GSX 1400-tråden

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
SACS skrev:
2335702 Hej Maggy
Blandningen sattes till 13,2:1. "Bänkaren" testade inte med något annat förhållande. Det låter rejält vid fullvarv, motorn blir varm och bakdäcket slits något. Oljetempen var uppe i ca 100 °C. Han kollade cylindertempen med en IR-mätare och stoppade några gånger.

Säg till att de inte glömmer att ta bort vacuumslangen till PAIR-ventilerna vid bänkningen. Annars lär det inte bli någon ordning på värdena.

Ah... skall tänka på det!

Polaren som tidigare i denna tråd sa att han skulle kontrollera ifall den går på bakhjulet har testat idag. När han kom tillbaka såg han ut så här :D och sa att jag skulle säga till då jag skulle sälja.
"Den lyfter ju på 2:an också... vilket bottendrag!"
Tja... vad skall man svara på det? Vad var det jag sa!?
Tilläggas bör att han är synnerligen svårflörtad på landsvägshojar övehuvudtaget.

Kul!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Såja, nu är hojen packad och redo för avresa. Imorgon drar jag söderut. Ni får ha det bra så länge. :hej
 

Bifogat

  • för avresa.jpg
    för avresa.jpg
    126.4 KB · Visningar: 188

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2342227 Såja, nu är hojen packad och redo för avresa. Imorgon drar jag söderut. Ni får ha det bra så länge. :hej


Är överdjävulskt avundsjuk!
Denna morgon är jag på väg till jobbet. Har varit föräldraledig sen 2:a Maj.
Även om jag hade haft semester kvar hade jag ändå inte kunnat åka. Familjebestyr tar tid om man så säger.

Men på en sisådär 7-8 år så kanske...:tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad tråkiga ni är. Här har det ju nästan varit heldött medan man har varit borta.

Just nu är jag iaf mer än lovligt less på min goda hoj. Ingen som vill köpa den? 80000kr som den står i garaget just nu. :mad:
 
Last edited:

JRT

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS1000G, Husqvarna -53:a, Kines minimoto
Esquire skrev:
2382936 Vad tråkiga ni är. Här har det ju nästan varit heldött medan man har varit borta.

Just nu är jag iaf mer än lovligt less på min goda hoj. Ingen som vill köpa den? 80000kr som den står i garaget just nu. :mad:

Varför är du trött på den fina motorcykeln? Svek den dig på resan?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2382936 Vad tråkiga ni är. Här har det ju nästan varit heldött medan man har varit borta.

Just nu är jag iaf mer än lovligt less på min goda hoj. Ingen som vill köpa den? 80000kr som den står i garaget just nu. :mad:

Vad an denna inställning?
Saknade du kåpa i regnets mecka (Skottland)?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
2383650 Vad an denna inställning?
Saknade du kåpa i regnets mecka (Skottland)?
Det regnade max en halv dag på de tre dagar vi var i Skottland. :2cool
Och jag saknade inte kåpa på grund av vinden eller något heller. Saknade faktiskt inte kåpa alls.

Men jag har snart kört den 1200mil. Varav hälften var på semestern. Inte kul att brottas med en fullastad GSX1400 på de slingriga skottska vägarna. Jag är inte heller en sån människa som uppskattar när bakhjulet tappar fäste i tid och otid*.

När den sedan beslutade sig för att lägga sig på sidan och vila lite när jag skulle tanka utanför glada Hudik på vägen hem så var måttet rågat. Bromsgreppet gick av och den fick ett par repor. Då hoppades jag bara på att den skulle självantända så att jag kunde stå och pissa på de rykande resterna när elden hade lagt sig...



*) Visst. Om man provocerar ut bakhjulet i lite sladd kan det ju vara roligt. Men ett spontant kast på bakändan när det går 130 på autobahn i regnet är spännande i överkant.
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
Esquire skrev:
2386075 Det regnade max en halv dag på de tre dagar vi var i Skottland. :2cool
Och jag saknade inte kåpa på grund av vinden eller något heller. Saknade faktiskt inte kåpa alls.

Men jag har snart kört den 1200mil. Varav hälften var på semestern. Inte kul att brottas med en fullastad GSX1400 på de slingriga skottska vägarna. Jag är inte heller en sån människa som uppskattar när bakhjulet tappar fäste i tid och otid*.

När den sedan beslutade sig för att lägga sig på sidan och vila lite när jag skulle tanka utanför glada Hudik på vägen hem så var måttet rågat. Bromsgreppet gick av och den fick ett par repor. Då hoppades jag bara på att den skulle självantända så att jag kunde stå och pissa på de rykande resterna när elden hade lagt sig...



*) Visst. Om man provocerar ut bakhjulet i lite sladd kan det ju vara roligt. Men ett spontant kast på bakändan när det går 130 på autobahn i regnet är spännande i överkant.


det låter som om att du enbart bör köra bil
mc är nog inget för dej
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2386075 Det regnade max en halv dag på de tre dagar vi var i Skottland. :2cool

*) Visst. Om man provocerar ut bakhjulet i lite sladd kan det ju vara roligt. Men ett spontant kast på bakändan när det går 130 på autobahn i regnet är spännande i överkant.

Då hade du tur med regnet!

1200mil! Jadu det tar nog en säsong till innan jag är där. Har kört ungefär 420-430mil med min... men så har jag inte varit på långstyrning heller.

Bridgestone BT020 är rysligt dåligt i vått (speciellt ett som gått 1000mil +).
Jag har redan bytt ut dem mot Michelin Pilot Road.
På min så spinner det eller lyfter på framhjulet... i torrt.:D

Hepp!
Fick just en bänktid!
Så den 23/8 får man den inställd på riktigt. :)
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
2386219 Då hade du tur med regnet!

...

Bridgestone BT020 är rysligt dåligt i vått (speciellt ett som gått 1000mil +).
Jag har redan bytt ut dem mot Michelin Pilot Road.
På min så spinner det eller lyfter på framhjulet... i torrt.:D

Hepp!
Fick just en bänktid!
Så den 23/8 får man den inställd på riktigt. :)
Jepp, minst sagt tur. Irland var förresten inte imponerande och jag hade gärna kunnat spendera hela tiden i Skottland.

BT020 räckte inte mer än 500mil innan det var blankt. Då bytte jag till ett Avon Azaro ST46. Snacka om hockeypuck, det är inte ens halvvägs slitet nu. :tomten

Grattis till bänktiden!
Själv funderar jag på att bygga färdigt mellanröret till sliponet nu. Så kanske jag kan återfå lite kärlek till hojen igen. Så att jag iaf har något positivt att säga om den när det är dags att sälja. Sedan blir det nog till att beställa nytt bromsgrepp och servicetid för 1200mila.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2386463
Själv funderar jag på att bygga färdigt mellanröret till sliponet nu. Så kanske jag kan återfå lite kärlek till hojen igen. Så att jag iaf har något positivt att säga om den när det är dags att sälja.

Så beslutet är redan taget då!?
Vad blir det istället?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
2386904 Så beslutet är redan taget då!?
Vad blir det istället?
Mjo, i det närmaste. Får jag bara vettigt betalt för den så. Annars blir det nog en säsong till med den.

Vet inte riktigt vad det skulle bli istället. Får se om Suzukihandlaren här i stan har någon ståendes som han kan göra ett vettigt pris på.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Esquire skrev:
2387432 Mjo, i det närmaste. Får jag bara vettigt betalt för den så. Annars blir det nog en säsong till med den.

Vet inte riktigt vad det skulle bli istället. Får se om Suzukihandlaren här i stan har någon ståendes som han kan göra ett vettigt pris på.

Det var ju tråkigt att du inte trivs med den.
Provkörde du innan köp?
En GSX 1400 är ju en rätt speciell hoj. Man får brottas lite med den... just därför älskar jag den.
En Yamaha R6 eller liknande är ju som att ta på sig en silkesvante... allt är så lätt och smidigt och den är snäll och fin så länge man inte vrider för mycket på rullen. Men, som sagt, förskolefrökenhojar är inte min passion.
Ta dig en rejäl funderare innan du köper ny hoj.
Vad vill du göra med den?
Hur kommer den huvudsakliga användningen att vara?
Det enda som är riktigt säkert är att det inte finns någon hoj som kan "allt".
Lycka till!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
2387856 Det var ju tråkigt att du inte trivs med den.
Provkörde du innan köp?
En GSX 1400 är ju en rätt speciell hoj. Man får brottas lite med den... just därför älskar jag den.
En Yamaha R6 eller liknande är ju som att ta på sig en silkesvante... allt är så lätt och smidigt och den är snäll och fin så länge man inte vrider för mycket på rullen. Men, som sagt, förskolefrökenhojar är inte min passion.
Ta dig en rejäl funderare innan du köper ny hoj.
Vad vill du göra med den?
Hur kommer den huvudsakliga användningen att vara?
Det enda som är riktigt säkert är att det inte finns någon hoj som kan "allt".
Lycka till!
Jag har trivts med den. Men det har bara blivit lite för mycket av det goda om man säger som så. Jag var väldigt nöjd med den tills jag for på semester.
Dessutom har jag börjat få en låsning i höger ben när jag kör den. Kör jag längre än en timme utan att stanna och sträcka på benen eller ställa mig upp ett tag medan jag kör så kan jag inte få ner foten från fotpinnen. Då måste jag lyfta ner benet med hjälp av händerna när jag stannar. Och det känns inte riktigt bra.
Nope, provkörde inte innan köp. Inte gjort det med någon hoj jag köpt. :tungan
Jag tycker ändå inte att det är så mycket brottning med den. Även om det är en stor hoj så är den ju hyfsat lättmanövrerad. Utom när det kommer till att ändra spår mitt i en kurva eller göra en snabb undanmanöver.
Jag vet vad du menar. En hoj ska ha lite jävlaranamma.
Troligen så kommer jag att fundera alldeles för lite innan jag köper en ny hoj.
Nästa hoj kommer att bli något som jag bara tar fram och busar med när det är fint väder. Skulle pengarna ha funnits så skulle det ha blivit KTM SuperEnduro eller BMW HP2, men nu gör de inte det så jag får se vad det blir.

Det är inte så att jag inte gillar GSX1400. Det är på många vis en underbar hoj, faktiskt hittills den bästa jag har ägt. Det är bara det att jag har blivit lite negativt inställd till just mitt exemplar. Inte på grund av några fel eller brister på hojen. Bara på grund av långa pass av självplågeri.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu börjar hojen efter en del tvättande att likna sitt gamla jag igen. Hoppas bara att macken får in Sonax Flytande Hårdwax imorgon som de lovat så ska hojen fotas och annonseras ut sedan.

Visste ni förresten att ett nytt bromsgrepp till GSX1400 kostar 814kr? :huvet
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Kolla på Just Bandits... med frakt får du två billigare än så!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maggy skrev:
2394222 Kolla på Just Bandits... med frakt får du två billigare än så!
Faan också att jag redan har beställt hos min lokale handlare i fredags. Menmen, då har jag det ju på onsdag om allt går som det ska.

Jag hade aldrig tidigare varit inne på http://www.justbandits.com/ förens nu. De hade allt man som GSX1400-ägare kan tänkas vilja ha och behöva plus lite till verkade det som. :)


Edit: Idag ringde firman och sa att mitt bromsgrepp hade kommit. Så jag åkte upp och skulle hämta det. Fast det var inget bromsgrepp som hade kommit, det var ett kopplingsgrepp. De hade beställt fel och fick göra om. Så på torsdag eller fredag borde jag ha bromsgreppet. Det enda positiva är att bromsgreppet "bara" kostar 641kr, det var kopplingsgreppet som kostade 814kr. :tungan
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top