Grisig P-Bot på hojen.

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Åkte upp med en polare till hans lägenhet som han fått nyklarna till tio minuter innan.
Han har parkering i det underjordiska garaget som vi skulle lista ut hur vi kom in i.
Under de 10-15 minuter som vi sprang runt i källaren för att försöka lista ut hur och var vi kom in så var lapplisan i farten.

Sån tur var denne inte på plats när jag kom ut så det blev inget dråp även om det hade varit skönt för stunden.

Hur tar man något nu detta vidare?
Man måste ju få hitta in tycker man ju. Eller skulle man på motorcykeln kört upp o ner varenda trapp o cykel/gångväg runt kvarteret tills man hitta?
Går det inte bli av med boten så vill jag åtminstone stöka och kosta mer pengar än vad de drar in på boten.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Förstår inte riktigt vad det är du vill säga, men har ni inte betalat P-biljett så har ni inte det och lapplisan har då rätt att ge er böter även om ni gick runt för att hitta vägen ut, var på toaletten eller letade efter pantburkar.

Du kan alltid testa att överklaga men om anledningen är: vi hittade inte ut kommer ni inte komma någonstans :hihi

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Definitionen på parkering är väl "för annan uppställning än lastning och lossning". Så var det förr i alla fall.

Motivera med att ni faktiskt inte var parkerade utan det var en tillfällig uppställning.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
När du överklagar kan du lägga till att du visat stor hänsyn som inte dödade deras personal eftersom du tycker att parkeringsvakten brustit mot sina arbetsuppgifter när denne utfärdat en kontrollavgift på ett felparkerat fordon. Parkeringsvakten borde ha förstått att du letade efter en väg att komma in i garaget samt att hyresavtalet var purfärskt. Detta förtjänar i sig en omprövning av kontrollavgiften.

Last edited:

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Min erfarenhet är god när det gäller att överklaga. Jag har råkat ut för p-bot när man ska lyfta in tvättmaskin etc. å det har gått igenom. Mitt förslag är att du överklagar, beskriver problematiken och dessutom tar en kopia på din kompis hyresavtal som stärker din berättelse. Då har du ganska goda chanser att lyckas. I synnerhet om det är det kommunala parkeringsbolaget. Är det privat så minskar dina chanser en smula. Du kan även ringa till dom om det blir avslag. Behåll lugnet, var trevlig då har du störst chanser. Får man frispel å brinner av så är dina chanser 0. Lycka till!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Först och främst, hur skulle lapplisan vetat vart du var och sprang medan ditt fordon var parkerat olagligt?
Man FÅR för övrigt (sålänge man inte står farligt eller på handikappruta) oftast en tidsfrist på några minuter just för att man ska kunna fixa exempelvis mynt till automaten. 6 minuter var det sist jag satte en bot.

Sen undrar jag lite över detta med att hitta ingången till ett parkeringsgarage. Hur jävla svårt kan det vara? :va
Det är ju knappast över en gräsmatta bakom en buske. Rimligtvis går det en väg utanför som man kan köra på.

Men som svar på din fråga. Det står på boten vem du kontaktar för att överklaga. Men du lär aldrig vinna.

Zoraxx

Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Tydligen så är sporthoj inte lika fritt från stöddiga forummuppar som förr.

Men lite vettiga svar fick ja i alla fall.
Kan förtydliga hur området ser ut.
Det är p-förbudszon med en (som vanligt) full gästparkering. Garaget med platsen i är stort under hela området, kan det vara 5-6 hus så det finns ett rätt stort antal tänkbara vägar in i garage.
Sen så låg papperet med numret på parkeringen i lägenheten.
Så självklart så åkte vi inte iväg o leta en parkering någon annanstans i stan utan körde in ställde oss vid sidan av porten så att man inte hindrar framkomligheten och sedan gick vi in, kolla numret och även då varifrån vi skulle in i garaget.

Finns lite folk som är bra på sånt här i detta forum vet jag så bra formuleringar, ev handlingar som kan bifogas, vittnesuppgifter osv.
Finns det saker jag ska kontrollera på boten? Om den nu e så välgjord att den inte går att få väck så hur skriver jag för att göra det långdraget och besvärligt för dem?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Betala boten och var glad (eller sur). Du har inte betalat för uppställningen av ditt fordon, då står man också risken att få en bot, inget konstigt väl?

Jag chansar ofta så som trådskaparen, och det är sällan man får bot. Men när det händer får man mentalt kvitta det mot alla gånger man klarat sig.

Fattar inte detta hat mot både regler gällande parkering och att p-vakterna gör sitt jobb. Visst är det retligt, men vill man inte bli upphetsad är det bara att betala för sig.

Jag är inte så tråkig och orebellisk som det låter, men betalar man inte och får bot och sen gnäller, ja då är man inte så cool. If you gonna be a bear, be a grizzly!

Zoraxx

Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Men var i hela jävla beskrivningen hittar du en betalautomat?
Har köpt två jävla platser i garaget men för att komma in där behövde vi lista ut varifrån och hur eftersom ingen av oss hade varit där tidigare.
Du måste vara en sån som åker med varselväst :huvet

Betala boten och var glad (eller sur). Du har inte betalat för uppställningen av ditt fordon, då står man också risken att få en bot, inget konstigt väl?

Jag chansar ofta så som trådskaparen, och det är sällan man får bot. Men när det händer får man mentalt kvitta det mot alla gånger man klarat sig.

Fattar inte detta hat mot både regler gällande parkering och att p-vakterna gör sitt jobb. Visst är det retligt, men vill man inte bli upphetsad är det bara att betala för sig.

Jag är inte så tråkig och orebellisk som det låter, men betalar man inte och får bot och sen gnäller, ja då är man inte så cool. If you gonna be a bear, be a grizzly!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men var i hela jävla beskrivningen hittar du en betalautomat?
Har köpt två jävla platser i garaget men för att komma in där behövde vi lista ut varifrån och hur eftersom ingen av oss hade varit där tidigare.
Du måste vara en sån som åker med varselväst :huvet
Parkera på ett ställe med p-automat? Ring och fråga var platserna ligger och hur man kommer dit innan? Ta inte hojen om du inte har någonstans att parkera?

Varför ska du få parkera som du vill bara för att du inte vet vars du ska? :va

Zoraxx

Gick med
2 Mar 2010
Hoj
De e ju sant vi skulle ha ställt hojen i stan o gått upp o letat garaget alternativt väntat till efter semestrarna.
Har tydligen totalt vänt mig till fel forum, alla verkar vara alternativt knulla en lapplisa här.

Parkera på ett ställe med p-automat? Ring och fråga var platserna ligger och hur man kommer dit innan? Ta inte hojen om du inte har någonstans att parkera?

Varför ska du få parkera som du vill bara för att du inte vet vars du ska? :va

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Sån tur var denne inte på plats när jag kom ut så det blev inget dråp även om det hade varit skönt för stunden.

Går det inte bli av med boten så vill jag åtminstone stöka och kosta mer pengar än vad de drar in på boten.

Om den nu e så välgjord att den inte går att få väck så hur skriver jag för att göra det långdraget och besvärligt för dem?
Nyss jobbat som lapplisa men fått kicken för att du var för kass inom yrket? Du verkar vara väldigt upprör över en liten bot:hihi

Eftersom din polare verkar ha garageplats i världens mest avancerade parkeringshus att entra kanske ni bara skulle ringt fastighetsägaren och fråga?

De e ju sant vi skulle ha ställt hojen i stan o gått upp o letat garaget alternativt väntat till efter semestrarna.
Har tydligen totalt vänt mig till fel forum, alla verkar vara alternativt knulla en lapplisa här.
Nja kan få svar på det mesta på detta forum men du har en ganska vidrig inställning:3freak

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

För över 30 år sedan frågade jag en parkeringsvakt vad som gäller för hojar (Uddevalla). Jag såg nämligen att hojar stod parkerade lite här och där. Då svarade han att vi får stå var som helst bara vi inte står i vägen. Vi får naturligtvis inta ta upp en P-ruta utan att betala. Vad som gäller egentligen vet jag inte men jag har parkerat precis var det faller mig in i 30 år. En gång (25 år sedan) fick jag en P-bot som jag betalade, överklagade och fick tillbaka pengarna. Så ja, med mina erfarenheter tycker jag att det var extremt grisigt.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Nä det är nog som så i många fall att det kunde ha undvikits om de bara velat.Du är borta i ca 15 minuter minuter och har parkerat enligt konstens alla regler utan att stå trafikfarligt på något vis eller störa annan verksamhet med din parkering och genast sitter det en lapp på hojen.Pinsamt dåligt.Det är då inte fråga om någon hjälp här inte för att lösa denna parkering.Dessa pajasfigurer figurer hade väl gärna velat bli poliser men så var de för inavlade och försökte bli militär istället där de genast fick nobben och då återstod ju bara arbetet som parkeringsvakt.

Idag är ju dessa bolag privatiserade och lever på att dra in så mycket böter som möjligt istället för att hjälpa till för att lösa eventuella fel som det en gång var och var tänkt att vara från första början.Annat var det förr när jag känt en av de kommunala parkeringsvakterna som ibland stod och väntade en stund vid felparkerade fordon och brukade säga att vi kan alla gör bort oss så jag väntar som sagt var och ser om den kommer någon igen om några minuter.Betala in boten i flera omgångar så får de skicka påminnelse var gång.Fungerade bra för egen del.Och skit i surmupparna på forumet.De har redan mossan som idolbild i sina runkfantasier. :crash

Last edited:

Zoraxx

Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Är så jag själv brukar göra om det inte finns något bättre arrangerat.
Så även denna gång, konstaterade att där kan den stå lite snabbt så vi kan se var den kan stå permanent.
Jo står man i betalruta så får man betala som alla andra.

För över 30 år sedan frågade jag en parkeringsvakt vad som gäller för hojar (Uddevalla). Jag såg nämligen att hojar stod parkerade lite här och där. Då svarade han att vi får stå var som helst bara vi inte står i vägen. Vi får naturligtvis inta ta upp en P-ruta utan att betala. Vad som gäller egentligen vet jag inte men jag har parkerat precis var det faller mig in i 30 år. En gång (25 år sedan) fick jag en P-bot som jag betalade, överklagade och fick tillbaka pengarna. Så ja, med mina erfarenheter tycker jag att det var extremt grisigt.

Zoraxx

Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Nä har blivit en helt annan mentalitet bland lapplisorna. Det sunda förnuftet saknas i allt för stor utsträckning.
Hur fungerar det när man strular till det åt dem genom att betala delar av eloppet? Bara lägga in en mindre summa när man skickar iväg det?
Fick även ett förslag av en kollega att räkna ut arean som hojen tar parkerad och jämföra mot en bil sen begära rabatt efter samma uträkning. Kommer aldrig gå vägen men absolut reta gallfeber på någon som måste sitta och läsa o svara på det.
Kan man ev göra som steg två efter en vanlig överklagan. Håller även på att jaga värden och grannen som satt ute o rökte när vi kom ut för nån borde ha sett något för det har gått alldeles för fort att komma dit, gå igenom alla fordon och sedan stå tio min vid min hoj och sedan försvinna.

Nä det är nog som så i många fall att det kunde ha undvikits om de bara velat.Du är borta i ca 15 minuter minuter och har parkerat enligt konstens alla regler utan att stå trafikfarligt på något vis eller störa annan verksamhet med din parkering och genast sitter det en lapp på hojen.Pinsamt dåligt.Det är då inte fråga om någon hjälp här inte för att lösa denna parkering.Dessa pajasfigurer figurer hade väl gärna velat bli poliser men så var de för inavlade och försökte bli militär istället där de genast fick nobben och då återstod ju bara arbetet som parkeringsvakt.

Idag är ju dessa bolag privatiserade och lever på att dra in så mycket böter som möjligt istället för att hjälpa till för att lösa eventuella fel som det en gång var och var tänkt att vara från första början.Annat var det förr när jag känt en av de kommunala parkeringsvakterna som ibland stod och väntade en stund vid felparkerade fordon och brukade säga att vi kan alla gör bort oss så jag väntar som sagt var och ser om den kommer någon igen om några minuter.Betala in boten i flera omgångar så får de skicka påminnelse var gång.Fungerade bra för egen del.Och skit i surmupparna på forumet.De har redan mossan som idolbild i sina runkfantasier. :crash

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Shit alltså, här åkte kjettingen i TaCket direCtkt (jag är så dålig på sporthoj-stavning, när släpps ordboken?).
Om ni nu får avslag på överklagan och måste betala, är det verkligen värt att jävlas?
Jag menar, dom får betalt för tiden som dom spenderar på ärendet för det är deras jobb medan ni gör det på fritiden alternativt när ni egentligen borde jobba? :rolleyes:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Shit alltså, här åkte kjettingen i TaCket direCtkt (jag är så dålig på sporthoj-stavning, när släpps ordboken?).
Om ni nu får avslag på överklagan och måste betala, är det verkligen värt att jävlas?
Jag menar, dom får betalt för tiden som dom spenderar på ärendet för det är deras jobb medan ni gör det på fritiden alternativt när ni egentligen borde jobba? :rolleyes:

Jag tycker att TS gör helt rätt. Nu verkar han vara ngt av en nybörjare på att klaga. Jag har pågående konflikter med Folksam, Porsche och SAS Eurobonus (på VD-nivå nu). Klart att han ska överklaga och hålla den sysselsatta. Men, han bör lyfta blicken lite och lämna p-botsnivån, den är för amatörer.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Reta gallfeber på handläggare? Lycka till, de jobbar med rättshaverister hela dagarna. Du får ett artigt svar tillsammans med betalningspåminnelsen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA