Åter till ämnet.
Jag tänkte försöka hitta lite gemensamma nämnare som skiljer mellan körningarna, och därmed kanske kan urskilja dom faktorer som faktiskt spelar någon roll.
Det är INTE för att moralisera vilket sätt som är "bäst", utan mest för att se vad vi kan påverka.
Benkars regler t.ex. hör inte hit, dom är klockrena och eftersom dom använts som referens vid dom flesta körningarna, så är det knappast där skillnaden ligger.
Det finns således ingen anledning att tro att nån ändring av dessa skulle kunna ha nån större påverkan. (men jag kan ju såklart ha fel)
Faktorer som skiljer, och som ibland man kan påverka:
(Inga svar, utan mer frågeställningar.)
1, Gruppstorlek.
Max 10 st i varje grupp är det många som verkar vara överens om. Och jag har haft både större och mindre på min körning, och håller med om att det är en markant skillnad.
Borde inte vara svårt att genomföra heller.
2, Köra med vänner, eller främlingar.
Detta verkar också vara en faktor som spelar roll i sammanhanget. Dom som kört i sammansvetsade grupper verkar ha bättre ordning i grupperna.
När nya/anonyma förare kommer in i stora grupper så verkar det bli ett orosmoment.
Frågan är om problemet går att göra någonting åt på stora "öppna" körningar.
Kanske ett slags faddersystem, där nya förare paras ihop med nån som kört tidigare?
(Kolla även under punkt
#8.)
3, Vägvalet.
Nog verkar dom flesta vara överens om att vägvalet spelar roll också. Roliga krokiga vägar brukar innehålla större risker än större öppna vägar. Dock blir farterna oftast högre på öppna vägarna, vilket bör göra ev. olyckor allvarligare, när dom väl inträffar.
En kompromiss alltså.
4, Variation av vägarna/kända vägar eller okända.
Kör man på samma vägar så lär man sig hur vägen går, och pressar ofta lite hårdare för varje gång. En vacker dag ligger föremål på/i vägen och då har man för hög fart.
Kör man olika rutter, med t.ex. karta blir folk osäkrare på hur vägarna går i kurvorna, och tar därmed lite lugnare tills man ser, och således ökar chanserna att upptäcka ev. hinder bakom krönet.
Samtidigt kan man bli överraskad av knepiga kurvor som t.ex. är feldoserade/nyper åt m.m. om man inte kört där tidigare.
Dock så kan man nog vara ganska överens om att riskerna för att reta upp lokalbefolkningen, och därmed exponera sig för ev. utsläpade stockar, utkastat grus m.m. ökar om man regelbundet kör samma rutt.
Men nya rutter kan man inte hitta i all oändlighet heller, så en variation mellan några olika rutter kanske räcker, om man tycker det är rätt väg att gå?
5, Attityd/förinfo i tråden.
Här råder delade meningar. Vissa säger att det inte spelar någon roll, medans andra säger att risken finns att man kan hetsa varann inför körningen.
Det är väl svårt att få veta nåt riktigt svar på denna, men det är en sak som skiljer lörningarna åt iallafall.
Benkar hade ju också märkt en skillnad när han promotade en tråd som "lugn sightseeing" t.ex.
En gruppkörning är ju en social tillställning, och det startar ju redan i tråden.
Så frågan är kanske inte lätt att svara på.
6, Avtrubbning.
Blir man avtrubbad ifall olyckorna blir flera, eller blir mer "vanligt förekommande"?
Det finns iallafall dom som uttryckt att dom blivit lite avtrubbade när det skett många olyckor, frågan är då om man vänjer sig lite och inte riktigt ser lika allvarligt på olyckorna? Tappar man en del av tankeställaren/budskapet där?
Ska man avbryta körningen vid första olyckan istället för vid t.ex. sjunde olyckan, för att minimera detta?
Eller finns det andra sätt att motverka avtrubbning?
8, Gruppdeklaration/tempobeskrivning.
Att få in rätt personer i rätt grupp verkar dom flesta tycka är viktigt.
Frågan är hur man bäst löser det.
Ska man beskriva grupperna efter hastighet, eller efter hur mycket dom lägger ner i kurvorna?
Kanske det där faddersystemet jag snackade om i punkt
#2, skulle vara en idé?
Om nån nykomling inte ligger i rätt grupp, eller på nåt sätt inte sköter sig, så kan "faddern" säga till denne person om detta.
Låter nog lite fånigt och uppstyrt, men det kanske vore en idé som löser flera saker på en gång?
Eller finns det andra bra sätt att tilldela folk till rätt grupp?
Ja, det var några skillnader & faktorer som man kan reflektera lite över, fyll gärna på med fler.
Vissa ger kanske mer effekt än andra, och vilket som är "rätt" blir nog svårt att slå fast.
Men man kan kanske spåna lite om det hela?
Och snälla, börja inte övertolka något av detta som påhopp eller nåt nu.