FettSnok
96% enligt läkaren
Är det?
Ja...
Är det?
Militärtjänstgörning bör vara frivillig å inte ett tvång....
När jag fick göra lumpen så var de ett tvång, antingen göra de eller sitta på kåken i ett par månader...
Attityden att göra män av pojkar funka inte för mig... Lärde mig bara mer att frågasätta dåliga beslut...
Krig skapar bara ände å de värsta är att många gånger är det feta gubbar som inte kommer överens å tvingar unga män å kvinnor att döda varandra.... Dom kan göra upp sin i mellan istället för att oskyldiga så behöva dö...
Majoriteten av de som jobbar i FM idag ("den köpte legosoldaten") är inte där för pengarna utan för att de är möpar, konstiga patrioter eller intresserade i allmänhet.Och skulle skiten träffa fläkten så tror jag mer på den tidigare värnpliktige soldaten än den köpta legosoldaten. Inget svårt för motståndarna att köpa över manskap
Majoriteten av de som jobbar i FM idag ("den köpte legosoldaten") är inte där för pengarna utan för att de är möpar, konstiga patrioter eller intresserade i allmänhet.
De så kallade legosoldaterna har en ingångslön på typ 17000 med kass löneutveckling.
En möp utan patriotism kanske går att köpa över
Förkunskaper är minst tre månaders utbildning men med tanke på den nya utbildningen, mycket längre.Jaså säger du det
Berätta mer om det du bevisligen inte besitter kunskap om.
Det är ju det jag säger. De är lätta att köpa över, de som nu inte är patrioter då..
För att vara ett "okvalificerat" jobb utan direkta förkunskapskrav så är det nog i paritet med jobb utan krav på något förutom hyggligt fysik. Lönen du beskriver är grundlön med avsaknad på 15%. Det bildades när FM hade stora åtaganden i utlandet
Efter skatt blir då en.helt annan 6mån/år och årslön därefter
Få om ens någon soldat har lyft endast grundlön i sina kontrakterade 4-5år
Frivillig militärtjänst och rösträtt för genomförd tjänst, och endast till de med genomförd tjänst.
Möjligen även till de med några år som blåljuspersonal.
Intressant tanke, men helt främmande för svensk vänster. Antar att du läst Starship Troopers?
För att....? Personalomsättning?
Hela invasionsförsvarsupplägget, dvs att på ganska kort tid kunna mobilisera hundratusentals soldater, med tillhörande ekosystem (värnpliktskontor, mobförråd, hantera en utbildningsreserv som rimligen måste kompletteringsutbildas på nya vapen/system med jämna mellanrum etc), måste ju kosta skjortan. Iaf om vi pratar om fornstora volymer av värnpliktiga.
Eller tänker jag fel?
Intressant tanke, men helt främmande för svensk vänster. Antar att du läst Starship Troopers?
Vilken tur att det finns frivilliga som är villiga att försvara och dö för dina rättigheter, och det till en kass lön.
Det är bara i en svampvärld länder kan existera utan ett försvar.
De är en helt annan sak att vara frivillig än tvingad.... .De är tvånget jag är mot...
Då antar jag att du även motsätter dig skolplikten?
När inte alls... De är en helt annan sak ju...
Majoriteten av de som jobbar i FM idag ("den köpte legosoldaten") är inte där för pengarna utan för att de är möpar, konstiga patrioter eller intresserade i allmänhet.
Där håller jag inte riktigt med dig.
jag känner MÖPar, dom är militärt överintresserade, men sällan soldatmaterial, dom värsta möparna är dom som aldrig skulle klara grundutbildningen eller ens intagningskraven till den.
Jag känner ett flertal soldater, olika anställningslängd och befattningar, INGEN är MÖP, dom drivs av en stark känsla av att man ska göra rätt för sig, att ett nationellt försvar är viktigt och dessutom trivs dom med ett varierat fysiskt arbete som även erbjuder friluftsliv och personliga utmaningar.
Däremot har du rätt i att dom inte är där för pengarna, jag känner flera som har trivts bra i det militära och gärna hade stannat inom det militära, men som har slutat av ekonomiska skäl.
Att utbilda massor av yrkessoldater och sedan låta dom sluta för att lönen är för dålig är ett gigantiskt slöseri med försvarsbudgeten, det vore bättre att höja lönen och statusen så att folk har råd att stanna kvar sedan dom är utbildade.
Dessutom tror jag starkt på en allmän värnPLIKT, fast med en kraftigare gallring av olämpliga än det var på den gamla onda tiden då "ingen skulle slippa undan"
Jag är nämligen fullt övertygad om att många inte själva vet om dom skulle trivas med soldatlivet eller inte, förän dom har genomgått en grundutbildning och provat på.
Personer som inte i dagsläget söker sig till försvaret och genomgår frivillig GMU kan mycket väl vara bättre soldater än dom som själva tror att dom är bra soldater och därför söker sig till försvaret för att sedan hoppa av.
Jag tycker att man ska se en allmän värnPLIKT som ett utmärkt tillfälle att förklara för hela generationer varför man måste ha ett försvar, för det är inget dom får lära sig på sina genuscertifierade gymnasieutbildningar, och varför det är allas SKYLDIGHET att försvara allas RÄTTGHETER.
En allmän värnPLIKT skulle dessutom vara en utmärkt rekryteringsbas till dom nya anställningsformer som finns inom försvaret, deltidsvarianterna, där man kan göra civil karriär, men samtidigt vara en ständigt tränad och viktig resurs för försvaret, eller till olika hemvärnsförband.
Det där med gallringen och att ingen ska komma undan tycker jag att man borde anpassa så att de som "kommer undan" ska helt enkelt under 9 månader göra nåt annat samhällsnyttigt som inte genererar pengar till plånboken. Parkskötsel, äldrevården, studier etc
Sen tycker jag att 100% av folket bör ha någon kortare form av krigsförberedande utbildning och då pratar jag om någon veckas utbildning där man får lära sig hantera ett vapen, samt hur man bör agera som civilist vid krig. Kanske även hur man agerar om man måste överleva under fältmässiga förhållanden.
Nu tycker jag du är hård. När jag gjorde min värnplikt fick vi faktiskt betalt.
30 kr om dagen minsann!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |