Grymmast V-twin??

MC Doktorn

Guest
Hightuned skrev:
Kan informera om att Ducati har billigare delar än dom flesta japsar, och Aprillia är ju hutlöst t.ex 16K för en ljudämpare!!!. Duccen är lite dyrare i inköp och kräver mer om vårdnad men har år andra sidan ett utmärkat andrahandsvärde, när det kommer till design och motorljud så är ducce oslagbart enligt mig. Har sneglat både på millen och sp1:an men även om dom har mer klös och kräver minder service så tycker jag inte om desigen. Millen ser ut som ett rymdskepp och sp1:an har historiens fulaste framkåpa + att någon idiot borta i Nippon tyckte det va en bra ide att motera kylarna på sidan, det blir ju inte direkt billigt när man vurpar? men som sagt smaken är som :arsele Jag var en sväng och provkörde nya 999:an på Biscaya och om du har råd så är det den som gäller!. Chassiet var grymt smidigt och det var mycket bättre pulver än i min gamla 996:a :tummenupp

Fel en ljuddämpare kostar 10,5K :7peta
En ducce har mycket dyrare service kostnad "om du nu inte gör det själv"
Undrar var dina referens ramar finns en provkörning av 999 på biscaya runt hörnet :rolleyes: .
Kvalificerade tyckare som inte vet vad dom pratar om :3freak
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Är jag töntig om jag tycker min hoj låter skönt eller?
2 goa saker.
1 Att den låter mer än en 1000rad4 när båda går på tomgång :D
2 Att växla ner och motorbromsa i en tunnel :tummenupp

Fler twin ljud finns här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67090

Skönaste ljudet jag hört var från en 996 med helsystem. Nästan så man välter bakåt när den startar. Har man aldrig hört ljudet innan så tror man att det är nåt fel på den.
 

supermotolars

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2005
Ort
København, Danmark
Hoj
KTM 640SM 04´, Honda XR650R 04´, TL1000R 98´solgt
Here are the details:
Chassis includes: Custom painted Sharkskins bodywork with all decals under clearcoat; PIAA headlamps; Marchesini wheels; AP Lockheed brakes, master cylinder, and clutch master cylinder; lightened rear brake rotor; all brake and clutch lines are –2; Attack adjustable triple clamps; Kayaba forks with Race Tech springs and gold valves, and titanium nitride coated sliders; Ohlins rear shock and steering dampener; WRS rear-sets; Yoshimura two piece clip-ons; Yoshimura battery box and oil catch tank; hand fabricated sub-frame, tachometer bracket, speedometer sensor mount and bodywork mounts; all hardware is titanium (every bolt); most parts are safety wired; 520 chain conversion with 17/41 sprockets.

Engine includes: Falicon superbike crank; Suzuki kit titanium connecting rods, and forged pistons; heads ported and decked; high pressure fuel regulator; all titanium hardware like chassis; Sharkskins airbox and intakes; Yoshimura full titanium RS-3 race exhaust with 22” canisters including titanium end caps. All engine work was performed by Chris Weidl who built engines for Crevier’s TL.

The bike makes 135hp at the wheel, and weighs around 415lbs. It will run with R1's up until the new model. The hp was taken on Yoshimura's dyno, which is very un-optomistic, like many I've seen. When compaired to Crevier's dyno runs, my bike makes 9hp less, all the way to 9000rpm. From there, mine levels off and his kept climbing.

Also included is the kit hand hammered aluminum tank with fuel pump
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
om ni ska ha tlr eller likn o ska köpa helsystem så kika på urm racings helsystem :yoparty
hade de på min tl1000s..så j*vla skönt :tummenupp
 

Trxer

Försöker
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Prexis utanför stan
Hoj
TRX 850 [Jaymahae thehårex]
Liten summa pengar

Om man vill åt det dova v-twin-mullret :rofl så är det väl på pass att nämna Yamaha TRX med ett par öppna pipor. Mindre skrammel och mer muller. Och på köpet japps-kvalitet. :tummenupp
Ingen effektmaskin kanske men mullret oj oj oj :Bugar
Visst inte helt opartisk i frågan dock.
Ganska så nice price på kostnaderna på den iaf.
// Nu kastar jag mig i skydd :gnissla
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Trxer skrev:
Om man vill åt det dova v-twin-mullret :rofl så är det väl på pass att nämna Yamaha TRX med ett par öppna pipor.
Fast TRX:en är väl en parallelltwin egentligen och inte en v-twin... :tungan
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
2ono skrev:
Fel en ljuddämpare kostar 10,5K :7peta
En ducce har mycket dyrare service kostnad "om du nu inte gör det själv"
Undrar var dina referens ramar finns en provkörning av 999 på biscaya runt hörnet :rolleyes: .
Kvalificerade tyckare som inte vet vad dom pratar om :3freak

Det stog 16K i bike så peta på dom istället!. Och visst kostar det att serva en duccen men dom allra flesta som inte har tummen mitt i handen kan väl byta kamremmar och kolla ventilspel själv?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Eldstorm skrev:
Fast TRX:en är väl en parallelltwin egentligen och inte en v-twin... :tungan
Fast vevtapparna är förskjutna till 270 grader, så i praktiken låter det 90 graders V-twin :7peta
Men oavsett vilket, så låter som sagt tvåcylindriga motorer gott, t.o.m. en boxer med rätt pipor kan ge ståpäls!
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Street skrev:
När jag provkörde den så väckte den ett ENORMT ha begär. :yoparty

240 kg torrvikt, 90 hk på veven och rödstrecket vid 5,5k varv
dämpar ha-begäret lite.
Jag har en rejält "traktormotor" i min V-twin och den framstår som
rena racern i jämförelse.
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
gthyni skrev:
240 kg torrvikt, 90 hk på veven och rödstrecket vid 5,5k varv
dämpar ha-begäret lite.
Jag har en rejält "traktormotor" i min V-twin och den framstår som
rena racern i jämförelse.
Tung. Ja det är den tyvärr. Men har du känt på vridet i den maskinen? 1670cc är mäktigt. Rödstrecket vid 5,5k är tillräckligt.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Street skrev:
Tung. Ja det är den tyvärr. Men har du känt på vridet i den maskinen? 1670cc är mäktigt. Rödstrecket vid 5,5k är tillräckligt.

Vridmoment är effekt vid låga varv, använd växellådan istället.
Livet börjar vid 5500 rpm även med min 1064cc V-twin
med stötstänger.

För mig är den ultimata sporttwinen den Aprilia RS450 som
det spekulerats om. RS250-typ chassi och Aprilias lilla
motard-V-twin. Skulle vara mums runt kurvorna. :banana
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Hightuned skrev:
...... sp1:an har historiens fulaste framkåpa + att någon idiot borta i Nippon tyckte det va en bra ide att motera kylarna på sidan, det blir ju inte direkt billigt när man vurpar? men som sagt smaken är som......

byggs väl inte för att vurpa med eller...... och hur bra håller dom annars, sticker ju ut lite i alla fall och kompisen la omkull sin sp1:a och kylaren höll.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Säger bara SP2, visst kylare på sidan, what ever...

Jävligt go att köra, lätt att slanga, helt enkelt fet som helvete :tummenupp




World speed minimoto record
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Snyggast icke italienare är ju Honda SP1/2 tycker jag, men så mäktiga vet jag inte.

Annars är det ju Ducati 916-998 serien som är snyggast.

Aprilian ser lite för slätstruken ut och låter lite traktor ljudmässigt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
gurra snurra skrev:
EN RIKTIG MAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fjollraketer är som en fjärt jämfört med EN 5000CC ROLLSROYCE

rrfulls.jpg
Jo det där var grejor det, 170 på tomgången eller vad det nu var.
 

Snajjp

Bara döda fiskar följer strömmen
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Nära garaget
Hoj
aprilia RSV Mille R, Husaberg 650-04, Aprilia SXV 550-08
Bästa Twinnen

Jag kan bara rekommendera ett märke som är Italienskt och ändå billigt i 2:dra hands köp (i förhållande till Hondas SP1:a mm)samt har ett grymt gôtt ljud och det är aprilia RSV Mille R speciellt den med dubbelpipor. :tummenupp

eller en paralell twin så som Yamaha TRX 850. :banana
Donut skrev:
Tja!

Var o kikade på en roadracingtävling på en avstängd landsvägssträcka i Holland för ca 1 månad sedan och blev där helt såld på ljudet från en v-twin. Nu snackar vi gåshud! :yoparty Svårt att beskriva hur den lät men det kan väl liknas vid ett åsknedslag... :tummenupp

Sedan dess känner jag ett stort behov av en cykel med det ljudet, problemet är bara att jag inte har ngn direkt järnkoll på twinnar.. Därför kommer ett par riktigt banala frågor kring sportiga twinnar:
- Vilken v-twin har egentligen mäktigast ljud?
- Vilka v-twinnar har grymmast prestanda och hanterbarhet?

För enkelhetens skull kan vi bortse från de allra dyraste italienarna, typ Ducati 996 SPS o liknande (bara jobbigt o sukta efter ngt man ändå inte har råd med...).

Några synpunkter?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top