GSX 1400-tråden

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
2305827 På skrivbordet bredvid mig ligger ett par finfina kamaxlar... och ett shimskit...
:D
Kan vi byta skrivbord?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jonis skrev:
2306464 det bidde en Aprilia Tuono -06

Ah... ingen dålig hoj det inte... men jag mår dåligt av v-motorer i motorcyklar. Hade för länge sedan en Honda VF1000R som lät för bedrövligt. Men det är bara ljudet jag inte gillar.... Tuonon har ju fått bra kritik vad jag förstått. Lite mer lättsvängd är den ju med.

Esquire skrev:
2306783 Kan vi byta skrivbord?


Hmmm... näe... :lol
 

Joniz

Allmänt tråkig
Gick med
21 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Hoj e farligt..gör som ja sälj
Själv så tycker jag nog att det är underbart ljud i twinnar.
Jorå det är allt en hyffsad hoj, visst inte samma underbara drag på låga varv som GSX:en men inte alls så dåligt på den heller.
Sen är det ju som du skrev Maggy, liiiite mer lättsvängd är den ju :) .
Hämtade den igår och hunnit med 50 mil redan.
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
första mc resan av klarad tog en sväng från jönköping till gotland.

bira å bad. :tummenupp

blev 50 mil iallafall. guuut.

hur går det me kam bytet? :yoparty

ska möta upp lite jkp hojar i morn å filma lite. få se om det är nåe å lägga upp här sen.. :yoparty
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
andreas b skrev:
2314206blev 50 mil iallafall. guuut.
50mil? Amatör. Jag måste köra nästan 200mil närmaste veckan. Nästa onsdag har jag tid för 600mila service och nu har hojen bara gått strax över 400mil. :cpparty

Jag kan inte ta en senare servicetid för veckan därefter sticker jag på hojsemester. Planen är att sträckköra ösd-gbg på en dag (ca 90mil) och dagen efter blir det färja över till Newcastle. I övrigt har jag inga planer, bara att det ska bli ett par veckor av destillerier och pubar på Skottland och Irland. Då kan man inte spendera värdefull tid på att jaga verkstad för en service. :fyllisar

Det fungerade förresten med slangexpanders på styrändsvikterna jag hade köpt. Nu återstår bara att fixa mellanrör och montera slip-onet så är man fitforfight sedan.
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
amatör? alltså jag åkte bara dit å vägen var inte längre.
tog ingen om väg he he. på ön blev det bira som sakt :fyllisar

jag fick hojen den 27 juni en tisdag å börja köra den 28e nu står mätarn på 320mil minus 60 första milen förra hösten.

så 260 mil på ca 3 veckor är la ok? :tummenupp

cool resa glöm inte kameran så du kan visa lite.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
andreas b skrev:
2314502 så 260 mil på ca 3 veckor är la ok? :tummenupp

cool resa glöm inte kameran så du kan visa lite.
Mja, okejdå, du är väl ursäktad då. :tummenupp

Kameran ska med. Måste bara hitta något att packa den i. I värsta fall i en sopsäck eller något. :näsblod
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2315598 Mja, okejdå, du är väl ursäktad då. :tummenupp

Kameran ska med. Måste bara hitta något att packa den i. I värsta fall i en sopsäck eller något. :näsblod


Jag har en ny Oxford Humpback tailpack i titanfärg att sälja. Men den kommer la inte i tid till Östersund om jag skickar den. PM:a om du vill.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
andreas b skrev:
2314206
hur går det me kam bytet? :yoparty

Blev lite strul med kambytet.
I ventilkåpan på våra bestar så sitter det styrhylsor till "pair" ventilerna... ungefär som ett EGR avgasreningssystem som på gamla bilar.
En av dessa trillade ned i motorn då jag lättade på ventilkåpan... suck..
MÅNGA timmar mer mekande blev det.
Men efter mycket om och men så är allt som det skall nu.

Första körningen efter monteringen...

HALLELUJA! :hoppa

Vilka lyft!
Vilket acc!
Vilket brett styre! :fatta!

Man tar vind! :fakta

Tyvärr så kör jag bara med downloadmapp i powercommandern just nu. Bänken i byn är krasslig och operatören skall ha 2 veckor semester. Planerad bänkning kan ske föst andra halvan av augusti. :(

Efter någon sväng till så har jag upptäckt att man tappat något i botten... men bara lite. Man bör ligga ca 2-300 varv högre innan man har samma vrid tillgängligt. Men det är ju petitesser... vridet är fläskigt ändå.

Testade att gasa på lite idag... kan bara konstatera att hojen orkar mer än mig. Renthalstyre i all ära men bred blir man.
Nästan så jag filurar på en kugg mindre (17 kugg) fram. Mer bus och den kommer ändå att gå tillräckligt snabbt. Borde kompensera lite för förskjutningen av effektkurvan med. Men vi får se om jag orkar med det.

Nya däck sitter på nu också.

Bytte till Michelin Pilot Road både fram och bak (trots att framdäcket har 70% mönster kvar). De verkar funka fint även om jag inte testat dem i vått ännu där de tydligen skall glänsa.

Gjorde en 600 mila service jag med fast den bara gått 490... kändes bättre med ny olja om man så säger.
Kan tyvärr inte åka på såna långsvängar som er... har ju lite mer familj som ni nog känner till vid det här laget.
Kommer att vara med i Aftonbladets familjebilaga nån lördag här framöver förresten.

Ha det gott och kör safe!


Edit:
Glömde att hon numer fått ett namn... Sputnik... för hon är ju min lilla raket!
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
2317208 Glömde att hon numer fått ett namn... Sputnik... för hon är ju min lilla raket!
Låter ju bra att hon går som en skållad vessla. Se bara till att inte satsa så hårt att hon åker ut i omloppsbana. :tummenupp
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
jag säger ju det hoj jävlen går ju som satan me kammar! :yoparty

igår blev det riktigt fräsigt filmat å fotat. väntar bara på grabben ska få tummen ur å slänga ut det på nätet. då ska ni få se vad man kan göra me en touring.. :yoparty

ett tagg är nog en bra ide. jag ska göra det. då går det nog rycka upp han på 3an
:yoparty :tuttar
 

erik_s

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 1400
kåpa å system

Skaffat mej en gsx 1400 å behöver tips på en snygg samt någorlunda diskret kåpa fram och ett schysst 4->2 system som ger lite mer ös å muller. Läste om nått som hette "vampire", men inte fått tag i nån som säljer det i sverige. tacksam för tips.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
erik_s skrev:
2320773 Skaffat mej en gsx 1400 å behöver tips på en snygg samt någorlunda diskret kåpa fram och ett schysst 4->2 system som ger lite mer ös å muller. Läste om nått som hette "vampire", men inte fått tag i nån som säljer det i sverige. tacksam för tips.
http://www.blocket.se/vi/8802109.htm?ca=3_s
Riktiga grejjer till bra pris. :tummenupp

Men vad ska du med kåpa till?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2321308 http://www.blocket.se/vi/8802109.htm?ca=3_s
Riktiga grejjer till bra pris. :tummenupp

Men vad ska du med kåpa till?

Najs price!
Betalade inte mycket mer för mitt splitternya Akra.
Men det är coolare med ett Yoshi på en Suzuki... "hustrimmare" som dom är.

andreas b skrev:
2321524 http://video.google.com/videoplay?docid=-7067594163610348314

här är en liten film på mej å lite pöjka me motarder..

En GSX är aningens mer svårmanövrerad än motarderna. Du var lite nära dikeskanten där vid ett tillfälle såg jag!


Jag tankade första gången efter kambytet idag... 12,1mil... gick i 11,95 liter. Det kostar att ligga på topp! :D
Blev lite lugnare körning idag... eller... njae... busade lite mot broderns FZR1000 -95. Hyfsat jämnt skägg upp till 200 sen så drar han ifrån. Inte illa pinkat för en retro tycker jag!
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
någon frågade om sidostödet efter höjning
och det funkar fast den lutar litte mer bara

det vart en litten norge tur på ca 240 mil
och röven lever ännu

någon mer som har testat att lägga upp benen på dom bakre fotpinnarna ?
det ser ju litte tokigt utt men jävligt gott att kunna variera körställninge
vid långkörning

bild på en skitig touring packad 1400
 

Bifogat

  • IMG_0132.JPG
    IMG_0132.JPG
    131.3 KB · Visningar: 239

SACS

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSX 1400 K3
Dämparinställningar mm

Är ny i tråden och säger därför -Hej på er gasglada 1400-ägare

Jag kör ganska försiktigt så jag nöjer mig med trimning utan inre ingrepp.
Acra, PC och KN-filter gav 119 BHP. Har även en "snik-TRE" (ett fast motstånd till jord istället för växelgivaren) men den påverkar inte toppeffekten. Det ger felindikering FI i neutralläge men det kan man kanske leva med?

TIPS
Ni som har PC öka till +10 vid 0% 1000 rpm så blir tomgången renare. Ge även mer bränsle vid 0 och 2% kring 500-1000 rpm så förbättras kallstartsegenskaperna. Dessa partier brydde sig inte min "bänkare" om. Snabbtomgången ger ca 1 % trottelöppning.

Hojen går lite ryckigt i smygfart och vid motorbroms kring 2000 rpm så jag experimenterar lite fortfarande. PC:n ökar ändå 20-25 % här. Ska kolla med en lambdasond när muttern blir svetsad på röret.

Undrar om ni experimenterat med stötdämparinställningarna?
Leveransinställningarna är för mjuka. Hojen känns ostadig i kurvor på lite sämre vägar

Fram har jag ökat förspänning en ring (4), kompression ett klick och retur två klick.

Bak kör jag med tre på samtliga inställningar. Är något för hårt utan passagerare och något för mjukt med passagerare. En kompromiss.
Vill inte röra hydraul-fjäderförspänningen på de dåliga original stötdämparna bak. Jag väger knappt 70 kg. Trycker nu ihop fjädringen bak maximalt i gupp med 60 kg "spätta" bakom. Öhlinare med (+20 mm slaglängd mot original) står på önskelistan men det gräver i lädret.... ca 9000 kr i utlandet.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
En artikel om fjädringsinställningar finns här: http://mortling.mine.nu/gsx/GSX suspension settings.jpg

Om bakstötdämparnas hydraulfjäderförspänning havererar kan man enkelt fixa det själv! Tips om det finns på http://www.gsx1400.org

Jag planerar att bänka i slutet på Augusti skall påpeka uppfetningen vid 0.

SACS: Vad har du bänkat din till? Modifieringar?

Har ett orginalframdäck samt en väska till salu... kolla Köp och Sälj!
 

SACS

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSX 1400 K3
Maggy skrev:
2335310 En artikel om fjädringsinställningar finns här: http://mortling.mine.nu/gsx/GSX suspension settings.jpg

Om bakstötdämparnas hydraulfjäderförspänning havererar kan man enkelt fixa det själv! Tips om det finns på http://www.gsx1400.org

Jag planerar att bänka i slutet på Augusti skall påpeka uppfetningen vid 0.

SACS: Vad har du bänkat din till? Modifieringar?

Har ett orginalframdäck samt en väska till salu... kolla Köp och Sälj!

Hej Maggy

Tack för bilden. Jag har sett den tidigare på GSX1400.org men tappat bort den

SACS = Suzuki Advanced Cooling System.

119 BHP vid 7250 rpm, 132 Nm vid 5500 rpm. Har Acra (ej ABE), PC och KN. Blandningen sattes till 13,2:1. "Bänkaren" testade inte med något annat förhållande. Det låter rejält vid fullvarv, motorn blir varm och bakdäcket slits något. Oljetempen var uppe i ca 100 °C. Han kollade cylindertempen med en IR-mätare och stoppade några gånger.

Säg till att de inte glömmer att ta bort vacuumslangen till PAIR-ventilerna vid bänkningen. Annars lär det inte bli någon ordning på värdena.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top