Gruppkörningar -En diskussion...

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
War-psycho skrev:
2455224
Jag tycker det är lite märkligt att det är det gäng som verkar ha mest nytta av lite nya idéer, är dom som är mest skeptiska till att det går att göra något åt saken överhuvudtaget. :va

Menar du dem som klotat?

De andra som diskuterat i denna tråd har väl hållit sig på vägen?

Jag tycker tvärtom att de som har hög klotrisk sällan orkar debatera eller läsa trådar.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Nä, det var inte det jag menade.
Det var bara en iaktagelse jag gjorde när jag läste hela tråden.
Tänker inte utveckla den saken ytterligare, det är ingen idé.

Släpp det å gå vidare istället.

Dom som inte tror att olyckorna inte går att göra nånting åt får väl fortsätta tycka så.
Själv tycker jag bara det är synd, för inget lär ju bli bättre av att inte försöka iallafall.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
War-psycho skrev:
2455567 bla bla bla.

Jag tycker diskussionen är sund!
Den behövs..
Vad som helst för att vi skall kunna minska olyckor där MC är inblandade.

Men att använda sig av argumentation så som jag läst vid ett flertal tillfällen skapar en oerhört tråkig stämmning.

Argumentera och utveckla med fakta i sakfrågan i stället för mot person.

I övrigt så har jag min uppfattning rätt klar, och framförallt har det givit mig ett förhållningssätt mot och till gruppkörningar.
Det är något jag kommer att applicera under nästa säsong.
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
War-psycho skrev:
2455567
Dom som inte tror att olyckorna inte går att göra nånting åt får väl fortsätta tycka så.
Själv tycker jag bara det är synd, för inget lär ju bli bättre av att inte försöka iallafall.

Jag måste nog ända avsiktligt missförstå dig lite på den punkten.

Kan fortfarande inte komma på någon som jag kört med på onsdagar/söndagar som inte vill göra något åt olyckor.

Det kan knappast vara plonkan du menar som är mycket duktig och det är jäkligt kul att åka när hon leder gruppen.

Det kan inte vara Kapten Rövskägg som alltid lyckas hitta ett bra tempo även om gruppen ibland blir lite ohanterligt stor. Jag har själv bidragit till den stora gruppen genom att "vägra" byta till någon annan än Kaptenens grupp.

Men det kanske inte är enskilda personer du menar utan hela grupperingar som vägrar jobba för mindre olyckor. Låter väldigt trist, tur att jag ej träffat på dem.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Bonnie skrev:
2455860 Men det kanske inte är enskilda personer du menar utan hela grupperingar...
:tummenupp Fantastiskt, det var väl inte så svårt. :)

Hur man kan läsa "gäng" som "enskilda personer" har jag svårt att förstå.
I hela tråden är det gruppmentalitet jag snackat om, och har inte pekat ut enskilda individer nånstans.
Och hur man kan läsa "inte tror" som "vägrar" förstår jag inte heller.

Den enskilda individ som känner sig utpekad får gärna PM'a mig, istället för att anta massa saker istället.
Tråden kommer inte framåt om man ska hålla på och märka ord och övertolka allt folk säger hela tiden.

:backontop <--- Just det, gå vidare!!!
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Åter till ämnet.

Jag tänkte försöka hitta lite gemensamma nämnare som skiljer mellan körningarna, och därmed kanske kan urskilja dom faktorer som faktiskt spelar någon roll.
Det är INTE för att moralisera vilket sätt som är "bäst", utan mest för att se vad vi kan påverka.
Benkars regler t.ex. hör inte hit, dom är klockrena och eftersom dom använts som referens vid dom flesta körningarna, så är det knappast där skillnaden ligger.
Det finns således ingen anledning att tro att nån ändring av dessa skulle kunna ha nån större påverkan. (men jag kan ju såklart ha fel)

Faktorer som skiljer, och som ibland man kan påverka:
(Inga svar, utan mer frågeställningar.)

1, Gruppstorlek.
Max 10 st i varje grupp är det många som verkar vara överens om. Och jag har haft både större och mindre på min körning, och håller med om att det är en markant skillnad.
Borde inte vara svårt att genomföra heller.

2, Köra med vänner, eller främlingar.
Detta verkar också vara en faktor som spelar roll i sammanhanget. Dom som kört i sammansvetsade grupper verkar ha bättre ordning i grupperna.
När nya/anonyma förare kommer in i stora grupper så verkar det bli ett orosmoment.
Frågan är om problemet går att göra någonting åt på stora "öppna" körningar.
Kanske ett slags faddersystem, där nya förare paras ihop med nån som kört tidigare?
(Kolla även under punkt #8.)

3, Vägvalet.
Nog verkar dom flesta vara överens om att vägvalet spelar roll också. Roliga krokiga vägar brukar innehålla större risker än större öppna vägar. Dock blir farterna oftast högre på öppna vägarna, vilket bör göra ev. olyckor allvarligare, när dom väl inträffar.
En kompromiss alltså.

4, Variation av vägarna/kända vägar eller okända.
Kör man på samma vägar så lär man sig hur vägen går, och pressar ofta lite hårdare för varje gång. En vacker dag ligger föremål på/i vägen och då har man för hög fart.
Kör man olika rutter, med t.ex. karta blir folk osäkrare på hur vägarna går i kurvorna, och tar därmed lite lugnare tills man ser, och således ökar chanserna att upptäcka ev. hinder bakom krönet.
Samtidigt kan man bli överraskad av knepiga kurvor som t.ex. är feldoserade/nyper åt m.m. om man inte kört där tidigare.
Dock så kan man nog vara ganska överens om att riskerna för att reta upp lokalbefolkningen, och därmed exponera sig för ev. utsläpade stockar, utkastat grus m.m. ökar om man regelbundet kör samma rutt.
Men nya rutter kan man inte hitta i all oändlighet heller, så en variation mellan några olika rutter kanske räcker, om man tycker det är rätt väg att gå?

5, Attityd/förinfo i tråden.
Här råder delade meningar. Vissa säger att det inte spelar någon roll, medans andra säger att risken finns att man kan hetsa varann inför körningen.
Det är väl svårt att få veta nåt riktigt svar på denna, men det är en sak som skiljer lörningarna åt iallafall.
Benkar hade ju också märkt en skillnad när han promotade en tråd som "lugn sightseeing" t.ex.
En gruppkörning är ju en social tillställning, och det startar ju redan i tråden.
Så frågan är kanske inte lätt att svara på.

6, Avtrubbning.
Blir man avtrubbad ifall olyckorna blir flera, eller blir mer "vanligt förekommande"?
Det finns iallafall dom som uttryckt att dom blivit lite avtrubbade när det skett många olyckor, frågan är då om man vänjer sig lite och inte riktigt ser lika allvarligt på olyckorna? Tappar man en del av tankeställaren/budskapet där?
Ska man avbryta körningen vid första olyckan istället för vid t.ex. sjunde olyckan, för att minimera detta?
Eller finns det andra sätt att motverka avtrubbning?

8, Gruppdeklaration/tempobeskrivning.
Att få in rätt personer i rätt grupp verkar dom flesta tycka är viktigt.
Frågan är hur man bäst löser det.
Ska man beskriva grupperna efter hastighet, eller efter hur mycket dom lägger ner i kurvorna?
Kanske det där faddersystemet jag snackade om i punkt #2, skulle vara en idé?
Om nån nykomling inte ligger i rätt grupp, eller på nåt sätt inte sköter sig, så kan "faddern" säga till denne person om detta.
Låter nog lite fånigt och uppstyrt, men det kanske vore en idé som löser flera saker på en gång?
Eller finns det andra bra sätt att tilldela folk till rätt grupp?


Ja, det var några skillnader & faktorer som man kan reflektera lite över, fyll gärna på med fler.
Vissa ger kanske mer effekt än andra, och vilket som är "rätt" blir nog svårt att slå fast.
Men man kan kanske spåna lite om det hela?

:hördu Och snälla, börja inte övertolka något av detta som påhopp eller nåt nu.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
War-psycho skrev:
24568491, Gruppstorlek.
Max 10 st i varje grupp är det många som verkar vara överens om. Och jag har haft både större och mindre på min körning, och håller med om att det är en markant skillnad.
Borde inte vara svårt att genomföra heller.

Visst är det mer ordning i små grupper! kan va en bra idé för att hålla ner olyckorna.. Blir kanske lite svårt när det är mycket deltagare... Tror också att t ex långsamma gruppen klarar sig gott på en stor grupp för där brukar tempot va ett som alla hinner med!

War-psycho skrev:
2456849

3, Vägvalet.
Nog verkar dom flesta vara överens om att vägvalet spelar roll också. Roliga krokiga vägar brukar innehålla större risker än större öppna vägar. Dock blir farterna oftast högre på öppna vägarna, vilket bör göra ev. olyckor allvarligare, när dom väl inträffar.
En kompromiss alltså.

Är det raka vägar stannar jag hellre hemma! Jag åker inte på sammåkningarna för att nöta E4 direkt.. Det roliga med hoj är att åka på små kurviga vägar inte nöta raksträckor..

War-psycho skrev:
2456849

4, Variation av vägarna/kända vägar eller okända.
Kör man på samma vägar så lär man sig hur vägen går, och pressar ofta lite hårdare för varje gång. En vacker dag ligger föremål på/i vägen och då har man för hög fart.
Kör man olika rutter, med t.ex. karta blir folk osäkrare på hur vägarna går i kurvorna, och tar därmed lite lugnare tills man ser, och således ökar chanserna att upptäcka ev. hinder bakom krönet.
Samtidigt kan man bli överraskad av knepiga kurvor som t.ex. är feldoserade/nyper åt m.m. om man inte kört där tidigare.
Dock så kan man nog vara ganska överens om att riskerna för att reta upp lokalbefolkningen, och därmed exponera sig för ev. utsläpade stockar, utkastat grus m.m. ökar om man regelbundet kör samma rutt.
Men nya rutter kan man inte hitta i all oändlighet heller, så en variation mellan några olika rutter kanske räcker, om man tycker det är rätt väg att gå?

Välkända vägar gör även att man inte överaskas! för att ta vägen med elstolpar som ett exempel.. ( tror alla vet vilken jag menar ) Känner man inte till den vägen så är risken mycket större att man åker av än om man kan den! samma med t ex bogan som har en knepig kurva.. Tror få ligger i jätte långsamt tempo bara för att man inte känner till vägarna..



6, Avtrubbning.
Blir man avtrubbad ifall olyckorna blir flera, eller blir mer "vanligt förekommande"?
Det finns iallafall dom som uttryckt att dom blivit lite avtrubbade när det skett många olyckor, frågan är då om man vänjer sig lite och inte riktigt ser lika allvarligt på olyckorna? Tappar man en del av tankeställaren/budskapet där?
Ska man avbryta körningen vid första olyckan istället för vid t.ex. sjunde olyckan, för att minimera detta?
Eller finns det andra sätt att motverka avtrubbning?

[/quote]

Avtrubbning är inte bara dåligt! Jag vart t ex betydligt mindre chockad nu senast än gången innan.. Det som det framförallt medförde va att jag inte hade några problem att beskriva vägen för larmcentralen, jag kom ihåg viktiga delar av ambulans tråd.. mm Ang. riskmedvetenheten så gjorde det endå att jag körde långsamt resten av turen..

War-psycho skrev:
2456849

8, Gruppdeklaration/tempobeskrivning.
Att få in rätt personer i rätt grupp verkar dom flesta tycka är viktigt.
Frågan är hur man bäst löser det.
Ska man beskriva grupperna efter hastighet, eller efter hur mycket dom lägger ner i kurvorna?

Tror man kan diskutera och beskriva farten i oändlighet dom som inte har koll på sin egen förmåga kommer endå välja fel grupp!
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
KOmmentare i fetstil under respektive stycke..

Är det raka vägar stannar jag hellre hemma! Jag åker inte på sammåkningarna för att nöta E4 direkt.. Det roliga med hoj är att åka på små kurviga vägar inte nöta raksträckor..

PÅ den punkten instämmer jag!


Välkända vägar gör även att man inte överaskas! för att ta vägen med elstolpar som ett exempel.. ( tror alla vet vilken jag menar ) Känner man inte till den vägen så är risken mycket större att man åker av än om man kan den! samma med t ex bogan som har en knepig kurva.. Tror få ligger i jätte långsamt tempo bara för att man inte känner till vägarna..

Agree! Känns i många fall bättre om jag känner till vägarna..



Avtrubbning är inte bara dåligt! Jag vart t ex betydligt mindre chockad nu senast än gången innan.. Det som det framförallt medförde va att jag inte hade några problem att beskriva vägen för larmcentralen, jag kom ihåg viktiga delar av ambulans tråd.. mm Ang. riskmedvetenheten så gjorde det endå att jag körde långsamt resten av turen..

Det goda i det onda..
Stinget försvinner givetvis efter en avåkning.


Tror man kan diskutera och beskriva farten i oändlighet dom som inte har koll på sin egen förmåga kommer endå välja fel grupp!


Tror som sagt inte vi kan påverka så mycket här..
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Cervantes skrev:
2456885a, Är det raka vägar stannar jag hellre hemma! Jag åker inte på sammåkningarna för att nöta E4 direkt.. Det roliga med hoj är att åka på små kurviga vägar inte nöta raksträckor..

b, Avtrubbning är inte bara dåligt! Jag vart t ex betydligt mindre chockad nu senast än gången innan.. Det som det framförallt medförde va att jag inte hade några problem att beskriva vägen för larmcentralen, jag kom ihåg viktiga delar av ambulans tråd.. mm Ang. riskmedvetenheten så gjorde det endå att jag körde långsamt resten av turen..

c, Tror man kan diskutera och beskriva farten i oändlighet dom som inte har koll på sin egen förmåga kommer endå välja fel grupp!
a, Och vem snackar om "raka" vägar då? Och vem kör på E4'an?
Måste man dra till extremfall som ingen föreslagit/nämt/kört?
Finns det ingenting mittemellan mellan Bogesundsvägen och rak motorväg i din/er värld?

(Jo, jag förstår din ironi, men det börjar kännas lite tjatigt nu. Lite rim å reson på det hela vore ju kul.)

b, Hahaha... alltid något. :D
Ambulanspersonalen får ju bra träning också, för att inte tala om MC-verkstäderna.

c, Frågan var alltså HUR man skulle HJÄLPA dom välja rätt grupp.
If there is a will, there's a way.

Jaja... bara att fortsätta spåna. :)
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
War-psycho skrev:
2456849 Jag tänkte försöka hitta lite gemensamma nämnare som skiljer mellan körningarna, och därmed kanske kan urskilja dom faktorer som faktiskt spelar någon roll.
Det är INTE för att moralisera vilket sätt som är "bäst", utan mest för att se vad vi kan påverka.
Benkars regler t.ex. hör inte hit, dom är klockrena och eftersom dom använts som referens vid dom flesta körningarna, så är det knappast där skillnaden ligger.
Det finns således ingen anledning att tro att nån ändring av dessa skulle kunna ha nån större påverkan. (men jag kan ju såklart ha fel)

Tycker/tror att diskussionen börjar spreta lite väl mycket. Tror att alla här är överens om att körning i mindre grupper, där folk känner varandra, fungerar rätt väl, eller i alla fall mer väl än stora publika körningar? Så det spåret kan vi kanske skippa? Är nog inte sådana körningar som läggs ut här på SH?

Typ av vägar? Gissar att dom flesta här vill åka på en skön krokig hojväg? Så diskussion kring typ av vägar kan vi väl också skippa? En gruppkörning längs E4 lockar åtminstone inte mig... :tungan

Avtrubbning vid olycka? Man kan se det på ett annat sätt, att man med tiden blir mer erfaren. Ser inget skäl till att avbryta en runda bara för att en R1 fått skrapade kåpor och föraren ett trasigt skinnställ? När bärgare eller hemfärd är fixad så kan rundan rulla vidare. (Annars får ju han/hon som kraschat än mer dåligt samvete, avbrutit rundan för alla andra) Vid lättare personskador får man göra en avvägning, är det inte så farligt, att den skadade får med sig några polare eller bekanta från rundan till sjukan, låt rundan rulla vidare. Vid allvarligare skador ska en runda givetvis avbrytas.

Återstår att varudeklarera en tur ordentligt kring tempot, att banka, och banka, och åter banka in i huvudet på deltagare att dom kör själva, att den framför kanske har bättre däck, mer erfarenhet, kör så att du själv känner dig säker, klargöra att gruppen väntar vid nästa korsning, att det inte är en charterresa, att man om möjligt delar upp i flera grupper, att en gruppkörning inte betyder att man ska ligga 3 meter från varandra, vinka förbi den bakom dig som verkar vilja köra fortare, (dvs Håll koll i backspegeln!) att få folk läsa (och förstå!) körtipsen innan rundan.

Och blir det massor av folk i en enda grupp, bit i sura äpplet och kör rundan i touringtempo... Blir det mindre grupper, fint så, då kan man variera tempot i grupperna en smula. Max 15 pers/hojar i en grupp är mitt tips.

Gruppkörningar i högre tempo hör helt enkelt hemma i kompisgäng eller hårt styrda/varudeklarerade klubbkörningar, stora publika gruppkörningar med en massa okända, i högt tempo, fungerar helt enkelt inte... oftast i alla fall.

Till sist är det så att en del på hoj, inte borde köra hoj, han/hon åker i diket förr eller senare, oavsett han/hon kör själv eller i en gruppkörning, när det börjar närma sig hastighetsbegränsningen eller en bit ovanför, på en krokig väg, så illa är det, och jag står för dom raderna, sparka på mig om du/ni tycker jag är korkad... :3freak

/B
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
benkar skrev:
2457372*klipp klipp*
Och blir det massor av folk i en enda grupp, bit i sura äpplet och kör rundan i touringtempo... Blir det mindre grupper, fint så, då kan man variera tempot i grupperna en smula. Max 15 pers/hojar i en grupp är mitt tips.

Gruppkörningar i högre tempo hör helt enkelt hemma i kompisgäng eller hårt styrda/varudeklarerade klubbkörningar, stora publika gruppkörningar med en massa okända, i högt tempo, fungerar helt enkelt inte... oftast i alla fall.

... sparka på mig om du/ni tycker jag är korkad... :3freak
Spark spark... :smasha :D

Närå, alla har ju rätt till sin åsikt.
Håller inte med dig i allt du säger, men det är ju inget krav heller. :)
Det jag citerade tyckte jag lät intressant.
(Bortsett från att jag tycker 10st/grupp passar bättre som gräns.)

Det är en bra tankeställare den här tråden... bra initiativ. :tummenupp
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Snail_shell skrev:
2457896

Sen kan man givetvis diskuttera ämnet i all sköns tid..
Men det mesta blir repetitioner..

Jupp går diskutera i all oändlighet, men har dykt upp en del matnyttigt :)

Kom just på att jag har ett ej 100% färdigtställt dokument med turledartips liggande -"Att hålla i en hojtur", ska försöka färdigställa det, bolla det lite med Plonkan.

/B
 

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Borås
Hoj
Ärr-sexa
benkar skrev:
2458337 ...bolla det lite med Plonkan.

/B
Gärna, jag börjar bolla :tråkad (jag menar alltså inte "tråkad" utan just "bolla")
Vi hörs på mejlen, är dock i Linköping just nu, så det blir om några dagar. :tummenupp

:)
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Någon sa nåt rätt intressant i helgen..
Säger inte att det är så.. Men det finns ett stycke logik i det..

Hög fart behåller skärpan..
Låg fart skapar okoncentration..

Blåser kanske liv i diskussionen igen.. :tummenupp
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Snail_shell skrev:
2472824 Någon sa nåt rätt intressant i helgen..
Säger inte att det är så.. Men det finns ett stycke logik i det..

Hög fart behåller skärpan..
Låg fart skapar okoncentration..

Blåser kanske liv i diskussionen igen.. :tummenupp
I så fall... :D

Det går ju i regel fortare ju "rakare" vägarna är. ;)


Edit: Tror dock inte det är ett hållbart argument.
 
Last edited:

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Att dela ut benkars regelverk innan körningen kanske kan vara en idé. Ett papper ger lite större tyngd än att be någon läsa en tråd.

Eller en varudeklaration där "körledaren" skriver vad han tycker att han har för ansvar. Om man skriver att man ser sig själv som en trådskapare och kartutdelare i första hand och det är "var och en för sig" under körningen kan ingen komma och klaga i efterhand.

Jag är imponerad av att någon fortfarande orkar rodda ihop en gruppkörning med tanke på allt som hänt och alla påhopp man riskerar. Har full förståelse för att benkar inte vill utsätta sig för det mer.

Samtidigt är jag glad över att människor orkar engagera sig och dra igång saker.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top