Grymmast V-twin??

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Fakkverk skrev:
En fördel med twin är att konstruktionen kan göras smal. De hojar som diskuterats i denna tråd, och då tänker jag främst på Sp1/2, RSV Mille och SV/TL, är allt annat än smala. Jag upplever t.o.m. dessa som större än vissa radfyror från Suzuki & Honda. Men det är kanske bara jag?

En Ducati Hypersport (748-998) eller Superbike (749/999)
är betydligt smalare. Finns det någon anledning till att de andra är bredare?

Har ingenjören Luigi på ducatifabriken kommit på något som fortfarande, efter 12 år, inte nått andra tillverkare?

En lite fundering bara (är ingen maskiningenjör)...

Påstår du att millen ej är smal :va , har du rökt på eller :fatta! , Ge ett bra förslag på en rad4 1000cc som är smalare än en mille o ej tävlings hoj :pannkyss . Visst kanske zx10r 04-> är lite gamal modig o är i bredaste laget för att vara en 1000cc rad4, gsx1000r 06++ kanske e mycket smalare, sen så kanske du har kört alla millar 98-06 + gsx 1000r , zx10r m.m . jag har ivjarefall testat zx10r + gsx750r "00 visiligen" o de är långt ifrån så smal som millen. Sen så tycker jag man ska jämföra cc med cc o inte 748 mot en 1000cc
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Gabor skrev:
eller en TLS 1000, " mycket ljud för pengarna"" :)

:nicka o hemligheten med de ultimata ljudet på den kallas urm helsystem :yoparty
 

Svess

FOUR-stroke
Gick med
29 Nov 2004
Ort
Eksjö
Hoj
Honda CBR600RR -03
Mr Vader skrev:
En billig och driftsäker twin är VTR firestorm, leta rätt på ett par MIG highpipe slipons och du har ett ljud som bara ett fåtal twinnar kan konkurrera med... polarn hade en sådan och det var en fröjd att åka brevid honom... :tummenupp kan även nämna att den fick min R1 -98 med Mig highpipe att låta som en moppe i jämförelse... :hihi

Bästa v-twinen Suzuki SV1000S med leovince system samt kn-filter inte många som hänger med i starten. :yoparty

HÄR KOMMER SKÖNHETEN!!! :) :) :)

suzuki-sv1000s-03-bikepics-151859.jpg
 
Last edited:

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Ort
..
Hoj
..
Fakkverk skrev:
En fördel med twin är att konstruktionen kan göras smal. De hojar som diskuterats i denna tråd, och då tänker jag främst på Sp1/2, RSV Mille och SV/TL, är allt annat än smala. Jag upplever t.o.m. dessa som större än vissa radfyror från Suzuki & Honda. Men det är kanske bara jag?

En Ducati Hypersport (748-998) eller Superbike (749/999)
är betydligt smalare. Finns det någon anledning till att de andra är bredare?

Har ingenjören Luigi på ducatifabriken kommit på något som fortfarande, efter 12 år, inte nått andra tillverkare?

En lite fundering bara (är ingen maskiningenjör)...

Ja anledningen är ju såklart att japs-hojjarna :zpy har 4 cylindrar på bredden, Duccen :tuttar har ju bara så att säga 1 cylinder på bredden.. Där har du anledningen till att Duccen är så smal och vacker över motorn ;)
 

(BC) storebror

Högljudd!
Gick med
4 May 2004
Ort
Bromma
Hoj
Ducati Monster 1000ie
Grymmaste ljudet

Grymmaste ljudet har Yamaha MT01, 1670-kubiks V-twin, 190-däck bak. Vridmomentet på denna maskin är helt otroligt. Själv så kör jag Ducce och de också skönt ljud men inte i närheten av samma volym som MT-01:an med Alu eller Kolfiberdämpare.
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Ducati är inte V-twin. Det är L-Twin :fakta

(BC) storebror skrev:
Grymmaste ljudet har Yamaha MT01, 1670-kubiks V-twin, 190-däck bak. Vridmomentet på denna maskin är helt otroligt. Själv så kör jag Ducce och de också skönt ljud men inte i närheten av samma volym som MT-01:an med Alu eller Kolfiberdämpare.

Hur låter den med 180-däck bak :rolleyes:
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Lam-Kaka skrev:
Påstår du att millen ej är smal :va , har du rökt på eller :fatta! , Ge ett bra förslag på en rad4 1000cc som är smalare än en mille o ej tävlings hoj :pannkyss . Visst kanske zx10r 04-> är lite gamal modig o är i bredaste laget för att vara en 1000cc rad4, gsx1000r 06++ kanske e mycket smalare, sen så kanske du har kört alla millar 98-06 + gsx 1000r , zx10r m.m . jag har ivjarefall testat zx10r + gsx750r "00 visiligen" o de är långt ifrån så smal som millen. Sen så tycker jag man ska jämföra cc med cc o inte 748 mot en 1000cc


Har du missat medicineringen eller? För det första så är det min subjektiva bedömning. För det andra så behöver jag inte köra hojar för att avgöra om de är smala eller inte. Räcker med att provsitta dem.
För det tredje så kan jag berätta för dig att en 748 är lika stor som en 998. Det är inte halvskala bara för att motorn har mindre kubik. Somna om!

CaféRacer skrev:
Ja anledningen är ju såklart att japs-hojjarna :zpy har 4 cylindrar på bredden, Duccen :tuttar har ju bara så att säga 1 cylinder på bredden.. Där har du anledningen till att Duccen är så smal och vacker över motorn ;)

Läs om, läs rätt. Vi diskuterar V-twinnar här. Exempelvis Mille, SP1/2, TL/SV.
Maskiningenjör är jag fortfarande inte men jag förstår att en twin är smalare än en radfyra. Det behöver du inte tala om för mig. Men, tanken var väl god...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Fakkverk skrev:
Har du missat medicineringen eller? För det första så är det min subjektiva bedömning. För det andra så behöver jag inte köra hojar för att avgöra om de är smala eller inte. Räcker med att provsitta dem.
För det tredje så kan jag berätta för dig att en 748 är lika stor som en 998. Det är inte halvskala bara för att motorn har mindre kubik. Somna om!



Läs om, läs rätt. Vi diskuterar V-twinnar här. Exempelvis Mille, SP1/2, TL/SV.
Maskiningenjör är jag fortfarande inte men jag förstår att en twin är smalare än en radfyra. Det behöver du inte tala om för mig. Men, tanken var väl god...

Alltså du gissar dig fram :hihi , prova att provkör dem först innan du gissar hur smal en hoj är m.m :tummenupp , o kasta inte sten på hojar som du inte har testat eller vet lite om :pannkyss
 
Last edited:

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Lam-Kaka skrev:
Alltså du gissar dig fram :hihi

Jag skrev så här:

"-Jag upplever t.o.m. dessa som större än vissa radfyror från Suzuki & Honda. Men det är kanske bara jag?"[/I]


Var det svårt att förstå att det inte var underbyggt av fakta?

Lam-Kaka skrev:
Alltså du gissar dig fram :hihi , prova att provkör dem först innan du gissar hur smal en hoj är m.m :tummenupp , o kasta inte sten på hojar som du inte har testat elelr vet lite om :pannkyss

Blir dem smalare när jag startar motorn?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Fakkverk skrev:
Jag skrev så här:

"-Jag upplever t.o.m. dessa som större än vissa radfyror från Suzuki & Honda. Men det är kanske bara jag?"[/I]


Var det svårt att förstå att det inte var underbyggt av fakta?



Blir dem smalare när jag startar motorn?


Naa visst du kanske hade någon som höll i hojen åt dig ,hojen kräver att man har benen på fot pinarna för att benen ska komma in i rätt läge och lägga sig efter den form gjutna tanken, det är ivarjefall vad jag upplever men det kan bero på längden också.
 
Last edited:

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Lam-Kaka skrev:
Naa visst du kanske hade någon som höll i hojen åt dig ,hojen kräver att man har benen på fot pinarna för att benen ska komma in i rätt läge och lägga sig efter den form gjutna tanken.

Jaha! :tummenupp Då ber jag om ursäkt och reviderar allt jag tidigare skrivit... :3freak
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Lam-Kaka skrev:
Naa visst du kanske hade någon som höll i hojen åt dig
...

Men tjena, hojen håller sig faktiskt på sidostödet även om du har båda fötterna på pinnarna.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Lam-Kaka skrev:
Påstår du att millen ej är smal :va , har du rökt på eller :fatta! , Ge ett bra förslag på en rad4 1000cc som är smalare än en mille o ej tävlings hoj :pannkyss . Visst kanske zx10r 04-> är lite gamal modig o är i bredaste laget för att vara en 1000cc rad4, gsx1000r 06++ kanske e mycket smalare, sen så kanske du har kört alla millar 98-06 + gsx 1000r , zx10r m.m . jag har ivjarefall testat zx10r + gsx750r "00 visiligen" o de är långt ifrån så smal som millen. Sen så tycker jag man ska jämföra cc med cc o inte 748 mot en 1000cc

Har du provkört en Ducati hyper (748/916/996/998)? Eftersom du verkar ovetande om att det inte är någon skillnad i chassie på en 748 och 996 så antar jag att svaret är nej.

Allt är, som någon sa, relativt. En Mille kanske är smal jämfört med en genomsnittlig radfyra, men jag vågar säga att Ducati hyper är smalare utan att provat alla olika variationer och årsmodeller av radfyror och Millar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
_Holm_ skrev:
2=för lite :tungan
4= för mycket :gnissla
3= alldeles lagom :banana :tummenupp :tummenupp

Vi tackar _Holm_ för inlägget som slutligen avgjorde det tråden handlade om, dvs vilken v-twin som är grymmas resp smalast.

Fler sådana faktaspäckade inlägg, tack!

:rolleyes:
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top