GSX 1400-tråden

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
berserken skrev:
2444721 Hej vad drar era hojar min drog orginal som minst 0.7-0.73 nu är den nere som minst 0.53 lugn körning enda jag gjort är bytt till 4-1

Som minst har min tagit 0,61.
Men nu snittar den nog 0,67
Som mest har den tagit 0,99 men den är ju inte direkt orgiginal heller.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Portning

Undrar vad en snikportning tillsammans med nya kammar kan ge:va
 

SACS

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSX 1400 K3
Maggy skrev:
2406728 Så där ja!
Bänkat var det här.
Vad skall man säga... TTS reklamkurva är något överoptimistisk.
TTS kamaxlar, Akrapovic helsystem och en PC3 dvs samma "hardware"
TTS reklamkurva 135hp and 135Nm Bygdens dynojet bänk säger 126,39hp och 132,24Nm.
Förekurvan är en downloadmapp som var alldeles för snålställd.
105Nm tillgängligt vid 2400rpm för att dippa och sedan vara tillbaka igen vid 3400rpm... känns inte alls då man kör. Kanske för att effekten ökar under samma varvtalsområde?

Generellt så går hojen mycket mjukare nu. Viftar glatt på framhjulet om man vill utan att vara nervös för det.

Uj uj uj va go min GSX är!
laugh.gif

Hej Maggy

Vet Du om PAIR-ventilerna pluggades på rätt sätt vid mappningen av Din hoj.
Enklast är att plugga de två slangnipplarna på ventilkåpan. Annars blir det helt fel som när min hoj mappades. Lambdamätaren blir lurad och hojen justeras för fett. Jag håller på att testa med bredbandslambda och minska på bränslet. Hojen måste mappas om senare.

Även höga oljetemperaturer vid mappningen kan medföra felaktiga värden i Powercommandern. Det blir väl en avvägning mellan kvalité och inkomst / timme.

Motorn tappar lite bottendrag med vassare kammar. Vid 3000 rpm har jag ca 7hp mer. Över 5500 rpm är det ombytta roller.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
SACS skrev:
2447868 Hej Maggy

Vet Du om PAIR-ventilerna pluggades på rätt sätt vid mappningen av Din hoj.
Enklast är att plugga de två slangnipplarna på ventilkåpan. Annars blir det helt fel som när min hoj mappades. Lambdamätaren blir lurad och hojen justeras för fett. Jag håller på att testa med bredbandslambda och minska på bränslet. Hojen måste mappas om senare.

Även höga oljetemperaturer vid mappningen kan medföra felaktiga värden i Powercommandern. Det blir väl en avvägning mellan kvalité och inkomst / timme.

Motorn tappar lite bottendrag med vassare kammar. Vid 3000 rpm har jag ca 7hp mer. Över 5500 rpm är det ombytta roller.

Jodå PAIR-ventilerna pluggades... om det inte varit så förbenat varmt och torrt då min bänkning gjordes så hade siffrorna varit högre. Men å andra sidan så är ju siffran av mindre betydelse när jag vet att den går bättre nu.
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
tjena seejer!! fan va ett bra tag sen man va inne på denna sidan..:)
om man åker en sådan lång resa på en gsx 1400 eller vad som så är det klart att suget minskar.:rolleyes: när man legat på hålet en hel natt så vill man ju inte se tjejen man har hemma för tillfället på ett bra tag..:tummenupp

men om du låter tiden gå kanske till nästa vår så ska du se att den "sura hojen är en hot oskuld som ska ridas som satan..:tuttar för min del så dör inte gnistan. jag övar på nya trick hela tiden å först nu är det gött å köra för värmen är lagom nu. MAN HAR BENSIN I BLODET!!:yoparty

PS har har du orgi anal avgasrör så är det inte en hoj..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
andreas b skrev:
2464242 tjena seejer!! fan va ett bra tag sen man va inne på denna sidan..:)
om man åker en sådan lång resa på en gsx 1400 eller vad som så är det klart att suget minskar.:rolleyes: när man legat på hålet en hel natt så vill man ju inte se tjejen man har hemma för tillfället på ett bra tag..:tummenupp

men om du låter tiden gå kanske till nästa vår så ska du se att den "sura hojen är en hot oskuld som ska ridas som satan..:tuttar för min del så dör inte gnistan. jag övar på nya trick hela tiden å först nu är det gött å köra för värmen är lagom nu. MAN HAR BENSIN I BLODET!!:yoparty

PS har har du orgi anal avgasrör så är det inte en hoj..
Mja, tror inte hon kan bli en så särskilt "hot oskuld". Hon är ju en aning överviktig och en smula besudlad redan. :tummenupp

Jag har ju ett slip-on. Det är bara det att det ligger i en låda bredvid hojen... :tungan
 

SACS

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSX 1400 K3
Maggy skrev:
2448142 Jodå PAIR-ventilerna pluggades... om det inte varit så förbenat varmt och torrt då min bänkning gjordes så hade siffrorna varit högre. Men å andra sidan så är ju siffran av mindre betydelse när jag vet att den går bättre nu.

Hojen är mappad igen med pluggade ventiler. Det blev minuskorrigering över allt, speciellt vid små trottelöpnningar. Däremot visar bredbandslambdan fortfarande för fett. Det skiljer minst 0,5 A/F mot målvärdena i bänken. Möjligen har temperaturgivaren i luftboxen stor inverkan vilket är enkelt att simulera med ett par motstånd.
Kan bara konstatera att min sond visar 20,8 % syre i fri luft. Ska även jämföra annat instrument hos t ex en verkstad. Max effekt blev något högre denna gång (120,4 BHP).

Till våren ska jag koppla upp lambdamätaren LC1 och interface SSI-4 till en bärbar PC i ryggsäck. Sedan är det bara ut och köra och logga mätdata under normala förhållande (lambda, varvtal och trottelöppning). Utrustningen tillverkas av http://www.innovatemotorsports.com/ och är köpt hos http://www.hqtec.se/default.aspx
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Det kom snö här igår...
Börjar bli dags att ställa av tror jag.
Säsongen har varit god... lite drygt 500 mil i sadeln har det blivit.
Känns som en bedrift så här i efterhand. Har ju även byggt ut huset klart och hållt reda på 5 kottar. Eller så kan man säga så här... min fru har fixat så att jag kunnat köra så mycket som jag gjort. Hon är bäst!:kär

Men vad skall man hitta på i vinter?
På något vis så hamnade flera säsongers tillbehör och trim på hojen redan innan jag ägt den en säsong.
Detta är gjort:
Undertail
Hugger
Kellermann miniblinkers
Motorbågar
Akrapovic helsystem
TTS trimkammar
PC3
Backspeglar
Renthal styre (blått).
Mjuka Oxford packväskor.
Yttertempmätare
Kylarskydd

Man kanske skulle sätta styrändsbackspeglar... men det kanske ser konstigt ut med crosstyre?
Kanske snickra ihop en pakethållare?
Hmmm... skall den vara svart eller vit eller kanske i rostfritt i så fall?

Vad har ni planerat för vinterprojekt?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Maggy skrev:
2497358 Det kom snö här igår...
Börjar bli dags att ställa av tror jag.
Säsongen har varit god... lite drygt 500 mil i sadeln har det blivit.
Känns som en bedrift så här i efterhand. Har ju även byggt ut huset klart och hållt reda på 5 kottar. Eller så kan man säga så här... min fru har fixat så att jag kunnat köra så mycket som jag gjort. Hon är bäst!:kär

Men vad skall man hitta på i vinter?
På något vis så hamnade flera säsongers tillbehör och trim på hojen redan innan jag ägt den en säsong.
Detta är gjort:
Undertail
Hugger
Kellermann miniblinkers
Motorbågar
Akrapovic helsystem
TTS trimkammar
PC3
Backspeglar
Renthal styre (blått).
Mjuka Oxford packväskor.
Yttertempmätare
Kylarskydd

Man kanske skulle sätta styrändsbackspeglar... men det kanske ser konstigt ut med crosstyre?
Kanske snickra ihop en pakethållare?
Hmmm... skall den vara svart eller vit eller kanske i rostfritt i så fall?

Vad har ni planerat för vinterprojekt?

Jag hoppas att det sitter ett 1550-kit på den nästa sommar. :yoparty
 

Knasknutten

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Maggy skrev:
2445062 Som minst har min tagit 0,61.
Men nu snittar den nog 0,67
Som mest har den tagit 0,99 men den är ju inte direkt orgiginal heller.


Bara tankar och ser glad ut jag!
Den som jobbar måste ju ha mat!
Ser ju inte hojen som nån ekonomisk investering direkt!
Men fan ta bilen om den drar över litern!
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Two stroke man skrev:
2497740 Jag hoppas att det sitter ett 1550-kit på den nästa sommar. :yoparty


You wish...
1550 kit får vänta... kan ju passa bra samtidigt som man lyfter toppen och portar.:tuttar
Snkris i Alta har 172Nm och ca 145hk på bakhjulet med kammar och 1550kit.
Men han har inte portat och så kör han Yoshi ST-1 kammar dvs lite lägre lyft än mina TTS.
 

Knasknutten

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Maggy skrev:
2498362 You wish...
1550 kit får vänta... kan ju passa bra samtidigt som man lyfter toppen och portar.:tuttar
Snkris i Alta har 172Nm och ca 145hk på bakhjulet med kammar och 1550kit.


Hade inte nöjt mig med 145 på hjulet med 1550!
Fick 138 på bakhjulet utan 1550 i min 7 häst för dom pengarna e ju inge vidare!
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Knasknutten skrev:
2498373 Hade inte nöjt mig med 145 på hjulet med 1550!
Fick 138 på bakhjulet utan 1550 i min 7 häst för dom pengarna e ju inge vidare!

Vad har du gjort på din då?
Helsystem, kammar, PC3 och portat?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Knasknutten skrev:
2501974 Inte portat annars rätt!
Lite andra smågrejer med som man fått prova sig fram till!

Samma setup som jag har då... skillnaden är att jag har 127-128hk på bakhjulet.
Nåja... det skiljer en hel del mellan bänkarna också. Går ju inte att jämföra "rakt över".
 

Knasknutten

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Maggy skrev:
2503024 Samma setup som jag har då... skillnaden är att jag har 127-128hk på bakhjulet.
Nåja... det skiljer en hel del mellan bänkarna också. Går ju inte att jämföra "rakt över".

Nästan skulle jag tro!
Var bänkade du din?
Vad kör du med för luftfilter? Har du ställbara kamdrev tändförställare etc
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Knasknutten skrev:
2503032 Nästan skulle jag tro!
Var bänkade du din?
Vad kör du med för luftfilter? Har du ställbara kamdrev tändförställare etc

Bänkad här i byn.. MECTEC. De jobbar mest med customhojar annars.
Men annars så är det 35mil till närmsta.
Ingen tändförställare eller justerbara kamdrev, bara TTS kammar PC3 och Akra helsystem. Kör med orginal luftfilter. K&N i orginalbox ger inget bättre flöde (bevisat i bänk) och separata filter blir för bökigt.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Maggy skrev:
2503102 Bänkad här i byn.. MECTEC. De jobbar mest med customhojar annars.
Men annars så är det 35mil till närmsta.
Ingen tändförställare eller justerbara kamdrev, bara TTS kammar PC3 och Akra helsystem. Kör med orginal luftfilter. K&N i orginalbox ger inget bättre flöde (bevisat i bänk) och separata filter blir för bökigt.
Testade ni ett k&n filter när ni bänka din hoj ?
 

Knasknutten

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Maggy skrev:
2503102 Bänkad här i byn.. MECTEC. De jobbar mest med customhojar annars.
Men annars så är det 35mil till närmsta.
Ingen tändförställare eller justerbara kamdrev, bara TTS kammar PC3 och Akra helsystem. Kör med orginal luftfilter. K&N i orginalbox ger inget bättre flöde (bevisat i bänk) och separata filter blir för bökigt.


Bara genom att skrota luftburken har du en 5-6 extra hästar på hjulet!
Kör med seperata KN kom fram till det på polarens hoj!
Gjorde 6 häst i bänken bara att ta av orginalet och köra helt utan!
Så där finns många småtrix att få fram fler rätt billiga hästar!
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
berserken skrev:
2503171 Testade ni ett k&n filter när ni bänka din hoj ?

Nope.. inte på min... men ett antal har testat i Storbrittannien och Australien... tror inte att det är någon större skillnad mot att göra det i sverige. Men ett fräscht filter är alltid ett måste.
Visst kan man ditcha original luftfilterbox men jag gillar att veta att funktionen är bra. Kan vara värt några kusar iallafall. Man kan ju alltid locka fram extra kusar men kanske ite alltid till vilken uppoffring som helst.
Min får nog hålla sig i detta skick ett par säsonger innan jag jobbar vidare. Det mest naturliga steget är ju en portning som nästa steg. Är inte så säker på att mer kubik är värt investeringen. Men visst vore det kul.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top