Speedwaylaget Masarna hotades med indragna bidrag om man inte slutade med gridgirls och fler och fler röster hör i debatterna. Följdfråga: Hur är det med kranskullor? Är det också kvinnoförnedrande, eller var går gränsen?

Vore intressant att höra hur åsikterna är här på Sporthoj.
Tyck till
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Allt som kvinnor inte tjänar på är könsförnedrande, även det som är tråkigt.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
sjävklart är kranskulla även det en förnedring för det täckta könet, BORT MED KRANSKULLOR!

STCC hade på Mantorp 125Junirorer som höll i skyltarna... några tjejjer var väl med också, dock iförda skinnställ! :yoparty
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Ducatista skrev:
2387047 De flesta feminister klassar mig nog numer som en "könsförrädare".
Anledningen är nämligen att jag tycker gridgirls (paraplyflickor) är ett självklart inslag inom motortävlingarna. Speedwaylaget Masarna hotades med indragna bidrag om man inte slutade med gridgirls och fler och fler röster hör i debatterna. Följdfråga: Hur är det med kranskullor? Är det också kvinnoförnedrande, eller var går gränsen?

Vore intressant att höra hur åsikterna är här på Sporthoj.
Tyck till

En kranskulla i folkdräkt anspelar ju inte på sex lika mycket som en lättklädd gridgirl, så det är väl det som skiljer.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Självklart måste de finns där..nån måste ju fixa så föraren inte kokar av hetta innan start ju, sen om de råkar va tjejer så gör de ju inget..:)
 

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Old School ZX900R-A2
MagnusK skrev:
2387054 Allt som kvinnor inte tjänar på är könsförnedrande, även det som är tråkigt.
Allt de inte tjänar på är förnedring...alltså borde prostitution vara helt ok?

:tungan
 

sundaman81

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
norrköping
Hoj
zx9r-98
Suck....

Det är alltid dom fula brudarna som är avundsjuka och gapar och skriker hur förnedrande det är.....Dom önskar nog att dom hade utseende och självförtroende att kunna göra samma sak.

Så låt tjejerna vara ifred och göra sina egna val!!
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Viss skilnnad på kranskullan vid Vasaloppet. Skillnaden ligger bla i utstyrseln som uppbäres. Kranskullan springer i Sverigedräkten medan flickorna på gridden har minimalt med kläder på sig, dem är exponerade på helt olika sätt, eller hur?! Dessutom tror jag att publiken hade varit lika stor på en RR-tävling utan dessa paraplyflickor. Men visst ser dem bra ut, men mitt RR-intresse hänger knappast på dessa paraplyställ.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
förbjud gridgirls!

Folk vet inte sitt eget bästa! låt dom inte utrycka sig själva på det sätt de själva tycker är bra!

mer förbud, mer poliser ska det va!
låt inte folket tänka själva! det vore ju hemskt!
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
håkan skrev:
2387080 förbjud gridgirls!

Folk vet inte sitt eget bästa! låt dom inte utrycka sig själva på det sätt de själva tycker är bra!

mer förbud, mer poliser ska det va!
låt inte folket tänka själva! det vore ju hemskt!

Frågan är om dem själv tycker det eller det är vi grisar som gör det. Hade dem fått intruxer om att vara utklädd till kyckling o stå o hoppa på ett ben så hade dem gjort det med. Utan att för den delen säga att dem skall bort. Det är ju ingen som tvingar dem dit.
 
Last edited:

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
PGH skrev:
2387071 Viss skilnnad på kranskullan vid Vasaloppet. Skillnaden ligger bla i utstyrseln som uppbäres. Kranskullan springer i Sverigedräkten medan flickorna på gridden har minimalt med kläder på sig, dem är exponerade på helt olika sätt, eller hur?! Dessutom tror jag att publiken hade varit lika stor på en RR-tävling utan dessa paraplyflickor. Men visst ser dem bra ut, men mitt RR-intresse hänger knappast på dessa paraplyställ.


Samma diskussion bröt ut för något år sedan efter att STCC (eller om det var arrangören) hade engagerat grid girls från en sajt med lättklädda brudar (och en satans massa silikon)...

Vad man än tycker om saken så vore det nog bättre om motorsporten visade framfötterna och hittade en annan lösning - innan den tvingas på sporten (vet att riksidrottsförbundet är starkt negativa till fenomenet). På Motorsport Games på Globen användes grid kids. Personligen har jag inget emot snygga tjejer men jag har aldrig förstått varför de ska stå med ett paraply på startplattan. Jag är på plats för att kolla på racing, inte brudar. Och om man ska tänka sig att sporten ska locka hela familjen så tror jag nog att det är fler än en sambo/fru/flickvän som suckar trött när de ser paraplybrudarna. Känns uppriktigt sagt inte speciellt viktigt att ha grid girls och finns de de som stör sig på dem så verkar det enklare att byta ut dem mot något annat.

Tärnström
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
JTarnstrom skrev:
2387090 Samma diskussion bröt ut för något år sedan efter att STCC (eller om det var arrangören) hade engagerat grid girls från en sajt med lättklädda brudar (och en satans massa silikon)...

Vad man än tycker om saken så vore det nog bättre om motorsporten visade framfötterna och hittade en annan lösning - innan den tvingas på sporten (vet att riksidrottsförbundet är starkt negativa till fenomenet). På Motorsport Games på Globen användes grid kids. Personligen har jag inget emot snygga tjejer men jag har aldrig förstått varför de ska stå med ett paraply på startplattan. Jag är på plats för att kolla på racing, inte brudar. Och om man ska tänka sig att sporten ska locka hela familjen så tror jag nog att det är fler än en sambo/fru/flickvän som suckar trött när de ser paraplybrudarna. Känns uppriktigt sagt inte speciellt viktigt att ha grid girls och finns de de som stör sig på dem så verkar det enklare att byta ut dem mot något annat.

Tärnström

Precis, håller med.
 

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
AI skrev:
2387077 Tjejerna kan väl skaffa gridboys...
Helt ok :D

boys.jpg
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Slappa skrev:
2387094 Anspelar en tjej iförd bikini också sex tycker du?


Ursäkta att jag svarar men det som avgör är ju i vilket sammanhang som de exponeras, eller hur va.

Ducatista skrev:
2387047 De flesta feminister klassar mig nog numer som en "könsförrädare".
Anledningen är nämligen att jag tycker gridgirls (paraplyflickor) är ett självklart inslag inom motortävlingarna. Speedwaylaget Masarna hotades med indragna bidrag om man inte slutade med gridgirls och fler och fler röster hör i debatterna. Följdfråga: Hur är det med kranskullor? Är det också kvinnoförnedrande, eller var går gränsen?

Vore intressant att höra hur åsikterna är här på Sporthoj.
Tyck till

Att resultatet på pollen ser ut som det gör var redan innan avgjort. Vad hade du väntat dig?!
 
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Slappa skrev:
2387094 Anspelar en tjej iförd bikini också sex tycker du?

På ett motorevent, ja.

Paraplyflickan är där för att männen ska dregla över något. Det dä rmed att skydda föraren från sol och regn är ju bara en ursäkt för att de öht ska befinna sig där.

Med det inte sagt att jag har något emot dem.
 

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
PGH skrev:
2387071 ...Skillnaden ligger bla i utstyrseln som uppbäres. Kranskullan springer i Sverigedräkten medan flickorna på gridden har minimalt med kläder på sig, dem är exponerade på helt olika sätt, eller hur?! ...
I Masarnas fall hade/har tjejerna långärmade t-shirts och långbyxor.

PGH skrev:
2387108 Att resultatet på pollen ser ut som det gör var redan innan avgjort. Vad hade du väntat dig?!
Fler feminister på Sporthoj :D
 
Last edited:

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Ducatista skrev:
2387122 I Masarnas fall hade/har tjejerna långärmade t-shirts och långbyxor.


Fler feminister på Sporthoj :D

Det som dök upp i min hönshjärna var ju Vasaloppets kransflicka. Tycker inte det är förnedrande eller hur man nu skall benämna det, att en tjej står där utan mera hur personen i fråga exponeras.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
lika för alla tycker jag :)
 

Bifogat

  • paraplyflicka2.gif
    paraplyflicka2.gif
    111.9 KB · Visningar: 330
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top