GSX 1400-tråden

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Så där ja!
Bänkat var det här.
Vad skall man säga... TTS reklamkurva är något överoptimistisk.
TTS kamaxlar, Akrapovic helsystem och en PC3 dvs samma "hardware"
TTS reklamkurva 135hp and 135Nm Bygdens dynojet bänk säger 126,39hp och 132,24Nm.
Förekurvan är en downloadmapp som var alldeles för snålställd.
105Nm tillgängligt vid 2400rpm för att dippa och sedan vara tillbaka igen vid 3400rpm... känns inte alls då man kör. Kanske för att effekten ökar under samma varvtalsområde?

Generellt så går hojen mycket mjukare nu. Viftar glatt på framhjulet om man vill utan att vara nervös för det.

Uj uj uj va go min GSX är!
laugh.gif
 

Bifogat

  • gsx_kurva2.jpg
    gsx_kurva2.jpg
    89.5 KB · Visningar: 203
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Grattis till bänkningen. :)
Passade de på att ställa ner tomgången åt dig också eller?

Nu är min hoj ute på annons och bromsgreppet kom idag (även om det inte är med på bilden). Projektet med mellanrör och slip-on lade jag ner eftersom att jag inte fick till det helt 100%.
annons1400.jpg
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2407291 Grattis till bänkningen. :)
Passade de på att ställa ner tomgången åt dig också eller?

Vete rackarn hur mätningen kom att börja SÅ långt ned i varvtalsregistret. Jag var inte där då den var i bänken. De kanske lägger broms på rullen?

Hoppas någon nappar på din hoj. Tyvärr säljer paralellimportörerna nya -06: or för mindre pengar. Iofs med mindre garanti men...
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
du får nog sänka den minst 15 = 70

det fanns ju en 06 för 75 som gått ca 100 MIL
som är billigare vid snabb affär

sen finns den ju som ny för 78 900

och det är inte så många
som letar hoj nu i sluttet på säsongen
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Frick skrev:
2412704 du får nog sänka den minst 15 = 70

det fanns ju en 06 för 75 som gått ca 100 MIL
som är billigare vid snabb affär

sen finns den ju som ny för 78 900

och det är inte så många
som letar hoj nu i sluttet på säsongen
Men det var värst vad du argumenterar för att jag ska sänka priset. Är du sugen på att köpa den eller? :tummenupp

Jadu, jag har lite svårt att förstå mig på han som ska sälja sin svensksålda med 100 mil på mätaren för 75000. Listpriset på GSX1400 -06 är 97900, vilket då gör att han (utan att räkna in kostnader för soppa, försäkring, service, etc) får en driftskostnad på 229kr/mil.

78900kr, är det den på Bikestop du menar? Ja, det är väl bara 75mil enkel resa från Östersund till Linköping så jag tror inte direkt att de knycker en massa potentiella köpare härifrån.

Jag är en sån som vill ha lite prutmån när jag sätter ut en annons. För de flesta vill känna sig som riktiga klippare när de lyckas pruta lite på priset man har satt (även om ingen någonsin hittills har prutat så långt som jag varit beredd att släppa något för som lägst).

Det spelar ingen roll hur många det är som letar hoj och att det är denna tiden på året. Bara det är rätt person som är på jakt. Senaste jag sålde en hoj så var det november.

Dessutom så är de enda andra GSX1400 som jag sett till salu här i länet just nu en touringutrustad -02 för 65900 och en demohoj -06 (450mil) med Yoshimura slip-on, powercommander och andra blinkers som jag tror de skulle ha 95000kr för.

Nu har jag sänkt den till 79500 så får vi se hur det går. Jag ska även slänga in en annons i lokaltidningen kommande helg.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2414899
Jadu, jag har lite svårt att förstå mig på han som ska sälja sin svensksålda med 100 mil på mätaren för 75000. Listpriset på GSX1400 -06 är 97900, vilket då gör att han (utan att räkna in kostnader för soppa, försäkring, service, etc) får en driftskostnad på 229kr/mil.

Som ett exempel kan vi ta min hoj!
Jag köpte den i november 2005 hos handlare. K5 dvs 2005 års modell, ingen paralellimport men demokörd. Den hade då gått 160mil. En ytterligare likhet med din är att den tippat. Dvs nytt bromsgrepp och tyvärr en liten pyttebuckla på ljuddämparen.
76000kr var priset. MEN det var ju bara entrébiljetten! Den har för länge sedan passerat nypriset 97900!:D
Skall inte sälja den på mååååånga år!
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Maggy skrev:
2415014 Som ett exempel kan vi ta min hoj!
Jag köpte den i november 2005 hos handlare. K5 dvs 2005 års modell, ingen paralellimport men demokörd. Den hade då gått 160mil. En ytterligare likhet med din är att den tippat. Dvs nytt bromsgrepp och tyvärr en liten pyttebuckla på ljuddämparen.
76000kr var priset. MEN det var ju bara entrébiljetten! Den har för länge sedan passerat nypriset 97900!:D
Skall inte sälja den på mååååånga år!
Köpte min i Mars 05 gav 74900kr visserligen en 03a men rent ny intagen av KGK Suzuki:)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
berserken skrev:
2417884 Köpte min i Mars 05 gav 74900kr visserligen en 03a men rent ny intagen av KGK Suzuki:)

Jag tänkte också köpa en -03:a det var våren -05 det med. Kanonpris!
Sålde min Bandit 600 för att ha till handpenningen.
Hade tom lånat släp för att hämta den.

Så var jag och min fru på ultraljudsundersökning.
De räknade bebbar och hittade tre... och då vi hade tvillingar sen tidigare så blev det vissa omställningar. Bygga ut hus och köpa VW Caravelle typ...
Så det blev ingen ny GSX1400 K3.

Men till slut så föll bitarna på plats iallafall. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
2417904 De räknade bebbar och hittade tre... och då vi hade tvillingar sen tidigare så blev det vissa omställningar.
Fem kottar... All heder åt dig för att du orkar med det. Själv så drömmer jag om en eller två någon gång i framtiden om jag hittar rätt tjej. Men fem skulle nog vara lite väl mycket av det goda tror jag. :)

Jag höll på och grävde lite i en godislåda nyss... Tror ni att min hoj blir lättare att sälja om den har miniblinkers? Jag hittade två med kolfibertryck och två kromade så i så fall skulle det bli de kromade fram och de andra bak. :yoparty
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2432061 Fem kottar... All heder åt dig för att du orkar med det. Själv så drömmer jag om en eller två någon gång i framtiden om jag hittar rätt tjej. Men fem skulle nog vara lite väl mycket av det goda tror jag. :)

Jag höll på och grävde lite i en godislåda nyss... Tror ni att min hoj blir lättare att sälja om den har miniblinkers? Jag hittade två med kolfibertryck och två kromade så i så fall skulle det bli de kromade fram och de andra bak. :yoparty

Jösses människa sover inte du om nätterna?
Miniblinkare är ett måste. Krom fram och "kolfiber" bak blir nog mumma. Du får hoppas att det är 21W lampor i dem så blinkreläet inte får spel.
Mina minisar behövde motstånd men då är det ju inte lampor i dem utan lysdioder. http://mortling.mine.nu/gsx/kellermann

GSX:ar verkar vara iskalla på begmarknaden just nu så du får nog dra runt en sommar till på den iallafall. Sämre finns ju!

Hittade förresten en Bimota SB6R på Blocket i helgen...vattenkyld R1100 motor i ett 190kg paket... mums... 59500kr. Gissa om den annonsen försvann snabbt. Stod "säljes i September i annonsen" som var utlagd 30 juni. Är svag för Bimota med riktig spis. Hade en SB3 -83 för vansinnigt många år sedan.

Nåja... 140-150hk (japskusar på veven typ) i en GSX1400 är ju inte nåt man grinar över heller. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
2432112 Jösses människa sover inte du om nätterna?
Miniblinkare är ett måste. Krom fram och "kolfiber" bak blir nog mumma. Du får hoppas att det är 21W lampor i dem så blinkreläet inte får spel.
Mina minisar behövde motstånd men då är det ju inte lampor i dem utan lysdioder. http://mortling.mine.nu/gsx/kellermann

GSX:ar verkar vara iskalla på begmarknaden just nu så du får nog dra runt en sommar till på den iallafall. Sämre finns ju!

Hittade förresten en Bimota SB6R på Blocket i helgen...vattenkyld R1100 motor i ett 190kg paket... mums... 59500kr. Gissa om den annonsen försvann snabbt. Stod "säljes i September i annonsen" som var utlagd 30 juni. Är svag för Bimota med riktig spis. Hade en SB3 -83 för vansinnigt många år sedan.

Nåja... 140-150hk (japskusar på veven typ) i en GSX1400 är ju inte nåt man grinar över heller. :)
Sova på nätterna? Nope, jag sover på dagarna. Jag är mestadels arbetslös och det lilla jag jobbar är kvällsjobb. Alltså blir det för det mesta tidig morgon innan det är sovdags. :tomten

Jezz, 21W-lampor och dessutom E-märkta. Inte så pyttesmå som ett par Kellermann men mindre än original. Innan jag börjar riva: är det någon specialkontakt för blinkersarna eller är det runda kabelskor?
15-920.jpg

Den typen är det.

Mja, men känner man inte minsta motivation att köra den en enda meter så känns det inte roligt att ha den bara ståendes. :(

Visst, man kanske skulle kunna återfinna lite glädje genom att lägga ut lite pengar på att t.ex. snygga upp den fula bakdelen. Samtidigt känns det motsägelsefullt att lägga ut pengar på något man mår dåligt av att se när man går genom garaget. Pengar som jag inte har.

Det kändes till och med roligare då jag häromdagen var ute och buskörde lite med firmans gamla slitna borrade DR650SE. Snart 4000 mil som övningshoj har definitivt satt sina spår, men det kändes ändå uppiggande att köra den.

Nästa hoj för min del blir nog en twin av något slag. Dock inte en glidare.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2434742 Sova på nätterna? Nope, jag sover på dagarna. Jag är mestadels arbetslös och det lilla jag jobbar är kvällsjobb. Alltså blir det för det mesta tidig morgon innan det är sovdags. :tomten

Jezz, 21W-lampor och dessutom E-märkta. Inte så pyttesmå som ett par Kellermann men mindre än original. Innan jag börjar riva: är det någon specialkontakt för blinkersarna eller är det runda kabelskor?
15-920.jpg

Den typen är det.

Mja, men känner man inte minsta motivation att köra den en enda meter så känns det inte roligt att ha den bara ståendes. :(

Visst, man kanske skulle kunna återfinna lite glädje genom att lägga ut lite pengar på att t.ex. snygga upp den fula bakdelen. Samtidigt känns det motsägelsefullt att lägga ut pengar på något man mår dåligt av att se när man går genom garaget. Pengar som jag inte har.

Det kändes till och med roligare då jag häromdagen var ute och buskörde lite med firmans gamla slitna borrade DR650SE. Snart 4000 mil som övningshoj har definitivt satt sina spår, men det kändes ändå uppiggande att köra den.

Nästa hoj för min del blir nog en twin av något slag. Dock inte en glidare.

Det är specialkabelstycken till blinkarna.
Om du skall skicka den så kan du gott behålla originalsatelliterna.
Ingen idé att klippa och klistra på en hoj man inte skall ha kvar.
Om du är SÅ less på den så kommer du att förlora mycket stålar...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
2434964 Det är specialkabelstycken till blinkarna.
Om du skall skicka den så kan du gott behålla originalsatelliterna.
Ingen idé att klippa och klistra på en hoj man inte skall ha kvar.
Om du är SÅ less på den så kommer du att förlora mycket stålar...
Antog nästan det. Små rektangulära svarta med rundade hörn och två ganska små kontaktstift?
Jupp, det gör ingen större positiv skillnad för andrahandsvärdet på en hoj att ändra en massa från originalutförandet. Ibland kan det till och med bli tvärt om. Men det kanske kan vara ett trevligt initiativ att skicka med miniblinkersar och ett flång nytt slip-on i låda plus lite rörbitar. När man ändå har grejjerna liggandes liksom... :)
Japp, stålars kommer jag att förlora, frågan är bara hur mycket. En tröst är iaf att jag säkert kommer att sälja den snabbare och få lägre milkostnad än på den Beta Alp 200 jag hade ett tag. Det aset kostade mig 70kr/mil och tog 1,5år att sälja. :tomten

Det verkar som att min försäkring kommer att bli billigare nästa år i och med att jag har fyllt 24 i år. Jag måste iaf säga det, det är en himla massa skoj för en ganska så liten slant i försäkring. :tummenupp

Har ni några förslag om jag ska köra den några mil till och sedan lämna in den på 1200-milaservice så att den går att sälja som nyservad eller om priset för service äter upp den fördel man kan ha av att det står "nyservad" i en annons?

(förresten så verkar alla utom Maggy och jag vara ganska lata på att skriva i tråden just nu, ryck upp er för sjutton gubbar! )
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Esquire skrev:
2440723 Antog nästan det. Små rektangulära svarta med rundade hörn och två ganska små kontaktstift?
Jupp, det gör ingen större positiv skillnad för andrahandsvärdet på en hoj att ändra en massa från originalutförandet. Ibland kan det till och med bli tvärt om. Men det kanske kan vara ett trevligt initiativ att skicka med miniblinkersar och ett flång nytt slip-on i låda plus lite rörbitar. När man ändå har grejjerna liggandes liksom... :)
Japp, stålars kommer jag att förlora, frågan är bara hur mycket. En tröst är iaf att jag säkert kommer att sälja den snabbare och få lägre milkostnad än på den Beta Alp 200 jag hade ett tag. Det aset kostade mig 70kr/mil och tog 1,5år att sälja. :tomten

Det verkar som att min försäkring kommer att bli billigare nästa år i och med att jag har fyllt 24 i år. Jag måste iaf säga det, det är en himla massa skoj för en ganska så liten slant i försäkring. :tummenupp

Har ni några förslag om jag ska köra den några mil till och sedan lämna in den på 1200-milaservice så att den går att sälja som nyservad eller om priset för service äter upp den fördel man kan ha av att det står "nyservad" i en annons?

(förresten så verkar alla utom Maggy och jag vara ganska lata på att skriva i tråden just nu, ryck upp er för sjutton gubbar! )

I all välmening vakna upp nån gång! Det hjälper inte att sätta miniblinkers och serva den för att någon ska vara intresserad! Du begär 5000kr mer än vad en ny kostar! Och din hoj har gått över 1000 mil! Tycker du att det är konstigt att telefonen är tyst? Ingen svensk försöker pruta bort 20-30% på ett begärt pris, dom ringer någon annan istället!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Two stroke man skrev:
2442300 I all välmening vakna upp nån gång! Det hjälper inte att sätta miniblinkers och serva den för att någon ska vara intresserad! Du begär 5000kr mer än vad en ny kostar! Och din hoj har gått över 1000 mil! Tycker du att det är konstigt att telefonen är tyst? Ingen svensk försöker pruta bort 20-30% på ett begärt pris, dom ringer någon annan istället!
I all välmening: lär dig läsa eller undvik att skriva något.

Angående miniblinkers:
Jag tror seriöst inte att den helt plötsligt skulle bli Blockets hetaste objekt bara för att jag satte miniblinkers på den. Det var mera bara en ironisk liten fråga som jag ställde på grund av att jag hade hittat några miniblinkare som jag kunnat slänga på den bara för att ha något att göra om det inte hade inneburit att gå loss på elsystemet med en avbitartång. Men eftersom att många utrustar sina hojar med miniblinkers och är snabba med att skriva det i sin annons så borde det ju finnas någon anledning till det? Man skriver ju inte direkt vilken olja man använder även om det är av större betydelse än lite plast och koppartråd.

Angående att min skulle vara 5000kr dyrare än en ny:
Det förstår jag inte i och med att en flång ny GSX1400 -06 från KGK Suzuki har ett listpris på 97900kr. Alltså 18400kr MER än vad jag begär för min. Visst, någon paralellimportör tar under 80000kr för en ny -06.

Angående att det inte skulle hjälpa att serva den:
Mja, en service kan ju kosta ett par kronor. Och kan man då välja att köpa en som snart behöver service eller en som är nyservad kanske det kan tippa över vågskålen för någon. Det var därför jag ställde frågan, för att höra vad andra här inne tror.

Angående att en svensk inte skulle försöka pruta 20-30% på begärt pris:
Jag tycker att alla gånger tidigare när jag har haft saker ute på annons (och för all del även på de andra annonser jag har ute nu) så ringer och mailar det folk som vill pruta en massa eller ställa tusen frågor utan att egentligen vara intresserade av att köpa. Det är det som är så konstigt nu, inte ett enda mail eller telefonsamtal.

För övrigt ser jag ingen anledning till att sälja den för 56-64000kr (knappt ens snöskotrar har så kraftig värdeminskning) eftersom att det prisområdet innehåller mest -02 och -03 (visst, kanske lättare att sälja då, men marknaden verkar ändå kall just nu). Det finns knappt några -06 ute på annons som begagnade ännu. Därför har det varit lite svårt att överhuvudtaget sätta något pris på den tycker jag.

Släpp sargen och kom in i matchen. När du har gjort det kan du erkänna hur det egentligen ligger till: du är på jakt efter en begagnad svensksåld GSX1400 -06 men är sur eftersom det är ett så begränsat utbud. :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Esquire skrev:
2443406 I all välmening: lär dig läsa eller undvik att skriva något.

Angående miniblinkers:
Jag tror seriöst inte att den helt plötsligt skulle bli Blockets hetaste objekt bara för att jag satte miniblinkers på den. Det var mera bara en ironisk liten fråga som jag ställde på grund av att jag hade hittat några miniblinkare som jag kunnat slänga på den bara för att ha något att göra om det inte hade inneburit att gå loss på elsystemet med en avbitartång. Men eftersom att många utrustar sina hojar med miniblinkers och är snabba med att skriva det i sin annons så borde det ju finnas någon anledning till det? Man skriver ju inte direkt vilken olja man använder även om det är av större betydelse än lite plast och koppartråd.

Angående att min skulle vara 5000kr dyrare än en ny:
Det förstår jag inte i och med att en flång ny GSX1400 -06 från KGK Suzuki har ett listpris på 97900kr. Alltså 18400kr MER än vad jag begär för min. Visst, någon paralellimportör tar under 80000kr för en ny -06.

Angående att det inte skulle hjälpa att serva den:
Mja, en service kan ju kosta ett par kronor. Och kan man då välja att köpa en som snart behöver service eller en som är nyservad kanske det kan tippa över vågskålen för någon. Det var därför jag ställde frågan, för att höra vad andra här inne tror.

Angående att en svensk inte skulle försöka pruta 20-30% på begärt pris:
Jag tycker att alla gånger tidigare när jag har haft saker ute på annons (och för all del även på de andra annonser jag har ute nu) så ringer och mailar det folk som vill pruta en massa eller ställa tusen frågor utan att egentligen vara intresserade av att köpa. Det är det som är så konstigt nu, inte ett enda mail eller telefonsamtal.

För övrigt ser jag ingen anledning till att sälja den för 56-64000kr (knappt ens snöskotrar har så kraftig värdeminskning) eftersom att det prisområdet innehåller mest -02 och -03 (visst, kanske lättare att sälja då, men marknaden verkar ändå kall just nu). Det finns knappt några -06 ute på annons som begagnade ännu. Därför har det varit lite svårt att överhuvudtaget sätta något pris på den tycker jag.

Släpp sargen och kom in i matchen. När du har gjort det kan du erkänna hur det egentligen ligger till: du är på jakt efter en begagnad svensksåld GSX1400 -06 men är sur eftersom det är ett så begränsat utbud. :tummenupp

Jag har läst dina tidigare förklaringar, snarare är det bara så att jag inte håller med dig.

Visst spanar jag efter en(eller två..) hoj till bra pris nu när det är höst. Och jag kan vänta till rätt säljare dyker upp, vi är inte många som köper hoj på hösten. Kanske en GSX1400 men mer troligt blir det en Duke, en R6a, en Z1000 eller nåt annat kul. Att jag inte kommer köpa din är ganska solklart. Och i vilket dj-a land den är såld först sk-er jag högaktningfullt i! Min senaste hoj tog jag direkt från USA och den förstår mina svenska komandon ganska väl.

En NY 5000kr billigare än din.
http://www.blocket.se/vi/9215981.htm?ca=23_10_s

Eller fövisso en 03a men den har bara gått 350mil.
http://www.blocket.se/vi/8758658.htm?ca=23_10_s

Själv så vill jag gärna ha helsystem.
http://www.blocket.se/vi/9175340.htm?ca=23_10_s

Svensksåld 5000kr billigare. Samt bara 100mil!!!
http://www.blocket.se/vi/9188440.htm?ca=23_10_s

Och du kan räkna med att allihop har prutmån när man kommer och tittar! Och din hoj har gått över 1000mil, jag skulle hellre köpa en äldre med mindre mil för samma pengar. Skiljer ju ändå inget tekniskt mellan årsmodellerna.

Angående din fråga om servicen tidigare, så är mitt svar att du kan serva den vid 1140mil, lika gärna om du nu vill göra det. Men det är nog smartare att pruta dom kronorna på priset istället. (Om du nu bryr dig om mina åsikter)

Ledsen om du tar mina åsiker som nån sorts förolämpning. Inte min mening jag har bara svårt att vara diplomatisk ibland. Du undrar ju hur du ska få hojen såld! Och vill du verkligen sälja den nu så får du nog bita i det sura äpplet. Sänk priset till 69kkr och pruta till 65kkr.

Det är trots allt så att en NY kostar 75kkr! Vem tror du skulle köpa en snöskoter med 1140mil på mätare för 65kkr när dom får en ny för 75kkr? Nä, din jämförelse med snöskotrar haltade visst... OK hojar går i snitt mer på en säsong, men de flesta 1400orna har ganska få mil på mätarn. Som du upptäckt så åker man ju inte gärna touring med den.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Two stroke man skrev:
2443451 Jag har läst dina tidigare förklaringar, snarare är det bara så att jag inte håller med dig.
Bra. Och jag fortsätter att förklara mig lite till. :)

Two stroke man skrev:
Visst spanar jag efter en(eller två..) hoj till bra pris nu när det är höst. Och jag kan vänta till rätt säljare dyker upp, vi är inte många som köper hoj på hösten. Kanske en GSX1400 men mer troligt blir det en Duke, en R6a, en Z1000 eller nåt annat kul. Att jag inte kommer köpa din är ganska solklart. Och i vilket dj-a land den är såld först sk-er jag högaktningfullt i! Min senaste hoj tog jag direkt från USA och den förstår mina svenska komandon ganska väl.
Det är långt ifrån alla som "sk-er" i vilket "dj-a" land hojen är såld. Annars skulle väl ingen köpa hoj från en handlare som säljer den svenska generalimportörens hojar utan alla skulle köpa paralellimport?

Two stroke man skrev:
En NY 5000kr billigare än din.
http://www.blocket.se/vi/9215981.htm?ca=23_10_s

Eller fövisso en 03a men den har bara gått 350mil.
http://www.blocket.se/vi/8758658.htm?ca=23_10_s

Själv så vill jag gärna ha helsystem.
http://www.blocket.se/vi/9175340.htm?ca=23_10_s

Svensksåld 5000kr billigare. Samt bara 100mil!!!
http://www.blocket.se/vi/9188440.htm?ca=23_10_s

Och du kan räkna med att allihop har prutmån när man kommer och tittar! Och din hoj har gått över 1000mil, jag skulle hellre köpa en äldre med mindre mil för samma pengar. Skiljer ju ändå inget tekniskt mellan årsmodellerna.
Hoj nummer 1: Ja, den säljs i Tomelilla den. Det är bara ca 100mil enkel resa härifrån. Förutsätter vi att man har bil+släp med så låg driftskostnad som 12kr/mil så blir kostnaden bara för att åka och hämta den 2400kr som ska läggas till inköpspriset. Dessutom tillkommer det mat och kanske boende någon natt också. Så bor man här uppe så ramlar tusenlapparna ändå på ganska snabbt om man ska söderut och köpa "billig" hoj.

Hoj nummer 2: Hur sjutton kan man ha kört bara 350mil sedan 2003? Det existerar inte ens på min världskarta. De säsonger som jag tycker att jag har kört extremt lite så har det ändå blivit 2-300mil.

Hoj nummer 3: Största fördelen med de äldre: Vita fälgar är snyggt. Skulle gärna ha haft det på min. Men helsystem? Mja... Det kostar lite för mycket för min smak helt enkelt. Dessutom står det inget i annonsen om Powercommander eller att den är bänkad. Hade den varit bänkad med PC så hade han nog gärna skrivit hur många hästar det blev då. Nu riskerar man att det är en hoj som går lite väl magert och man kanske bör kosta på den Pc och en bänkning, några tusen till på prislappen det. (Observera att det om fälgarna är min helt uppriktiga åsikt och ingen ironi.)

Hoj nummer 4: Ja, det är hans problem.

Vi är alla olika. Just därför så känner jag att jag inte kan sätta priset så att det ligger exakt i linje med en hoj från 2003.

Rent tekniskt så är det faktiskt en detalj som skiljer mellan årsmodellerna. De äldre (innan -04?) har dubbla ljuddämpare medan de nyare har bara en. Ingen stor skillnad men ändå en skillnad.

Two stroke man skrev:
Angående din fråga om servicen tidigare, så är mitt svar att du kan serva den vid 1140mil, lika gärna om du nu vill göra det. Men det är nog smartare att pruta dom kronorna på priset istället. (Om du nu bryr dig om mina åsikter)
Okej.

Two stroke man skrev:
Ledsen om du tar mina åsiker som nån sorts förolämpning. Inte min mening jag har bara svårt att vara diplomatisk ibland. Du undrar ju hur du ska få hojen såld! Och vill du verkligen sälja den nu så får du nog bita i det sura äpplet. Sänk priset till 69kkr och pruta till 65kkr.
Nejdå. Jag tar det inte som någon förolämpning. Det är bara som jag sa tidigare (och Maggy före mig) att marknaden för GSX1400 är helt iskall just nu.

Det är inte bara marknaden för GSX1400 heller. Den verkar tämligen sval för de flesta modeller som finns. Detta trots att det är ett tag kvar av hojsäsongen. Vi här i mitten av Sverige har väl minst en månad kvar och längre söderut så är det betydligt mera.

65000kr finns inte ens på världskartan att jag skulle kunna sälja den för, 70 är gränsen (så nu vet alla det, men då finns det absolut ingen prutmån alls). Skillnaden mellan 65 och 70 är trots allt ganska liten om man ändå måste ta ett lån, det kanske rör sig om några hundra i månadskostnad lite beroende på vart man tar lånet och hur lång tid man lägger upp det på.

Skulle inte du tycka att det vore konstigt om du har hållit på en månad och annonserat utan att någon alls har hört av sig? Även om man försöker sälja en förgylld hundskit för en miljon så kan man ge sig den på att det är något ufo som hör av sig.

En teori jag har är att det är för att ingen som är på jakt efter en begagnad hoj är på jakt efter en hoj av senaste årsmodell.

Two stroke man skrev:
Det är trots allt så att en NY kostar 75kkr! Vem tror du skulle köpa en snöskoter med 1140mil på mätare för 65kkr när dom får en ny för 75kkr? Nä, din jämförelse med snöskotrar haltade visst... OK hojar går i snitt mer på en säsong, men de flesta 1400orna har ganska få mil på mätarn. Som du upptäckt så åker man ju inte gärna touring med den.
Sa jag något om miltalet när jag gjorde jämförelsen med en snöskoter? I så fall uttryckte jag mig otydligt. Den jämförelse jag gjorde just då handlade om enbart prisraset sett till årsmodell. Där faller snöskotrar som stenar medan en motorcykel normalt sett inte faller lika mycket.

Cirka 15% årlig värdeminskning är en ganska normal takt på en motorcykel (lägre för t.ex. H-D och Ducati men högre för udda kinesiska märken). Därav att jag först satte 85000kr som första priset.

Edit: Glömde en sak:
Den är inte alls olämplig som touringhoj. Näst efter V-Strom 1000 så är det nog en av de hojar i Suzukis nuvarande modellprogram som är bäst lämpad för längre turer. Men jag haft något annat så hade jag förmodligen hatat den hojen ännu mera. Varför de flesta GSX1400 knappt har gått något är för mig ett mysterium.

Jag förstår egentligen inte att du engagerar dig så mycket... :va
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2443499
Jag förstår egentligen inte att du engagerar dig så mycket... :va

Han har kört min!:tuttar



Anledeningen till att GSX1400 ofta gått mycket lite är för att de köps av gubbar som jag. Till jobbet ToR några gånger och så korvkiosk svängarna... nakenhojar är mer posörmoppe än körmaskin... så är det bara.

Jag har kämpat hårt och lyckats få ihop 500mil!:yoparty

Men det är ju såändainihelvete rolig att boppa runt med!:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Esquire skrev:
2443499
Skulle inte du tycka att det vore konstigt om du har hållit på en månad och annonserat utan att någon alls har hört av sig? :va

En sak är värd vad någon är berädd att betala.

Det är höst och din hoj har gått 1140mil jag är inte förvånad att ingen hör av sig på din annons med det priset. Begagnatmarknaden har förändrats en hel del dom senaste åren pga internet. Köparna har ganska bra koll på värdet idag, det är lätt att spana in bilder och jämföra priser på likvärdiga hojar även om den ena står i Ystad och den andra i Karesuando.

Visst det är lite säsong kvar, men snart kommer flera månader då hojen måste fövaras någonstans utan att man kan använda den. Och man har dessutom pengarna låsta.

Hoj #4 är inte bara hans problem, det blev ditt problem samma dag som han satte ut sin annons.

Om någon i Kiruna vill köpa hojen från Tomelilla är jag ganska säker på att man kan pruta med en transport också.

Inte alls ovanligt att hojar står utan att användas, jag har själv haft hojar stående utan tid att använda dom. Och jag kan nog räkna upp ett dussin hojar hos bekanta som bara står och samlar damm. Det är ju tyvärr så att jobbar mycket har man råd att impulsköpa leksaker, men tyvärr inte tid att använda dom.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
bensinförbrukning

Hej vad drar era hojar min drog orginal som minst 0.7-0.73 nu är den nere som minst 0.53 lugn körning enda jag gjort är bytt till 4-1
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top