Gruppköp av minimoto á ca 2000kr?

Status
Ej öppen för fler svar.

Sam

Osingel
Gick med
19 Feb 2004
Ort
hemma
Hoj
En blå
Har pratat med tillverkaren i morse. Första omgången. Hastigheterna är de rätta på internet. Det finns 70km/h modeller och 55km/h modeller. :D

Frakt med 20" container kostar CIF to Göteborg $2150US och för 40" container är CIF priset $3900US. CIF betyder frakt och försäkring betalas av tillverkaren. För dessa priser får vi hojarna till Göteborgs kaj. Hojpriser tillkommer naturligtvis samt svensk tull och moms. :tummenupp

För hanteringen i Sverige har vi redan lagerlokal och lastbilar som kan ställa upp. Det har funnits förslag att när lasten kommer till Göteborg, körs den vidare till övervakad 7/24 lagerlokal. Där tar SH folket hand om grejerna och kan köra ett lass till Stockholm på en central / vettig plats där folk hämtar sina hojar. Likaså skulle ske med Skåne. Där saknar vi fortfarande en lastbil och förare som ställer upp. REsten hämtar upp sina hojar i Göteborg eller det skickas med bussfrakt. :)

Fabriken har anpassat sina rutiner, bl.a. i kvalitetskontroll och garantier på att alla hojar lämnar fabriken komplett ihopsatta och i vederbördlig ordning försäkrade för sjöresan. Om det nu är så att svensk tull accepterar att vi slipper skatt med "lätt" isärtagna moppar då skulle vi spara 4,5% i varuskatt. Måste kolla detta i dag med tullverket och spinna vidare med tillverkaren. Kan de fixa det till samma pris eller vill de ha "peanuts" för speciell förpackning. I värsta fall får vi pröjsa 4,5% i skatt för att ha kompletta bågar att köra hem med :D .

Du kan redan nu börja skönja prisnivån på biken. Ta t.ex. 100st som delar en 20" container = $2150US = $21.50US per bike. Bikepriset beroende på modell tillkommer t.ex. LY-CIG14E = $165US. Därtill tillkommer moms + skatt i Sverige i runda tal $70US. Då är vi uppe runt $260US per bike av den modellen. Nu är distribueringen i Sverige inte inräknat, utan det får alla stå själva för beroende på hur man bor och vilka kompisar man har som kan ta hand om jobbet. Därtill kommer förvaring i Sverige för de dagar hojarna står kvar i lagerlokalen.

Summa summarum: Det som i Kina kostar $165US kommer hem till din dörr med ett pris på ett ungefär $290-310US. Med dagens dollarkurs skulle det betyda i svenska kronor c. 2300Skr.

Frakten tar från 30 dagar upp till 50 dagar med båt. Under den tiden är bogarna försäkrade enligt CIF kontraktet.

Den här PRELIMINÄRA kalkylen håller sig under de 2500Skr jag uppskattade mellan tummen och pekfingret tidigare i tråden.

Är du intresserad fortfarande har du tid att lämna in ett intresseanmälan.

Er betalning kommer att göras i US DOLLARS så vi slipper valutafluxuationer under den 30 till 50 dagar långa sjöresan. US går ju till val i år och det brukar påverka valutan oftast uppåt. Jag har ett dollarkonto som ni får numret till så småningom.

Synpunkter och reaktioner efterlyses.

Bifogar även FRAKTKILLARNAS inlägg här:
Det är Henkmaster som kan ordna bra frakt. han vet oxå vad det kostar att
ställa den stora lådan i hamnen osv.

Min tanke var att jag + ett par till från sporthoj boendes i gbg skulle
kunna lossa lådan i frihamnen. ev någon med stor bil som kommer från skåne
tar ett lass ner egenom. Jag har ett stort lagerutrymme i Trollhättan där
jag skulle tippa får in 3-4st 40 fotare, larmat och vaktbolag 24/7.
Därifrån kan vi skicka en del med bussgods eller LBC. Ett stort lass kan
jag åta mig att rulla upp med till Sthlm där alla kan möta upp och hämta
under en hel dag/helg.

Detta är en krånglig lösning men framför allt billig.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Sam skrev:
Har pratat med tillverkaren i morse. Första omgången...
:tummenupp Låter utmärkt det där. Kan tänka mig att hämta våra hojjar (3st) i Sthlm så slipper du trassla med bussgods med de 3 iallafall...
 

SvRider

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
CBR 900RR
Är det försent att vara med? Isf skulle jag vilja ha två st, återkommer med modell när jag tagit mig igenom hela tråden.
 

Slynix

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
CBR o minis
Sam :tummenupp bra jobbat

Jag har jobbat lite i Göteborgs hamn med containers osv. Har jag tid vilket jag ska försöka fixa så hjälper jag gärna till o lossa containers osv.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Sam skrev:
Har pratat med tillverkaren i morse.

Så jävla stort gjort Sam!!
All cred till dig, so far..... :tummenupp

Jag e tok på! Ska jag skicka en ny intresse anmälan till Mac då eller?

Faan vad glad jag blir att det finns kompetent folk som ställer upp för oss andra :banana
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Mycket bra.

Låter som vi kommit någon vart.

Vad sägs om att göra en hemsida med förutsättningarna i korta drag så att man slipper alla spekulationer o annat som förekommit i denna tråd ?

Tror alla skulle gilla detta ?

//Anders
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
sam: verkar ju kanonfint det där, snyggt jobbat!

hur blir det med folk som beställt olika modeller som tar olika plats i containern ? antar att det blir nåt slags enhetspris eller splittas priset på kartongstorlek på nåt vänster ?

"dollarkonto", antar att det inte är svårare att föra över pengar till än ett normalt ? bara det att valutan på själva kontot är "låst" till dollarn istället för svenska kronan ?
 

Robnek

Proud member of Babados Racing
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Borgo Panigale
Hoj
Ducce Panigale 1199-12,Ducce 1098S-08 banräser, Ducati 900SSie-98, Husaberg 450FE-10, BMW1000RR SEC Räser, Yamaha R1M
Om det är inte är försent så är jag också sugen..
Skickar in en intresseanmälan så fort jag hinner.

mvh Robnek
 

Sam

Osingel
Gick med
19 Feb 2004
Ort
hemma
Hoj
En blå
Slynix skrev:
Sam :tummenupp bra jobbat

Jag har jobbat lite i Göteborgs hamn med containers osv. Har jag tid vilket jag ska försöka fixa så hjälper jag gärna till o lossa containers osv.
All hjälp uppskattas högt :tummenupp
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Nice Work!!

Grymt bra SAM o gött att dom kommer till götet... o jag kanske kan fixa viss transport och kanske gratis till s-holm för farsan kör tradare på helgerna så jag kan snacka med han om det finns plats... men jag tror nästan att det blir billigare om alla S-holmare går ihop o "Hyr" ngn som köra alla på engång, för alla får inte plats (dvs det jag mena med billigare va då det blir billigare för alla som inte får plats.)

//jocke
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Mr_SoaP skrev:
Grymt bra SAM o gött att dom kommer till götet... o jag kanske kan fixa viss transport och kanske gratis till s-holm för farsan kör tradare på helgerna så jag kan snacka med han om det finns plats... men jag tror nästan att det blir billigare om alla S-holmare går ihop o "Hyr" ngn som köra alla på engång, för alla får inte plats (dvs det jag mena med billigare va då det blir billigare för alla som inte får plats.)

//jocke

Jag har ett par lastbilar privat.... så jag kan åka ner o hämta alla hojar som ska till STHLM......
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Webspy skrev:
Jag har ett par lastbilar privat.... så jag kan åka ner o hämta alla hojar som ska till STHLM......


Det verkar som det enda jag kan ställa upp med är sällskap. Intresserad? :yoparty
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Lartes skrev:
Det verkar som det enda jag kan ställa upp med är sällskap. Intresserad? :yoparty

Sure !

Det måste oxå styras upp ett bra sätt att lämna ut alla dessa moppar.... så vi som hjälper till inte blir översprungna (stavas det så?) av alla nyblivna moppefuckos som ska ha sin hoj först ! :arsele
 

destiny_78an

Hatar köer....
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Fruängen
Hoj
GPZ 500s *såld*
Webspy skrev:
Sure !

Det måste oxå styras upp ett bra sätt att lämna ut alla dessa moppar.... så vi som hjälper till inte blir översprungna (stavas det så?) av alla nyblivna moppefuckos som ska ha sin hoj först ! :arsele

Du kan få sällskap av mig darling!
Enklast vore isf att skicka lastbilarna till olika platser i sthlm så folksamlingarna inte blir för stora!
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Webspy skrev:
Sure !

Det måste oxå styras upp ett bra sätt att lämna ut alla dessa moppar.... så vi som hjälper till inte blir översprungna (stavas det så?) av alla nyblivna moppefuckos som ska ha sin hoj först ! :arsele
Skriv beställarnamn på alla kartonger redan i Göteborg så blir det tydligt om det fattas något.

Fraktbetalning skulle ju kunna ske när man hämtar ut hojen i Sthlm. En hundring/uthämtad hoj eller likn. Kan det vara något?
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Webspy skrev:
Sure !

Det måste oxå styras upp ett bra sätt att lämna ut alla dessa moppar.... så vi som hjälper till inte blir översprungna (stavas det så?) av alla nyblivna moppefuckos som ska ha sin hoj först ! :arsele


Jag e på, tar ledigt från jobbet om det behövs, kanske kan vara bra att få lite bärhjälp också.

Jag kan ställa mig ivägen för fuckkona så kan dom ju försöka flytta på mig först :hihi
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
destiny_78an skrev:
Du kan få sällskap av mig darling!
Enklast vore isf att skicka lastbilarna till olika platser i sthlm så folksamlingarna inte blir för stora!

Du dissar ju alltid mig....

Hade du kul på träningen igår ?

Tänkte låna ett lager o leka butik under leveranshelgen.....

Så man kan pricka av alla från en lista så rätt person får rätt hojar !
 

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Mmm....
Webspy skrev:
Jag har ett par lastbilar privat.... så jag kan åka ner o hämta alla hojar som ska till STHLM......

Låter ju underbart....jag/vi från Gävle kommer ner till STHLM och hämtar våra där :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top