Svårt ämne det här... men..
1. Oavsett man är ute själv, med kompisar, en klubbkörning, eller med SH, så kommer olyckor som beror på toliga bilister, vägens skick (lösgrus och andra vägskador), vilda djur, att man som deltagare förr eller senare gör ett misstag, och tekniska haverier, alltid att inträffa. Spelar ingen roll vilken form av "körning" det handlar om, utan mer om den enskildes egna erfarenhet.
2. Till en viss del handlar det om tur och o-tur, har själv haft tur ett antal gånger.
3. Storlek och erfarehet spelar en stor roll... En liten grupp med erfarna förare kommer med stor/större sanolikhet hem utan att något hänt. Man är färre, mindre gummisnoddseffekt, inga behov bevisa något, alla har 100% koll på sin hoj/sin körning och vet hur man tar sig ur en trängd sitiuation.
Så... vid stora gruppkörningar är det nog bäst rikta in sig på det sociala, puttra en liten runda i lagom tempo, umgås, snacka skit, knyta kontakter osv ?
Varför, jo, pga den stora blandningen av erfarenhet, hojens skick, en del kan vägen, andra inte, en del har kört i 20 år, andra i 1 månad, en del undervärderar sitt tempo/kunskap, andra övervärderar sitt tempo/kunskap.
Alternativt kan man utannonsera en runda som tex: -"För dig som varit ute på krokvägar en hel del, är van att gasa och hålla dig på hjulen" eller -"En hojrunda i lagom lungt tempo, passar även för dig som inte kört hoj så länge". Är väl den varianten jag kört med Rapido, med relativt lyckat resultat, dvs klargöra vilket tempo som gäller på en runda. Nackdelen är en del inte vågar hänga med på en snabbrunda, fast dom nog kan hantera det.
Körde även den varianten via SH en gång, jag, Tom och OLJEKYLD GSXR drog i en sådan runda, klart uttalat att det var LUNGT som gällde, tyvärr en del kritik efteråt kring det lugna tempot, trots att vi var solklara med vad som gällde kring tempo
Utöver det så är "Att köra i grupp" ett resultat av mina och och en klubbkompis (
Plonkan här på SH ) erfarenheter, följer man den, så fungerar det riktigt hyfsat även med blandade och stora grupper:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2888&
Finns även en variant på det hela, "Att göra det i grupp", tycker nästan bättre om den...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=38117
/B