Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Två vurpor, två som tappade skylten och en som sumpa en cola flaska framför mig :va Ja sicken premiär i denna grupp för mig =)

Men men jag e inte bitter, låg i lugna gruppen den bit det var uppdelat = till Gottröra macken. Han som "vurpa" i våran grupp klara sig bra och cykeln inte fullt lika bra men han kunde köra hem på den iaf fick jag höra i efterhand, han fortsatte alltså inte. Detta skedde 5-10 min efter avfärd från donken och gissar på hastighet i max 30-40 i väl samlad trupp och jag tyckte snarare att det var i princip rakt där 30-40m efter en kurva - se bild.

Andra vurpan torde ha hänt ungefär vid samma tidpunkt men då i snabba gruppen som sagt, per telefon framkom att han fått kraftig hjärnskakning och någon skada på knät dock oklart vad. Hojen skrot av det jag fick höra.

Annars var det kul enligt mig själv, hade förmodligen varit mer berörd om jag sett den värrre olyckan men det slapp jag som tur var. Tyckte väl att det blev lite stökigt kanske, först avbrott så tidigt o så lite väl lång paus på macken pga bla letande av den ena skylten. Men väl på vägarna var det skoj, jag stack väl ut en del med min knallert men det är kul att få jaga lite också =)

Tackar för en trevlig kväll! Trevligt och lättsamt folk att snacka med :tummenupp

Over and aut!
 

Bifogat

  • vurpa.jpg
    vurpa.jpg
    98.4 KB · Visningar: 118

insekten

Guest
Precis kommit hem från KS Johan mår bra.
Fått tillbaka färgen i ansiktet och så.
Skadorna som fanns va nån form av skelett skada i knät i övrigt va han helt ok.
Polisen på plats skulle kontakta vägverket angående denna kurva så dom stod bakom oss i detta och va INTE intresserade av att stå och moralpredika utan dom tog vårat parti och bad mig personligen att lägga ut en varning för denna kurva.
Polisen frågade om vi hade nåt forum för hojåkare där vi kunde lägga ut en varning då en som va boende där sedan 5 år tillbaka hade vittnat över 60 hojolyckor i just denna kurva.
Feldoserad och blir jättetajt i slutet han höll inte så hög fart men det släppte fram så han gled bara omkull.
Han får berätta mer sen om han själv vill.
Kurvan det handlar om är sicksack kurvorna efter Upplandsväsby crossbana norrut.
Hela diket va fullt med ljus..lite läskigt faktiskt.
Hoppas ni andra hade en trevlig kväll.
Johan (Maero) Hälsar till allihopa att han mår bra.

Dock jävligt kul att träffa er alla och åker gärna med er igen.
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ojdå... skönt att det gick hyvsat bra för er som råkade illa ut.

Hur gick det hela till, menar mer med fart och så vidare i den lite snabbare gruppen? Hur många var ni i resp grupp och vilka ledde osv?

Lite intressant att veta om vi ska kunna komma på något som vi kan ha nytta av i framtiden.

Om man bortser från min lilla vurpa i Nynäs som inte berodde på vare sig fart eller grupp så kan jag se ett mönster i att det vart fler olyckor i år än tidigare och det är i år vi börjat med två grupper. Hur gör vi för att komma bort från detta, ska vi ha söderkörningar på olika dagar, tisdag för snabb och torsdag för sakta, är det på det sättet lättare att motstå fel grupp? Föreslår fortfarande platsbyte där man kan prata lite mer ostört? Är det så att "snabba gruppen" på lugnt torsdagskörningen är för snabb?

Kom gärna med reflektioner, här eller via PM så kan jag förmedla till de som oftast är med som ledare i grupperna...

Bara lite tankar det jag skriver... tycker själv att det är bra med två grupper då det kanske passar fler och personer med olika erfarenhet osv. Men känner heller inte för att det ska hända olyckor varje gång...

Krya på er ni som gick omkull / Tom@s
¨
 
Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Happ, det var väl min första och sista premiär som "ledare" :(

Dagen startade bra, Polarn o jag kommer till Skogis runt 18.05 och drar iväg i lugnt tempo till Väsby, möter upp resten och tar ett snack med hela gänger om ansvar och tyngden med att köra i sitt egna tempo.

Vi delar upp gruppen i 2 grupper, Jag har långsamma och Micke (insekten) har snabba.
Vi bär av först, Vallentunavägen och svänger av mot krokvägarna... Jag tar ledningen och polarn åker på efter, inte mer än 5-6 kurvor in så ser jag att gänget inte hänger på längre, vänder och kör tillbaka och där står min polare upp helt klarvaken och inte en skråma på han, hojen fick sig dessvärre en kyss... Han hade åkt över en liten knöl i en vänsterböj och glidit ut i diket där han försökt köra upp hojen på asfalt igen då den plötsligt Highsida honom i asfalten... Som sagt, han klara sig utan nått som helst problem, han kunde köra hem hojen med enbart bakbroms och lite snett styre, Vi tuffar på och ni märkte nog på mig att jag blev rätt så skakis och tankespridd efter min polares krash då jag höll ett väldigt lågt tempo och körde fel minst 2 ggr och fick vända :p

Vi tuffar vidare och inte mer än 10 min bort så står några i det snabba gänget och förklarar att en i deras gäng krashat... :( Han hade tydligen åkt ut i diket och voltat hojen (såg hojen efteråt när jag kom ikapp bärgningsbilen och det såg ut som en streetfighter när den innan va en 954RR :S)

2 vurpor, en fick pungpinna och en annan tappade sin regplåt i farten :p Händelserik eftemiddag men jag hörde iallafall att Maero är alert och har fått mindre allvarliga skador, Änglavakt!

Tack till Insekten och du med en BMW och Kamera på hjälmen för att du ledde mig ifrån felkörningarna jag gjorde :p

Får hoppas att folk inte blev allt för skraja, Förutom vurporna var det riktigt kul vägar och vi hade som sagt tur med vädret...

Krya på dig Maero!
 

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000 -05
Den snabba gruppen tror jag såg ut ungefär såhär:

Insekten, okänd, maero, ahlis, undertecknad

Möjligtvis någon till efter insekten. dvs 5-6 bågar.

Själv hamnade jag i den snabba utan att fatta det förrän efter vurpan då jag fick veta att jag befann mig i den snabba gruppen.
Jag väntade till sist för att det skulle gå ruggigt sakta då jag truckade i skyddsutrustning modell "light" men hamnade sist i snabba gruppen vilket jag inte fattade just då.

Tänkte mig en lugn tur men den blev ganska rask och kort.

Väldigt skönt att det trots allt gick bra för Johan.

/SSPC alias Nicholas
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Happ, det var väl min första och sista premiär som "ledare" :(

Dagen startade bra, Polarn o jag kommer till Skogis runt 18.05 och drar iväg i lugnt tempo till Väsby, möter upp resten och tar ett snack med hela gänger om ansvar och tyngden med att köra i sitt egna tempo.

Vi delar upp gruppen i 2 grupper, Jag har långsamma och Micke (insekten) har snabba.
Vi bär av först, Vallentunavägen och svänger av mot krokvägarna... Jag tar ledningen och polarn åker på efter, inte mer än 5-6 kurvor in så ser jag att gänget inte hänger på längre, vänder och kör tillbaka och där står min polare upp helt klarvaken och inte en skråma på han, hojen fick sig dessvärre en kyss... Han hade åkt över en liten knöl i en vänsterböj och glidit ut i diket där han försökt köra upp hojen på asfalt igen då den plötsligt Highsida honom i asfalten... Som sagt, han klara sig utan nått som helst problem, han kunde köra hem hojen med enbart bakbroms och lite snett styre, Vi tuffar på och ni märkte nog på mig att jag blev rätt så skakis och tankespridd efter min polares krash då jag höll ett väldigt lågt tempo och körde fel minst 2 ggr och fick vända :p

Vi tuffar vidare och inte mer än 10 min bort så står några i det snabba gänget och förklarar att en i deras gäng krashat... :( Han hade tydligen åkt ut i diket och voltat hojen (såg hojen efteråt när jag kom ikapp bärgningsbilen och det såg ut som en streetfighter när den innan va en 954RR :S)

2 vurpor, en fick pungpinna och en annan tappade sin regplåt i farten :p Händelserik eftemiddag men jag hörde iallafall att Maero är alert och har fått mindre allvarliga skador, Änglavakt!

Tack till Insekten och du med en BMW och Kamera på hjälmen för att du ledde mig ifrån felkörningarna jag gjorde :p

Får hoppas att folk inte blev allt för skraja, Förutom vurporna var det riktigt kul vägar och vi hade som sagt tur med vädret...

Krya på dig Maero!

Ahh, det var bra vägval idag :tummenupp kurvigt o fint. Bra jobbat
 

insekten

Guest
Ojdå... skönt att det gick hyvsat bra för er som råkade illa ut.

Hur gick det hela till, menar mer med fart och så vidare i den lite snabbare gruppen? Hur många var ni i resp grupp och vilka ledde osv?

Lite intressant att veta om vi ska kunna komma på något som vi kan ha nytta av i framtiden.

Om man bortser från min lilla vurpa i Nynäs som inte berodde på vare sig fart eller grupp så kan jag se ett mönster i att det vart fler olyckor i år än tidigare och det är i år vi börjat med två grupper. Hur gör vi för att komma bort från detta, ska vi ha söderkörningar på olika dagar, tisdag för snabb och torsdag för sakta, är det på det sättet lättare att motstå fel grupp? Föreslår fortfarande platsbyte där man kan prata lite mer ostört? Är det så att "snabba gruppen" på lugnt torsdagskörningen är för snabb?

Kom gärna med reflektioner, här eller via PM så kan jag förmedla till de som oftast är med som ledare i grupperna...

Bara lite tankar det jag skriver... tycker själv att det är bra med två grupper då det kanske passar fler och personer med olika erfarenhet osv. Men känner heller inte för att det ska hända olyckor varje gång...

Krya på er ni som gick omkull / Tom@s
¨



Snabb grupp va vi ca 10 hojar, men vi hann inte få upp något jättetempo innan avåkningen skedde. Vi gick igenom innan hur placeringen skulle vara, alla var erfarna hojåkare, en hade otur och fick släpp och han låg långt bak med två hojar bakom sig. Ledaren hann vänta in gruppen 2 gånger på dom 10 minuterna som vi hann köra, en gång insaktning på raksträcka och en gång innan en korsning, det var aldrig fråga om någon som hamnade på efterkälken heller. Eftersom kurvan var så olycksdrabbad och det var riktig otur för Maero så utgår vi ifrån att det inte var fel i "gruppens agerande".
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Tror absolut inte du ska lasta dig själv... bara att komma igen en annan gång!


Tog det här ledarskapet på fullaste allvar, varit ute o rekat måndag och tisdag på samma väg och såg inga som helst konstigheter på vägarna det var väl nån ojämnhet men inget som överaskade en då dom flesta kurvorna var jätte öppna.

Hoppas resten av folket gillade vägarna och tempot, får ursäkta för felkörningarna jag va som sagt väldigt skakis och orolig för min polare.

Tack för mig jag hade väldigt kul annars och gör gärna om det här nästa torsdag om man får.

PS. Du med kamerahjälm, fick du med "långsamma" krashen på film? PMa mig isåfall innan du lägger upp den.
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Tack Nash och Insekten för bra och utförlig info om det som hände. Satt fundersam här hemma i soffan om vad som hänt.

Vad jag förstår handlar det återigen om olyckliga omständigheter. Som vi alla är fullt medvetna om kan marginalerna vara små även i låga hastigheter.

Krya på dig Maero!
 

Cruella

No pain, no fear
Gick med
25 Jun 2008
Ort
1köping
Hoj
GSXR 1000 L1 svart, GSXR 1000 K9 svart(sa upp sig), KTM 525sx -03(avhyst), GSXR 1000 K9 vit Pussel(skilsmässa), Honda CBR 900 RR -99, fireblade (såld)
Nja, kan inte se på vilket sätt det skulle vara ditt fel. Alla har ett eget styre med tillhörande handtag och vajrar och knappar och annat.....
Kom igen nu och klandra inte dig själv, jag tycker att du tog ett bra initiativ. Själv kunde jag tyvärr inte hänga på. Blev tvungen att sova för jag ska jobbe lite i natt. Och dessutom så regna det i trakterna av Enköping senare så sockervaddCruella och sockervaddHynda hade blivit till gelè.

Skojar bara, klart att jag åker i alla väder, har alltid gjort.

krya på dig Maero
Happ, det var väl min första och sista premiär som "ledare" :(...
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Nä så självdestruktiv är jag kanske inte men känns ju surt att att ska hända just i MIN grupp :( Tack alla för stödet... Hoppas man får se er snart igen!
 

insekten

Guest
Tog det här ledarskapet på fullaste allvar, varit ute o rekat måndag och tisdag på samma väg och såg inga som helst konstigheter på vägarna det var väl nån ojämnhet men inget som överaskade en då dom flesta kurvorna var jätte öppna.

Hoppas resten av folket gillade vägarna och tempot, får ursäkta för felkörningarna jag va som sagt väldigt skakis och orolig för min polare.

Tack för mig jag hade väldigt kul annars och gör gärna om det här nästa torsdag om man får.

PS. Du med kamerahjälm, fick du med "långsamma" krashen på film? PMa mig isåfall innan du lägger upp den.

Nash det va bra skött och som vi sa redan innan start så äre viktigt med visa punkter och även om det låter tjatit så väljer jag ofta att påminna folk om en del saker som tex placering och även agerande vid en ev olycka osv.
Olyckorna va inte pga dig uten kringliggande faktorer. ta inte på dig något för dessa!
Du skötte det bra och vi åker gärna med dig igen. ÄVEN om du saknar en cylinder mot oss andra..eller dom flesta av oss iallafall.:D

Tack Nash och Insekten för bra och utförlig info om det som hände. Satt fundersam här hemma i soffan om vad som hänt.

Vad jag förstår handlar det återigen om olyckliga omständigheter. Som vi alla är fullt medvetna om kan marginalerna vara små även i låga hastigheter.

Krya på dig Maero!

Självklart förstår vi att det blir frågor och spekulerande när olyckor händer.
Det minsta vi kan göra när det tråkigt nog händer är att hand om dom drabbade men även informera dom som varit med eller folk som känner vederbörande och då alla är flitiga besökare här så jaa bättre ställe att dela med sig av infon finns nog inte.

En sak som jag alltid påpekar dock..som jag ber alla komma ihåg när ni är ute och kör..händer det en olycka och du inte vet vad du ska göra (inte du nu utan generellt) eller agera så backa och låt folk som vet vad dom gör kliva fram och låt dom jobba istället.
I dom flesta gruppkörningarna finns det folk som antingen är sjuksköterskor eller brandmän eller nån form av vana av att hantera olyckor.
Har varit med om skräck scenario där folk försöker dra upp folk efter olyckjor och bara skrattar och säger åt dom att resa sig upp osv..sånt får ALDRIG förekomma..
En gammal hoj pbekant bröt nacken och körde vidare till depå där han fick dom stora problemen..så bara för det känns RÄTT ok..så bättra att invänta ambulans.

Kram på er alla
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Aha det var så långsamma gruppen vurpan gick till, har själv lyckats bromsa på mig och varit nära dikeskanten i den kurvan förut även fast jag kört en del rally där i 8250rpm med bil :tummenupp

Jag undrade just vart min cola tog vägen.

Yep, det var precis innan rondellen där vi svängde mot Uppsala för att sedan åka in på den mindre krokiga vägen till Arlanda =)

Nästa gång vi kör på rätt sida om stan igen rekommenderar jag att ni skiter i att köra ut vid donken, fortsätt Truckvägen upp förbi Volvo och Peugeot så kan man köra ut där uppe med mindre trafik och inga rödlysen precis inpå. Sen tyckte jag att det var lite rörigt med gruppindelningen, jag visste inte vilken grupp jag låg i förän vid första stoppet i Gottröra. Någon bör ta av sig hjälmen, prata högt och tydligt o alla cyklar avstängda så det inte uppstår några oklarheter i gruppval.

Vänligen
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Det var jag som tappade regplåten i långsamma gruppen, ber om ursäkt om mitt letande sinkade ner er men jag uppfattade det som att körningen var över. :p
Ny skylt är beställd iaf! ^^

Tack för körningen! Kul med trevligt folk osv men jag tror inte det här var något för mig. Köra fort gör jag nog helst på eget bevåg/på bana..

Edit: Synd på olyckorna oxo, givetvis var "vår" olycka inte ditt fel Nash! Hoppas det löser sig för de inblandade och krya på dig Maero( inte för att vi har träffats men ändå ^^ ).
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Hej alla!
Trist med olyckorna - Skönt att det gick "bra".
Hade själv ingen lust att åka norröver idag, så jag å 2 till drog
Länna - Bulten - Södertälje - Nykvarn - Järna - Södertälje - Alby.
Sedan norrort för att titta på bilar och fick regn istället.

Den där z:a kurvan, efter crossbanan - innan gokartbanan, har jag lita att berätta om.

Min fru har voltat där med bil...
Varje år kör gäster till gokart banan av där på väg hem.
Har själv sett 3 avåkningar i den kurvan och jag bor i Nacka. Så så j-a offta är jag inte där.

Ha det alla.
/M-tin

PS. hoppas kläderna är torra imon när man ska till jobbet
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Ställa hojen hemma :tummenupp
Duh khan vhara chojen hemmah!!:mad:
Happ, det var väl min första och sista premiär som "ledare" :(

Dagen startade bra, Polarn o jag kommer till Skogis runt 18.05 och drar iväg i lugnt tempo till Väsby, möter upp resten och tar ett snack med hela gänger om ansvar och tyngden med att köra i sitt egna tempo.

Vi delar upp gruppen i 2 grupper, Jag har långsamma och Micke (insekten) har snabba.
Vi bär av först, Vallentunavägen och svänger av mot krokvägarna... Jag tar ledningen och polarn åker på efter, inte mer än 5-6 kurvor in så ser jag att gänget inte hänger på längre, vänder och kör tillbaka och där står min polare upp helt klarvaken och inte en skråma på han, hojen fick sig dessvärre en kyss... Han hade åkt över en liten knöl i en vänsterböj och glidit ut i diket där han försökt köra upp hojen på asfalt igen då den plötsligt Highsida honom i asfalten... Som sagt, han klara sig utan nått som helst problem, han kunde köra hem hojen med enbart bakbroms och lite snett styre, Vi tuffar på och ni märkte nog på mig att jag blev rätt så skakis och tankespridd efter min polares krash då jag höll ett väldigt lågt tempo och körde fel minst 2 ggr och fick vända :p

Vi tuffar vidare och inte mer än 10 min bort så står några i det snabba gänget och förklarar att en i deras gäng krashat... :( Han hade tydligen åkt ut i diket och voltat hojen (såg hojen efteråt när jag kom ikapp bärgningsbilen och det såg ut som en streetfighter när den innan va en 954RR :S)

2 vurpor, en fick pungpinna och en annan tappade sin regplåt i farten :p Händelserik eftemiddag men jag hörde iallafall att Maero är alert och har fått mindre allvarliga skador, Änglavakt!

Tack till Insekten och du med en BMW och Kamera på hjälmen för att du ledde mig ifrån felkörningarna jag gjorde :p

Får hoppas att folk inte blev allt för skraja, Förutom vurporna var det riktigt kul vägar och vi hade som sagt tur med vädret...

Krya på dig Maero!

Jag tycker det verkar som du skött dig strålande!:) Och som alla andra säger, du kan inte klandra dig själv för att de vurpa, hur tråkigt det än känns:(

Du gör mig iaf glad föra att du tog snacket med att inte köra över sin förmåga. Det kan lätt fubbas med, men du verkade ta det seriöst. Bra gjort!:tummenupp
 

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Daytona 675
Tack för idag, bra vägar och massa trevligt folk. Höll på att börja grina när jag såg att jag stod vid arlanda när körningen var slut. Bara att nöta sig hem till tyresö. Trist som fan me vurporna också...

Det var jag som tappade regplåten i långsamma gruppen, ber om ursäkt om mitt letande sinkade ner er men jag uppfattade det som att körningen var över. :p
Ny skylt är beställd iaf! ^^

Glöm inte skattemärke
 

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Vällingby/Sthlm
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Tack för en trevlig körning.

Det var även kul efter den officiella körningens slut då vi körde nedåt Arlanda och sedan vidare mot Upplands Väsby och senare Sollentuna där jag vek av mot Kymlingelänken och de sista fortsatte söderut. Bra tempo på sina håll också.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top