Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Kungsholmen Stockholm
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Hoppas resten av folket gillade vägarna och tempot, får ursäkta för felkörningarna jag va som sagt väldigt skakis och orolig för min polare.

Tack för mig jag hade väldigt kul annars och gör gärna om det här nästa torsdag om man får.

.[/QUOTE]

Tack själv skinnställs-broder:), bra vägval och tempo, även jag upptäckte några nya småvägar i trakterna. Och sen gillade jag dina "egna" grusvarningar med händer och fötter åt alla håll, etc... Strunt i felkörningarna, vem skulle inte vara påverkad på nåt sätt om ens polare har råkat ut för en olycka:)

Givetvis mycket tråkigt med vurporna, bevittnade en av dem på nära håll, men det gick bra med din polare. Hastigheten var inte så hög i just den kurvan. Blev en händelserik kväll på gott och ont, men vi fick ändå trevligt sällskap och körning.

Krya på dig Maero
 
Last edited:

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
Tack för en trevlig körning.

Det var även kul efter den officiella körningens slut då vi körde nedåt Arlanda och sedan vidare mot Upplands Väsby och senare Sollentuna där jag vek av mot Kymlingelänken och de sista fortsatte söderut. Bra tempo på sina håll också.

Den leken kallas "inte nudda E4:an"

Tempo är det lika med:: för fort eller för långsamt ?

Annars tycker jag Nash gjorde det bra. edit: mycket bra
Om någon har synpunkter på det så " gör det bättre själv "
99% är nog glada att någon tar på sig tröjan och leder folk på körningarna
Jag är "" inte bitter "

Sen jag som kört hoj sen 76 så kan jag ju tycka at det är ljusår mellan
den tidens körningar och dagens gruppkörningar . info innan körning .
och "krishanteringen efter körning "

Jag är oerhört tacksam för alla som leder och kökarlar i gruppkörningarna

TACK TACK TACK :krama
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Jättetråkigt med Johan, krya på dig :krama

Ångrar nu att jag inte tog med dig ut på en privat broms-och kurvtekniks-lektion som du bad mig om för några veckor sedan att vi skulle ha!

Jag skulle vlija veta exakt var olyckan hände, för jag har ju kört denna väg minst 300 ggr utan att ens reflektera över att det finns en feldoserad kurva där.
Som alltid handlar det i slutändan ändå om att köra i sitt eget tempo efter sina egna förutsättningar. När någon som har kört hoj i 20 år leder en grupp med ganska oerfarna förare händer detta tyvärr alltför ofta... Alla tror att de kan hålla samma tempo och ta kurvan i samma hastighet som en rutinerad förare.
Oavsett ev. grus, dosering etc. så kanske den vana föraren fixar kurvan ändå.

Var själv med den där olycksaliga gruppkörningen för några år sedan när 8 av 80 hojar körde av vägen :( Jag som sjuksköterska fick inte göra annat än att sitta i vägkanten och plåstra om folk och vänta på ambulanser den kvällen.

Därför kör jag numera helst med bara 3-4 st i grupp som jag vet håller samma tempo som jag.
 

ahlis

Medlem
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Honda CBR600RR
Johan, jag hoppas att allting går bra och att vi snart ser dig på benen igen!

Böjen där det hände är en kombination vänster -> höger från de håll vi kom, frågar ni mig är sikten något skymd då iallafall inte jag kunde se utgången när jag gick in i böjen. den nyper något i slutet innan den bryter till höger.

Jag skulle uppskatta ett utbildningstillfälle där jag/vi kan få lära oss om hur vi skall hantera situationen när olyckor sker och framförallt vad vi kan respektive inte ska göra. Jag har sett att det funnits utbildningstillfällen för hur vi ska hantera olyckor här i forumet. Kanske är dags för en till ?

En annan sak, för mig som knappt hittade hem igår innan vi hamnat i uppsala. Det vore mycket bra om vi kan lägga upp rutten vi ska åka på nån länk ( hitta.se eller liknande ). Detta för att kunna skriva ut och ha med oss. När en olycka händer kan det vara mycket svårt att beskriva var vi faktiskt är, det tog mig ca 3-5 minuter innan jag fick stoppat en bil och få hjälp med att förklara var vi var. Tid är ju alltid viktigt när sånthär händer.

I övrigt det var skönt och se att det kom undsättning från sporthoj gänget så fort som möjligt var. Det fick mig att känna mig mycket tryggare och jag åker gärna med er igen! :tummenupp

Mvh
Trött ahlis
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ok är jag rätt ute? Var det i vänster kurvan ut i diket till höger eller höger knycket efter och ut i vänster eller annat?
 

Bifogat

  • karta.jpg
    karta.jpg
    110.5 KB · Visningar: 64
  • karta1.jpg
    karta1.jpg
    146.9 KB · Visningar: 52
  • karta2.jpg
    karta2.jpg
    133.9 KB · Visningar: 48
  • karta3.jpg
    karta3.jpg
    84.9 KB · Visningar: 56

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Johan, jag hoppas att allting går bra och att vi snart ser dig på benen igen!

Böjen där det hände är en kombination vänster -> höger från de håll vi kom, frågar ni mig är sikten något skymd då iallafall inte jag kunde se utgången när jag gick in i böjen. den nyper något i slutet innan den bryter till höger.

Jag skulle uppskatta ett utbildningstillfälle där jag/vi kan få lära oss om hur vi skall hantera situationen när olyckor sker och framförallt vad vi kan respektive inte ska göra. Jag har sett att det funnits utbildningstillfällen för hur vi ska hantera olyckor här i forumet. Kanske är dags för en till ?

En annan sak, för mig som knappt hittade hem igår innan vi hamnat i uppsala. Det vore mycket bra om vi kan lägga upp rutten vi ska åka på nån länk ( hitta.se eller liknande ). Detta för att kunna skriva ut och ha med oss. När en olycka händer kan det vara mycket svårt att beskriva var vi faktiskt är, det tog mig ca 3-5 minuter innan jag fick stoppat en bil och få hjälp med att förklara var vi var. Tid är ju alltid viktigt när sånthär händer.

I övrigt det var skönt och se att det kom undsättning från sporthoj gänget så fort som möjligt var. Det fick mig att känna mig mycket tryggare och jag åker gärna med er igen! :tummenupp

Mvh
Trött ahlis

Förrförra sommaren höll jag en LABC-"kurs" i vår klubbkåk i Järfälla för SH-folk som ville komma.
Vi diskuterade olika scenario och hur man ska/ska inte agera samt övade hjälmavtagning vid andningsstillestånd.
Jag tipsade också om vad man bör ha med sig som första förband.

Är ni intresserade av en ny sådan omgång så kan jag ställa upp på det.
Gratis såklart:tummenupp

Ok är jag rätt ute? Var det i vänster kurvan ut i diket till höger eller höger knycket efter och ut i vänster eller annat?

Alltså i mina ögon ser det där knappt ut som en kurva utan mer som en lätt böj på vägen...?
 
Last edited:

ahlis

Medlem
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Honda CBR600RR
Bruteforce:

hmm känns inte som att bilderna gör svängarna rättvisa, och svårt att avgöra höjdskillnad. jag håller med om att på bild känns dom inte så hemska, men jag är säker på att det svängde! :va

Bikerwoman:
skriv upp mig direkt!

ahlis
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jag är på en sån kurs, kan alltid vara bra att veta hur man ska handla vid olyckor.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Alltså i mina ögon ser det där knappt ut som en kurva utan mer som en lätt böj på vägen...?

Har du åkt där 300 ggr bör du veta vilken kurva det är ;) Den suger i ganska bra från båda håll fast den e lite värre i vänstersväng enligt mig själv = mot Gottröra och så olyckan skedde. Sikten e inte särskilt bra med tät skog på båda sidor.

Det jag tror är största problemet är att man inte ser att kurvan böjer sig som den gör när man kommer in mot den, saktade ner för lite kanske och sen när han var framme i kurvan såg han att den stack iväg ännu mer och bromsar då på sig. Har man en erfarnare framför sig som kan vägen så är det nog lätt hänt att ta den för snabbt för sig själv vilket vi alla säkert varit med om men förhoppningsvis inte kört av och sen tagit lärdom av det. Detta kanske var första av detta misstag denna kväll och tyvärr gick det inte så bra. Sen är det nog något med doseringen i den kurvan för jag har själv kommit på mig flera gånger att ta den för fort med både bil och mc.

Lite spekulationer i all vänlighet :tummenupp
 
Last edited:

LORD HUMUNGUS

RIDERS DOD
Gick med
23 Apr 2008
Ort
STOCKHOLM märsta
Hoj
KAWASAKI ZX10R
Bruteforce:

hmm känns inte som att bilderna gör svängarna rättvisa, och svårt att avgöra höjdskillnad. jag håller med om att på bild känns dom inte så hemska, men jag är säker på att det svängde! :va

Bikerwoman:
skriv upp mig direkt!

ahlis

det nyper ordentligt där jag lovar ! iallafall om det går undan
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
nu ska vi se, efter lite rotande på hitta.se
om jag inte var aprak när vi åkte igår så tror jag nog att det var på almungevägen vi körde. I vänster "knixen" efter den lilla hålan "bygget" skulle jag nog säga att det hände i.

taskig länk på hitta.se
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=almungev%e4gen+upplands+v%e4sby

Åh så det var den olyckan jag såg på vägen hem, stämmer precis liksom Brute force´s flygfoto.
Polisen stod i lilla avtagsvägen och längre fram bärgare som plockade delar ur skogen..

Han måste ha haft "tur".. Minst sagt.

EDIT: Kom själv i duktigt tempo då jag "älskar" dessa kurvor och trodde jag skulle få polisen efter mig.. :banana
 
Last edited:

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Skönt att höra att det gick "bra" trots olyckorna!:)

Tycker inte heller ni som ledde grupperna alls ska lasta er själva för det som hände! Verkar som att ni gjorde precis som ni skulle!

Det är ju verkligen också Kanon att det reflekteras nu efteråt
om dom eventuella orsakerna till olyckorna och vad vi kan försöka göra!:tummenupp

Håller också med dig som skrev att vi inte kan bli nog tydliga med vad som gäller på våra körningar och vilken grupp som är vilken. Snabb eller långsam...

Tycker också att det är ett superinitiativ av "Bikerwoman" att hålla en LABC-"kurs"! Varför inte ta en helg där man tränar både broms & kurvteknik och LABC? För dom som vill! Tror det är bra om vi hjälper varandra med dom olika erfarenheter vi har! Och man kan ju verkligen inte träna för mycket...:yoparty

Ser fram emot nästa torsdag och rörken på måndag! :banana
 
Last edited:

schizophrana

Guest
Jag skulle vlija veta exakt var olyckan hände, för jag har ju kört denna väg minst 300 ggr utan att ens reflektera över att det finns en feldoserad kurva där.
Som alltid handlar det i slutändan ändå om att köra i sitt eget tempo efter sina egna förutsättningar. När någon som har kört hoj i 20 år leder en grupp med ganska oerfarna förare händer detta tyvärr alltför ofta... Alla tror att de kan hålla samma tempo och ta kurvan i samma hastighet som en rutinerad förare.
Oavsett ev. grus, dosering etc. så kanske den vana föraren fixar kurvan ändå.

Därför kör jag numera helst med bara 3-4 st i grupp som jag vet håller samma tempo som jag.



Jag har ingen aning om hur länge LORD HUMUNGUS har kört hoj men tyckte iallafall han förde gruppen på 10 hojar mycket bra bra den biten som gick. Även den mest erfarna hojföraren kan gå av vad jag förstått med min ringa erfarenhet av körning. Spelar väl ingen roll om du är Rossi själv, felbedöma/råka ut för olyckliga omständigheter kan väl allas, särskilt i en feldoserad kurva.
Vi har varit ute med Johan många gånger innan och förstod att han skulle välja snabb grupp och hade inga invändningar emot det, har alltid sett honom som ansvarstagande och uppmärksam och jag anser, precis som ovan, att ingen i gruppen bidrog till detta.
Tycker det kan sluta spekuleras nu, whats done is done, snabb grupp eller långsam grupp, klota eller inte klota.

Däremot vad man kan göra för att förebygga olyckor/veta vad man ska göra när olyckan är framme är jättebra, jag kände mig själv rätt vilsen när jag stod där och insåg att jag inte skulle varit så kaxig om jag varit ensam på platsen utan hjälp ifrån någon annan, men jag gjorde vad jag kunde. Nästa gång kanske jag är ensam och då vill jag kunna göra mer.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Eftersom Nash skrev det här så tog jag för givet att de var de två som ledde grupperna?

"Vi delar upp gruppen i 2 grupper, Jag har långsamma och Micke (insekten) har snabba"

Humungus har jag kört med flera ggr, men har ingen aning om hans antal år av erfarenhet.
 

insekten

Guest
Rätt lustigt att folk som inte ens varit med kommer in i tråden och skriver och tar saker för givet.
Ta reda på fakta innan ni uttalar er och sluta stå och peka finger när det faktiskt ligger en kompis på sjukan.
För jävligt att folk som själva kör hoj som ska börja moralpredika trots dom inte ens va med.
Slut pratat om detta.
Sitta och göra sig präktig i en tråd som man inte ens varit med i är åt helvete när det handlar om en hojvän som legat i en operation hela morgonen och inte haft en chans att bemöta det.
Kanske borde låta han själv komma till tals innan det ska börjas diskuteras om det va ledarens fel eller inte.
Så om ni inte har nåt vettigt att säga eller inte va med så skriv inget.
Tror det är fler än jag som tar illa vid sig när det ska börjas peka finger från folk som inte ens va på platsen eller med vid körningen:va

Skönt att höra att det gick "bra" trots olyckorna!:)

Tycker inte heller ni som ledde grupperna alls ska lasta er själva för det som hände! Verkar som att ni gjorde precis som ni skulle!

Det är ju verkligen också Kanon att det reflekteras nu efteråt
om dom eventuella orsakerna till olyckorna och vad vi kan försöka göra!:tummenupp

Håller också med dig som skrev att vi inte kan bli nog tydliga med vad som gäller på våra körningar och vilken grupp som är vilken. Snabb eller långsam...

Tycker också att det är ett superinitiativ av "Bikerwoman" att hålla en LABC-"kurs"! Varför inte ta en helg där man tränar både broms & kurvteknik och LABC? För dom som vill! Tror det är bra om vi hjälper varandra med dom olika erfarenheter vi har! Och man kan ju verkligen inte träna för mycket...:yoparty

Ser fram emot nästa torsdag och rörken på måndag! :banana

Lätt att säga saker men inte lätt att göra det.
Johan sa själv innan vi åkte "grabbar en sak som vi inte får glömma, kör ert egna tempo och kör INTE över er förmåga." Så han va nog den som är mest nogrann att poängtera detta och efterleva det så INGEN ska lastas för det som hänt.
Det va andra faktorer än ledandet som orsakade olyckan.
Vi måste HJÄLPAS åt för minska olyckorna inte sitta och peka finger och alla förslag på bättre på tankesätt och agerande vid ev framtida olyckor är jättebra.
Men som jag sa..lätt att säga det och en annan att genomföra det..sen finns det tyvärr lite lite intresse bland dom flesta hojåkare att ta tag i det för dom flesta tänker " det händer inte mig" ..det funkar tills det händer ..

Åh så det var den olyckan jag såg på vägen hem, stämmer precis liksom Brute force´s flygfoto.
Polisen stod i lilla avtagsvägen och längre fram bärgare som plockade delar ur skogen..

Han måste ha haft "tur".. Minst sagt.

EDIT: Kom själv i duktigt tempo då jag "älskar" dessa kurvor och trodde jag skulle få polisen efter mig.. :banana

Det som va BRA va att Polisen själva insåg faran i kurvan och det va DOM som berättade om antalet olyckor som skett där förut..jag har kört där flera år utan att ha en aning om att den va så drabbad.
klart positivt att till och med polisen skulle kontakta vägverket angående denna kurva och åtgärda det.
Han hade ängavakt.
Vi måste komma ihåg denna kurva framöver så det inte händer nåt mer nu..tillräckligt många olyckor detta år.
 
Last edited:

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Jag pekar inte finger åt någon utan reflekterar bara över vad som hände då jag nästan varje kväll i två månaders tid har suttit på msn och snackat hoj med Johan (Maero) så jag är väldigt ledsen för hans skull att han ligger på op.

Jag anser att jag med mitt erbjudande om LABC-träning vill hjälpa till att förbättra trafiksäkerheten,inte misskreditera någon.
Jag har inte anklagat ledarna för gårdagens körning där jag själv skulle ha varit med och kört från början, jag bara funderade över var den feldoserade kurvan som nämns finns nånstans och om inte grupptrycket som så ofta kan ha spelat en viss roll ?

Vad jag har förstått nu så är det alltså samma kurva som Warburton dog i?
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top