Gridgirls vara eller icke vara

Är det ok att ha gridgirls/paraplyflickor?


  • Antal röstningar
    0

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
JTarnstrom skrev:
2394236
Finns det förresten några gridgirls på forumet?? Vilken knapp tryckte ni på?
Det är väl nästan det mest intressanta, iaf mer intressant än vad de som inte är gridgirls tycker ... i synnerhet mer intressant än gissningarna från dem som "säkert vet" att gridgirls är så fruktansvärt förnedrade ...
Jag har själv varit både gridgirl och kranskulla.
Dock ej iförd bikini, hipstershorts eller slimmad topp någon av gångerna.
Och vad jag tryckte på för knapp framgick väl tydligt på första inlägget :D

Det är intressant att läsa att de flesta associerar gridgirls med lättklädda tjejer men på de tävlingar jag varit på är majoriteten av tjejerna fullt påklädda. Ok, kortkort kjol har väl en del haft men någon bikinibrud har jag inte sett till. Ännu. (Nationella tävlingar inom RR, speedway, cross, STCC m fl)
 
Last edited:

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Ducatista skrev:
2394494 Jag har själv varit både gridgirl och kranskulla.
Dock ej iförd bikini, hipstershorts eller slimmad topp någon av gångerna.
Och vad jag tryckte på för knapp framgick väl tydligt på första inlägget :D

Det är egentligen Elwe som du har citerat, inte mig. Jag är egentligen inte så intresserad av vad paraplytjejerna själva tycker. Jag har heller ingen uppfattning om tjejernas intelligens eller synpunkter på deras egen moral. Det är inte det diskussionen handlar om för min del.

Tärnström
 

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
JTarnstrom skrev:
2394508 Det är egentligen Elwe som du har citerat, inte mig.
Sorry.
Inte så lätt att veta när du inte hade citatfunktionen igång i ditt inlägg som jag valde att själv citera.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
duckie skrev:
2394291 obegripliga irrelevanta påhopp av "elwe".
Tur att iaf jag är snäll i debatten. "obegripliga, irrelevanta påhopp" kan ju inte betraktas som elaka om inte läsaren VÄLJER att tolka dem så :)
Jag har heller aldrig pratat om nåt förbud - jag har enbart försökt få de som tycker att gridgirls är en "rättighet" värd att kämpa för att kankse tänka i ett litet större perspektiv.
ALLA rättigheter, stora som små, är värda att kämpa för. Rättigheter är sådana verksamheter som du sysslar med för att du vill och du gör det utan att skada någon annan, som inte själv väljer att bli skadad.
Så lätt är det.
Jag skulle t ex aldrig få för mig att propagera för att förbjuda fotboll fast jag avskyr företeelsen.
Växer man sig så hög att man vill påverka ANDRAS val när de gör vad DE vill, ja då SKA man brytas av i vinden innan man ställer till för mycket skada, eller hur?
Det "stora perspektivet", vari består det? Att du får som du vill? :va
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Ducatista skrev:
2394512 Sorry.
Inte så lätt att veta när du inte hade citatfunktionen igång i ditt inlägg som jag valde att själv citera.

Jag vet, det blev lite tokigt. Men ingen skada skedd.

Tärnström

elwe skrev:
2394515 Tur att iaf jag är snäll i debatten. "obegripliga, irrelevanta påhopp" kan ju inte betraktas som elaka om inte läsaren VÄLJER att tolka dem så :)

ALLA rättigheter, stora som små, är värda att kämpa för. Rättigheter är sådana verksamheter som du sysslar med för att du vill och du gör det utan att skada någon annan, som inte själv väljer att bli skadad.
Så lätt är det.
Jag skulle t ex aldrig få för mig att propagera för att förbjuda fotboll fast jag avskyr företeelsen.
Växer man sig så hög att man vill påverka ANDRAS val när de gör vad DE vill, ja då SKA man brytas av i vinden innan man ställer till för mycket skada, eller hur?
Det "stora perspektivet", vari består det? Att du får som du vill? :va

Stora ord.

Du tycker alltså att din rättighet att ha grid girls övertrumfar andras rätt att inte behöva få eländet upptryckt i ansiktet? Vad är det som säger att ingen tar skada av grid girls? Är det du som säger det? Det finns andra som tycker annorlunda - att företeelsen skadar sporten genom att förmedla en unken kvinnobild. Vare sig du eller jag eller någon annan har någon "rätt" i den här frågan.

Och återigen, du tjatar om förbud fast det inte är någon annan som gör det. Kan du inte sluta med det - jag står inte för ett förbud och jag har inte sett någon annan heller som har uttryckt önskemål åt det hållet - det är inte ett schysst sätt att debattera när man tillskriver sina meningsmotståndare åsikter de inte har.

Tärnström
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
JTarnstrom skrev:
2394236



Okej, men då var det en felaktig slutsats från din sida. Jag skulle ju kunna kontra med slutsatser om dina värderingar utöver sakfrågan men det leder ju knappast diskussionen framåt.

Det får du gärna göra ... en liten hint för att göra det lättare; jag tycker inte om onödiga förbud.

På vilket sätt skulle en omröstning på ett forum ha med demokrati att göra? Frågan är ju om det går att dra några slutsatser av en sådan omröstning och det går inte att dra några andra slutsatser än om populationen deltagare på Sporthojsforumet. Om ens det.
Omröstningar är själva kärnan i ett demokratiskt system. Har du läst det minsta statistik så vet du ju också så förvånansvärt få observationer det behövs för att få en trend. Att tråden innehåller så många olika uppfattningar är ju ett bevis så gott som något att flera olika uppfattningar är representerade, precis som ute i samhället.


Du får ju naturligtvis diskutera vad du vill men om VI ska ha en diskussion tillsammans så är jag bara intresserad av vilken kvinnobild som sporten förmedlar med sina paraplybrudar. Tjejerna själva får väl göra vad de vill och må hur de vill, det är deras eget ansvar.
Bra! Tjejerna får göra som de vill ... Men, vad handlar då dina inlägg om? Är de då inte ganska meninslösa om du argumenterar för en sak som inte kommer att hända om inte gridtjerena TVINGAS bort?


Och hur upplever jag frågan då? Om jag slår upp ordet så undrar jag ännu mer om du vet vad ordet betyder. Förstår heller inte hur ett frågetecken skulle ha gjort om ditt påstående till en fråga. Kanske enklare om du ställer om frågan så ska jag svara.
Som jag har tolkat dina svar så upplever du mina frågor/påstående som irriterande/näsvisa, därav min slutsats att de skulle vara impertinenta (jag vet, jag skulle inte använda ordet mera) frågor för dig :)
Idag är jag relativt lättklädd på jobbet ...
Jag skulle aldrig ta ett jobb med "dress code" :D
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
JTarnstrom skrev:
2394524


Du tycker alltså att din rättighet att ha grid girls övertrumfar andras rätt att inte behöva få eländet upptryckt i ansiktet?

- jag står inte för ett förbud och jag har inte sett någon annan heller som har uttryckt önskemål åt det hållet - det är inte ett schysst sätt att debattera när man tillskriver sina meningsmotståndare åsikter de inte har.

Nej, jag ser det inte som MIN rättighet att tjejerna får göra SITT val. Det är tjejernas rättighet att välja jag argumenterar för. Där tycker jag att de ska få göra sina val utan att någon lägger sig i det.
Hade majoriteten av folket tyckt att tjejerna är äckliga och att de "trycks upp i ansiktet" på dem så kan jag garantera dig att reklamfirmorna med sina långa känselspröt för länge sedan hade slutat att sponsra dessa tjejer.

Så, om inte förbud ... hur ska du få bort denna fruktansvärda företeelse och vad är nästa steg för att hindra den förödande förnedringen som pågår?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gridgirs gör detta frivilligt och dom lider väl knappast av könsrollsförtryck & diskriminering, många tjejer gillar att exponera sig inför dreglande män så är det bara.

Provokativt av dom kan tyckas men varför skulle inte dom tjejer som vill göra detta frivilligt få göra som dom vill.

Vad är nästa feministgrej då, förbjuda bikini på badstranden & införa obligatorisk Burka på alla tjejer så man uppnår vad då?
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
elwe skrev:
ALLA rättigheter, stora som små, är värda att kämpa för. Rättigheter är sådana verksamheter som du sysslar med för att du vill och du gör det utan att skada någon annan, som inte själv väljer att bli skadad.
Så lätt är det.
Jag skulle t ex aldrig få för mig att propagera för att förbjuda fotboll fast jag avskyr företeelsen.
Växer man sig så hög att man vill påverka ANDRAS val när de gör vad DE vill, ja då SKA man brytas av i vinden innan man ställer till för mycket skada, eller hur?
Det "stora perspektivet", vari består det? Att du får som du vill? :va


JTarnstrom var före mig och skrev ungefär det svar jag tänkte skriva. Fyller på med några tankar bra:

Om en tämligen oförarglig "rättighet" skall kämpas för på bekostnad av någonting större - något som drabbar/engagerar fler - ska man då verkligen envist fortsätta kämpa för denna i sammanhanget obetydliga "rättighet"?

I valet gridgirl kontra kvinnosyn väljer jag lätt vad jag tycker man ska lägga krutet på. Om man nu måste välja.

"Det stora perspektivet" har ingenting med min önskan att få som jagvill att göra - utan det är det som berör oss alla - vare sig vi vill/väljer att ta till oss det eller inte.
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
elwe skrev:
2394602 Idag är jag relativt lättklädd på jobbet ...
Jag skulle aldrig ta ett jobb med "dress code" :D

Ja, jag har läst statistik på universitetsnivå och några nödvändiga kriterier för att man ska kunna dra slutsatser av en statistisk undersökning är följande:

- att urvalet är representativt för populationen (i det här fallet är det bara representativt för populationen deltagare på Sporthojs forum, om ens det.)

- att testet verkligen mäter det man avser att mäta. Exempelvis kan det sista alternativet (om det är kvinnoförnedrande) tolkas på olika sätt (om det är förnedrande för den som håller i paraplyet eller i en mer indirekt bemärkelse).

Tärnström
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
elwe skrev:
Hade majoriteten av folket tyckt att tjejerna är äckliga och att de "trycks upp i ansiktet" på dem så kan jag garantera dig att reklamfirmorna med sina långa känselspröt för länge sedan hade slutat att sponsra dessa tjejer.

Det är ju det som tex Avesta kommun nu gjort. Deklarerat att det är inte "ok".
Det är ju deras val - precis som gridgirlsen gjort sitt val.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Gridgirls behöver ju faktiskt inte klä sig sexistiskt. De kan ju klä sig med syfte att vara ett komplement till föraren utan att försöka vara så naken som möjligt. Stör både föraren som tittaren... för inte är det så att man ser på race för att det står gridgirls som är nakna... visserligen ett bra plus ibland. Men definitivt tycker jag att tjejer som agerar som reklam är allt för lättklädda.
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
elwe skrev:
2394648 Nej, jag ser det inte som MIN rättighet att tjejerna får göra SITT val. Det är tjejernas rättighet att välja jag argumenterar för. Där tycker jag att de ska få göra sina val utan att någon lägger sig i det.
Hade majoriteten av folket tyckt att tjejerna är äckliga och att de "trycks upp i ansiktet" på dem så kan jag garantera dig att reklamfirmorna med sina långa känselspröt för länge sedan hade slutat att sponsra dessa tjejer.

Så, om inte förbud ... hur ska du få bort denna fruktansvärda företeelse och vad är nästa steg för att hindra den förödande förnedringen som pågår?


Du har ju ingen aning om vad grid girlsen kostar i form av uteblivna reklamintäkter. Det har inte jag heller, men du har inget belägg för att påstå något annat heller. Det kan ju faktiskt vara så att motorsporten, genom sin grabbiga attityd faktiskt stänger ute vissa marknader. Inom Formel 1 var det så att många företag avstod från att sponsra på grund av att de inte ville associeras med "tobaksimagen" som sporten hade. Jag är övertygad om att det finns företag som INTE vill förknippas med en förlegad kvinnosyn.

Det finns väl andra vägar än förbud. Om SVEMO väljer en annan väg så är det deras val. Precis som Riksidrottsförbundet redan har valt en annan väg än motorsporten. Det är demokrati. Man försöker bilda opinion.

Tärnström
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
JTarnstrom skrev:
2394681 Ja, jag har läst statistik på universitetsnivå och några nödvändiga kriterier för att man ska kunna dra slutsatser av en statistisk undersökning är följande:

- att urvalet är representativt för populationen (i det här fallet är det bara representativt för populationen deltagare på Sporthojs forum, om ens det.)

- att testet verkligen mäter det man avser att mäta. Exempelvis kan det sista alternativet (om det är kvinnoförnedrande) tolkas på olika sätt (om det är förnedrande för den som håller i paraplyet eller i en mer indirekt bemärkelse).

Tärnström

Bra, då inser du nog också att urvalet på SH är utmärkt när man diskuterar frågan "gridgirls". Det är inte nödvändigtvis så att mer än tredjedel av folket öht VET vad en gridgirl är.
På SH vet troligen mer än 95% vad det handlar om.

Den sista tolkningen av 4:e frågan var innovativ. Det skulle innebära att den tjejen som står på grid:en med sitt paraply förnedrar ANDRA kvinnor bara genom att vara på startplattan utan heltäckande klädsel. Vad mer måste dessa tjejer undvika för att inte förnedra alla andra kvinnor? Bör de sitta i en garderob hela livet så att du och andra kvinnor inte ser dem?

duckie skrev:
2394686 Det är ju det som tex Avesta kommun nu gjort. Deklarerat att det är inte "ok".
Det är ju deras val - precis som gridgirlsen gjort sitt val.

Som du nog vet så har vi i praktiken "representativ demokrati" i landet.
Det innebär att de som hamnar på valbar plats har gått igenom så många filter att de blivit totalt likriktade och helt i åsiktsmaffians tjänst.
Efter det har de inte längre åsikter som är representativa för vad vanliga, arbetande människor tycker och tänker.
Deras främsta mål är att rädda kvar sig själva och sina partivänner vid köttgrytorna som fylls på av dem som gör någon nytta i samhället.

Så är det och de som inte insett detta önskar jag en forsatt lång och rosenröd törnrosasömn ... ni har det bäst så för då kan politikerna tänka åt er och ni slipper besvärliga ställningstagande som, hemska tanke, rent av skulle kunna hamna på kollisionskurs med vad den svenska, massmediala bilden framställer som rätt och riktigt för alla.
 
Last edited:

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
elwe skrev:
2394946 Bra, då inser du nog också att urvalet på SH är utmärkt när man diskuterar frågan "gridgirls". Det är inte nödvändigtvis så att mer än tredjedel av folket öht VET vad en gridgirl är.
På SH vet troligen mer än 95% vad det handlar om.

Den sista tolkningen av 4:e frågan var innovativ. Det skulle innebära att den tjejen som står på grid:en med sitt paraply förnedrar ANDRA kvinnor bara genom att vara på startplattan utan heltäckande klädsel. Vad mer måste dessa tjejer undvika för att inte förnedra alla andra kvinnor? Bör de sitta i en garderob hela livet så att du och andra kvinnor inte ser dem?

Visst, urvalet är utmärkt om man inte bryr sig om ifall sporten ska växa, både publikt och deltagarmässigt. Så om man tycker att motorsporten bara ska vara en angelägenhet för de närmast sörjande så är du på rätt väg med ditt resonemang. Själv skulle jag hellre se att den där tredjedelen som inte vet vad en grid girl är (på grund av att de inte vet vad roadracing är) lär sig vad roadracing är - då kanske det blir lite mer folk på läktarna.


Som svar på din andra kommentar kan jag bara säga att jag är imponerad av din förmåga att läsa in saker i det jag skriver.

Tärnström
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
elwe skrev:
Som du nog vet så har vi i praktiken "representativ demokrati" i landet.
Det innebär att de som hamnar på valbar plats har gått igenom så många filter att de blivit totalt likriktade och helt i åsiktsmaffians tjänst.
Efter det har de inte längre åsikter som är representativa för vad vanliga, arbetande människor tycker och tänker.
Deras främsta mål är att rädda kvar sig själva och sina partivänner vid köttgrytorna som fylls på av dem som gör någon nytta i samhället.

Så är det och de som inte insett detta önskar jag en forsatt lång och rosenröd törnrosasömn ... ni har det bäst så för då kan politikerna tänka åt er och ni slipper besvärliga ställningstagande som, hemska tanke, rent av skulle kunna hamna på kollisionskurs med vad den svenska, massmediala bilden framställer som rätt och riktigt för alla.

Säkert jätteintressant teori, men jag förstår inte vad det har med saken att göra.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
duckie skrev:
2395198 Säkert jätteintressant teori, men jag förstår inte vad det har med saken att göra.
Jag tänkte nästan att du inte skulle förstå kopplingen ...
Kommunnämden i Avesta representerar lika lite som nämnder i andra kommuner de åsikter som är allmänrådande hos folk som inte sysslar med politik eller andra parasiterande verksamheter.
Därför har deras beslut knappast någon folklig förankring och åsikterna hittas bara hos de navelskådare som inte vill lyfta blicken från ankdammen.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
elwe skrev:
2395227 Jag tänkte nästan att du inte skulle förstå kopplingen ...
Kommunnämden i Avesta representerar lika lite som nämnder i andra kommuner de åsikter som är allmänrådande hos folk som inte sysslar med politik eller andra parasiterande verksamheter.
Därför har deras beslut knappast någon folklig förankring och åsikterna hittas bara hos de navelskådare som inte vill lyfta blicken från ankdammen.

Jamendåså.

Då får vi väl FOLKOMRÖSTA om vi ska ha gridgirls eller inte då.
Blir du nöjd då? Eller kommer du med ännu en paranoid teori om hur folkomröstningar manipuleras av likriktade feminister, ledbandsåkare, navelskådare och annat mähä?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
duckie skrev:
2395260 Jamendåså.

Då får vi väl FOLKOMRÖSTA om vi ska ha gridgirls eller inte då.
Blir du nöjd då? Eller kommer du med ännu en paranoid teori om hur folkomröstningar manipuleras av likriktade feminister, ledbandsåkare, navelskådare och annat mähä?

Tycker jag är en utmärkt idé i en sådan viktig fråga :tummenupp
 

FlyingPig

Micha #59
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Honda CBR 600 + Kawasaki ZXR 400 1997 (Till salu)
Jag tycker att tjejer som är förare ska ha killar som håller paraplyet. :tummenupp
Och killar som är förare ska ha tjejer som det är nu då.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top