Gruppkörningar -En diskussion...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nu har jag aldrig kört med er, el vet inte hur ni gör på era rundor men ialla fall lite synpunkter från mig.
En liten sak som många kanske inte tänker på vid turrundor, är att ofta är nybörjare, el de som känner sig lite osäkra, att de erbjuder sig frivilligt att ligga sist, för att inte hindra folk, men tack vare slangbellaeffekten/dragspelseffekten så skall de som ligger sist hålla ett högre tempo än de som ligger längre fram för att hinna med, och "stressar" sig till ett högre tempo än vad som klaras av. Så kanske omvänd startordning någon gång?

Sen kan man alltid gå ut med uppmaningar om att ALLA håller sitt tempo och att man inte tar sig vatten över huvudet, och att man kan vänta in varandra i korsningar el vägbyten. Samt att är det många som kör, varför inte medvetet lägga sig i ett lägre tempo än vad man hade tänkt sig från början.

De jag åker/åkt med så har vi max varit ca 30 personer, och vi åker alla iväg i EN grupp inte någon gruppindelning, men då tycker jag själv det lätt blir lite "kaiko" av det hela.

Vill man köra fort? Gör det med ett fåtal du vet hur de kör, el gör det på bana, inte på stora gruppkörningar, det kommer garanterat ge fortsatta olyckor tyvärr.
 
Last edited:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Solan skrev:
2447843 Det jag försökte komma fram till utan att peka ut någon var att man förväntar sig en viss körstil om det i trådarna står att det ska gasas osv. Är man inte medlem av "den inre kretsen" så är det kanske svårt att skilja vad som är skämt och inte.

Mitt åt!
Jag tolkade det lite fel!

Då jag inte är påläst om gruppkörningarna i övriga landet så kan mitt inlägg blivit aningens felvinklat.
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Är man inte vållande till någon annans skada så ska man inte ta på sig någon skuld, men hjälpa till för att allt ska bli så bra som möjligt vid skadesituationen är allas skyldighet.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
War-psycho skrev:
2447421 En gruppkörning är ju som det låter en gruppaktivitet, vilket innebär att deltagarna inte enbart bör betraktas som enskilda individer.

Om jag skulle fördjupa mig aningen mer i gruppers dynamik och ledarskap av grupper så är jag inte helt överens med dig i det "quotade" ovan..

Man kan inte generallisera en grupp, varje grupp innehåller individer med olika kompetens, bakgrund och erfarenhet.

Att under en "öppen" gruppkörning försöka applicera ledarskap ter sig för mig närapå omöjligt.

Vad är en arrangör?
En person som tagit sig tid och kraft att sätta samman en rutt och kalla till den.
Deltagarna i en gruppkörning är inte intresserade av att höra om något annat än vart dom skall åka! När dom skall fika/tanka.

ALLT annat rinner tyvärr av, för förtroendet och respekten som krävs av en ledare är inte något som "arrangören" har hos deltagarna.

Det blir lite hokus pokus det här, men!

Jag tror att det är en viktig ingrediens i företeelsen, gruppkörningar och hur debatten förs.

Vad är en bra ledare? (Min egen uppfattning)
En person som ser och förstår gruppens individuella behov och behandlar personen utifrån dennes egna förutsättningar.

Är det något som går att applicera på en gruppkörning?
Absolut inte!

Vad jag försöker säga är att kollektiva gruppkörningar har inget annat än en eldsjäl,
Denna har inget som helst ledarskap mer än det som nämnts tidigare i det här inlägget.
Att försöka uppnå något annat vore att hyckla.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Snail_shell skrev:
2448034
War-psycho skrev:
2447421 En gruppkörning är ju som det låter en gruppaktivitet, vilket innebär att deltagarna inte enbart bör betraktas som enskilda individer.
Om jag skulle fördjupa mig aningen mer i gruppers dynamik och ledarskap av grupper så är jag inte helt överens med dig i det "quotade" ovan..

Man kan inte generallisera en grupp, varje grupp innehåller individer med olika kompetens, bakgrund och erfarenhet.

Att under en "öppen" gruppkörning försöka applicera ledarskap ter sig för mig närapå omöjligt.
Det är därför jag skriver: "...att deltagarna inte enbart bör betraktas som enskilda individer." :fakta

Det blir så lätt två läger i dom här diskussionerna, som käbblar mot varann istället för att jobba tillsammans åt samma håll.

Dom som inte tror att gruppdynamik har nån effekt, det är ofta samma personer som säger att olyckorna inte går att göra nånting åt.

Sen finns det dom som förstår att varje gång man samlar en grupp människor, som ska göra en sak gemensamt, så bildas en gruppmentalitet, vare sig man är medveten om det eller inte.
Och utses inte en formell ledare, så skapas en informell ledare, d.v.s. en person som alla ser som bäst lämpad att styra gruppen.

Några exempel:
I lumpen kommer folk med olika intressen, men av nån anledning brukar dom flesta falla in i gänget och tillämpa samma tankesätt som sina kamrater.
Samma humor, samma sätt att uttrycka sig, samma värderingar... hos dom allra flesta, trots att individerna är helt olika civilt.

Teambildning är en annan företeelse som blivit populärt på senare år, där företag insett vikten av att använda gruppmentaliteten till något positivt.
Där är det ofta arbetskamrater som helt plötsligt efter många års meningsskiljaktigheter börjar jobba på samma sätt som sina kollegor.

Varför hamnar unga killar i t.ex. skinnskallegäng? Många orsaker finns, men en av dom är att dom gärna vill tillhöra något, vara del av något större än en själv, och känna trygghet i detta.
När dom sen "formas" efter gruppens värderingar, så blir anhöriga chockade för han hade aldrig haft såna åsikter förr.

Elller ta mitt tidigare exempel på upplopp då. Hur kommer det sig att så många som i normala fall vuxna & laglydiga medborgare rycks med bara för att "alla andra" gör det?

Hur tror ni att man får soldater att springa in i livsfarlig kulspruteeld vid en landstigning?
Jo, man utnyttjar grupptrycket, eftersom ingen vill lämna kamraterna som är den enda trygghet man har i såna situationer.
Den som tror att alla soldaterna på Normandie lydde order p.g.a. patriotism & pliktkänsla är naiva. Skulle man landsätta en soldat i taget så skulle knappast nån kliva av.

Nu behöver man inte dra för stora växlar med just dessa jämförelser, utan det var bara några exempel där man insett gruppmentalitetens betydelse.
Att avfärda detta som Hokus Pokus är stenåldersmentalitet, och känns lika okonstruktivt som att påstå att det inte går att göra något åt olyckorna.

Snail_shell skrev:
2448034 Är det något som går att applicera på en gruppkörning?
Absolut inte!
Helt fel.
Om man vill, kan man visst använda gruppmentaliteten till något positivt.
(Det innebär inte att turledaren radiostyr alla andras hojar, det är inte det saken handlar om.)
Medans man kör har man inte så stora möjligheter att göra så mycket.
Däremot före & efter körningen, inte minst i trådarna finns det stora möjligheter att påverka gruppmentaliteten.
Sen kan man även fatta olika beslut angående t.ex. rutten, vägvalet, variation m.m. som påverkar hela gruppens förhållningssätt till körningen.
(Folk blir ju oftast lite mer försiktiga om dom inte känner till vägen så väl t.ex.)

Jag förstår inte varför man hela tiden måste dra saker till sin spets i en sån här situation, varför kan man inte inse att det inte finns nåt "antingen eller"?
Det handlar inte om att skyffla över nåt "ansvar" på turledarna, eller att dom ska bli några slags befäl/dagisfröknar. :mattias

Det är ingen som påstår att man genom EN enkel lösning tar bort olyckorna helt.
Men man KAN minska antalet olyckor iallafall delvis, och det är väl därför vi fortfarande diskuterar saken.

Att bara konstatera att det är lönlöst och inte ens försöka lär knappast minska problemet.
Om man kan så bara når fram till endast EN person och hindrar denne från att vurpa EN gång, så är det ju värt arbetet.

Och angånede gruppmentalitet så kan man ju konstatera att den faktiskt finns här på forumet/samåkningarna, för man märker att det hela tiden är samma gäng som påstår att det inte går att göra något åt problemet.
Och det råkar dessutom vara det gäng som är i störst behov av att förstå vikten av gruppmentalitetens betydelse.

För att få diskussionen att gå vidare så kan vi åtminstone enas om ett par saker:

1, Alla bär ansvaret för sin egen körning? Ja.

2, Bär turledaren/gruppledaren ansvaret om nån åker av? Nej, inte mer än resten av gruppen iallafall. (mentaliteten ni vet)

Jag har inte läst någon som påstått något annorlunda (nej, inte jag heller), så det finns ingen anledning att fortsätta argumentera mot något av detta. Gå vidare.

3, Kan man som t.ex. "lekledare" påverka gruppmentaliteten, vägvalet och andra omständigheter för att motverka dom faktorer som bidrar till olyckorna?
Ja, det går. Det är inte HELA lösningen, men det går.
Och även om det bara hjälper LITE, så är det ju värt besväret.

Den sista punkten är inte alla överens om, men det är väl det vi kan diskutera här.

Dom som inte tror att det ens går att moverka/minska antalet olyckor anser jag har gett upp, och är snarare en del av problemet, än en del av lösningen.
När vi konstaterar att olyckor är en normal del av vår hobby, och nästan ett "nödvändigt ont" för att vi ska kunna ha kul när vi kör, då tycker jag man är fel ute.

Så ge inte upp nu, fortsätt diskussionen så den förs framåt istället.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snail_shell skrev:
2447934 Nu poängterar du något väldigt intressant Jörgen!
( FIRO)

Vad är ett vanligt beteende i tillhörafasen:
- Man pratar "mycket"
- Man kan ställa sig vid sidan om och bara vara tyst
- Kontrollerar deltagarnas kompetens, och behörighet
- Man berättar om händelser, incidenter
- Ifrågasättande av gruppens mål och normer.

Det som händer med en grupp efter den fasen är att gruppen kommer in i en rollsökningsfas.
Och det är här jag tror vi har en del av "kärnan" i problemet.

En grupp är aldrig mera mogen än den medlem som står "längs ned" i firo´n.

En stor gruppkörning kan aldrig skapa den kollektiva samhörigheten,
För vissa individuellt, Ja!
Men ur ett gruppperspektiv, Nej!

Kontentan!
En stor sammankomst kommer precis som Jörgen beskriver, alltid dras med en högre frekvens av olyckor än en grupp som agerat tillsammans en längre tid och därmed uppnått någon form av samhörighet.

Därav lutar jag mig återigen till mitt första inlägg i den här tråden!
Problemet kommer ALLTID att kvarstå,
Det är "bara" individerna som förändras..

Men jag tror att du är överens med mig? Dvs att det inte så mycket är ngn ev ökad förarkompetetens som ligger bakom den lägre kraschstatistiken hos ett gäng som kört ihop sedan tidigare. Utan att det just är den mer relaxerade hållningen till placeringen i gruppen som präglar de som redan känner varann.

Har man ett fast gäng och insläpper en ny medlem så är det i verkligheten inte så att hela gruppen hamnar på 0 i Fiero igen vad anbelangar körningen enligt min erfarenhet. Som regel blir det då mer så att den nye får tampas med de han/hon bjuder upp, om medlemmarna är mogna. Det blir sällan lika illa som när säg 5-6 helt obekanta personer, ska pressa sig förbi varann innan den där kurvan som ingen har kört förut kommer...
 
Last edited:

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
benkar skrev:
2447076 Att göra det tillsammans, att köra hoj i grupp, är ju underbart trevligt/kul!

Bra tråd!

Har några reflektioner utan att ha några färdiga svar.

Själv håller jag till i den långsamma gruppen och trivs där i lagom tempo. I år har det inte blivit så mycket åka av utan det är i huvudsak olika gruppkörningar på norra och södra sidan samt lite Rörken. Helt klart vill jag bättra på min körteknik och inte köra oharmoniskt och ryckigt som det lätt blir när jag är ute på vägen. Känner mig inte direkt påverkad av någon prestige eller försök att steka någon.


Reflektion 1:
Jag har åkt Mälaren Runt ett par gånger och är fascinerad av att 10 000+ hojar kan ta sig runt utan större incidenter. Det brukar väl vara ett par lättare avåkninar på sin höjd. Vissserligen handlar det om krypkörning i grupp till stora delar. Fast efter Strängnäs och innan Enköping kan det gå i alla fall närmare 90-100. En del dammar av hojen och kör MR som sin enda körning och det kan se riktigt ostadigt ut när man kör. Avstånden är obefintliga och det blir väldigt ryckigt i leden. Det finns ingen organisation eller turledare. Det är bara att haka på och köra som man vill. Omkörningar hela tiden och totalt kaos i 35 mil. Någon säkerhetsinformation har jag heller aldrig sett.

Ok ok, det är säkert 90 procent glidare och hastigheten är låg på gränsen till krypkörning. Ändå är jag fascinerad av att något helt oorganiserat i den skalan kan fungera, varför?

Reflektion 2:
Omkörningar, det verkar vara väldigt fokus på att man inte ska köra om. Själv känner jag att det tar emot att köra om även om jag gör det ifall det går alltför sakta framför. Har försökt vinka fram de som trycker på bakom ibland, fast det är inte så ofta de vill köra om. Jag känner en viss osäkerhet när det gäller var och när man ska köra om. Samtidigt förstår jag inte riktigt varför det finns en sådan tvekan att köra om?

Det finns väl inget jobbigare än att ha en retta i röven samtidigt som man ligger bakom en som övningskör?

Reflektion 3:
Omplacering och uppstyrning av enskilda individer i gruppen. Enda gången jag har sett att det fungerar är på Rörken där vi är 15-20 hojar i en grupp med 3-5 handledare som specialstuderar oss på en given bansträcka. I pauserna så kan man bli flyttad på och det fungerar eftersom alla är med på upplägget och instruktörerna bestämmer. På gruppkörning tror inte jag att någon vill ta på sig den rollen att flytta någon, enda undantaget är om någon helt ballar ur och kör slalom på bakhjulet. Då lär folk bli sura och vägra åka med den personen.

Mc-utbildning sköts nog bäst av SMC eller på bankörningar med instruktörer där alla köper upplägget.

Reflektion 4:
Gruppkörning kan vara skitkul eller skittråkigt. Jag har varit på körningar där man verkligen sett fram emot att få åka och där upplägget varit skitkul med vägval och pauser. Jag har varit på körningar där en del hoppat av efter ett tag och det varit lite trist. Det kan vara 10 hojar eller 10 000 hojar.

Gruppkörningar kan ha olika upplägg och det finns nog inte en sanning eller en uppsättning regler.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
inte för att jag är en veteran när det gäller onsdagskörningar, men de fyra-fem (?) sista har jag skippat av framförallt olycksrisken. De roligaste gångerna var framförallt de olyckfria; turer då vi varit max 50 hojar i tre grupper. Utan att vara riktigt insatt tror jag faktiskt att ett ökat antal åkare ökar pressen och därmed hastigheten.
Tog en tur med Semper och Killersnail för ungefär en månad sen där jag med en femte-del av deras hästar inte hade en chans att stanna i deras backspeglar. Detta ledde till att jag fick en hel del utrymme och slapp pressen, något jag är jäkligt tacksam för med tanke på att jag trots detta nästan körde av i en dold högersväng. I större grupper är detta utrymme praktiskt inte möjligt, så tills ni betydligt mer erfarna farbröder lyckats få ner olycksstatistiken på onsdagskörningarna begränsar jag min närvaro på dem :)
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Tjena! Bra tråd Benkar, tack! Går ej att göra några längre inlägg från mobben men följer tråden. Många kloka inlägg!
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Bonnie skrev:
2448448*klipper ner citatet*

Reflektion 1:
Jag har åkt Mälaren Runt ett par gånger och är fascinerad av att 10 000+ hojar kan ta sig runt utan större incidenter.

Reflektion 2:
Omkörningar, det verkar vara väldigt fokus på att man inte ska köra om.


Reflektion 4:
Gruppkörningar kan ha olika upplägg och det finns nog inte en sanning eller en uppsättning regler.
Bra inlägg. :tummenupp

1, Jo, och Benkar har ju hållit en många gruppkörningar utan en massa olyckor, plus även här på SH finns det körningar där man lyckats hålla ner olyckorna.
Så visst går det att komma åt problemen, åtminstone delvis.
Visst, det skiljer ibland i upplägg och tankesätt, med det är väl just sånt som vi ska diskutera här. :)

2, Det där har jag också märkt. Själv har jag inte riktigt sett omkörningar som något jätteproblem, men har förlitat mig på att många helst vill slippa sånt i grupperna.
Så länge det sköts snyggt och säkert så borde det nog inte vara något stort problem att skifta plats i gruppen, så länge man inte håller på å jönsar fram å tillbaka hela tiden.
Men som sagt, många vill nog ha totalförbud mot omkörningar för att det alltid finns dom som inte sköter sånt på ett bra sätt.

4, Precis, man ska inte heller stirra sig blind på att enbart regler skulle lösa problemet.
Bra regler finns ju redan, problemet är att få folk att följa dom, och förstå varför reglerna finns.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Jörgen Karlsson skrev:
2448424 Men jag tror att du är överens med mig? Dvs att det inte så mycket är ngn ev ökad förarkompetetens som ligger bakom den lägre kraschstatistiken hos ett gäng som kört ihop sedan tidigare. Utan att det just är den mer relaxerade hållningen till placeringen i gruppen som präglar de som redan känner varann.

Har man ett fast gäng och insläpper en ny medlem så är det i verkligheten inte så att hela gruppen hamnar på 0 i Fiero igen vad anbelangar körningen enligt min erfarenhet. Som regel blir det då mer så att den nye får tampas med de han/hon bjuder upp, om medlemmarna är mogna. Det blir sällan lika illa som när säg 5-6 helt obekanta personer, ska pressa sig förbi varann innan den där kurvan som ingen har kört förut kommer...

Överens!

Om en person kommer in i en grupp så går det väldigt fort för gruppen att komma till samhörighet igen.
Det behöver säkert sällan innebära något under själva körbningen, utan att det löser under förberedelserna..

Satt precis med några av våra gemensamma bekanta och diskutterade detta över en kopp kaffe.

Under diskussionen växte ett helt nytt koncept av gruppkörningar fram.

Grund idén ( Gruppkörning )
Vad är syftet?

Att träffa människor och surra, dela erfarenheter, ha trevligt.

Körningen är om man skall vara helt uppriktig inte själva grundsyftet.
Det är lite kittet som binder ihop grupperna.

Men "om" vi tar bort grupperna,
Vi har en start tid!
Nästa möte är 1,5 timma vid ett stopp med fika och tankning, m,m
Sen delar man inte in några grupper, var man eller kvinna kör i sitt tempo, sitt vägval till den platsen, dom som känner varandra kör givetvis om dom så önskar i sin med sina bekanta,

Någon kanske inte hittar, Alltid finns det nån som kan guida!

Vad har vi undvikit?
Grupp trycket!! ( som uppenbart ses som ett problem )
Det finns inga snabba, medel eller långsamma grupper..
Målet med aktiviteten är pauserna, socialiserandet..

Skulle vara intressant att prova det vid något tillfälle!
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Snail_shell skrev:
2448638*klipper lite*

Men "om" vi tar bort grupperna,
Vi har en start tid!
Nästa möte är 1,5 timma vid ett stopp med fika och tankning, m,m
Sen delar man inte in några grupper, var man eller kvinna kör i sitt tempo, sitt vägval till den platsen, dom som känner varandra kör givetvis om dom så önskar i sin med sina bekanta,
Klart en intressant tanke.

Dock bör man kanske ha nån regel att ingen åker helt ensam, eller iallafall nån form av koll/räkning på rasterna.
Så ingen ligger ensam i ett dike på en väg man vart ensam om att köra mellan stoppen.

Idén var iallafall mycket intressant tycker jag. :tummenupp
Värt att spåna vidare på.
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Har själv under de 1,5 månader jag varit återfallare inte deltagit i någon gruppkörning även om suget funnits.
Varför har jag inte det då?
Till största delen så beror det nog på en stor osäkerhet hos mig eftersom sexton års ringrost ska köras bort och att jag helt enkelt stundtals känner mig lite osäker på förmågan.
Man läser ju ofta här om hur många kör och där är jag inte tillbaka ännu, om jag ens blir det med mina 50 år.

Har läst reglerna för gruppkörning och följt trådar med diskussioner om hur man ska köra, inte köra samt debatter om vem som har skulden vid ev. avåkningar o.s.v. o.s.v. Dessa känns ganska klockrena enligt mig.
Många hävdar ju att det lätt blir ett grupptryck och att man inte gärna vill komma för långt efter de som är före och det tror jag stämmer bra.
Kan bara gå till mig själv när jag var ute och åkte idag. Kommer ifatt ett gäng bilar som avslutas med en 80-talshoj, storlek okänd.
Den föraren låg i kön ända till han ser min 1100 R i backspegeln, då börjar han köra om bilarna och SJÄLVKLART så hakar jag på. Om han p.g.a. mötande bilar får några bilars försprång så laddar jag ordentligt för att åka ifatt honom vid nästa tillfälle (inte så svårt då min hoj gick klart bättre).

Vad jag vill säga är att trots att ingen av oss kände varann så kände nog båda någon form av grupptryck, han att inte "mesa" när han såg mig och jag detsamma genom att han inte ska åka ifrån mig.
Jag anser mig vara en ganska klarsynt älder KILLE ;) men trots det så lät jag mig hetsas så pass att jag fick bromsa ordentligt innan en vänsterböj för att komma ner i vettig fart, allt p.g.a. att jag lät mig hetsas. Såg ju också att han med höjde tempot när han såg mig.
Nu efteråt så skäms jag nästan över mig själv men vet ju samtidigt att detta mycket väl kan hända redan i morgon igen.

Jaha, och vad vill jag då säga med detta?? Inte helt säker själv ;) men jag tror i alla fall att det är MYCKET VIKTIGT att gruppledarna för dessa körningar verkligen igen och igen säger till alla deltagare att verkligen köra i sitt eget tempo.
Många av er som åker med på dessa körningar är ju mycket duktiga förare och vissa andra är rena motsatsen. Jag tror att det främst är i den skaran som de största riskerna finns (men det är ju egentligen självklart).

Kanske inte tillförde debatten så mycket men fick i alla fall prata av mig lite ;)
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jensa/Kapten Blåskägg på mobil från Danmark:

Målen med onsdagarna har alltid varit att vi ska köra hoj i hyggligt tempo efter egen förmåga på krokiga vägar, snacka ordentligt med skit och träffa lite nya kompisar, men också att lura med oss lite folk som verkligen behöver köra lite mer med sin hoj.

Om jag tar hänsyn till alla oerhört positiva saker jag fått höra så är min gissning att vi tillsammans uppnåt ovanstående mål rätt bra. Vad vi däremot inte lyckats med är att hålla undan olyckorna. Att köra 4-5 stycken tycker jag är förbannat kul, både tempo och säkerhet blir avsevärt högre än i en större grupp. Men jag kan inte förtränga hur sjukt jävla kul det är när det står 90 körsugna hojar vid Donken U-V så därför tänker jag fortsätta med gruppkörningar så länge folk vill.

Vi ska självklart fortsätta diskutera problemen kring avåkningar, grupptryck, prestige, tempo, plats i gruppen osv, det gör vi hela tiden om nu någon har missat det. Denna tråd är ett perfekt forum för det. Jag håller också med de flesta av er (efter att ha tänkt väldigt länge på detta) att ansvaret för körningen vilar på den enskilde piloten.

Några saker vill jag passa på att klarlägga, jag kommer inte att göra körningarna tråkigare med t.ex. rakare vägar. Då försvinner ju 75% av glädjen med hojkörningen, iaf för mig. Jag har inte sabbat familjens ekonomi för att köra rakt fram. Däremot är det färdigstuntat på mina körningar fr.o.m nu.

Saker som jag personligen tror att vi ska jobba mer med är gruppens storlek, avstånd mellan varandra, tempot i enstaka fall, alltid ha en rutinerad pilot sist i varje grupp och få folk att köra prestigelöst.

Synpunkter gott folk?

Mvh Jensa
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Snail_shell skrev:
2448638
Men "om" vi tar bort grupperna,
Vi har en start tid!
Nästa möte är 1,5 timma vid ett stopp med fika och tankning, m,m
Sen delar man inte in några grupper, var man eller kvinna kör i sitt tempo, sitt vägval till den platsen, dom som känner varandra kör givetvis om dom så önskar i sin med sina bekanta,

Någon kanske inte hittar, Alltid finns det nån som kan guida!

Som när man åker Stockholmssnurren, finns alltid någon man kan haka på om man vill eller åka själv. Med karta och fasta stopp löser det sig alltid. Om man är helt grön slipper man tvingas in i någon grupp som kan visa sig helt fel. Man slipper skämmas om man hamnar i fel grupp och stoppar upp allt.

Reflektion 5:
Efter en av onsdagskörningarna körde jag samma väg själv en lördag. Tempot blev lite annorlunda, både snabbare och långsammare. Vilket är rätt självklart och knappast någon överraskning för någon. Klart att gruppkörningstempot är annorlunda än det egna tempot. Ok så länge man hamnar i "rätt" grupp och kan köra om/bli omkörd. Kanske det är så att vi måste låta det växa fram lite mer naturliga grupper och låta en del ligga emellan.

Just gruppindelningen verkar vara huvudproblemet här. Om en lösning är att grupperna blir typ 5 hojar lär vi hamna på kompisnivå igen bakvägen.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
d1ce skrev:
2448710 Jensa/Kapten Blåskägg på mobil från Danmark:


Synpunkter gott folk?

Mvh Jensa

Jag köper din inledning!
Överens med mitten!

Slutet tror jag därtemot att det blir "svårt" att jobba med.
Främst med tanke på det flukturerande antalet förare som deltar..
Men jag skall självklart bidra efter bästa förmåga..

Jag kommer i framtiden fortsätta att föredra att köra själv.
Jag kommer att åka med i gruppkörningarna också..
Av sociala skäl!
men som någon nämnde i ett tidigare inlägg..
Sightseeing tur!
vilket för mig innebär att jag kör långt under min egentliga förmåga.

Edit:
Det vore tråkigt om mentaliteten försvann, före och efter..
För det är även det en social företeelse..
Försvinner den..
Känns som om det en del av glädjen, hurmorn försvinner..
( Det kanske är kontroversiellt att tycka så )
Men det är min alldeles egna uppfattning..
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
d1ce skrev:
24487101, Några saker vill jag passa på att klarlägga, jag kommer inte att göra körningarna tråkigare med t.ex. rakare vägar. Då försvinner ju 75% av glädjen med hojkörningen, iaf för mig. Jag har inte sabbat familjens ekonomi för att köra rakt fram. Däremot är det färdigstuntat på mina körningar fr.o.m nu.

2, Saker som jag personligen tror att vi ska jobba mer med är gruppens storlek, avstånd mellan varandra, tempot i enstaka fall, alltid ha en rutinerad pilot sist i varje grupp och få folk att köra prestigelöst.

Synpunkter gott folk?
Japp, synpunkter. Ta inte detta som påhopp, utan som förslag. :)

1, Det är svårt att hitta riktigt fina, kurviga vägar utan att man passerar många mindre samhällen. Blir en hel del skymda kurvor då också.

En tanke är att iallafall variera rutten lite grann, så man åtminstone inte retar upp samma lokalbefolkning lika regelbundet.
Då blir folk dessutom tvungna att slå av lite i kurvorna, eftersom dom inte hinner lära sig "banan" lika snabbt.
På så sätt får man större möjlighet att upptäcka hinder & folk i kurvorna, utan att farten är för hög.

Jag vet att detta kanske förtar lite av glädjen för vissa, som vill testa samma kurva mer å mer för varje gång.
Men vill man köra så, så kanske bankörning är ett bättre alternativ?

(Jag kommer iallafall testa bana för egen del nästa år.)

2, Låter bra det. Det där med prestigen kanske man kan påverka lite i tråden före körningen.
Det råder ju delade meningar om effekten nuvarande spam har på folk.
Kan ju vara värt att ha i bakhuvudet dock.

Det är bra att du tänker fortsätta med körningen iallafall.

Janne_1956 skrev:
2448697 Kanske inte tillförde debatten så mycket men fick i alla fall prata av mig lite ;)
Känner igen mig i mycket av det du skriver.

Jag märker själv att jag själv lätt rycks med av grupptrycket ibland.
Man kommer på sig lite då å då, och ger sig själv en tankeställare.

Jag har också precis som Bonnie upptäckt att jag kör MYCKET bättre ensam, än i grupp.
Både fortare å långsammare, men överlag mycket bättre flyt och säkrare.
 
Last edited:

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
War-psycho skrev:
2448770 En tanke är att iallafall variera rutten lite grann, så man åtminstone inte retar upp samma lokalbefolkning lika regelbundet.
Då blir folk dessutom tvungna att slå av lite i kurvorna, eftersom dom inte hinner lära sig "banan" lika snabbt.
På så sätt får man större möjlighet att upptäcka hinder & folk i kurvorna, utan att farten är för hög.

Detta är ju precis vad det har gjorts i onsdagskörningen. (Det är det exempel jag kan relatera till, då det är den jag deltar i.)

Så visst, ja, det funkar ju bra. Dock tycker jag inte att det behövs göras varje körning. För min egen del tycker jag om att köra samma väg då jag kan lära mig av andras kurvval, och sedan försöka förändra mitt eget körsätt till det bättre för varje gång och se skillnaden. För mig är det en trygghet att veta att jag har gruppen där OM det skulle hända något. (Då jag kör mest ensam annars)


Efter den vecka då det var extremt högt antal olyckor, så har rutten ändrats och även omkörningsförbud har tillämpats. Vad jag uppfattat i andra diskussioner så tros det att vi fortsatt köra på samma sätt som inget hänt efter dessa olyckor, vilket till intet sätt är sant!

Efter dessa ändringar så har INGEN avkörning hänt (vad jag vet iaf) förrens i onsdags, då omständigheter så som träd gjorde att det slutade väldigt tragiskt.

Ska man sen realtera till Kaptenen som ledare,( då han dragit ihop onsdagskörningarna) så har den grupp som han leder (den långsamma) aldrig haft någon avåkning. (inte vad jag vet)

Ang. avstånd mm så väljer man ju själv vilket avstånd man vill ha till framförvarande förare, och gillar man som jag inte när folk ligger för nära en bakom så är det ju bara att vinka förbi den personen så är det problemet löst.

Sen vet jag inte om jag som tjej har lättare för det än er killar? För mig vore definitivt mer förnedrande att hamna i diket pga av att jag kör över min förmåga för att jag av principskäl inte släpper förbi någon som kör fortare och bättre än mig själv, än att vinka förbi någon så jag kan få köra i mitt eget tempo, även om det innebär att de första förarna i min grupp kanske får vänta en liten stund vid nästa korsning.

(Med detta vill jag verkligen inte smutskastanågon. Inte någon annan gruppkörning, någon gruppledare, INGEN alltså! :) Jag kan dock bara relatera till den körning jag har egen erfaranhet av, och där jag kan se skillnaderna om man ser till före/efter den stora olycksonsdagen..)
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Milla skrev:
2448891(den långsamma) aldrig haft någon avåkning.

Den långsamma har haft åtminstone en avåkning, dock ledde inte Jens den gruppen. Då som oftast handlade det om att man inte klarade av situationen, kan inte se hur man kan skylla på någon annan än sig själv vid avåkning om man inte blivit uppenbart torpederad el.dyl.

Det är ditt ansvar att hålla avstånd, ett tempo du behärskar, köra defensivt på vägar som du uppenbarligen inte har koll på endera åkt på tidigare. Är man inte mogen nog att inse sina begränsningar, inte låta sig hetsas, släppa prestigen, inte låta sig påverkas av grupptryck och helt enkelt sköta sitt kanske man inte är gruppkörningsmaterial.

-@
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Milla skrev:
2448891
Ska man sen realtera till Kaptenen som ledare,( då han dragit ihop onsdagskörningarna) så har den grupp som han leder (den långsamma) aldrig haft någon avåkning. (inte vad jag vet)

Jag tycker att det fungerat kanon i den gruppen. Har aldrig känt något tryck eller prestige (vilket hade varit lite löjligt i en "långsam" grupp tycker jag).

Bra tempo, roliga vägar och perfekta stopp Waxholm/Donken. Jag ser fram emot dessa turer!

Sen i själva gruppen känner man igen flera och vet ungefär hur de kör. Man kan ligga bakom Milla och nosa eller framför Milla och promenadåka. :hihi :pannkyss

Det tråkiga är väl att vi alltid hinner upp avåkningarna eftersom vi startar längst bak.

När jag åker i denna grupp har jag svårt att se att Kapten Rövskägg skulle kunna göra mer än han gör nu. Han letar fram bra vägar, håller ett vettigt tempo och ser till att vi mår jävligt bra. Han har ingen koll på mig när jag ligger och sniffar i de bakre regionerna, upp till mig att sköta mig och hålla avstånd samt fart.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top