Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Suzuki
Kan ni inte skicka ut lite bilder från lördagskörningen? Jag rekommenderade min unge garagegranne och 125-adept att åka med er eftersom jag som vanligt hade min egen snurra i tusen bitar och inte kunna lördagsåka. Har ni trackat ihjäl unge Filip? ;)

/J
Aah är det han som åker nån aprilia motard-liknande 125?
Bildlänk ovan ^

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Blir lite fundersam om dessa körningar börjar bli lite snabbare än jag tidigare trott. Tänkte iallafall bidra med några vägar som jag personligen tycker är helt fantastiska och i fin lantmiljö (blå streck i kartorna). Det handlar alltså om norrort.

61x9bax.jpg

67qwtit.jpg

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag hade som sagt en kanondag med hela gänget, kunde inte bli bättre.
Men när det gäller gruppindelning är jag lite tveksam. Vid gruppindelning blir det alltid olika tempo, dvs. En snabb o en långsam grupp. Men jag föredrar att köra fort när jag åker själv. Vid gruppkörning blir det lätt att man hetskör för att hänga på dom andra. Jag låg ganska långt fram i den snabba gruppen på väg hem, det händer t ex. Att man kanske fastnar bakom en bil, när man väl får tillfälle att köra om, måste man ösa på ordentligt för att komma ikapp övriga gruppen. Jag mätte upp farter över 180 km/h ett flertal tillfällen på 70 väg. Det är inte +30 km/h det är +110km/h. Då kan det knappast kallas för körning i långsamt/lagligt tempo. Visserligen passade det tempot mig, men jag kan tänka mig att alla inte känner sig bekväma i det tempot. Jag är bara rädd att syftet med körningarna(lugnt tempo) blir fel, och att folk slutar att följa med, eftersom dom tycker att det går för fort.
Det var bara mina tankar, annars tycker jag att det var den trevligaste dagen på länge

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
den nedre vägen på sista kartan (rumsättra) är extremt krokig och för gropig i mitt tycke.
annars är de flesta vägarna (även de du inte blåmarkerat) på övre kartan runt kårsta helt ok.
Bra initiativ att visa vägarna på!

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
OM ni ska åt det hållet jag föreslog, så slängde jag ihop en liten karta med ett par roliga hojvägar som jag inte tror att alla har åkt.

23717554816.jpg

De lila vägarna är vägar som man MÅSTE åka minst en gång i livet, mycket roliga och välkända hojvägar. Den blå vägen är ganska rolig också, men den svänger inte så mkt och jag skulle kalla den transportsträcka/glidarväg. En liten varning dock; mycket vilt på dessa vägar runt skymning (jag vet, jag är inte rätt käft att påpeka detta).

1. Vägen till vänster börjar på 225:an mellan Sorunda och Ösmo, går ut på Lisö och slutar vid en vändplan i ett villaområde. Vägen är riktigt rolig, knixiga partier blandas med toppfartsraksträckor. Lite bebyggelse.

2. Vägen i mitten är bland det krokigaste som finns i trakten vad jag vet, smal är den också. toppfart < 50km/h är nog ett faktum. Slutar strax innan Ösmo

3. Vägen till höger är nog den mest välkända på södertörn (förutom slingerbulten). Den börjar strax utanför nynäs och går ut på Torö, och slutar i (det gamla fiskeläget?) Herrhamra. I Herrhamra finns ett jättemysigt café/resturang. Den här vägen är ett absolut måste och den är väldigt vacker med varierande natur.

Det kan va lite krångligt att hitta dessa vägar om ingen i gruppen åkt dem förut (osäker), jag och Bais kan inte närvara kommande torsdag men jag tror att M1cke vet vilka dessa vägar är!

Mycket nöje!

Jag tror nog att jag skriver ut kartan så att vi inte tappar bort oss :tummenupp

Eftersom det nu låter som att tempot blivit för högt så tycker jag att vi sänker tempot på Torsdag och verkligen får en lugn och laglig gruppkörning (med kanske 10-15 plus på någon ödslig och krokig 70-sträcka) :tummenupp

Egentligen skulle vi ta en runda norrut på en Lördag då det nästan hunnit bli kolsvart när vi hunnit till Waxholm på Torsdagarna och när det väl blivit mörkt så blir det inte riktigt samma sak att köra :gnissla

Helios

Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
den nedre vägen på sista kartan (rumsättra) är extremt krokig och för gropig i mitt tycke.
annars är de flesta vägarna (även de du inte blåmarkerat) på övre kartan runt kårsta helt ok.
Bra initiativ att visa vägarna på!

Jo, vägarna på nedre bilden är ganska krokig och aningen guppig. Så för sporthojar kan den bli aningen obekväm, men för en traktor som min är det bara att köra :)

Såg också att något varit ute och målat ringar kring dom största guppen, så man såg dom lite i förtid.

Men det svänger bra på bägge vägarna på nedre bilden. Skyltade 70-vägar, men det är på få ställen man faktiskt kan köra 70.

Några riktigt sköna "berg-och-dalbana" upplevelser finns där också.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jo, vägarna på nedre bilden är ganska krokig och aningen guppig. Så för sporthojar kan den bli aningen obekväm, men för en traktor som min är det bara att köra :)

Såg också att något varit ute och målat ringar kring dom största guppen, så man såg dom lite i förtid.

Men det svänger bra på bägge vägarna på nedre bilden. Skyltade 70-vägar, men det är på få ställen man faktiskt kan köra 70.

Några riktigt sköna "berg-och-dalbana" upplevelser finns där också.
Vägen som går från riala till stångberga (den övre i kartan) är ganska okej tycker jag.
Och där har de också målat vitt runt de värsta groparna som du säger:)
Men den nedre vägen som går från stångberga till largen, på den sträckan slår man ju knut på sig själv i vissa kurvor.
Och där hade de inte målat i groparna vad jag såg. (så mycket vitfärg finns inte):) :)

Helios

Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Vägen som går från riala till stångberga (den övre i kartan) är ganska okej tycker jag.
Och där har de också målat vitt runt de värsta groparna som du säger:)
Men den nedre vägen som går från stångberga till largen, på den sträckan slår man ju knut på sig själv i vissa kurvor.
Och där hade de inte målat i groparna vad jag såg. (så mycket vitfärg finns inte):) :)

Just det, det stämmer. Det är nog bara den övre vägen som målat groparna på.... Kan bara föreställa mig hur dessa vägar skulle bli med en ny slityta. *MUMS*

:stop
Åker man den översta vägen finns det en kurva man skall vara väldigt uppmärksam på. Åker man vägen västerut så är det en mycket skarp 90-100 graders högersväng vid en buske :skrämd. Kommer man för fort där är det lätt att missa den kurvan. Ville bara varna för den för er som åker där första gången. :mattias

Last edited:

Lynx

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
2 hjul , styre och en motor
Blir lite fundersam om dessa körningar börjar bli lite snabbare än jag tidigare trott. Tänkte iallafall bidra med några vägar som jag personligen tycker är helt fantastiska och i fin lantmiljö (blå streck i kartorna). Det handlar alltså om norrort.

Tanken är att dessa körningar ska vara i ett lugnare tempo. Vill man köra snabbt är det onsdagskörningar från McDonalds i Upplands Väsby som gäller... Känner kanske att dessa körningar mer och mer börjar likna de snabba körningarna i Norrort och det är inte tanken... Vi fikar, har trevligt och kör i ett lugnt tempo... sen att farten inte alltid är helt laglig är ju en annan sak... Men att snitta på mer än +30 är ett tempo som egentligen bara hör hemma på banan (och onsdagar i norrort tycker vissa)... Så enkelt är det!

Konstigt att MC förare får dåligt rykte om sig och att Olyckstråden uppdateras var och varannan timme med nya inlägg??? :va

/Lynx

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)

.... Jag låg ganska långt fram i den snabba gruppen på väg hem, det händer t ex. Att man kanske fastnar bakom en bil, när man väl får tillfälle att köra om, måste man ösa på ordentligt för att komma ikapp övriga gruppen. Jag mätte upp farter över 180 km/h ett flertal tillfällen på 70 väg. Det är inte +30 km/h det är +110km/h. Då kan det knappast kallas för körning i långsamt/lagligt tempo....

OK. Det var väl då jag låg först antar jag. 180 knutar är i alla fall 60 knutar mer än vad jag körde som mest på 90-väg. (omkörning undantaget). Jag försökte verkligen hålla ett jämt +30 tempo hela tiden., efter omkörningar brukar jag vara extra noga med det för att minska sådan här gummibands effekt.

Framför allt: Kör inte ikapp i tempon som du inte gillar. Det är så som olyckor uppstår. Helst skall man strunta i att köra ikapp överhuvud taget. Strunta i luckan framför dig. Ta en titt i backspegeln istället. Om du ser att någon bakom dig vill köra fortare. Vinka förbi. Vid nästa korsning samlas gänget ihop igen i alla fall. Ingen blir ifrånåkt av mig.:tummenupp

Det får aldrig vara fult att slå av på farten om man inte gillar tempot. Lagligt tempo eller inte.

Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Vill man köra snabbt är det onsdagskörningar från McDonalds i Upplands Väsby som gäller...

/Lynx

Jag vill påsta att det går aldeles utmärkt att köra lagligt tempo på onsdagar. Det finns många som gör det. Myten att man måste köra som en galning för att kunna vara med på en onsdagskörning, har inget med verkligheten att göra anser jag. Det finns ingen av er som deltog i lördags, som inte skulle platsa på en onsdagskörning. Alla med körkort klarar det.

Visst det finns alla sorters förare där, men om det är något som Kapten Blåskägg är noga med att påpeka, så är det att man skall använda omdömmet på hans körningar.

Last edited:

Lynx

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
2 hjul , styre och en motor
Jag vill påsta att det går aldeles utmärkt att köra lagligt tempo på onsdagar. Det finns många som gör det. Myten att man måste köra som en galning för att kunna vara med på en onsdagskörning, har inget med verkligheten att göra anser jag. Det finns ingen av er som deltog i lördags, som inte skulle platsa på en onsdagskörning. Alla med körkort klarar det.

Visst det finns alla sorters förare där, men om det är något som Kapten Blåskägg är noga med att påpeka, så är det att man skall använda omdömmet på hans körningar.

Helt rätt!!! Men det jag menade är att det finns körningar i alla tempon på onsdagar så vill man köra snabbt kan man göra det då och inte på dessa körningar som ska vara anpassade för de som inte är så vana samt dom som vill ta det lite lugnare.... Visst kan man köra i lagligt tempo på onsdagar med men då i lugna gruppen... kanske uttryckte mig lite otydligt och då ber jag om ursäkt! Kaptenens körningar är kanon och uppskattade hos många mc åkare!!!

/Lynx

Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
vet inte om jag utryckte mig oklart, men jag vill på intet sätt klaga på dig som gruppledare, tyckte du gjorde ett utmärkt jobb:tummenupp . Jag gillade tempot och det var härliga vägar. mina funderingar rörde sig mest om det är så klokt att dela upp i snabba/långsamma grupper. då försvinner lite av ideén med långsam körning.
ligger man 30-40+ blir det lätt ytterligare 50+ i omkörningar. Förr eller senare kommer det att hamna fel person i fel grupp. Och i varje grupp kommer det finnas kloka och förnuftiga människor som vet att gruppen väntar längre fram, men det kommer också finnas människor som ser gruppen försvinna och därför försöka jaga i kapp och på så vis köra över sin förmåga. Därför tror jag personligen att olyckor kommer att minska om alla kör i samma tempo i en grupp. På så vis vet man vilket tempo det kommer att bli på alla körningar. Bjuds det på möjligheten att kunna åka i en snabbare grupp, kanske någon kliver upp i den gruppen som inte riktigt är redo. Jag åker gärna med dig igen

Helios

Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
ok, jag är med på ditt resonemang Lynx och håller med dig.

Jag tror dom här körningarna behövs och det är en filosofi som är helt rätt i tiden !

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
vet inte om jag utryckte mig oklart, men jag vill på intet sätt klaga på dig som gruppledare.

Man kunde lätt få uppfattningen att gruppledaren körde som en galning, tyckte jag när jag läste det. Ja, jag vet... det var inte det du skrev.:) Ibland läser man mellan raderna, du vet.

Jag tyckte att en förklaring av hur jag uppfattade det hela var på sin plats. Jag tycker därmed att gummibandseffekten kom att visas väldigt väl. Börjar man bak i ledet att 'ta igen förlorad teräng' p.g.a en lucka efter en omkörning så kan farterna plötsligt bli ruskigt höga lokalt i ledet. Detta fortplatar sig lätt som en våg bakåt i ledet. Denna effekt får man vare sig gruppledaren kör i 70, eller 100 eller vad man nu kör. 'Köra ifatt djävulen' är en elak typ.:)

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Helt rätt!!! Men det jag menade är att det finns körningar i alla tempon på onsdagar så vill man köra snabbt kan man göra det då och inte på dessa körningar som ska vara anpassade för de som inte är så vana samt dom som vill ta det lite lugnare.... Visst kan man köra i lagligt tempo på onsdagar med men då i lugna gruppen... kanske uttryckte mig lite otydligt och då ber jag om ursäkt! Kaptenens körningar är kanon och uppskattade hos många mc åkare!!!

/Lynx

Så illa var det inte tycker jag. :) Det finns dock en myt på gatan om att onsdgaskörskörningar är rätt vilda tillställningar. Ditt inlägg förstärkte denna myt en aning tyckte jag. Det var ju inte din avsikt. Därav mitt svar.:tummenupp

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
YZF R1
om körningen blir söderut mot nynäshamn kan jag komma med lite förslag, känner till vägarna bra (bor i ösmo).

brunns förslag med kartan på vägar sammanfattar alla bra vägar mot nynäshamn, men det är ganska långt och det mörkanar fort på kvällarna (kl 21:00 var det riktigt mörkt igår) och dessutom är det mycket vilt på vägarna. inte alltid så roligt:gnissla , fråga brunn..

en något ner kortad verision av brunns förslag, men den kansle också blir förlång.. kom med andra förslag annars

Bifogat

• Mc karta 1.JPG
    Mc karta 1.JPG
    90.3 KB · Visningar: 59
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
om körningen blir söderut mot nynäshamn kan jag komma med lite förslag, känner till vägarna bra (bor i ösmo).

brunns förslag med kartan på vägar sammanfattar alla bra vägar mot nynäshamn, men det är ganska långt och det mörkanar fort på kvällarna (kl 21:00 var det riktigt mörkt igår) och dessutom är det mycket vilt på vägarna. inte alltid så roligt:gnissla , fråga brunn..

en något ner kortad verision av brunns förslag, men den kansle också blir förlång.. kom med andra förslag annars

Jo det blir mörkt snabbt :( Men du skulle ju kunna vara ledare på Torsdag om du vill så tar du vägarna du tror skulle passa :tummenupp

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
YZF R1
Jo det blir mörkt snabbt :( Men du skulle ju kunna vara ledare på Torsdag om du vill så tar du vägarna du tror skulle passa :tummenupp

hehe, ja jag skulle kunna vara turledare om inte någon annan känner sig manad att vara det. men jag har aldrig lett någon gruppkörning förut så i så fall inte så stora förväntningar på mig:D

annars kan man ta med sig en karta så kan kanske Galliman eller Lynx vara turledare, de är nog bättre lämpade som det än mig. jag kan vara 1:e reserv:)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras