Gruppkörningar -En diskussion...

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Laponia skrev:
2453786 Normalt tempo och snabbt tempo. (låter lite tråkigt med benämningen långsam).

Sedan är ju frågan vad dessa tempon innebär i km/h räknat, vad är ett "normalt tempo" och vad är ett "snabbt tempo"?

Det som för en person är ett "normalt tempo" är för andra ett "snabbt tempo", beroende på hoj, erfarenhet osv.

Edit/ Vet bara av egen erfarenhet, tex att en deltagare på rundor ett år, på sin gamla kawwa ZZR600, med relativt nytt körkort, tyckte att jag körde "som ett svin", och ett par år senare, på sin Honda CBR900 tyckte att "det går lite väl långsamt". Och då körde jag i samma tempo dom olika åren. (Och han med CBR900 är INTE han med CBR900 som hann svara på mitt inlägg medans jag editerade mitt inlägg...)

Är helt klart ett av grundproblemen när man ska "varudeklarera" en hojrunda, att förklara vilket tempo man tänkt köra i.

Vad man kan göra är att utgå från "lagligt tempo", och sedan ange hur fort man tänkt köra ovan detta lagliga tempo, men känns inte kul att på ett publikt forum skriva att man tex tänkt låta tempot vara "max +30", dvs att man kommer hålla ett tempo som kommer vara max 30 km/h mer än hastighetsbegränsningen, gissar på att det skulle bli ett jäkla liv, åtminstone om utomstående läser det :tungan , men är ett rätt bra sätt beskriva tempot...

/B
 
Last edited:

Ronnie_69

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1000-08 Banhoj suzuki k3
:tummenupp
benkar skrev:
2453996 Sedan är ju frågan vad dessa tempon innebär i km/h räknat, vad är ett "normalt tempo" och vad är ett "snabbt tempo"?

Det som för en person är ett "normalt tempo" är för andra ett "snabbt tempo", beroende på hoj, erfarenhet osv.

Är ett av grundproblemen när man ska "varudeklarera" en hojrunda, att förklara vilket tempo man tänkt köra i.

Vad man kan göra är att utgå från "lagligt tempo", och sedan ange hur fort man tänkt köra ovan detta lagliga tempo, men känns inte kul att på ett publikt forum skriva att man tex tänkt låta tempot vara +30, dvs att man kommer hålla ett tempo som kommer vara 30 km/h mer än hastighetsbegränsningen, gissar på att det skulle bli ett jäkla liv, åtminstone om utomstående läser det, men är ett rätt bra sätt beskriva tempot...

/B
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Klockrent Benkar, självklart ska det varudeklareras eller beskrivas, det skulle nog uppskattas av de flesta.

För att ytterligare förfina det hela kan ju körledaren ta en kort diskussion innan avfärd om för att utröna vilket tempo som ska hållas eller förväntningarna. En diskussion som inte behöver ta mer än 2-3 minuter, vilket inte försenar. En kort pratstund som även kan ge färdledaren en hint om vad det är för folk som är med i gruppen. Förutsätter förstås att gruppen är sådär 10 st eller mindre.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Laponia skrev:
2453786 Att dela in grupperna i långsam, medelsnabb och snabb tror jag inte är bra ur risksynpunkt. Jag tror att de största riskerna för avvåkningar finns i medelsnabb (kan ha fel).

En teori:

I snabb placerar sig förmodligen de som behärskar MC-körningen på ett tekniskt bra sätt, men tar en medvetet högre risk och njuter av det. En grupp som består av likasinnade.

I långsam placerar sig förmodligen de som vill kör lugnt, är nybörjare eller på annat sätt önskar ta en lägre risk och njuter av det. Förmodligen en blandning av erfarenheter och tekniska färdigheter, men där det gemensamma i gruppen är viljan att ta en mindre risk.

I medelsnabb som är lite diffust definierat placerar de som ska vara ett genomsnitt av ovanstående. De som tycker om att köra lite snabbare gör det valet, men att välja snabb grupp innebär för stor risk, kanske för att de inte behärskar att köra riktigt så snabbt som snabb grupp gör. Innehåller säkert en salig blandning mellan nybörjare, erfarna motorcyklister och mer eller mindre körtekniska färdigheter osv. Är den minst homogena gruppen inbillar jag mig. Det är nog i denna grupp man finner den största andelen motorcyklister som inte har de färdigheter som krävs för tempot. Inte ovanligt med veckogamla körkort tex.

Mitt förslag är att ta bort den indelningen och använd bara 2 optioner. Normalt tempo och snabbt tempo. (låter lite tråkigt med benämningen långsam).


Nja..

Visst har du rätt i det du skriver ang. medelgruppen, många hamnar säkert där trots att det går för fort.. Men problemet skulle bli ännu större om man skippa medelgruppen! Alla som tycker långsamma gruppen är för långsam skulle välja snabba vare sig dom var tillräckligt snabba eller inte.. och till det skulle även dom som valt medel annars trots dom var för långsamma för den också välja snabb och där med va totalt fel...
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
benkar skrev:
2453996Är helt klart ett av grundproblemen när man ska "varudeklarera" en hojrunda, att förklara vilket tempo man tänkt köra i.
Kanske ett sätt är att skippa hastighetsbeskrivningen, och istället beskriva körstilen på nåt annat sätt?

T.ex.:

Grupp 1: Slitna knäpuckar? Välkommen. (Warpspeed Mr.Spock)
Grupp 2: Inga fegränder, men ingen dödslängtan heller. (Snabb i kurvorna)
Grupp 3: Gasglad men försiktig förare, på stark hoj hör hemma här. (Snabb på rakorna)
Grupp 4: Nybörjare, eller vill du bara lukta på blommorna? (Touringtempo)


OBS! Detta skrev jag för länge sen mest på skoj, men ni förstår principen iallafall. :mattias

D.v.s. man beskriver hur mycket man lägger ner i kurvorna, än stirrar sig blind på hastigheten.
Bara som ett exempel...

Som i mitt fall: Inga slitna knäpuckar, har t.o.m. fegränder på däcken, men gasar gärna lite på rakorna, alltså bör jag nog skippa dom två snabbaste grupperna iallafall.
(Vilket faktiskt stämt riktigt bra i mitt fall också.)

Det är iallafall så jag väljer grupp, hastighetsmätaren har jag lite dålig koll på när jag kör, och vilken hastighet är det man avser i så fall?
Rakt-fram-hastighet, kurvhastighet, medelhastighet?
Dom flesta brukar ju välja grupp efter kurvhastighet, men hur många kollar på hastighetsmätaren i kurvorna?

Däremot vet ju dom flesta ifall dom brukar köra med knäskrap, ifall de har fegränder ...osv... :)

En tanke.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Laponia skrev:
2454479 Klockrent Benkar, självklart ska det varudeklareras eller beskrivas, det skulle nog uppskattas av de flesta.

För att ytterligare förfina det hela kan ju körledaren ta en kort diskussion innan avfärd om för att utröna vilket tempo som ska hållas eller förväntningarna. En diskussion som inte behöver ta mer än 2-3 minuter, vilket inte försenar. En kort pratstund som även kan ge färdledaren en hint om vad det är för folk som är med i gruppen. Förutsätter förstås att gruppen är sådär 10 st eller mindre.

Hur beskriver man tempot då?

Hur fort över hastighetsbegränsningen man kör är helt oväsentiligt! Alla här kan säkert köra 200+ på motorvägen utan att det är svårt.. När det svänger kraftigt kan även laglig hastighet vara väldigt fort det är då skillnaderna hos förarna kommer fram.. Svårt att beskriva farten i kurvorna när alla ser olika ut! och framförallt för nån som aldrig vart med tidigare..
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Cervantes skrev:
2454502 Hur beskriver man tempot då?

Hur fort över hastighetsbegränsningen man kör är helt oväsentiligt! Alla här kan säkert köra 200+ på motorvägen utan att det är svårt.. När det svänger kraftigt kan även laglig hastighet vara väldigt fort det är då skillnaderna hos förarna kommer fram.. Svårt att beskriva farten i kurvorna när alla ser olika ut! och framförallt för nån som aldrig vart med tidigare..

Det är ett svårt och komplicerat ämne det här. Det flesta avåkningarna har ju skett i kurva. Så visst är det kurvhastigheten som avgör utfallet.

I en sk mellansnabb kanske det skulle vara lämpligt att hålla en hög kurvhastighet, men släppa igen ordentligt på raka för att samla gruppen och minska stress. Går inte att komma ifrån att många som "kör över sin förmåga" som deltar där (ett kanska urtjatat begrepp). Att det skulle kunna vara definitionen på mellansnabb.

I snabb hålles både hög kurvhastighet och hög hastighet på raka. Att åka snabbt rakt är ju också kul, fast inte tekniskt utmanande.

PS: Tror inte att långsam är likställigt med normalt eller långsamt ur legalt hänseende, även där överskrides nog lagstadgat hastighet.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Laponia skrev:
2454545 Det är ett svårt och komplicerat ämne det här. Det flesta avåkningarna har ju skett i kurva. Så visst är det kurvhastigheten som avgör utfallet.

I en sk mellansnabb kanske det skulle vara lämpligt att hålla en hög kurvhastighet, men släppa igen ordentligt på raka för att samla gruppen och minska stress. Går inte att komma ifrån att många som "kör över sin förmåga" som deltar där (ett kanska urtjatat begrepp). Att det skulle kunna vara definitionen på mellansnabb.

I snabb hålles både hög kurvhastighet och hög hastighet på raka. Att åka snabbt rakt är ju också kul, fast inte tekniskt utmanande.

PS: Tror inte att långsam är likställigt med normalt eller långsamt ur legalt hänseende, även där överskrides nog lagstadgat hastighet.


Det är ju så det ser ut idag! Brukar själv köra mellan gruppen med min motard.. allt över 130 är mer eller mindre smärtsamt och över 150 börjar det kännas som att delar ska börja lossna.. och har inte haft några större problem att köra i mellangruppen..
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Cervantes skrev:
2454688 Det är ju så det ser ut idag! Brukar själv köra mellan gruppen med min motard.. allt över 130 är mer eller mindre smärtsamt och över 150 börjar det kännas som att delar ska börja lossna.. och har inte haft några större problem att köra i mellangruppen..

Då kan jag inte dra någon annan slutsats än att huvudproblemet är att fel personer placerar sig i fel grupp. Om vi undantar orsaker till avåkningar som beror på ren otur typ tekniska fel, rullgrus, olja på vägen mm.

Har själv åkt med mellansnabb 3 ggr på onsdagskörningarna och har inte tyckt att farten har varit högre än vad jag annars brukar köra.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Laponia skrev:
2454753Om vi undantar orsaker till avåkningar som beror på ren otur typ tekniska fel, rullgrus, olja på vägen mm.
Otur ?? :confused:

Det har inte med att göra att man inte kör efter dom förhållanden som vägen erbjuder?
"Tekniska fel, rullgrus, olja på vägen" är ju en verklighet på svenska vägar, man kan ju inte anta att man har samma förutsättningar som en avlyst bana.

Det låter lite som det klassiska: Det är "halkan" som orsakade olyckan, inte att folk körde för fort under rådande förhållanden.

Läste nyss en tråd om ännu en avåkning i Generatorkurvan på Bogesundsvägen, och fortfarande är det kurvan/vägen/rullgrus m.m. det är fel på, inte föraren som kör för fort. :va

Visst är det läbbigt med rullgrus å dylikt på vägarna, men sånt måste man räkna med när man kör på allmäna vägar.
Det är inte otur, det är en verklighet.
 
Last edited:

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Det är ungefär dit jag ville komma, att folk har taskig självinsikt. Så då kanske man ska skita i att ha snabbare grupper. Är det inte bättre att dom som kan/vill gasa åker ut med sina kompisar och kör istället?[/quote]

Jag har läst alla diskussioner rörandet detta ämne....och då menar jag ALLA...
Jag kan hålla med om att man inte ska ha snabba grupper...utan en långsam grupp...Jag håller också med om att grupptrycket har en stor inverkan på en..vare sig man vill eller inte...
Jag har åkt med en gång på onsdagskörningen och tyckte att det var urkul..men jag kan hålla med att farten ökade..vare sig jag ville eller inte...
Jag har ..onsdagskörning eller inte..blivit omkörd av kompletta idioter...Bogesundsvägen är ett exempel....Det finns en del människor som alltid kommer att tänja gränserna...de personerna gör det vare sig det är gruppkörning eller inte...det kommer vi inte ifrån..
I år i Sthlm har 22 st mc förare dött...en skrämmande siffra...men det var när en åkare i gruppkörning omkom som denna diskussion uppstod...
Jag är säker på att Warburton inte körde ihjäl sig p.g.a gruppkörningen...
Som vi alla vet...så uppstår det situationer som man inte rår över...framhjulssläpp...att kedjan går etc...
En läsare sa att det uppstår för att vi kör med människor vi inte känner...men det gör vi varje dag när vi kör ute i trafiken....i gruppkörningarna måste man köra på samma sätt...ha huvudet på skaft och att inte lita på någon...

Vi har en oerhört farlig hobby...alla mc åkare måste var medveten om detta..och vi måste vara medveten om vår egen dödlighet..
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
War-psycho skrev:
2454492 Kanske ett sätt är att skippa hastighetsbeskrivningen, och istället beskriva körstilen på nåt annat sätt?

T.ex.:

Grupp 1: Slitna knäpuckar? Välkommen. (Warpspeed Mr.Spock)
Grupp 2: Inga fegränder, men ingen dödslängtan heller. (Snabb i kurvorna)
Grupp 3: Gasglad men försiktig förare, på stark hoj hör hemma här. (Snabb på rakorna)
Grupp 4: Nybörjare, eller vill du bara lukta på blommorna? (Touringtempo)


OBS! Detta skrev jag för länge sen mest på skoj, men ni förstår principen iallafall. :mattias

D.v.s. man beskriver hur mycket man lägger ner i kurvorna, än stirrar sig blind på hastigheten.
Bara som ett exempel...

Som i mitt fall: Inga slitna knäpuckar, har t.o.m. fegränder på däcken, men gasar gärna lite på rakorna, alltså bör jag nog skippa dom två snabbaste grupperna iallafall.
(Vilket faktiskt stämt riktigt bra i mitt fall också.)

Det är iallafall så jag väljer grupp, hastighetsmätaren har jag lite dålig koll på när jag kör, och vilken hastighet är det man avser i så fall?
Rakt-fram-hastighet, kurvhastighet, medelhastighet?
Dom flesta brukar ju välja grupp efter kurvhastighet, men hur många kollar på hastighetsmätaren i kurvorna?

Däremot vet ju dom flesta ifall dom brukar köra med knäskrap, ifall de har fegränder ...osv... :)

En tanke.

Knäpuckar faller bort i mitt fall, kör med GoreTex-ställ.. :D

Har ibland, (ej på/via SH, utan med andra) hållt i rundor som jag klassat/varudeklurerat som "max +30/50", där det är max +30 över gällande hastighetsbegränsning som gäller på smalare/mindre vägar, och max +50 över gällande hastighetsbegränsning som gäller på större/bredare vägar, samt med god marginal (max +15) på tex in/ut-fartsleder. (Ögontjänare måhända, men det fungerar... )

I det tempot är det inga problem hålla koll på hastighetsmätaren, är maxgränsen som gäller hela tiden, och väljer att slå av på tempot i täten på raksträckor (som jag anser vara rätt tråkiga), så att gruppen kan samlas ihop, samt även klargjort att det är "ihopsamling" vid korsningar där man svänger av. Har i aktuell grupp fungerat riktigt bra, med relativt få olyckor.

Kräver dock att det är folk som har några mil bakom sig....

Alternativt kan man tex hålla i "max +30-rundor", dvs man överstiger aldrig +30 över hastighetsbegränsning någonsin, i praktiken kör man man kanske +15 på rejält krokiga/små vägar, +30 på större vägar, och +/- 0 på raksträckor, för att samla ihop gruppen, brukar då vara väldigt ont om olyckor, dom som då åker ner i diket, borde faktiskt ta en körlektion till... :va

Vid sidan av det kan man hålla "Vi kör i max-hastighets-begränsning-runda", prövat några gånger, men har gett upp det, måste erkänna att åtminstone jag inte kan hålla i en sådan körning, fungerar inte att köra exakt 70 km/h på tex Slingerbulten, åtminstone inte för mig.

Eftersom erfarenhet/typ av hoj, är det enda man kan gå efter, kontra fart i km/h, i mina ögon, så ser jag med stor nyfikenhet fram mot en annan beskrivning av "tempo"?

/B
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
benkar skrev:
24548961, Knäpuckar faller bort i mitt fall, kör med GoreTex-ställ.. :D

2, Eftersom erfarenhet/typ av hoj, är det enda man kan gå efter, kontra fart i km/h, i mina ögon, så ser jag med stor nyfikenhet fram mot en annan beskrivning av "tempo"?
1, Hehe... Gammalt skinnställ utan knäpuckar här... men jag är inte ens nära ändå. :D

2, Det var väl just det jag gjorde i mitt förra inlägg? :)
(Gav ett alternativt sätt att beskriva gruppernas tempo.)


Allt beror på synsätt... Men om man inte kört på vägarna förut, så vet man ju inte vilken hastighet man skulle hållt där.

Däremot vet man ju i regel hur mycket man t.ex. lutar i kurvorna, om man har fegränder, slitna knäpuckar, eller om man knappt lutar alls.
Det kanske är lättare att välja grupp enligt såna riktmedel, iallafall om man är ny på körningen/sträckan?
 
Last edited:

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
War-psycho skrev:
2454811 Otur ?? :confused:

Det har inte med att göra att man inte kör efter dom förhållanden som vägen erbjuder?
"Tekniska fel, rullgrus, olja på vägen" är ju en verklighet på svenska vägar, man kan ju inte anta att man har samma förutsättningar som en avlyst bana.

Det låter lite som det klassiska: Det är "halkan" som orsakade olyckan, inte att folk körde för fort under rådande förhållanden.

Läste nyss en tråd om ännu en avåkning i Generatorkurvan på Bogesundsvägen, och fortfarande är det kurvan/vägen/rullgrus m.m. det är fel på, inte föraren som kör för fort. :va

Visst är det läbbigt med rullgrus å dylikt på vägarna, men sånt måste man räkna med när man kör på allmäna vägar.
Det är inte otur, det är en verklighet.

Jag brukar resonera som så att jag har haft tur hittills att aldrig har halkat omkull på dieselolja, rullgrus, fått punka mitt i kurva osv. Det finns situationer som kan hända på vägen som är svåra att förutse (=otur). Har själv varit med om att sladda på diesel i normal hastighet, men klarat situationen, trots att jag har varit observant och ändå inte kunnat se.

Att tro att man är så duktig att man kan reducera vad jag kallar för oturssituationer till 0, är att övervärdera sin egen förmåga.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Laponia skrev:
2455011 Jag brukar resonera som så att jag har haft tur hittills att aldrig har halkat omkull på dieselolja, rullgrus, fått punka mitt i kurva osv. Det finns situationer som kan hända på vägen som är svåra att förutse (=otur). Har själv varit med om att sladda på diesel i normal hastighet, men klarat situationen, trots att jag har varit observant och ändå inte kunnat se.

Att tro att man är så duktig att man kan reducera vad jag kallar för oturssituationer till 0, är att övervärdera sin egen förmåga.
Jojo... självfallet. :)

Men många avåkningar verkar bero på "rullgrus", "lera", "feldoserad kurva"...men sällan p.g.a. sin egen förmåga/hastighet.
(Iallafall om man ska tolka väldigt många inlägg på forumet.) ;)
 
Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
War-psycho skrev:
2454986

2, Det var väl just det jag gjorde i mitt förra inlägg? :)
(Gav ett alternativt sätt att beskriva gruppernas tempo.)

Grupp 1: Slitna knäpuckar? Välkommen. (Warpspeed Mr.Spock)
Grupp 2: Inga fegränder, men ingen dödslängtan heller. (Snabb i kurvorna)
Grupp 3: Gasglad men försiktig förare, på stark hoj hör hemma här. (Snabb på rakorna)
Grupp 4: Nybörjare, eller vill du bara lukta på blommorna? (Touringtempo)


Allt beror på synsätt... Men om man inte kört på vägarna förut, så vet man ju inte vilken hastighet man skulle hållt där.

Däremot vet man ju i regel hur mycket man t.ex. lutar i kurvorna, om man har fegränder, slitna knäpuckar, eller om man knappt lutar alls.
Det kanske är lättare att välja grupp enligt såna riktmedel, iallafall om man är ny på körningen/sträckan?

Jo, du gav några alternativa förslag kring "tempo", men är nog svårt att lägga ut dom varianterna som beskrivning av en hojrunda, kanske bättre med frågeställningar/beskrivningar som "passar dig som kört krokväg tidigare" eller "inget för dig som bara kört till/från jobbet på Essingeleden" osv?

/B
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Det här är ett helt seriöst inlägg!!

Vad kan vi göra!
Jag har läst igenom hela tråden ett par gånger..

Varudeklaration!!
Kan funka!

Avsluta inbjudan med:
Körning sker på egen risk!

Vi kommer aldrig kunna debattera bort olyckorna från stora gruppkörningar, individuella körningar..

Tror till och med att KJECOP sitter med i en arbetsgrupp som har som mål att minska olyckorna i trafiken med MC.

Återigen!
Vi skall inte acceptera olyckorna..
Men helt uppriktigt så tror jag varken regelverk, Psykologiska uttalanden, eller
Skrämsel taktik funkar..

MC förare av naturen är "petrolheads"
Redan på 50 talet körde man i grupper.

Efter en lång diskussion med min far. Som var en gammal hederlig skinnknutte på 50 talet så var det ett problem som ledde till diskussioner redan då..

Så även om jag nu uppfattas som känslokall och apatisk..
Så är jag nog av den uppfattningen att jag inte kan frälsa en hel nation MC förare med nån mirakel idé.

Tips och trix!
Benkars guidelines för gruppkörningar är .... Outstanding..
Peka på den!
Läser folk den och tar till sig.. Fine!
Gör dom inte det.. kör av..

För hur jag än ser på läget så är det faktiskt individerna själva som förorsakat sina egna olyckor..
Vad jag känner till så är det ingen förare som har vållat någon annan olycka..
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Snail_shell skrev:
2455080

För hur jag än ser på läget så är det faktiskt individerna själva som förorsakat sina egna olyckor..

Vad jag känner till så är det ingen förare som har vållat någon annan olycka..

Går inte komma ifrån att gruppkörningar blir en "stressfaktor" för många, att se hojen framför en själv försvinna ut bland kurvorna stressar deltagarna, -"kan han/hon så kan jag", och måste erkänna att det som turledare ibland är stressande med en hoj i arslet (-"kom igen, kör fortare!") Vilket i båda fall kan sluta med att det skiter sig om man inte är disiplinerad som deltagare eller tur/lek-ledare.

Handlar om att på något sätt följa tex dom tips som satts upp, hålla avstånd till framförvarande, inse att det inte är en tävling utan att man ska bli guidad på en kul väg, att folket väntar vid korsningen där framme, att man inte behöver hålla tajt kontakt med hojen framför, att man ska vinka förbi hojen som ligger bakom (dvs hålla koll i backspegeln, och inte som någon skrev i ngn tråd "blunda för backspegeln vid gruppkörningar" det är något man ska göra på bana, ej vid gruppkörningar på gata)

Samt att man på något sätt borde "varudeklarera" rundan vad det gäller tempo.

Vad det gäller -"Vad jag känner till så är det ingen förare som har vållat någon annan olycka.." så har jag en gång i tiden själv blivit torpederad bakifrån av en polare som inte hann med se att jag bromsade, vid en form av gruppkörning, slutade med ett brutet nyckelben för mig, en smula försäkringsärenden. och att vi fortfarande är goda vänner :) (Och att jag blev en erfarenhet rikare)

/B
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Snail_shell skrev:
2455080 *samma samma*
Jo, du har den åsikten.

Men samtidigt skriver Benkar att han hållit i många stora körningar utan höga olycksantal, plus några med lite fler olyckor under andra omständigheter.
Sen finns det stora skillnader mellan olika körningar på SH också.

Alltså kan man resonera om vad som skiljer alla de olika körningarna åt, och vilka faktorer som faktiskt spelar roll i sammanhanget.

Det finns ingen "mirakelkur" som löser alla problem, det är nog alla överens om.
Men om man kombinerar olika idéer, och förutsättningar från de olika körningarna, så kanske man lär sig vad som krävs för att hålla ner antalet olyckor.

Det handlar inte om nollvision, utan mer att försöka motverka visa negativa trender som gör att olyckorna ökar.
Om man tror att Benkars regler är det enda styrmedlet mot olyckor så är man fel ute, för jag tror alla körningarna har haft hans regler som grund, och ändå så skiljer olyckstalen rejält.
Benkars regler är toppen, men är också något som är gemensamt för de olika körningarna, så det är knappast där skillnaden ligger.

Man behöver inte göra alla körningar identiska, men några av alla idéerna & skillnaderna kan ju vara värt att testa iallafall.
Funkar det inte så har man iallafall försökt.

Jag tycker det är lite märkligt att det är det gäng som verkar ha mest nytta av lite nya idéer, är dom som är mest skeptiska till att det går att göra något åt saken överhuvudtaget. :va

Jag tycker det har kommit fram en hel del intressanta saker i den här tråden, som iallafall är nytt för mig.
Det är bara att suga åt sig alla tips och se vilka som kan vara värt att prova. :)

benkar skrev:
2455180
Snail_shell skrev:
2455080Vad jag känner till så är det ingen förare som har vållat någon annan olycka..
Vad det gäller -"Vad jag känner till så är det ingen förare som har vållat någon annan olycka.." så har jag en gång i tiden själv blivit torpederad bakifrån av en polare som inte hann med se att jag bromsade...
Just det hände ju även på näst sista onsdagskörningen, men det kanske inte räknas?
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2422457&postcount=732
 
Last edited:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
War-psycho skrev:
2455224
Jag tycker det är lite märkligt att det är det gäng som verkar ha mest nytta av lite nya idéer, är dom som är mest skeptiska till att det går att göra något åt saken överhuvudtaget. :va

Intressant påpekande!!!
Vad syftar du på??
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top