Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Samtidigt ville jag pusha lite för möjligheten med kanske två grupper för att alla ska åka med, onsdagskörningarna går väl oftast mot norrsidan med samling i U-väsby(?). De har flera olika grupper med olika tempo, kanske vi skulle ta efter lite för att alla ska kunna följa med....

Jag tycker att det tål att diskuteras, för att alla ska ha möjligheten att åka med:)

Det låter som en mycket bra ide. 0lika grupper beroende på tempo och alla blir nöjda. Vi inför det på stående fot till nästa körning tycker jag.
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Det låter som en mycket bra ide. 0lika grupper beroende på tempo och alla blir nöjda. Vi inför det på stående fot till nästa körning tycker jag.

Tråden gäller körning i Lugnt Tempo. Vill man köra fortare står det var och en fritt att anordna körningar i vilket tempo som helst, var som helst och när som helst. Bara att starta en tråd.

Som jag märker finns det en osäkerhet hos vissa inför gruppkörningar, och då fyller en tydlig tråd om "långsamma" körningar sitt syfte. Att inte blanda in olika grupper mm.

Släng upp en tråd om ni vill åka fortare, jag lär säkert hänga på er vid tillfälle :tummenupp Ju fler alternativ att välja på destå bättre ... allt för att få nya hojkompisar :fyllisar
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag har också periodvis haft funderingar på det här med fler grupper, men kommer tillbaka till syftet med trådens uppstartande. Uppenbarligen finns ett behov/önskemål om körningar i lite moderatare tempo. Det dyker upp mycket folk som är nya på både hoj och gruppkörning på dessa repor som sannolikt inte skulle haka på "de andra" arrangemangen.

Har man varit med och tagit täten samt använder backspegeln märker man snabbt att körvanan och osäkerheten är stor hos vissa. Inte heller brukar dessa personer göra sin röst hörd här i tråden, men väl på plats efter avslutat körning.

Vet inte hur det här med gruppindelningar skulle påverka de som just letar en gruppkörning i beskedligare tempo. Personligen tror även jag på det som saeco12 skriver. Blir isf bättre att starta upp en ny tråd och ett nytt arr för ändamålet. Har själv inget emot ett högre tempo, men jag ställer mej tveksam till om tråden fortsätter spegla TS intentioner med olika grupper, etc.

Det är mina 5c....
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Håller med föregående två talare. Tycker körningen och trådstartarens ändamål skall tas till vara. Ändamålet är att träffas utan press om hastighet och prestationer. Vet att det finns personer i gruppen som är "stammisar" som lätt skulle köra ifrån de flesta om man skulle önska det, men de har inte prioriterat farten på dessa körningar då andra värderingar satts högre än hastigheten. Precis som Pepper mfl skrev så har vi som kört i denna gruppkörning länge sett både väldigt ovana och osäkra förare och dessa skall kunna delta utan "rädsla" för att inte platsa.

Personer i denna torsdagsgrupp som lärt känna varann har vart ute på icke arrangerade åkningar och då har farten vart betydligt högre. Detta är ett utmärkt tillfälle att lära känna hojintresserade och kan vara inkörsport till andra körningar om man så önskar.

Skulle det indelas i grupper i en körning som har många deltagare som är ovana med gruppkörning, -som inte haft kort så länge etc så skulle det inte dröja länge innan man skulle lockas att byta till en snabbare grupp. Vissa personer ser det mer prestigefullt att kunna köra fort, att kunna skrapa knä osv. Vi har dessutom haft incidenter på ett flertal körningar i början, inte på senare tid vilket tyder på att vi har ett rätt bra tempo för gemene man.

Nä, tycker vi låter gemenskapen, trevnaden och nya hojvägar vara prioritering på denna körning. Tycker vi nu lägger ned hastighetsdiskussionen och fogar oss i det som tråden avser! :tummenupp
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Håller också med föregående talare! :tummenupp
Vill man köra fortare kan man väl alltid göra det på egen hand, eller i andra grupper där tempot är högre.

Dessutom har vissa av oss från denna grupp, kört i högre tempo vissa lördagar norrut med Nilax i täten, och det har ju funkat mycket bra eftersom
vi varit ett lite mindre gäng då!

Så det ena tar ju inte ut det andra!

Det finns andra alternativ och Gruppkörning i lugnt tempo talar ju för sig själv vad det innebär!
Håller framförallt med i Tomas ytterst välformulerade slutsatser! :)

Att fokus är att det ska vara trevligt för alla att åka med och att umgås!
 

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Southside
Hoj
YZF R1
:tummenupp :tummenupp Tomas du kan verkligen det här med att formulera texter:tummenupp :tummenupp

Ingen ska tveka att följa med på dessa körningar för att de är rädda för att det går för fort.

Vi anpassar alltid tempot efter gruppen, och det jag ville säga i ett tidigare inlägg var just det, att tempot anspassas efter gruppen och vilka som följer med. Men ingen ska tveka på att följa med.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Saeco12, du missuppfattade min intention. Köra fort det väljer jag att göra i andra sammanhang. Det är att ta en tur med personer som har samma intressen utan att stressa som är det intressanta med torsdagskörningarna. När jag har varit med föredrar jag att ligga sist eller näst sist. Skrivet i tråden efter senaste körningen har kännts som att vi längst bak kör för långsamt för den sk lugna körningen. Min tanke var snarare "lugn" resp "ännu lugnare" grupp inte snabbåka.
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
:tummenupp :tummenupp Tomas du kan verkligen det här med att formulera texter:tummenupp :tummenupp

Ingen ska tveka att följa med på dessa körningar för att de är rädda för att det går för fort.

Vi anpassar alltid tempot efter gruppen, och det jag ville säga i ett tidigare inlägg var just det, att tempot anspassas efter gruppen och vilka som följer med. Men ingen ska tveka på att följa med.

Hur gick uppkörningen?
 

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Håller med föregående två talare. Tycker körningen och trådstartarens ändamål skall tas till vara. Ändamålet är att träffas utan press om hastighet och prestationer. Vet att det finns personer i gruppen som är "stammisar" som lätt skulle köra ifrån de flesta om man skulle önska det, men de har inte prioriterat farten på dessa körningar då andra värderingar satts högre än hastigheten. Precis som Pepper mfl skrev så har vi som kört i denna gruppkörning länge sett både väldigt ovana och osäkra förare och dessa skall kunna delta utan "rädsla" för att inte platsa.

Personer i denna torsdagsgrupp som lärt känna varann har vart ute på icke arrangerade åkningar och då har farten vart betydligt högre. Detta är ett utmärkt tillfälle att lära känna hojintresserade och kan vara inkörsport till andra körningar om man så önskar.

Skulle det indelas i grupper i en körning som har många deltagare som är ovana med gruppkörning, -som inte haft kort så länge etc så skulle det inte dröja länge innan man skulle lockas att byta till en snabbare grupp. Vissa personer ser det mer prestigefullt att kunna köra fort, att kunna skrapa knä osv. Vi har dessutom haft incidenter på ett flertal körningar i början, inte på senare tid vilket tyder på att vi har ett rätt bra tempo för gemene man.

Nä, tycker vi låter gemenskapen, trevnaden och nya hojvägar vara prioritering på denna körning. Tycker vi nu lägger ned hastighetsdiskussionen och fogar oss i det som tråden avser! :tummenupp


WORD :tummenupp :tummenupp
 

Pierro0087

Medlem i MCE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Är det någon som brukar vara med på torsdagskörningarna som bor norr om stan så man har någon att åka hemåt med hittar inte så bra från andra sidan stan
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Är det någon som brukar vara med på torsdagskörningarna som bor norr om stan så man har någon att åka hemåt med hittar inte så bra från andra sidan stan

Kartlänk hittar du på första sidan för att hitta till mötesplatsen. Missar man avfarten om man kommer norr ifrån på Nynäsvägen ser man en bunt hojar på vänster sida intill en liten blomsterbutik framför skogskyrkogården. Tar du bara av vid nästa avfart och backtrackar. Vi avslutar alltid körningen intill en stor väg för att alla lätt ska hitta hem.

När är nästa? Hoppar man över valborg eller?

Tror det inte blir något stort arr inför torsdagen denna vecka. Kanske några som möts upp ändå. Lär du se i tråden.

Samt en bump:

Å R E T S 2 : A T U R

Datum: Torsdag 7:e maj 2009
Samling: Skogskyrkogården (as usual)
Tid:18.00 Fire up 18.15

Resväg: TBD...

Hitta till samlingsplatsen:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?vad=&var=bog%e5rdsv%e4gen+11&StreetNumberId=100396216


Jag har läst och förstått reglerna och vill med på körningen den 7/5-2009:

Namn:
1. m1cke
2. collo
3. Rammstein
4. Dan08
5. SGF
6. Namnlös
7. JohanJesus
8. Honda_cbr
9. saleh
10. Zeki
11. saeco12
12. Ifoxx
13. Dr.Pepper
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Är det någon som brukar vara med på torsdagskörningarna som bor norr om stan så man har någon att åka hemåt med hittar inte så bra från andra sidan stan

Säkerligen någon som kommer norrifrån! Om du hittar till Skogskyrkogården så kommer du hitta hem. Annras löser vi det på plats...

När är nästa? Hoppar man över valborg eller?

Ingen körning denna torsdag, alla leker förmodligen pyromaner så vi tar nästa tur torsdagen den 7/5... :brinnerup
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Saeco12, du missuppfattade min intention. Köra fort det väljer jag att göra i andra sammanhang. Det är att ta en tur med personer som har samma intressen utan att stressa som är det intressanta med torsdagskörningarna. När jag har varit med föredrar jag att ligga sist eller näst sist. Skrivet i tråden efter senaste körningen har kännts som att vi längst bak kör för långsamt för den sk lugna körningen. Min tanke var snarare "lugn" resp "ännu lugnare" grupp inte snabbåka.

Ja, jag föstod nog inte riktigt vad du menade faktiskt ...

Men vi tänker väldigt lika om torsdagskörningarna, ett ypperligt sätt att utöka sitt sociala hojnätverk :tummenupp

Ses!
 

ridinlo

Kroniskt fartblind...
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Lunda
Hoj
CBR 1000rr -08
Bara ett litet tillägg till övrigt bra synpunkter:

Tycker att det är viktigt att dom som är nya med kortet
eller hojen o.s.v. vågar säga till om det så att man kan anpassa
körningen efter det. Som sagt så är detta ingen race körning
utan bara inriktat på att vi ska ha kul och roligast blir det väl
om vi alla kommer fram och inte har tappat nån i diket...
Dom ggr jag åkt med har det varit kul och även om någon hamnat
lite efter så väntar gruppen snällt in dom sista med gämna mellanrum.
Det är faktiskt upp till var och en att inte köra över sin förmåga...

Så ser ingen anledning att dela upp i grupper...

Dom som vill åka fortare kan göra det på onsdagar eller
starta en egen tråd om inte vårat tempo räcker till...
 

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
Har blivit med hoj igen och tänkte förlja med en torsdag men slutar jobbet 18:00 så fire up 18:15 blir tight att hinna med, vart brukar turen vanligen gå så man kan haka på efter vägen?
 

Cruella

No pain, no fear
Gick med
25 Jun 2008
Ort
1köping
Hoj
GSXR 1000 L1 svart, GSXR 1000 K9 svart(sa upp sig), KTM 525sx -03(avhyst), GSXR 1000 K9 vit Pussel(skilsmässa), Honda CBR 900 RR -99, fireblade (såld)
Pierro0087 skrev:
Är det någon som brukar vara med på torsdagskörningarna som bor norr om stan så man har någon att åka hemåt med hittar inte så bra från andra sidan stan

När jag åker med så är det lugnt, då kan du åka med mig. Hittar som tusan i och runt STHLM men det är värre när jag kommer ut i spenaten. Och Järfälla passerar jag det ligger lite mera centralt än Enköping.:tummenupp
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Har blivit med hoj igen och tänkte förlja med en torsdag men slutar jobbet 18:00 så fire up 18:15 blir tight att hinna med, vart brukar turen vanligen gå så man kan haka på efter vägen?

Det brukar bestämmas på plats. Men dra ett PM till Dr Pepper och Tom@s och kolla om de har någon plan ... så kanske du kan ansluta på vägen :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top