GSX 1400-tråden

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Pang! Där gick startskottet.
Har äntligen börjat med mina cams.
Var lite meckigt att få bort ventilkåpan, annars så har allt lirat på bra.
Tog lite bilder för jag vet ju att vi alla gillar bilder :)

Bifogat

• Kamkedjespännare(nederst) Kamkedjeöverall (överst).jpg
    Kamkedjespännare(nederst) Kamkedjeöverall (överst).jpg
    52.8 KB · Visningar: 113
  • Orginal cams och överfall.jpg
    Orginal cams och överfall.jpg
    68.9 KB · Visningar: 106
  • Topp2.jpg
    Topp2.jpg
    103.6 KB · Visningar: 118
  • Topp.jpg
    Topp.jpg
    102.8 KB · Visningar: 112
  • Toppclose2l.jpg
    Toppclose2l.jpg
    103.3 KB · Visningar: 121
  • Toppclose.jpg
    Toppclose.jpg
    95.4 KB · Visningar: 116
  • Ventilkåpa uppåner.jpg
    Ventilkåpa uppåner.jpg
    79.8 KB · Visningar: 111

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Imorgon är meningen att jag ska börja med mina nya cams.
Och förhoppningsvis få i dom och få rätt ventilspel osv, kanske eventuellt provstarta med.
Är ledig ifrån jobbet :D

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Imorgon är meningen att jag ska börja med mina nya cams.
Och förhoppningsvis få i dom och få rätt ventilspel osv, kanske eventuellt provstarta med.
Är ledig ifrån jobbet :D

Se så ja... nice!
Jisses vad du kommer att undra hur du klarat dig utan kammar så länge.
Skall du bänka nu i vinter eller?

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Nja har inte tänkt så långt, borde ju inte vara nån fara att köra med gamla mappen.
Men bänkas ska det, och vill nog helst köra dit hojen istället för att ha den på kärra.
Får se när detta är klart helt enkelt :)

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Nja har inte tänkt så långt, borde ju inte vara nån fara att köra med gamla mappen.
Men bänkas ska det, och vill nog helst köra dit hojen istället för att ha den på kärra.
Får se när detta är klart helt enkelt :)

Hade du Akra helsystem, TTS/Kent cams och original luftfilterbox?

I så fall kan du "låna" min mapp så du kan köra till bänkningen iallafall.
Måste bara få fingrarna ur och ladda ur den bara.

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Japp har precis det, så visst jag lånar gärna, bara den funkar, jag har ju nya PC3an du hade väl den första varianten, så min uppdaterar väl lite oftare eller hur det var?

Okej uppdatering i jobbet :)
Ni kanske är nyfikna.....
Har fått ihop allt jag har tagit isär sen igår, dvs att det enda som återstår för provstart är tanken :)
Men nån har kommit på att vi ska spela match ikväll så jag fick avbryta där, så nu ska jag fundera över allt jag har gjort inatt, och se om jag kan komma på något misstag :)
Sen blir det provstart imorgon.

Om nån är intresserad så har jag en shimstabell som sträcker sig längre än den som finns i tex haynes boken.
Har även lite siffror på ventiljusteringen spel shims storlek före efter under osv.
Så om nån vill se så hojta till.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Liten uppdatering för mig då...
En vänlig själ, Christer Kernell, såg min fråga om spridare och skickade en uppsättning till mig helt gratis!
Efter en del efterforskning vidsade det sig dessvärre att de var något mindre än de som sitter original på GSX... men snacka om service. Gå in och kolla på hans hemsida http://www.braigasen.com

Den orangea är original på GSX.

Bifogat

• Spridare_d3380.jpg
    Spridare_d3380.jpg
    12.6 KB · Visningar: 77
  • spridare_inp-771.jpg
    spridare_inp-771.jpg
    12.8 KB · Visningar: 84

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Du tror att spridarna blir för små ? Eller vet du att dom inte räcker till ?

Jag vet inte om jag vågar provstarta :)
Tänk om något är fel......

Maggy, hade du nån inkörning när du bytte kammar ? Eller tog det bara lite lungt första 10 min ? :)
Jag känner nog helst att jag vill köra lite innan bänkningen.
Dom vill ju gärna varva rejält, men först måste jag ju våga provstarta.. :)

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Du tror att spridarna blir för små ? Eller vet du att dom inte räcker till ?

Jag vet inte om jag vågar provstarta :)
Tänk om något är fel......

Maggy, hade du nån inkörning när du bytte kammar ? Eller tog det bara lite lungt första 10 min ? :)
Jag känner nog helst att jag vill köra lite innan bänkningen.
Dom vill ju gärna varva rejält, men först måste jag ju våga provstarta.. :)

Spridarna kan vara för små... men jag VET inte.

Mina kammar var begagnade dvs redan inkörda så jag satte i olja och gasade som vanligt... i 40-50 mil och sen ett oljebyte. På nya kammar skall du sätta molybdendisulfid på nockarna vid monteringen så de inte tokskär på första varvet. Men det visste du säkert redan... så kör lite lugnt i 40-50 mil och byt olja så blir det nog bra.

Kolla så att du har kamkedjan rätt 3 gånger med kaffe emellan ifall du inte är säker... blir så dåligt ifall det är fel.

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Spridarna kan vara för små... men jag VET inte.

Mina kammar var begagnade dvs redan inkörda så jag satte i olja och gasade som vanligt... i 40-50 mil och sen ett oljebyte. På nya kammar skall du sätta molybdendisulfid på nockarna vid monteringen så de inte tokskär på första varvet. Men det visste du säkert redan... så kör lite lugnt i 40-50 mil och byt olja så blir det nog bra.

Kolla så att du har kamkedjan rätt 3 gånger med kaffe emellan ifall du inte är säker... blir så dåligt ifall det är fel.

Hmm molybdendisulfid har jag ingen aning om vad det är :)
Men jag oljade in rejält när jag monterade, och körde på starten utan tank, 1min gånger 5 gånger eller så, så oljetrycket kom och oljan nådde runt i motorn. Hoppas jag...
Sen slängde jag dit tanken, och min 14" hosta igång, så det verkar ju lira med denna gången :)
Så blev en rejäl varmkörning först sen åkte jag en liten sväng på låååga varv. Bara för att känna att det funkade litegranna :)
So far all good.
Nu ska man bara hitta på något nytt att göra.... :)

Jo tänkte köra med denna oljan lite till, och sen byta när jag har kört lite, precis som du säger Maggy.

Men det dröjer ju några månader än tills man kan börja köra....

Jag bara smågasade lite men den kändes nog lite rappare, men det kan vara inbillning med, var ju ett tag sen man hade igång motorn :)

Passade även på att trimma datorn lite idag :) Så det har varit riktig trimhelg :) Och den är inte ens slut, så ikväll ska jag nog trimma mig själv lite ;)

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
B King GSX 1400
Hallå allihop, såg att ni snackade lite om spridare, ja har köpt 4st Boch gröna som sprutar 462cc o rör plus en del annat godis. får se om ja hinner få fart på det här innan sommaren kommer.Tänkte lägga in några bilder men fick inte det o funka, är väl dum. Fortsättning följer.

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Var och köpte olja och filter idag, å så hittade jag en uppsättning Hot Grips till bra vinterpris :)
Så nu har man något mer att mecka dit i vinter :)

Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Hallå allihop, såg att ni snackade lite om spridare, ja har köpt 4st Boch gröna som sprutar 462cc o rör plus en del annat godis. får se om ja hinner få fart på det här innan sommaren kommer.Tänkte lägga in några bilder men fick inte det o funka, är väl dum. Fortsättning följer.

Mmmm... turbo!

+ Mycket effekt till överkomliga summor.
- Att det blir svårt att köra i regn med luftfiltret i framhjulssprutet.

Skall bli intressant att se bilder när du klurat ut hur man förminskar dem.

Det enda som händer för mig är att jag filurar på ny familjebil... men va tusan hittar man för max 7,5 basbelopp med minst 7 sittplatser OCH bagageutrymme?
VW Caddy Maxi Life har jag hittat... men vad annat?
Om ni har tips så PM:a då detta är ett hojforum.

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Smakråd backspeglar - Främst Rizoma

Komigen grabbar, jag behöver era smakråd vid val av backspegel...
Har tänkt köpa Rizomaspeglar, men dom har ju ett antal som är sjukt snygga, i varierande färg. Främst svart, då jag har mycket svart på hojen redan. Jag är väldigt villrådig, då spelgarna kostar en hel jävla del, samt inte finns någonstans hos handlare att provmontera, utan tas bara hem på beställning...

Här är en LÄNK till Rizomas speglar, varav det är modellerna Radial Naked, Limit Naked och Aero 17 som är mest intressanta...

Komigen nu! Måste få klart hojfan till säsongen, och att välja mellan flera snygga speglar är så jävla klurigt :(

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Komigen grabbar, jag behöver era smakråd vid val av backspegel...
Har tänkt köpa Rizomaspeglar, men dom har ju ett antal som är sjukt snygga, i varierande färg. Främst svart, då jag har mycket svart på hojen redan. Jag är väldigt villrådig, då spelgarna kostar en hel jävla del, samt inte finns någonstans hos handlare att provmontera, utan tas bara hem på beställning...

Här är en LÄNK till Rizomas speglar, varav det är modellerna Radial Naked, Limit Naked och Aero 17 som är mest intressanta...

Komigen nu! Måste få klart hojfan till säsongen, och att välja mellan flera snygga speglar är så jävla klurigt :(

Hej !

Om du ska välja på dom tre modellerna tycker jag att radial naked är snyggast men det är ju en smaksak givetvis.:tummenupp

Själv behåller jag nog org. speglarna så länge har annat o klura ut ex. vxl.ind.:D

/Maveric

Hellfireclub

Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Hej !

Om du ska välja på dom tre modellerna tycker jag att radial naked är snyggast men det är ju en smaksak givetvis.:tummenupp

Själv behåller jag nog org. speglarna så länge har annat o klura ut ex. vxl.ind.:D

/Maveric

Tack ska du ha ^^ Du bekräftade bara det jag kände inombords. Beställer nog helvetet imorgon. :D

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Tack ska du ha ^^ Du bekräftade bara det jag kände inombords. Beställer nog helvetet imorgon. :D

Glad man kan vara till någon nytta:banana :D .

Hur ligger du till med undertailen, blir det någon monterad nu i vår?

Bara nyfiken:D

/Maveric

Hellfireclub

Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Nyfikenhet angående undertail och entusiasm över hjälpsamhet
/Maveric

Jadu, det har varit en hel del funderade på senare tid angående det... Tanken var ju att jag skulle ha råd att beställa en blank svart från S-racing, och att montera den skulle du säkert varit snäll och hjälpt mig för lite bensinpengar, öl och kakor... Och ska jag ha en snygg undertail behöver jag även nya blinkers i alla fall bak samt en nummerplåtshållare. Så det är inte bara den där tusenlappen för en bit olackad plast.

MEN...

Budget. Geten alla hatar. För en timme sedan beställde jag speglarna på Johans MC här i Göteborg, och det blev inte billigt kan jag lova. Någonstans runt 1685kr PER SPEGEL :skrämd Hur fan kan euron vara så stark.

Och då räknar jag inte infästningarna som måste köpas till. Jefla sit helfete hojfan kostar ju blod och tårar. Nåväl, speglar beställda.... Men i sommar kommer bland annat Kemorakörning, med allt vad det innebär, t.ex. en uppsättning nya däck, kurskostnad, käk, bensin, resa med färja osv...
Samtidigt behöver jag ett nytt drivpaket också en bit in på säsongen, nya bromsslangar fram (dags för stålomspunnet, mina är bara mytomspunna).

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Jadu, det har varit en hel del funderade på senare tid angående det... Tanken var ju att jag skulle ha råd att beställa en blank svart från S-racing, och att montera den skulle du säkert varit snäll och hjälpt mig för lite bensinpengar, öl och kakor... Och ska jag ha en snygg undertail behöver jag även nya blinkers i alla fall bak samt en nummerplåtshållare. Så det är inte bara den där tusenlappen för en bit olackad plast.

MEN...

Budget. Geten alla hatar. För en timme sedan beställde jag speglarna på Johans MC här i Göteborg, och det blev inte billigt kan jag lova. Någonstans runt 1685kr PER SPEGEL :skrämd Hur fan kan euron vara så stark.

Och då räknar jag inte infästningarna som måste köpas till. Jefla sit helfete hojfan kostar ju blod och tårar. Nåväl, speglar beställda.... Men i sommar kommer bland annat Kemorakörning, med allt vad det innebär, t.ex. en uppsättning nya däck, kurskostnad, käk, bensin, resa med färja osv...
Samtidigt behöver jag ett nytt drivpaket också en bit in på säsongen, nya bromsslangar fram (dags för stålomspunnet, mina är bara mytomspunna).

Hej!
De är lugnt blir så ibland omprioteringar alltså är det inte bling eller saker som går sönder så ska man muta :tuttar sånt är livet:brinnerup .
Går ju o montera nästa vinter undertailen alltså det ska jag göra iallafall vill ju ha så mycket plats det bara går till sommaren Italien hägrar bara 25v kvar:banana
Skulle du ha vägarna åt detta hållet i sommar sväng gärna in så kan jag stå för kakor o tillbehör:tummenupp .

/Maveric

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Getjäveln är ett nedrans odjur...

Höll på att stoppa mitt 1550kit:huvet

Speglar... CHECK (Ducati original för mig)
Undertail... CHECK (Blank plast från S-Racing, Pyramid Plastics)
Blinkers... CHECK (Kellermann)
Stålomspunna bromsslangar/koppling...CHECK (HEL)

Kanske inte så konstigt att geten är bångstyrig när man driver på den för hårt.:va :rolleyes:

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO