FettSnok
96% enligt läkaren
Samt fri kost och logi.
och ett muckarbidrag på 49000kr...
Samt fri kost och logi.
Det är nog en nolla mer på det än vad jag fick.
Samt fri kost och logi.
Vi kan säga 60kr om dagen då. Hälften utbetalat per månad och resten efter fullgjord plikt. Fortfarande inte så jäkla hög timpenning
Kosten var dessutom bättre än någonsin förut och sedan Snygg tjej som jobbade i matan också
Vi kan säga 60kr om dagen då. Hälften utbetalat per månad och resten efter fullgjord plikt. Fortfarande inte så jäkla hög timpenning
Det där med gallringen och att ingen ska komma undan tycker jag att man borde anpassa så att de som "kommer undan" ska helt enkelt under 9 månader göra nåt annat samhällsnyttigt som inte genererar pengar till plånboken. Parkskötsel, äldrevården, studier etc
Sen tycker jag att 100% av folket bör ha någon kortare form av krigsförberedande utbildning och då pratar jag om någon veckas utbildning där man får lära sig hantera ett vapen, samt hur man bör agera som civilist vid krig. Kanske även hur man agerar om man måste överleva under fältmässiga förhållanden.
Beredskapsövning i estland. 88% närvaro på 24h. Viljan att skydda sitt land. Låt det sakta sjunka in.. plikten har sin roll.
De är ett land som varit under kommunistisk diktatur i så många år, så inte undra på....
Du gillar det diktatursfria, yes? Men inte värt att beskydda, no? Logiken är för mig... svår.
Inte alls svårt.... Tvång absolut mot, frivilligt ja...
Inte alls svårt.... Tvång absolut mot, frivilligt ja...
Då är det bra som det är.Inte alls svårt.... Tvång absolut mot, frivilligt ja...
Matte är nog inte din påse chips ?
4500/mån. Plus 75kr/dag när du är ledig. Fri sjukvård och tandvård, mat och logi. Rätt till full bostadsersättning för ditt uppehälle hemma. Plus 49000kr för elva månaders tjänstgöring. Bara det sista bör bli närmre 150/dag 49000/335
Hade mer pengar över i månaden som vpl än mina jämnåriga kamrater som jobbade eller pluggade och hade eget hem som jag själv.. På köpet fick jag C-kort och en vettig utbildning i ledarskap. Sen gav resultatet avutbildningen mig ett jobb också..... å inte ett öre i skuld.
Jag hade då inga 4900kr i månaden kan jag lova. 66kr om dagen fick vi, dvs runt 2000kr. Lite extra de dagar vi var hemma för att man sliter på sina egna kläder men iaf i min befattning gjorde det ingen större skillnad. Inte fick jag nån bostadsersättning för pojkrummet heller. Inget C-kort heller för den delen. Och ingen anställer utbildade fordonsmatteutläggare (som var det jag gjorde i lumpen) så där hade jag inget att hämta
Vet inte vad dina polare gjorde medans du gjorde värnplikt men mina tjänade iaf betydligt mer än 2000kr i månaden för en heltidstjänst
Iofs fick man ju muckarbidraget men det var fan slut innan vi kommit hem från muckresan och även med det inräknat blir det inte mycket timpeng för 300 dagars dygnet runt tjänstgöring.
Där håller jag inte riktigt med dig.
jag känner MÖPar, dom är militärt överintresserade, men sällan soldatmaterial, dom värsta möparna är dom som aldrig skulle klara grundutbildningen eller ens intagningskraven till den.
Jag känner ett flertal soldater, olika anställningslängd och befattningar, INGEN är MÖP, dom drivs av en stark känsla av att man ska göra rätt för sig, att ett nationellt försvar är viktigt och dessutom trivs dom med ett varierat fysiskt arbete som även erbjuder friluftsliv och personliga utmaningar.
Däremot har du rätt i att dom inte är där för pengarna, jag känner flera som har trivts bra i det militära och gärna hade stannat inom det militära, men som har slutat av ekonomiska skäl.
Att utbilda massor av yrkessoldater och sedan låta dom sluta för att lönen är för dålig är ett gigantiskt slöseri med försvarsbudgeten, det vore bättre att höja lönen och statusen så att folk har råd att stanna kvar sedan dom är utbildade.
Dessutom tror jag starkt på en allmän värnPLIKT, fast med en kraftigare gallring av olämpliga än det var på den gamla onda tiden då "ingen skulle slippa undan"
Jag är nämligen fullt övertygad om att många inte själva vet om dom skulle trivas med soldatlivet eller inte, förän dom har genomgått en grundutbildning och provat på.
Personer som inte i dagsläget söker sig till försvaret och genomgår frivillig GMU kan mycket väl vara bättre soldater än dom som själva tror att dom är bra soldater och därför söker sig till försvaret för att sedan hoppa av.
Jag tycker att man ska se en allmän värnPLIKT som ett utmärkt tillfälle att förklara för hela generationer varför man måste ha ett försvar, för det är inget dom får lära sig på sina genuscertifierade gymnasieutbildningar, och varför det är allas SKYLDIGHET att försvara allas RÄTTGHETER.
En allmän värnPLIKT skulle dessutom vara en utmärkt rekryteringsbas till dom nya anställningsformer som finns inom försvaret, deltidsvarianterna, där man kan göra civil karriär, men samtidigt vara en ständigt tränad och viktig resurs för försvaret, eller till olika hemvärnsförband.
Ja. Som sagt. Det är väl ersättning idag som är relevant? Det jag angett är vad som gäller.
Jämförelsen med de som jobba var alltså efter omkostnader....
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|