Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Hej allihopa!
*massa text*
Hälsningar / Benny

Skönt att det gick 'bra' med dig :tummenupp
Jag gjorde samma sak för drygt 1 månad sen på en Torsdagskörning.

Klarade mig så pass ok att jag inte ens fick åka till sjukan. Dom erbjöd sig och släppa mig vid pendeln :D

Det där med hojen är bara att fixa det är en sekundär sak. Det finns alltid nya att köpa osv.

Man har dock bara 1 kropp och 1 liv.

Dock bör du väl försöka komma upp på en hoj rätt snart och köra lite.

Skönt iaf som sagt att du klarade dig.
 

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Southside
Hoj
YZF R1
Skönt att höra att du klarade dig bra, trodde först att det hade gått riktigt illa när du låg kvar i diket. Men du ska ha en stor eloge för att du lyssnade och låg kvar:tummenupp

Ang. om det varnades för grus i kurvor så kan jag säga att jag varnade med "stövel ut" i ett antal kurvor, sen vet jag inte hur långt bak i ledet budskapet nådde.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Så när blir nästa tur? =) Hur långt brukar ni köra på ett ungefär och ca? Färsk lapp sen 24/6 och har avverkat 350 mil hittills men är glad för all körning som blir och alltid kul med gruppkörning. Var ute med Motardvildarna (ur min synvinkel) och det var helt klart kul men fint om jag slipper ligga o pressa bara för att hänga på vilket jag ändå inte gjorde :)

Visst fanns det utrymme att lägga sig i sin egen takt men nu blev det hur som helst "lite" stressig körning från min sida. Jag lär mig förmodligen mer i ett lugnare tempo där nerverna inte bråkar med mig lika mycket och bromsljuset inte får förkortad livslängd inför varje kurva.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Så när blir nästa tur? =) Hur långt brukar ni köra på ett ungefär och ca? Färsk lapp sen 24/6 och har avverkat 350 mil hittills men är glad för all körning som blir och alltid kul med gruppkörning. Var ute med Motardvildarna (ur min synvinkel) och det var helt klart kul men fint om jag slipper ligga o pressa bara för att hänga på vilket jag ändå inte gjorde :)
.

I regel varje vecka. Vet inte hur det blir här under semestrarna, men det blir säkert av. Dvs körningar så länge vädret blir bra.

Förstår att du, jag, man i allmänhet gärna stressar upp sej och vill haka på i någon annans tempo. Det enda jag kan säga är: Ta det i DIN takt. Vi väntar på väl valda ställen. Ska bli bättre på att informera om reglerna under genomgången. Bl.a. att vi inväntar varandra vid korsningar/avtagsvägar, etc.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
I regel varje vecka. Vet inte hur det blir här under semestrarna, men det blir säkert av. Dvs körningar så länge vädret blir bra.

Kool! Då får vi hoppas på bra väder då och indragen semester :tummenupp

Jodå tar åt mig ang mitt onödiga jäktande men det e bara att gå på det igen och försöka göra det bättre = mer kontrollerat med allt vad det innebär. Motardvildarna skötte körningen snyggt dock, stressen berodde på mig och inget annat. De bakom höll avstånd och det inväntades vid varje korsning så bara beröm till dem från min sida, kul med lite show också.

Tog också mitt kort 24/6 :)

Bra dag va? Kontrollanten höll på att storkna i hettan så vi tre som var där fick alla starta tidigare än planerat, körde upp på Tullinge :)
 
Last edited:

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Förstår att du, jag, man i allmänhet gärna stressar upp sej och vill haka på i någon annans tempo. Det enda jag kan säga är: Ta det i DIN takt. Vi väntar på väl valda ställen. Ska bli bättre på att informera om reglerna under genomgången. Bl.a. att vi inväntar varandra vid korsningar/avtagsvägar, etc.

LÄSKIGT att läsa om olyckan!
Skönt att det gick hyfsat för dig som åkte av trots att hojen blev skrot! :)

Hur undviker vi sådant här i framtiden?

Håller med Pepper fullständigt! Att man ska kunna ta det i sitt eget tempo! :tummenupp
På vissa körningar har vi dock tillåtit omkörningar vilket jag kanske tycker är tveksamt! Då blir det nog lätt race... I alla fall blir man nog lätt stressad som ny om någon bakom hetsar på. Jag tycker nog att man ska kunna hålla sitt eget tempo oavsett var i gruppen man ligger! Det handlar kanske också om att man ska respektera att vissa som kör framför en kör sakta och inte stressa framförvarande. Om vi ska ha två grupper tror jag att vi i framtiden måste vara supertydliga med att man INTE ska välja snabba gruppen om man absolut inte är säker på att man fixar tempot...
Samtidigt är det kanske lite prestige för vissa att köra i en snabb grupp...

Vad vet jag! Vill bara att vi slipper fler incidenser i framtiden!
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Hur undviker vi sådant här i framtiden?

De regler som finns borde räcka och i det här fallet så låter det inte som att någon överkört på något vis utan att det helt enkelt var murphy som var framme, vilket även kan hända även om du kör ensammen.

Kommer alltid att finnas risker och om man är 20st som kör tillsammans så ökar naturligtvis risken att någonting kan hända.

Känner man att tempot är för högt så kan man inte göra annat än backa av.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...

Tänk på att du kan få ersättning från försäkringsbolaget om du anmäler det som personskada (detta går på trafikförsäkringsdelen), även blåmärken och skrapsår räknas som personskada. Då får du iaf. pengar för din skyddsutrustning som skadades och eventuell ersättning för skadorna..
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
De regler som finns borde räcka och i det här fallet så låter det inte som att någon överkört på något vis utan att det helt enkelt var murphy som var framme, vilket även kan hända även om du kör ensammen.

Kommer alltid att finnas risker och om man är 20st som kör tillsammans så ökar naturligtvis risken att någonting kan hända.

Känner man att tempot är för högt så kan man inte göra annat än backa av.

Jag tycker vi fortfarande kan jobba med kommunikation lite, inte för att den är dålig(självklart är jag också rätt ny ändå.. har väll bara vart på en tre körningar),men ju mer tydliga vi kan vara desto mindre är risken för omkullkörningar. Sen är det ju bara bra att vi håller "inte-köra-över-sin-förmåga-andan" uppe och stark i gruppen när vi ska ut. Det står i reglerna och allt jag vet, men tror fortfarande inte någon mer att det kan vara bra att vara extra tydlig?
 
Last edited:

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
De regler som finns borde räcka och i det här fallet så låter det inte som att någon överkört på något vis

Känner man att tempot är för högt så kan man inte göra annat än backa av.

Poängen är att vi haft denna grupp ett bra tag nu och att huvudsyftet är "Gruppkörning i lugnt tempo"!
Men trots detta "lugna" tempo har vi på kort tid haft två olyckor!

Olyckor är i mitt tycke aldrig "Murphys" eller shit happens!
Olyckor är alltid till syvende och sist förarens/tempots fel!

På något sätt är det vårt ansvar som varit med ett tag att tänka till och försöka förebygga så att inget större/värre händer i framtiden på våra torsdagskörningar! Thats my point! :)

Håller förövrigt fullständigt med "Shadow" att vi håller "inte-köra-över-sin-förmåga-andan" uppe så mycket vi kan!
 
Last edited:

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
I mitt tycke är det precis tvärt om. Hur man kör kan bara DU som förare påverka, väglaget är som det är och kan komma överaskande.

Det gick INTE fort i Inspirerade gruppen i mitt tycke, m1cke anpassade hastigheten till gruppen på ett bra sätt. Och var och en får ta ansvar för sin egen hastighet. Går det för fort är det bara att slå av, ingen blir arg eller sur för det ... tvärt om visar det på ett moget beteende. Känner man sig stressad av bakomvarande ... vinka förbi eller flytta bakåt när vi stannar.

Ovanstående har inget att göra med det som hände i går, jag spekulerar inte i vad orsakerna var till avåkningen. Dock jättetrist och hoppas han kommer på benen och om han vill fortsätta köra kommer med oss på torsdagarna snart igen!!

:fakta:fakta:Bugar:Bugar
Så jäkla bra skrivet :tummenupp (- ligga ?)
Jag har väl kört cirkus 1000 mil gruppkörning med ett helt annt gäng och där är det nästan alltid ett par tre stycken som vill köra lite mer inspirerat och därför kör om de övriga,ingen blir stressad,alla åker i sitt tempo och alla nöjda å glada...

Jag kan förstå att man känner stressen som ny/oerfaren men vid en gruppkörning så är det bara att ligga kvar på sin plats om man vill,jag kan också förstå att vissa inte gillar att man kör om men som tidigare sagts - var och en bestämmer sitt tempo-puNcKt

Sen det här med att varna för grus....jag vet inte,är jäkligt kluven ang detta för om jag som kommer först in i kurvan har fullt upp med att rädda min egen situation också ska börja vifta med benen för att varna bakomvarande så kanske det är jag som klotar istället - återigen : alla har ansvar för sin egen körning - missförstå mig inte,jag varnar gärna för grus om jag kan men jag har vid ett par tillfällen varit på väg omkull själv för att jag försökt varna andra...

mina 2c

Just det ja - Skönt att du är på benen :tummenupp:banana

/dennis
 

Cruella

No pain, no fear
Gick med
25 Jun 2008
Ort
1köping
Hoj
GSXR 1000 L1 svart, GSXR 1000 K9 svart(sa upp sig), KTM 525sx -03(avhyst), GSXR 1000 K9 vit Pussel(skilsmässa), Honda CBR 900 RR -99, fireblade (såld)
Blivit mycket spekulationen om hur och varför. Kan ännu en gång påpeka att tempot inte var upptrissat, det gick under laglig fart. Och ja EQ ibland träder Murphys lag in. Alla gör misstag och jag tycker inte att det ska ältas i evigheter i ett forum. Kan tillägga att föraren i det här fallet verkade köra med "eget gashandag" dessutom.

Alla som framför hoj har ett eget ansvar, och du liksom jag har varit inblandad i incidenter där utgången i de fallen varit mildare.
Med det sagt så vill jag förtydliga att ibland gäller murphys; ibland ordnar det sig utan tråkiga slut ibland blir det mindre bra.

Poängen är att vi haft denna grupp ett bra tag nu och att huvudsyftet är "Gruppkörning i lugnt tempo"!
Men trots detta "lugna" tempo har vi på kort tid haft två olyckor!

Olyckor är i mitt tycke aldrig "Murphys" eller shit happens!
Olyckor är alltid till syvende och sist förarens/tempots fel!
 

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Southside
Hoj
YZF R1
Jag vill upprepa det som jag och andra skrivit tidigare, de två omkullkörningar vi har haft i år har inte varit pga tempot. Det som hände igår gick i de närmaste laglig fart, och jag är övertygad om att det hade även skett i den "lugna" gruppen. Man ska även tänka på att det är inte förste föraren som kör åt alla andra, varje person är ansvarig och bestämmer själv hur fort denne vill ta kurvan. Nu kanske jag låter väldigt cynisk, men ingen annan kan lastas för olyckan än han som körde.

Shadow, vi för fortlöpande en diskussion om hur vi kan förbättra körningarna. Och kommunikation var helt klart bristande igår innan avfärd. Det är ingen som har skuld för det, har man en fundering så skrik till. Men ang. vilken grupp som åker först så ta för givet att den "aktiva" gruppen åker först för att undvika problem med ikappkörning av framförvarande grupp.

Även fast denna diskussion är bra, så känns det som den inte tillför något längre. Det var oerhört trist med olyckan, men jag tycker att vi nu lämnar detta bakom oss och blickar framåt mot nästa torsdag. Förhoppningsvis utan fler omkullkörningar. Ser fram emot att träffa alla igen:)
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Äh va fan, -jag tycker vi lägger ned hela skiten, -jag kan i alla fall aldrig vara med :D

Tråkigt med olyckan men som alla andra sagt kan det hände den bästa och i alla situationer, t.o.m i Nynäshamn utanför glasskiosken :huvet Verkar fungera bra med gruppindelning och ansvaret för vilken grupp man väljer att köra i ligger hos varje individ. Finns alltid risk att det blir fel men som sagts så är det då bara att anpassa farten efter sin förmåga och inte alls bry sig om någon annan.

Däremot är jag för att byta samlingsplats! Mycket av informationen är svår att få fram då det är så bullrigt på Skogis. Valde vi ett lugnare ställe så slipper man skrika för kung och fosterland när vi ska i väg och kan på så sätt prata lite lättare. Tycker vi som talat om detta förut och är mer aktiva som "ledare" ska ta upp denna fråga igen...

Hoppas det reder sig för dig som hade oturen igår och att du snart är på hjulen igen!

En liten varning... nästa Torsdag kan jag vara med :tungan
 

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Äh va fan, -jag tycker vi lägger ned hela skiten, -jag kan i alla fall aldrig vara med :D

Tråkigt med olyckan men som alla andra sagt kan det hände den bästa och i alla situationer, t.o.m i Nynäshamn utanför glasskiosken :huvet ..bla,bla,massa text osv

En liten varning... nästa Torsdag kan jag vara med :tungan

Håller med om att det är svårt att få fram/höra infon vid skogis pga trafiken på 73:an,ska man kanske testa att samla vid bron över nynäsvägen,typ 200m längre norrut ?

MEN : återigen,ingen kan lastas för någon olycka utom möjligen då föraren..
ska man behöva ha ett förarmöte typ SMC-kurs varenda torsdag så vete fan om man ids engagera sig,samma med en rekognoseringsrunda - jag debiterar 1390+moms i timmen - jag gör det gärna men vem degar ?

Jag tror ändå att det skulle vara bra med en fast torsdagssväng typ onsdagsåkat med den gode kapten vid rodret,eller kanske man kan fixa 2 olika alternativ och växla mellan dessa - då går det ju inte så lång tid mellan och man kanske hinner se skicket på vägarna osv.....

@EQ : hur kan en olycka vara tempots fel,jag menar att det är det kan väl hända men vem STYR över tempot - man kan OMÖJLIGEN lasta gruppledare eller någon annan för att det går för fort (vilket det absolut INTE gjorde denna gång) - ALLA KÖR EFTER EGEN FÖRMÅGA/HUVUD :tummenupp

Nuff said:)

(thom@s har pm)

/dennis
 
Last edited:

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
@EQ : hur kan en olycka vara tempots fel,jag menar att det är det kan väl hända men vem STYR över tempot - man kan OMÖJLIGEN lasta gruppledare eller någon annan för att det går för fort (vilket det absolut INTE gjorde denna gång) - ALLA KÖR EFTER EGEN FÖRMÅGA/HUVUD :tummenupp

/dennis

Självklart kan inte gruppledaren eller någon annan lastas för en olycka!!! Inte alls det jag menade! Det handlar ju inte om vems fel det är!
Vilket var precis vad jag menade när jag tidigare skrev att det är upp till förarens eget omdöme.:)

Det enda man kan göra själv är ju självklart att köra efter egen förmåga, vilket jag inte är säker på att alla alltid gör.

Jag tycker inte heller att vårt tempo är för högt! Men det är jag, vissa av oss har gått ban eller smckurser och är mer erfarna och har inget problem med tempot.

Men eftersom det ibland på torsdagskörningarna kommer nya och kanske oerfarna förare, dras dessa kanske lätt med i ett för deras skull för högt tempo! Det är ju lätt hänt.
Därför menade jag att vi borde vara extra tydliga på plats vid skogis i fortsättningen med vad som gäller och att det verkligen är okej att hålla sitt eget tempo vid våra körningar.
Alla lusläser ju tyvärr inte våra regler. :fakta

Tyvärr har det skett två olyckor nu på kort tid!
Tänk om det går rigtigt illla nästa gång!
Sorry men det är en rätt läskigt tanke faktiskt...

Jag vill verkligen inte att det ska hända det är därför jag nu lägger ner energi på detta, så att vi verkligen gör vad vi kan "om vi nu kan göra mer" för att undvika fler olyckor i framtiden så gått det går...
 
Last edited:

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
Jag tror tyvärr att det alltid kommer att hända olyckor
Ursäkta mig men :huvet
det kommer alltid vara några som överskattar sig själva
rookies som vill köra snabbare än deras förmåga tillåter
fördelen att göra det på en gruppkörning är att man får bra hjälp :va

Om det skall bytas mötesplats
så borde den vara lugn
och att man lättare kan ta sig ut på nynäsvägen i samlad tropp
kanske näre en bensinmack :Bugar

Men jag tycker att torsdags körningen är helt underbar
och jag smiter gärna från jobbet och rekar en sträcka
kanske tillochmed tar med en kvast och borstar lite
sen behöver man kanske inte reka hela sträckan utan bara dom heta bitarna
:tummenupp
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Hej allihopa!

kl 5 inatt kom jag hem ifrån Eskilstuna sjukhus.

/ ... /

Hälsningar / Benny

Härligt Benny :tummenupp upplyftande läsning.

Alla som är med på körningarna (ja för utom m1cke då som inte får gå på bolaget :arsele) är vuxna människor. Var och en skall ta ansvar för sin egen körning utifrån de få och enkla regler som finns.

Vi som "arrangerar" kommer aldrig kunna informera bort olyckor. Åka hoj är farligt, olyckor händer tyvärr. Vi har inget som helst ansvar för att folk åker av, även om vi skulle köra gasasatanjävlartempo.

Torsdagskörningar lockar till sig många oerfarna hojåkare vilket är superkul :tummenupp Och jag hoppas det forsätter, att man som ny hojåkare genom Torsdagsklubben breddar sitt sociala hojnätverk. För körningen är mycket en social inrättning, både för oss som känner många och för er som inte varit med förut. Man åker med några torsdagar, börjar få koll på vem som är vem och sen möts man andra dagar för njutbara rundor i mindre grupper.

Ovanstående har fortfarande inget att göra med torsdagens incident, utan allmänt skrivet.

Och som Dema2 sa: nuff said! Ut å åk istället :yoparty:tuttar:tuttar:tuttar
 

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Southside
Hoj
YZF R1
Det är väl bara att be en stilla bön om fint väder på torsdag så tar vi en tur igen:) Till nästa gruppkörning tycker jag att alla kan offra ett par minuter och följa länken i inlägget och läsa igenom reglerna, det är även viktigt att man känner sig själv när vi delar upp oss i grupper (man vet bara själv vilken dagsform osv. man har..). Det finns ingen prestige i att åka i den "inspirerade" gruppen:tummenupp


Datum: Torsdag 23:e Juli 2009
Samling: Skogskyrkogården (as usual)
Tid:18.00 Fire up 18.15

Resväg: TBD...

Hitta till samlingsplatsen:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace...erId=100396216

Jag har läst och förstått reglerna och vill med på körningen den 23/7-2009:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=202837

Namn:
1. m1cke
2.
3.
4.
5.
6.
7.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top