Gruppkörningar -En diskussion...

Dawe

Guest
Jag tror man satt första foten i kistan när man börjar "ta rygg" på föraren framför. Det vill säga kopierar fart och spårval av föraren framför och gör honom till sin referens istället för vägen. Han kanske inte klara nästa kurva eller kanske är mycke duktigare och klarar den där svåra kurvan. Det här tror jag är en av dom stora problemen med gruppkörningar. Speciellt när man blandar rookis och oldis som inte känner varandra.

Jag tror på små grupper, minst 20 meters lucka ( om man inte kör kolon), inga omkörningar och ta det lugnt med steka snacket.

Sen kanske ta ett litet snack med dom som är nya i gruppen och försäkra sig om att dom läst tråden om gruppkörning.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Svårt ämne det här... men..

1. Oavsett man är ute själv, med kompisar, en klubbkörning, eller med SH, så kommer olyckor som beror på toliga bilister, vägens skick (lösgrus och andra vägskador), vilda djur, att man som deltagare förr eller senare gör ett misstag, och tekniska haverier, alltid att inträffa. Spelar ingen roll vilken form av "körning" det handlar om, utan mer om den enskildes egna erfarenhet.

2. Till en viss del handlar det om tur och o-tur, har själv haft tur ett antal gånger.

3. Storlek och erfarehet spelar en stor roll... En liten grupp med erfarna förare kommer med stor/större sanolikhet hem utan att något hänt. Man är färre, mindre gummisnoddseffekt, inga behov bevisa något, alla har 100% koll på sin hoj/sin körning och vet hur man tar sig ur en trängd sitiuation.

Så... vid stora gruppkörningar är det nog bäst rikta in sig på det sociala, puttra en liten runda i lagom tempo, umgås, snacka skit, knyta kontakter osv ?

Varför, jo, pga den stora blandningen av erfarenhet, hojens skick, en del kan vägen, andra inte, en del har kört i 20 år, andra i 1 månad, en del undervärderar sitt tempo/kunskap, andra övervärderar sitt tempo/kunskap.

Alternativt kan man utannonsera en runda som tex: -"För dig som varit ute på krokvägar en hel del, är van att gasa och hålla dig på hjulen" eller -"En hojrunda i lagom lungt tempo, passar även för dig som inte kört hoj så länge". Är väl den varianten jag kört med Rapido, med relativt lyckat resultat, dvs klargöra vilket tempo som gäller på en runda. Nackdelen är en del inte vågar hänga med på en snabbrunda, fast dom nog kan hantera det.

Körde även den varianten via SH en gång, jag, Tom och OLJEKYLD GSXR drog i en sådan runda, klart uttalat att det var LUNGT som gällde, tyvärr en del kritik efteråt kring det lugna tempot, trots att vi var solklara med vad som gällde kring tempo :va

Utöver det så är "Att köra i grupp" ett resultat av mina och och en klubbkompis ( Plonkan här på SH ) erfarenheter, följer man den, så fungerar det riktigt hyfsat även med blandade och stora grupper: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2888&

Finns även en variant på det hela, "Att göra det i grupp", tycker nästan bättre om den... :tungan http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=38117

/B
 
Last edited:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
benkar skrev:
2449190 Svårt ämne det här... men..


Finns även en variant på det hela, "Att göra det i grupp", tycker nästan bättre om den... :tungan http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=38117

/B

Kan inte låta bli och spinna vidare på sarkasmen i inlägget "Att göra det i grupp"

Undrar om inte folk läst inlägget och missat ironin..
Och kör därefter.. :D

Skitbra inlägg!!

Respekt! :Bugar till dig Benkar!
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Snail_shell skrev:
2449258 Kan inte låta bli och spinna vidare på sarkasmen i inlägget "Att göra det i grupp"

Undrar om inte folk läst inlägget och missat ironin..
Och kör därefter.. :D

Skitbra inlägg!!

Respekt! :Bugar till dig Benkar!

Tänkte detsamma....tycker mig ha sett ett par förare med den attityden på Onsdagskörat ibland....:tungan
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
benkar skrev:
2449190 Alternativt kan man utannonsera en runda som tex: -"För dig som varit ute på krokvägar en hel del, är van att gasa och hålla dig på hjulen" eller -"En hojrunda i lagom lungt tempo, passar även för dig som inte kört hoj så länge". Är väl den varianten jag kört med Rapido, med relativt lyckat resultat, dvs klargöra vilket tempo som gäller på en runda. Nackdelen är en del inte vågar hänga med på en snabbrunda, fast dom nog kan hantera det.

Körde även den varianten via SH en gång, jag, Tom och OLJEKYLD GSXR drog i en sådan runda, klart uttalat att det var LUNGT som gällde, tyvärr en del kritik efteråt kring det lugna tempot, trots att vi var solklara med vad som gällde kring tempo. :va
Precis en av sakerna jag testade med söndagsåkat också.
Och jag fick samma erfarenheter som du på den punkten.
(Snabba gruppen var oftast försvinnande liten. :))

Jag tror faktiskt att man lite grann får vad man ber om.
Gör man reklam för techno så kanske man får mer ungdomar än pensionärer på festen.


När körningen blir för stor så kanske "fel målgrupp" dyker upp iallafall?
Kanske är gruppkörningar i sin natur självdestruktiva, eftersom dom har en tendens att växa? :va

benkar skrev:
2449190Finns även en variant på det hela, "Att göra det i grupp", tycker nästan bättre om den... :tungan http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=38117
Klockren. :tummenupp :D
 
Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Plonkan skrev:
2451268 :hej Det är jag som är den glada klubbkompisen :hej
:)

Visste väl att du skulle dyka upp här på SH förr eller senare :pannkyss Ändrat i aktuellt inlägg, och i "köra i grupp-tråden" :)

/B
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Snail_shell skrev:
2447572

Det vore intressant att höra ifrån er som arrangerat körningar i SH skepnad eller på andra sätt vad som fått er att sluta?

1. Har ni startat, klivit in i nån klubb?
2. Fick ni "nya" bekantskaper som ledde till att värdet i dom stora gruppkörningarna kändes mindre värdefulla?


Det känns som två intressanta frågor..
Kanske lite OT, men det känns lite som en relevant del i diskussionen.
Och det provar min teori.
( Se mitt tidigare inlägg )

Svar på grundfrågan:

Hittade in på SH för länge sedan, 2002 eller så, innan "den stora forumkraschen som gjorde att vi fick regga om oss 2003" Hösten 2002 var det lite halvdött på dom gruppkörningar jag höll med Rapido, och efter att ha pratat runt med en hel del kul folk på SH, så varför inte en SH-gruppkörning?, blev ett par stycken i september 2002, riktigt trevligt :) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=791 och http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=702 gick rätt bra, bara någon lätt dikeskänning 21 sep.

Blev efter det ett antal SH-rundor under 2003 och 2004. I början fungerade det hela riktigt bra, roliga/trevliga rundor, men blev med tiden större grupper och i samma takt ökade antalet olyckor. Prövade att minska tempot i täten, men fungerade inte det heller.

Drog även i en del rundor 2005, men en "SH-Torsdagsrunda från Medis" med ett stort antal hojar, och 5 olyckor, var väl det som fick mig att tappa sugen kring att hålla i gruppkörningar med SH, klarade inte av/mådde illa kring att se alla dessa hojåkare i diket.

I slutet av 2005 höll jag ändå i en del blandade rundor, Rapido/SH, gick sisådär, för många hojar i diket fortfarande, och började samtidigt köra mindre rundor med ett kompisgäng bestående av såväl SH-folk som Rapidosar, 3-5 hojar, och allt funkade, jag körde ibland i täten, ibland mitt i gruppen, var rejält trevligt, man visste allt om gänget, hur dom kör osv.

Så under 2006 har jag valt att helt hålla mig från gruppkörningar med såväl Rapido som SH, en mängd olika skäl, men trivs numera med att åka/köra i mindre grupp, får se om jag ändrar mig med tiden.

1. Svar på denna fråga: Är kvar i Rapido, och ser inget skäl dra igång en ny klubb bara för att hitta några köra med.

2. Svar på denna fråga: Har genom SH-körningar (och även Rapido) träffat mängder med suveränt trevliga hojåkare, varav några är dom jag nu kör med.

/B
 
Last edited:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
benkar skrev:
2451601 Så under 2006 har jag valt att helt hålla mig från gruppkörningar med såväl Rapido som SH, en mängd olika skäl, men trivs numera med att åka/köra i mindre grupp, får se om jag ändrar mig med tiden.

1. Svar på denna fråga: Är kvar i Rapido, och ser inget skäl dra igång en ny klubb bara för att hitta några köra med.

2. Svar på denna fråga: Har genom SH-körningar (och även Rapido) träffat mängder med suveränt trevliga hojåkare, varav några är dom jag nu kör med.

/B

Tycker egentligen att det här bekräftar min tes!

Olyckor i stora "öppna" gruppkörningar är ofrånkomligt.

Känns lite som om diskussionen levt förut, inget resultat,
Företeelsen tonar bort en stund..
Någon ny entusiast dyker upp.
Arrangerar,
Olyckorna kommer,
Och sen tonar det bort..

Det är individerna som kvarstår..

Rätta mig gärna om jag har fel, men nån skrev tidigare..
Shit happens!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Snail_shell skrev:
2451652 Tycker egentligen att det här bekräftar min tes!

Olyckor i stora "öppna" gruppkörningar är ofrånkomligt.

Känns lite som om diskussionen levt förut, inget resultat,
Företeelsen tonar bort en stund..
Någon ny entusiast dyker upp.
Arrangerar,
Olyckorna kommer,
Och sen tonar det bort..

Det är individerna som kvarstår..

Rätta mig gärna om jag har fel, men nån skrev tidigare..
Shit happens!

Du har nog rätt i din tes, publika körningar, tex via SH, fungerar i början, lite lagom med folk, sedan växer det, blir större och större, fler och fler som hänger på, och olyckorna kommer därefter som ett brev på posten (det kommer fram, förr eller senare)

Vad kan man då ta till sig av det? Låt diskussionen fortsätta, att shit happens är vi då överens om, men att det ska behöva sluta med en dödsolycka, är det OK, eller ska man hitta en ny form för stora gruppkörningar, ta ned publika körningarna på en ännu lägre nivå, lite tvärlugn gruppkörning så att man kan säga hej, eller ska man acceptera lite olyckor? (Tror det som hände senast är höjden av otur, och att olyckor som denna kommer kunna/kommer hända även på mer begränsade/slutna gruppkörningar)

/B
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
benkar skrev:
2451785 Du har nog rätt i din tes, publika körningar, tex via SH, fungerar i början, lite lagom med folk, sedan växer det, blir större och större, fler och fler som hänger på, och olyckorna kommer därefter som ett brev på posten (det kommer fram, förr eller senare)

Vad kan man då ta till sig av det? Låt diskussionen fortsätta, att shit happens är vi då överens om, men att det ska behöva sluta med en dödsolycka, är det OK, eller ska man hitta en ny form för stora gruppkörningar, ta ned publika körningarna på en ännu lägre nivå, lite tvärlugn gruppkörning så att man kan säga hej, eller ska man acceptera lite olyckor? (Tror det som hände senast är höjden av otur, och att olyckor som denna kommer kunna/kommer hända även på mer begränsade/slutna gruppkörningar)

/B

Självklart skall vi inte acceptera dödsolyckor..

Jag har presenterat en modell för hur man skulle kunna lägga upp gruppkörningarna..
Mer frikörning! Inga grupp indelningar! Fasta klockslag för raster på förutbestämda platser.

Ett annat alternativ som vi surrade om igår.

30 - 50 deltagare. "punkt"
Övertaliga är välkommna tillbaka nästa vecka!
4 - 5 grupper..

Varje turledare tar max 8 - 10 hojar.
Återkommande deltagare åker i samma grupp som tidigare!
Detta genom att lära känna varandra på vägarna.

Nya körkort, nya deltagare slussas in i speciella grupper som har som ändamål att enbart "toura" åka sightseeing till målet.

Det blir väldigt uppstyrt!
Dock inte ett komplicerat regelverk.

Samla ihop ett antal turledare som är gjutna för uppgiften..
Säg att det finns kanske 10 turledare..

Nu öser jag bara ut förslag som poppar upp i huvudet..


Tyck gärna till..
Skulle säkert kunna sätta mig ner och vara mer konstruktiv i mina förslag.
 

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Borås
Hoj
Ärr-sexa
benkar skrev:
2451416 Visste väl att du skulle dyka upp här på SH förr eller senare :pannkyss Ändrat i aktuellt inlägg, och i "köra i grupp-tråden" :)

/B
Jo, det tog en stund... :va :tungan Men nu är jag här :)
Tack för att du delar med dig av cred :pannkyss
Ha't gott!
:tummenupp
 

COLOSSUS

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR 1000 L12
Hej

Det tog en stund att läsa igenom alla inlägg i denna tråd.....:)

Min åsikt om gruppkörning är att man ska ha kul och åka med sina kompisar i det tempo man vill och klarar av.

Gruppkörning är inte någon Superbike race..

Som tidigare har nämnts så tror jag på mindre grupper med flera turledare. Ca 10 st i en grupp. Då är det lättare att hålla avstånd oxå.

Sen vore det bra att det var minst 3 st i varje grupp som höll koll på de andra Tex ledarn, en i mitten och sista killen . Kanske några man känner sen tidigare .

Blir det sen 80 st pers som kommer då får man ha 7-8 grupper ...

Jag tror inte på att neka personer som kommer och sen inte får åka med för att vi är för många.

Sen kanske varje grupp och ledare får vara lite tuffare för medåkare i sin-grupp som inte följer reglerna...

Jag kanske har helt fel med det får jag säkert höra av er då:)

Mvh

Colossus
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
COLOSSUS skrev:
2452140*klipp*

Jag kanske har helt fel med det får jag säkert höra av er då:)
Fel tycker jag inte du har iallafall. :tummenupp

Grupper om max 10 verkar dom flesta vara överens om.

Sen tror jag heller inte på att neka folk från körningen, kan lätt bli fel då också.
Men KB nämnde ju att han inte hade problem att hitta turledare, och det tror jag inte heller det är.
När en körning kommit upp i 80-90 pers, så är det många som är bekanta med arrangemanget, och kan ställa upp som ledare.

Speciellt om man kör samma rutt, men det funkar faktiskt bra även på varierad rutter, med kartor istället.

En variant jag testade efter några körningar var att inte jaga turledare innan körningarna, utan lät grupperna välja tätkarl själva på plats istället.
På det sättet kändes det som man folk lite mer delaktiga körningen, och gav en liten signal att det inte är en färdig åkattraktion på Grönan som man hoppade på.
Det kanske var inbillning, men körningarna kändes mindre uppstyrda, och lite lättsammare efter det, tycker iallafall jag.


Jag håller med Benkar, olyckor är ofrånkomligt, men det gör inte att man ska ge upp och inte försöka motverka dom för det.
För det går inte att hålla nollvision på gruppkörningar, men det går att fatta beslut som minskar antalet olyckor på lite olika sätt.
I vissa fall blir det en kompromiss mellan skoj & säkerhet, men så är det ju med det mesta.

Ett sånt exempel är att kanske bryta en körning redan vid första avåkningen.
På så sätt får man inte "massa avåkningar" på körningarna, och gör att man inte blir lika avtrubbad när man ser olyckan.
Minnesbilden blir starkare och sitter i längre, om man inte väljer att "släta över" den genom att fortsätta köra å ha skoj.

Dessutom får man på ett ganska radikalt sätt bort problemet med att man har flera olyckor per körning, vilket ger en mer positiv bild av körningarna... kanske? :va
 
Last edited:

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Snail_shell skrev:
2451999 Självklart skall vi inte acceptera dödsolyckor..

Jag har presenterat en modell för hur man skulle kunna lägga upp gruppkörningarna...

Ok, nu ska jag tycka utan att själv komma med någon bättre :tummenupp

Att inte alla får hänga på tror inte jag på, om någon man känner eller en som varit med i alla körningar råkar komma lite sent tror inte jag att man kan hindra den att vara med. Oj kapten var sen och där kommer Milla, den nya på blåa hojen får maka på sig, typ ni förstår.

Jag i den än så länge rätt avåkningsfria (självklart kan vi också åka av) "långsamma" gruppen känner att mer regler lätt blir som i plugget. När jag gick i mellanstadiet och någon bråkade måste hela klassen delta i kuratorssamtal och hela klassen fick olika typer av sanktioner. Eftersom jag var rätt väluppfostrad så fogade jag mig i de nya reglerna även fast jag egentligen inte kände mig så berörd. När jag kör i långsamma gruppen på onsdagar och söndagar är jag fokuserad på att inte ligga för när och att klara av kurvorna på ett bra sätt. Om jag missbedömmer kurvan åker jag av och inga regler i världen kan hindra det. För duktiga åkare är det antagligen samma sak fast från andra hållet.

Frågan är vem som ska påverkas av reglerna, jag tror att vi i långsamma tycker att vi kör lugnt redan och de i snabba tycker de är duktiga förare som kan det här.

Vi kanske närmar oss den känsligaste frågan, vilka har åkt av och vet vi varför? Ingen vill bli utpekad och ingen vill peka ut någon.

Istället gör vi upp regler som är rätt självklara och som ingen egentligen känner sig berörd av.

Säg att vi bestämmer att vi ska hålla 50 km/h och ha 200 meters lucka. Ok, jag hänger på, men jag personligen känner inte att reglerna är riktade mot mig utan beror på någon annan...förutom att nu kanske till och med jag börjar tycka att det går för långsamt.

Jag vill understryka att jag verkligen inte känner mig bättre än någon annan när det gäller att åka hoj och att jag lika gärna hade kunnat åka av!

War-psycho skrev:
2452505
Ett sånt exempel är att kanske bryta en körning redan vid första avåkningen.
På så sätt får man inte "massa avåkningar" på körningarna, och gör att man inte blir lika avtrubbad när man ser olyckan.

Ofta sjunker stämningen rejält när någon händer, om man vet om att något hänt. Vi som kör sist hamnar oftast mitt upp i avåkningarna. Jag tror det där får avgöras från fall till fall.

Men visst är det lite obehagligt att käka glass i Waxholm om man inte riktigt vet hur det gått för den som åkte av.
 
Last edited:

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Vi i UMCC ordnar varje tisdag en körning och även om vi inte blir lika många som på körningarna söderöver (brukar bli 20-30hojar) så uppstår problemen med att man inte vet vilka som är nybörjare osv. Vi bestämde i ett tidigt skede att hålla körningen i ett lugnt tempo.

Målet med körningen blir väl mer av socialt syfte än körmässigt och visst har vi fått klagomål på att tempot är för lågt men även att det uppskattas att inte tempot trissas upp.

Har genom tisdagskörningarna träffat en hel del nytt folk som jag kan köra med i valfritt tempo alla andra dagar som det inte är tisdagskörning.
 
Last edited:

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Att dela in grupperna i långsam, medelsnabb och snabb tror jag inte är bra ur risksynpunkt. Jag tror att de största riskerna för avvåkningar finns i medelsnabb (kan ha fel).

En teori:

I snabb placerar sig förmodligen de som behärskar MC-körningen på ett tekniskt bra sätt, men tar en medvetet högre risk och njuter av det. En grupp som består av likasinnade.

I långsam placerar sig förmodligen de som vill kör lugnt, är nybörjare eller på annat sätt önskar ta en lägre risk och njuter av det. Förmodligen en blandning av erfarenheter och tekniska färdigheter, men där det gemensamma i gruppen är viljan att ta en mindre risk.

I medelsnabb som är lite diffust definierat placerar de som ska vara ett genomsnitt av ovanstående. De som tycker om att köra lite snabbare gör det valet, men att välja snabb grupp innebär för stor risk, kanske för att de inte behärskar att köra riktigt så snabbt som snabb grupp gör. Innehåller säkert en salig blandning mellan nybörjare, erfarna motorcyklister och mer eller mindre körtekniska färdigheter osv. Är den minst homogena gruppen inbillar jag mig. Det är nog i denna grupp man finner den största andelen motorcyklister som inte har de färdigheter som krävs för tempot. Inte ovanligt med veckogamla körkort tex.

Mitt förslag är att ta bort den indelningen och använd bara 2 optioner. Normalt tempo och snabbt tempo. (låter lite tråkigt med benämningen långsam).
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Bonnie skrev:
2453641 Ofta sjunker stämningen rejält när någon händer, om man vet om att något hänt. Vi som kör sist hamnar oftast mitt upp i avåkningarna. Jag tror det där får avgöras från fall till fall.

Men visst är det lite obehagligt att käka glass i Waxholm om man inte riktigt vet hur det gått för den som åkte av.
Jo, som det är nu blir ju "minnesbilden" och "tankeställaren" större på de långsammare grupperna, som får se alla olyckor.
Samtidigt som mellangrupperna & snabba grupperna inte ser lika mycket, trots att det är i dom grupperna dom flesta avåkningar sker.

Olyckor bakom en får man ju ofta inte veta förrän man käkar sin glass i Waxholm.
Så budskapet kanske når fel grupp idag?

Sen är det ju så att avåkningar i regel inte verkar vara mer än "tråkigt" & "synd" efteråt, så länge föraren klarat sig hyfsat oskadd.
Det är det jag menar med avtrubbning.
Om man bryter direkt vid första avåkningen, så hinner man inte riktigt "vänja" sig vid att det händer, och ser det inte som lika "naturligt" vid gruppkörning.

Dessutom kan det ju även vara så att alla kör lite extra försiktigt nästa gång, för dom inte vill vara den som stoppar det roliga.
Sen behöver man kanske inte hårddra reglerna så man bryter om man fått en fluga på visiret, men det är principen vi snackar om. :)


Ex.
"Förra gången var jätteskoj, men det var synd med alla olyckor... försök att undvika det denna gång."

...eller...

"Förra gången fick vi ju avbryta p.g.a. en olycka, försök undvika det denna gång."

Små skillnader, men ändå ganska märkbara ur psykologisk synpunkt. :wiggle


Det finns ju ett uttryck som säger att man ska sluta medans man ligger på topp, detta gäller i många sammanhang, utbildning t.ex.
Det är ju för att man inte ska få sån negativ minnesbild att suga på tills nästa gång.
I det här fallet kanske det bara skulle vara bra, så budskapet/tankeställaren sjunker in bättre?


Laponia skrev:
2453786*klipper lite*

Jag tror att de största riskerna för avvåkningar finns i medelsnabb (kan ha fel).

Mitt förslag är att ta bort den indelningen och använd bara 2 optioner. Normalt tempo och snabbt tempo. (låter lite tråkigt med benämningen långsam).
Intressant.

Det första tror jag du har rätt i. :)

Det andra tror jag dock inte funkar så bra i praktiken.
Det begränsar nog folk för mycket istället, så dom lättare hamnar i "fel" grupp.

Men man kanske bör fokusera idéerna lite extra på mellangrupperna istället?
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top