GSX 1400-tråden

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Om nu vädret håller i sig här, så blir det nog en premiär tur imorgon, inte lång, inte länge men ska iallafall köra motorn varm och njuta lite :)

:banana :banana :banana Var ute o körde i dag blev 5mil på torra vägar :tummenupp o hela +4 grader varmt:näsblod.
Jisses vad hal asfalten är så här års :skrämd men skönt att ha dämpat den värsta abstinensen för stunden:D .
Nu blir det några bira för o fira:fyllisar .


Cheers Maveric
 

Bifogat

  • 20090228b.JPG
    20090228b.JPG
    209.6 KB · Visningar: 118

Cantona

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
GSX 1400 K2
Jah här uppe snöar det då. Typ heela tiden.... Säsongen känns avlägsen just nu.... :(


:banana :banana :banana Var ute o körde i dag blev 5mil på torra vägar :tummenupp o hela +4 grader varmt:näsblod.
Jisses vad hal asfalten är så här års :skrämd men skönt att ha dämpat den värsta abstinensen för stunden:D .
Nu blir det några bira för o fira:fyllisar .


Cheers Maveric
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Kom 25-30cm drivsnö igår... blev drivor på över en meter!

Vad gjorde jag?

Satte på cylinderraden förståss! Snön far ingenstans... den kan jag skotta senare.:D
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Drivpaket...

Tjena grabbar! Har lite frågor angående drivpaket (kedja + dreven).

Det är snart dags att byta hela altet, då kedjan numera verkar töja sig mer och mer... Kedjan börjar dessutom se lite jävlig ut, jag tror inte den är bytt av föregående ägare, utan kedjan har gått 2800 mil... Vilket ändå är en ganska respektabel sträcka.

Småläste lite i hojens handbok, där det står att kedjan är av en typ som inte har någon master-länk. Det står dessutom i en varningstext att kedjan inte ska bytas till en brytbar kedja, utan lämnas in till suzukiverkstad där dom byter till orginalkedja... bland annat måste svingarmen monteras av (!!VAFAN?!!).

Hur har ni gjort? Har ni kört på suzukis orginalkedja för GSX1400:an, eller har ni köpt eftermadknadskedjor och eftermarknadsdrev? Jag är grymt sugen på ett rött anodiserat bakdrev och en röd kedja... Nu är ju jag dessutom jävligt novis på det där med kejdor...vad ska man gå på? o-rings, x-rings? Har hittat röda Renthal bakdrev, har dessa sämre livslängd? Tror det var något lightweight-tjafs. Jag kan ju inte tänka mig att t.ex. DID-kedjor och renthaldrev kan vara sämre än suzukis orginalprylar.

Ge mig info, tips och all erans kunskap, jag vet att ni besitter en jävla massa mer erfarenhet än mig själv.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Tjena grabbar! Har lite frågor angående drivpaket (kedja + dreven).

Det är snart dags att byta hela altet, då kedjan numera verkar töja sig mer och mer... Kedjan börjar dessutom se lite jävlig ut, jag tror inte den är bytt av föregående ägare, utan kedjan har gått 2800 mil... Vilket ändå är en ganska respektabel sträcka.

Småläste lite i hojens handbok, där det står att kedjan är av en typ som inte har någon master-länk. Det står dessutom i en varningstext att kedjan inte ska bytas till en brytbar kedja, utan lämnas in till suzukiverkstad där dom byter till orginalkedja... bland annat måste svingarmen monteras av (!!VAFAN?!!).

Hur har ni gjort? Har ni kört på suzukis orginalkedja för GSX1400:an, eller har ni köpt eftermadknadskedjor och eftermarknadsdrev? Jag är grymt sugen på ett rött anodiserat bakdrev och en röd kedja... Nu är ju jag dessutom jävligt novis på det där med kejdor...vad ska man gå på? o-rings, x-rings? Har hittat röda Renthal bakdrev, har dessa sämre livslängd? Tror det var något lightweight-tjafs. Jag kan ju inte tänka mig att t.ex. DID-kedjor och renthaldrev kan vara sämre än suzukis orginalprylar.

Ge mig info, tips och all erans kunskap, jag vet att ni besitter en jävla massa mer erfarenhet än mig själv.


Kräver ett lite mer utbroderat svar... återkommer i ärendet efter snöskottning osv ifall ingen annan hinner före.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Tjena grabbar! Har lite frågor angående drivpaket (kedja + dreven).

Det är snart dags att byta hela altet, då kedjan numera verkar töja sig mer och mer... Kedjan börjar dessutom se lite jävlig ut, jag tror inte den är bytt av föregående ägare, utan kedjan har gått 2800 mil... Vilket ändå är en ganska respektabel sträcka.

Till att börja med... måste du ha kedja?
Ett kit med rem håller på att tas fram av klubben i UK.
Inge mer smörjande, kladdande eller sträckande.

Nackdel... tål nog max 120-130hk


Småläste lite i hojens handbok, där det står att kedjan är av en typ som inte har någon master-länk. Det står dessutom i en varningstext att kedjan inte ska bytas till en brytbar kedja, utan lämnas in till suzukiverkstad där dom byter till orginalkedja... bland annat måste svingarmen monteras av (!!VAFAN?!!).

Skall du behålla kedjan hel så måste svingen lös. Den måste även lös om du vill montera rem. Men en rem håller upp emot 5000mil så...


Hur har ni gjort? Har ni kört på suzukis orginalkedja för GSX1400:an, eller har ni köpt eftermadknadskedjor och eftermarknadsdrev? Jag är grymt sugen på ett rött anodiserat bakdrev och en röd kedja... Nu är ju jag dessutom jävligt novis på det där med kejdor...vad ska man gå på? o-rings, x-rings? Har hittat röda Renthal bakdrev, har dessa sämre livslängd? Tror det var något lightweight-tjafs. Jag kan ju inte tänka mig att t.ex. DID-kedjor och renthaldrev kan vara sämre än suzukis orginalprylar.

Ge mig info, tips och all erans kunskap, jag vet att ni besitter en jävla massa mer erfarenhet än mig själv.

"pimp" kedjor är pimp och inte kvalitet.
Detsamma gäller drev även om det står Renthal på dem. Aludrev kör man på crossar och inte på vridmomentsmonster. Skulle gissa på ungefär halva livslängden mot ståldrev. Tänk samtidigt på att piratframdreven till GSX inte har den påvulkade gummidämparen som originalet har. Den har till uppgift att dämpa rasslet lite och man märker faktiskt skillnad. Originalkvalitets DID ZVM (x-ring) med guldfärgade ytterlänkar är bäst. Denna nitas ihop med ett specialverktyg (gissa vem som har ett sånt). PÅ så vis blir det inga problem med kedjelås. Gamla kedjan kapar du av med vinkelslip eller nåt... då slipper du ta lös svingen.
Lockas inte av att sätta på ett 17 kugars drev fram även om vissa påstår att det ger mer acc... märks ingen som helst skillnad på en GSX. För mycket bottenvrid gissar jag... men den varvar mer om man nu tycker att det är coolt! Jag hade ett Renthal 17 (framdreven är alltid stål)... men det skickade jag som bonus åt Mipet som köpte lite prylar av mig. Gissar att han inte heller kommer att använda det. Speciellt inte efter det att han monterat trimkammar.

Om jag visste att jag inte skulle toktrimma skulle jag konvertera till remdrift... det är ballt på riktigt!

Fast det var ju rent hypotetiskt... för alla skall väll sätta på 1550 kit med portad topp och kammar?:rolleyes:
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Tack för svaret maggy... Det var komplett och uttömmande som vanligt, uppskattas!

Till att börja med... måste du ha kedja?
Ett kit med rem håller på att tas fram av klubben i UK.
Inge mer smörjande, kladdande eller sträckande.

Nackdel... tål nog max 120-130hk

Om jag visste att jag inte skulle toktrimma skulle jag konvertera till remdrift... det är ballt på riktigt!

Detta vore ju egentligen helt fantastiskt och det mest sunda valet. Jag hatar just kedjeunderhållet, det är så fruktansvärt tråkigt...Och kostar pengar. Jag föredrar en större engångssumma... Vilket leder oss in på nästa problem, effekten.

Fast det var ju rent hypotetiskt... för alla skall väll sätta på 1550 kit med portad topp och kammar?:rolleyes:
Det kommer, det kommer. Wait for it. Gör jag mig inte av med hojen för att byta till en K1200R / K1300R blir det nog trim istället.



"pimp" kedjor är pimp och inte kvalitet.
Detsamma gäller drev även om det står Renthal på dem. Aludrev kör man på crossar och inte på vridmomentsmonster. Skulle gissa på ungefär halva livslängden mot ståldrev. Tänk samtidigt på att piratframdreven till GSX inte har den påvulkade gummidämparen som originalet har. Den har till uppgift att dämpa rasslet lite och man märker faktiskt skillnad.
Piratframdrev blir det inget med, där kan jag likagärna köra Suzuki org.del, skiten syns ändå inte, ingen blingfaktor att tänka på. Bakdrev behåller jag org. om jag inte hittar rött i stål... Vilket iofs inte lär vara lätt, stål eloxerar man väl inte...

Originalkvalitets DID ZVM (x-ring) med guldfärgade ytterlänkar är bäst. Denna nitas ihop med ett specialverktyg (gissa vem som har ett sånt). PÅ så vis blir det inga problem med kedjelås. Gamla kedjan kapar du av med vinkelslip eller nåt... då slipper du ta lös svingen.
Har hittat en liten lösning på bling-kedjeproblemet i alla fall. EK Chains ZVX Series (också en X-ringskedja), klarar upp till 180HK och finns i rött. Dom har även en värre kedja, som heter ZZZ som verkar vara den lättaste och mest draghållfasta kedjan på marknaden. Kolla gärna sidan, finns en del intressant att titta på. Den finns dock bara i Guld/silver. EK Chains

Lockas inte av att sätta på ett 17 kugars drev fram även om vissa påstår att det ger mer acc... märks ingen som helst skillnad på en GSX. För mycket bottenvrid gissar jag... men den varvar mer om man nu tycker att det är coolt! Jag hade ett Renthal 17 (framdreven är alltid stål)... men det skickade jag som bonus åt Mipet som köpte lite prylar av mig. Gissar att han inte heller kommer att använda det. Speciellt inte efter det att han monterat trimkammar.
Näh, orginalutväxlingen har jag inget intresse av att ändra på, tycker den är väldigt väl avstämd som den är. Och som du säger så märks det ingen skillnad, har läst detta tidigare någonstans.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Har hittat en liten lösning på bling-kedjeproblemet i alla fall. EK Chains ZVX Series (också en X-ringskedja), klarar upp till 180HK och finns i rött.

F_n va du är elak... nu hamnade en sak till upp på önskelistan. Och jag har inte ens takigt drivpaket (1200mil).:huvet :huvet :huvet :tummenupp
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
F_n va du är elak... nu hamnade en sak till upp på önskelistan. Och jag har inte ens takigt drivpaket (1200mil).:huvet :huvet :huvet :tummenupp


Kan bara instämma :mad: :rofl :), min har ju bara gått 850mil:tummenupp .
Skulle bli så fiiin med blå kedja:kär :yoparty .



/Maveric
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Är lite avig på att nån redan fått åka lite
Tänkte visa lite färska bilder på tillverkning
av "ljuddämpare" o hur det kommer o se ut.
Med den här farten så kanske man hinner prova
den strax innan frosten:huvet
 

Bifogat

  • Tu14.JPG
    Tu14.JPG
    95.2 KB · Visningar: 90
  • Tu15.JPG
    Tu15.JPG
    128.5 KB · Visningar: 94

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
F_n va du är elak... nu hamnade en sak till upp på önskelistan. Och jag har inte ens takigt drivpaket (1200mil).:huvet :huvet :huvet :tummenupp
Kan bara instämma :mad: :rofl :), min har ju bara gått 850mil:tummenupp .
Skulle bli så fiiin med blå kedja:kär :yoparty .
/Maveric

Haha, jag är ledsen grabbar :pannkyss Men det är okej. Innerst inne vill ni spendera allt ni har på älsklingsleksaken.

Förresten... har kommit fram till att om jag SKA och HAR RÅD att trimma ordentligt under nästa vinter, så blir det ett kompressorkit istället, från england.
TTS säljer ju sådana, och det är i princip bolt-on om man redan har ett akrasystem och Powercommander. Se och njut, vissa av er kanske redan har sett.

[YOUTUBE-ID]Bbg4uA9IXyk[/YOUTUBE-ID]
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Haha, jag är ledsen grabbar :pannkyss Men det är okej. Innerst inne vill ni spendera allt ni har på älsklingsleksaken.

Förresten... har kommit fram till att om jag SKA och HAR RÅD att trimma ordentligt under nästa vinter, så blir det ett kompressorkit istället, från england.
TTS säljer ju sådana, och det är i princip bolt-on om man redan har ett akrasystem och Powercommander. Se och njut, vissa av er kanske redan har sett.

Kammarna från cykeln i filmen sitter i min topp i detta nu... fan... nu ljög jag, de SATT i min topp. Just nu ligger de i en pilsnerlåda på bänken.:D
Det är Synks hoj (moderator gsx1400.org) med kompressor som provkörs.
TTS är inte att rekommendera... kostar dubbelt upp mot vad de säger innan hojen går bra. Fillingens recept är bättre... men lite regnkänsligt.

Snyggt diskret dämpare där Fillingen.... men vilken frost snackar du om? Har du flyttat norröver?
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Darn har missat massa här ju, fick göra lite datormek :)

Maggy, du kan inte fixa in en bild på kedjeverktyget ?
Eller kanske en länk, hade varit roligt att se hur det ser ut.

Hmm undra hur min kedja mår :)
Och hur dom har gjort när dom bytte senast, har inte kollat om jag har kedjelås eller så.
Det hade ju varit himmla nice att slippa smörja, eller rättaresagt, smörjan, för just smörja går ju bra, men det är ju så sabla trist att det blir olja på hela bakfälgen.
det är ju en fördel med svarta fälgar gentimot vita.
Fast vita är ju snyggare när dom är rena :)

Blev ingen tur i söndags, datorn strejka som sagt, och vädret var inte det bästa så jag skippa det. Får se nu till helgen istället, det töar för fullt så har goda förhoppningar :) Bara solen vill titta fram med så.

Och som Maggy skrev, framdrevet som han skickade med, kommer jag troligen inte att montera :)
Hoppas inte behöva det :)

Hmm efter att ha glanat på den filmen lite så blev man ju LÄTT sugen på att ut å åka :)

Var när och hur ska vi träffas i sommar ? :)
Vart ligger våran mittpunkt ?
Maggy bor väl längst norrut, men vem bor längst söderut ?
Och vart blir då mitten :)
En lördagkväll med några korvar och en öl eller 2, någonstans i sverige.
Gåendes runt och småkika på några GSX1400 i sin prakt, gärna med solnedgången i horisonten :)

Vad tror ni ? :)
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Darn har missat massa här ju, fick göra lite datormek :)

Maggy, du kan inte fixa in en bild på kedjeverktyget ?
Eller kanske en länk, hade varit roligt att se hur det ser ut.

Hmm undra hur min kedja mår :)
Och hur dom har gjort när dom bytte senast, har inte kollat om jag har kedjelås eller så.
Det hade ju varit himmla nice att slippa smörja, eller rättaresagt, smörjan, för just smörja går ju bra, men det är ju så sabla trist att det blir olja på hela bakfälgen.
det är ju en fördel med svarta fälgar gentimot vita.
Fast vita är ju snyggare när dom är rena :)

Blev ingen tur i söndags, datorn strejka som sagt, och vädret var inte det bästa så jag skippa det. Får se nu till helgen istället, det töar för fullt så har goda förhoppningar :) Bara solen vill titta fram med så.

Och som Maggy skrev, framdrevet som han skickade med, kommer jag troligen inte att montera :)
Hoppas inte behöva det :)

Hmm efter att ha glanat på den filmen lite så blev man ju LÄTT sugen på att ut å åka :)

Var när och hur ska vi träffas i sommar ? :)
Vart ligger våran mittpunkt ?
Maggy bor väl längst norrut, men vem bor längst söderut ?
Och vart blir då mitten :)
En lördagkväll med några korvar och en öl eller 2, någonstans i sverige.
Gåendes runt och småkika på några GSX1400 i sin prakt, gärna med solnedgången i horisonten :)

Vad tror ni ? :)

Maveric skall ju till Italienska alperna... :Bugar

Kom på ett datum så skall jag kolla med HSB (Hon Som Bestämmer).
Kanske en MC-Träff i mittsverige någonstans... med en GSX hörna.
Bäst är en helg... har inte mycket semester i år då jag bytt jobb.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Maveric skall ju till Italienska alperna... :Bugar

Kom på ett datum så skall jag kolla med HSB (Hon Som Bestämmer).
Kanske en MC-Träff i mittsverige någonstans... med en GSX hörna.
Bäst är en helg... har inte mycket semester i år då jag bytt jobb.



Jepp ska till Italien v30-31:yoparty kan ju ha en träff där med lite alpbus :rofl .

Men någon av helgerna innan dess kan funka för mig frågan är som sagt bara var:D Tror vi har ägare från Skåne o upp till kalix.

Vore kul att träffas irl.:tummenupp :fyllisar :D .


/Maveric
 
Last edited:

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Hallå. Nej har inte flyttat bor redan för långt norrut, ca 200mil
(tänkte bara på klimatet). Sen är det ju rätt så regn känsligt det där
får väl ha ett paraply under sadeln som man kan resa upp,
kanske lite kvar på Viaskortet ifall man behöver ta in någonstans.

Det är synd att det är ju inte så diskret som vanlig trimmning
farbror Blå har väl kanske synpunkter, får väl låtsas att ja inte sett honom
o bara köra vidare.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hallå. Nej har inte flyttat bor redan för långt norrut, ca 200mil
(tänkte bara på klimatet). Sen är det ju rätt så regn känsligt det där
får väl ha ett paraply under sadeln som man kan resa upp,
kanske lite kvar på Viaskortet ifall man behöver ta in någonstans.

Det är synd att det är ju inte så diskret som vanlig trimmning
farbror Blå har väl kanske synpunkter, får väl låtsas att ja inte sett honom
o bara köra vidare.


Jag är för gammal att köra ifrån farbror blå... jag anser inte att det är värt risken. Så gissningsvis kommer jag att få en ombesiktning och lite böter i år med mitt V&H.

Annars så rullar det SAKTA framåt. Fick klart toppackningen igår. Har slipat upp hålen till 85mm. Så nu skall jag ta in lite proffshjälp (polare och öl) och montera resten. Tyvärr är tid bristvara då man jobbar drygt heltid och har familj med fem barn under 7år. Men till påsk MÅSTE jag vara klar för efter påsk (men före 1:a maj) skall det bänkas.
 

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Jag är för gammal att köra ifrån farbror blå... jag anser inte att det är värt risken. Så gissningsvis kommer jag att få en ombesiktning och lite böter i år med mitt V&H.

Annars så rullar det SAKTA framåt. Fick klart toppackningen igår. Har slipat upp hålen till 85mm. Så nu skall jag ta in lite proffshjälp (polare och öl) och montera resten. Tyvärr är tid bristvara då man jobbar drygt heltid och har familj med fem barn under 7år. Men till påsk MÅSTE jag vara klar för efter påsk (men före 1:a maj) skall det bänkas.

Maggy, det skal ta ca 5timer og gjøre den jobben!
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Maggy, det skal ta ca 5timer og gjøre den jobben!

Om man är en van mekaniker går det nog... en annan har jobbat i IT branchen för länge helt enkelt. :huvet
Sakta men säkert kommer den ihop. Nästa utmaning är att få de borrade spjällhusen att funka.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top