GSX-R 1100-tråden

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
MILKY skrev:
2167116 Jo förlängda svingar kan se coolt ut, men får inte vara för lååånga bara. Visst blir det sämmre köregenskaper men det får man leva med!.

Jag ska INTE ha förlängd Sving eller likn, allt skall bara poleras!. Visst kommer man att uppgradera med lite andra bromsar osv men det förstör ju inte hojen. Är det ngn som vet vart man kan hitta en Hugger till en gammelgixxer?. har ju en orginal men den är fan lite sliten tyvärr!.

Är det ngn här som har sänkt sin fram, funtar på att göra det nämligen o undrar över hur den då beter sig?.

Det kommer ju att dröja men ni får själva bedömma om hojen blir bra elr inte, sommaren är ju på ingång så nu blir det ju inte av ialf.

Fan gött väder idag me :banana
Vadå inte för långa? Se bifogade bilden... Hehe, nja, så långt ska det kanske inte vara... +18 tum från originallängd och 300-däck på det är kanske att ta i... :hihi Men det var bra puts på den iallafall!

Hugger till gammelgixxer kan nog finnas här http://www.poly26.com Där finns det mesta. Jag har inte beställt därifrån så jag vet inte hur de är med leveranser och sådant.

Jag sänkte min 10 mm fram innan, och jag tyckte att den blev lite mer kvickstyrd. Men nu kör jag med originalhöjd fram, annars tar framskärmen i intercoolern om jag tvärnitar.
 

Bifogat

  • 0772.jpg
    0772.jpg
    55.9 KB · Visningar: 156

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
fazerfun skrev:
2168562 Jag kommer att plocka ner den o lämna in Sving/Ram så dom får bort hmm glömt vad det kallas nu bara för det. Man slipper då en massa jobb med att stå o slipa bort denna.

Sedan är det bara o gasa på med slippapper av olika slag, sedan avslutar man med olika polermedel ( kommer inte att köra med Autosol ). Faktiskt första gången jag gör detta så det skall bli spännande o intressant!. Jag är typen som tycker det är lika roligt att skruva som det är att köra. Plus känslan av att få en hoj fin efter egna prestationer är ju kanon :tummenupp

Ok...eloxeringen (anodiseringen) tänker du på?
Hmm..verkar ju vara ett jävla jobb...undrar om jag inte ska låta dig gå i täten och slipa armen ur led så får jag se sen om det är värt det... :hihi Är lite smygputsbög, har svårt att inte gå runt och gnida på grejorna när jag inte kör...[/QUOTE]

Jaså du ska låta mig ta smällarna :mad: ... Hmm Milky följer inte poleringstrenden Milky leder den, ett kännt ordspråk i Blekinge :hihi

Ja ett jävla jobb blir det garanterat, har en polare som gjorde likadant på sin hoj fast då lämnade han inte iväg ram o sving för att ta bort anodiseringen o han sa aldrig mer! :rofl

Visst är det kul att ha grejorna iordning, men jag kan ibland få höra att jag är sjuk i skallen som håller på o putsar som jag gör :näsblod .. Jag kan knappt köra hojen om den är skitig, tycker inte att det är lika kul då på ngt lustigt sätt!. :gnissla

lahi skrev:
2170135 Vadå inte för långa? Se bifogade bilden... Hehe, nja, så långt ska det kanske inte vara... +18 tum från originallängd och 300-däck på det är kanske att ta i... :hihi Men det var bra puts på den iallafall!

Hugger till gammelgixxer kan nog finnas här http://www.poly26.com Där finns det mesta. Jag har inte beställt därifrån så jag vet inte hur de är med leveranser och sådant.

Jag sänkte min 10 mm fram innan, och jag tyckte att den blev lite mer kvickstyrd. Men nu kör jag med originalhöjd fram, annars tar framskärmen i intercoolern om jag tvärnitar.

Mkt bra puts, det ligger nog en timme elr två bakom denna hoj :4skrika

Ja en sänkning på 10cm blir det nog, hmm har ju ingen IC som vållar några problem tråkigt nog!
 

AlphA

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2004
Ort
Linköping, Lindesberg somrarna
Hoj
GSX-R 1100, 92:a
Hallo...2 frågor som någon av er säkert kan besvara, för jag e inte den mest begåvade nissen mekaniskt sett hehe.

Dels känns det inte som man får ut all effekt som man ska när man accelererar, den riktiga sparken har liksom förvunnito och ersatts av någon segdragen acceleration. Kände av det för första gången idag så är lite fundersam.

och sedan är det ett skrikande ljud på 3:an som uppkommer då man börjar öka varven, men motorbromsar man eller släpper gasen på en hastighet hörs ingenting... då är den tyst som atten

Hojen i fråga är en GSX-R1100 från 92


//Antar att någon kommer dumförklara en lite, oavsett vad man skriver hehe
mvh jonas
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
AlphA skrev:
2170991 Hallo...2 frågor som någon av er säkert kan besvara, för jag e inte den mest begåvade nissen mekaniskt sett hehe.

Dels känns det inte som man får ut all effekt som man ska när man accelererar, den riktiga sparken har liksom förvunnito och ersatts av någon segdragen acceleration. Kände av det för första gången idag så är lite fundersam.

och sedan är det ett skrikande ljud på 3:an som uppkommer då man börjar öka varven, men motorbromsar man eller släpper gasen på en hastighet hörs ingenting... då är den tyst som atten

Hojen i fråga är en GSX-R1100 från 92


//Antar att någon kommer dumförklara en lite, oavsett vad man skriver hehe
mvh jonas

Frågor på volley:

-Du kanske börjar bli van vid vridet.... :hihi Menar du att den inte varvar ur eller att den känns segare? När har du fått kicken innan, vid vilket varvtal?
-Utveckla skrikandet...är det en gnisslande, tjutande?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
GSX-R 1100 1990 vs. 1991

Glömmer aldrig när man var fjortis o läste sönder alla hojtidningar man kom över (sitter i fortfarande när jag tänker efter..)

Det som var absolut mest kittlande var testerna mellan FZR1000 och GSX-R 1100, vilken skulle vara värst i år..?

Drömmen om en FZR1000 är redan uppfylld och hojen såld sedan länge men nu när man varit utan hoj ett tag börjar abstinensen bli outhärdlig.
Det är dags för att uppfylla ett (15 år) gammalt behov, att äga en GSX-R 1100. Vem vet för hur länge, men vissa hojar behöver man bara ha haft för att få veta hur de är...

Nu till min fråga.. Från början har jag varit inställd på en -91 då detta är en av historiens vackraste o brutalaste hojar. Nu undrar jag dock var det är för skillnad på -90 och -91.

Stämmer följande? om inte var god rätta mig o lägg till info..

# 16 kilo till -91ans nackdel skiljer.
# Samma chassimått, däck o fjädring båda åren
# Chimsade ventiler o annan topp -91 (nackdel -91..)


Vilken årsmodell rekommenderas generellt av -90 o -91?

Hur skiljer sig motorkaraktären, vilken är lättas att plocka ur mer effekt ur?

Hojlösa hälsningar //Jan
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Banane skrev:
2179941
Stämmer följande? om inte var god rätta mig o lägg till info..

# 16 kilo till -91ans nackdel skiljer.
# Samma chassimått, däck o fjädring båda åren
# Chimsade ventiler o annan topp -91 (nackdel -91..)


Vilken årsmodell rekommenderas generellt av -90 o -91?

Hur skiljer sig motorkaraktären, vilken är lättas att plocka ur mer effekt ur?

Hojlösa hälsningar //Jan

1990 is the one to have. Jag letar också efter en 1990 model.
Den enda anledning till att kjöpa 1991 är om du gillar den nya designen mer än den gamla.

från Bike magazine 2002:
 

Bifogat

  • 2002_GSXR1100_Bike1b_800.jpg
    2002_GSXR1100_Bike1b_800.jpg
    38.8 KB · Visningar: 194

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Banane skrev:
2180122
Hur ligger det till med vikten egentligen?
90 modellen är lättare, hur mycket lättare är jag inte 100% säker på.

Jag har läst 210 och 219 (http://oldskoolsuzuki.info/)

I denna boken står det också 219, så jag tror det är rätt.

H821.jpg
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Banane skrev:
2179941 Stämmer följande? om inte var god rätta mig o lägg till info..

# 16 kilo till -91ans nackdel skiljer.
# Samma chassimått, däck o fjädring båda åren
# Chimsade ventiler o annan topp -91 (nackdel -91..)


Vilken årsmodell rekommenderas generellt av -90 o -91?
Jag har inga exakta svar, det kanske du hittar på dessa länkar.

http://www.suzukicycles.org/GSX-R-series/GSX-R1100.shtml

http://www.users.totalise.co.uk/~gary/1100history.htm

Men här är min uppfattning iallafall.

1, 91'an kanske väger lite mer, men den viktskillnaden tror jag inte man känner.

2, Tror att 91'an fick ett något smalare framdäck (120 istället för 130), vilket kan bero på att 90'an inte kändes perfekt.

3, Tror att 91'ans topp är bättre, tills man trimmar tokmycket, men är osäker.
Tror dock inte man märker nån större skillnad iallafall, avseende körningen.

Jag gillar bägge modellerna jättemycket.
Men själv har jag en 91'a, och vill inte byta.

Välj den du tycker är snyggast i dina ögon.
Körmässigt tror jag inte du känner nån jättestor skillnad, men i så fall är det nog till 91'ans fördel, om än liten.

Du blir nog mer än nöjd vilken du än väljer.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Banane skrev:
Hur skiljer sig motorkaraktären, vilken är lättas att plocka ur mer effekt ur?

91'an original har en motorkaraktäristik som är som en 90'a med snikportad topp och väldigt lite plastat. Ska man trimma mer än "snik" monterar man en 90-topp på en 91-92'a för att slippa palta med shimsen. En 86-88 har original ca 117 hästar, 89-90 ca 127 och 91-92 ca 135 på bakhjulet.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
andersbrink skrev:
2180228 91'an original har en motorkaraktäristik som är som en 90'a med snikportad topp och väldigt lite plastat. Ska man trimma mer än "snik" monterar man en 90-topp på en 91-92'a för att slippa palta med shimsen. En 86-88 har original ca 117 hästar, 89-90 ca 127 och 91-92 ca 135 på bakhjulet.
Jahapp... då kan man se det som utrett. :)

Andersbrink har talat. :Bugar
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Banane skrev:
2180122 Här stämmer det inte riktigt.. enligt http://www.suzukicycles.org/GSX-R-series/GSX-R1100.shtml skall -91an vara tyngre..

Hur ligger det till med vikten egentligen?

På suzukicycles.org står det mycket konstigt...vad gäller vikten figurerar det många olika uppgifter men ja 91 är något tyngre...i praktiken är det dock ingen skillnad körmässigt om du frågar mig. 91ans topp är som sagt uppdaterad annars är det mest kosmetika: strålkastarna hamnade bakom en skiva, dubbla bakljus och en annan, mer aerodynamiskt utformad kåpa. Smaksak vilken man gillar således men eftersom jag har en blåvit 91 så håller jag på den... :yoparty Men en svart-silver 90 skulle också få rum i garaget... :rolleyes:

andersbrink skrev:
2180228 91'an original har en motorkaraktäristik som är som en 90'a med snikportad topp och väldigt lite plastat. Ska man trimma mer än "snik" monterar man en 90-topp på en 91-92'a för att slippa palta med shimsen. En 86-88 har original ca 117 hästar, 89-90 ca 127 och 91-92 ca 135 på bakhjulet.

Kanske en dum fråga men är "snikportad" menat som ett positivt omdöme? :) En original 91 topp är bättre än en dito 90? Är det genomströmningen/värmeavledning framförallt eller?

Å det här med shims...fattar att det blir lite mer pul när det ska renoveras ventiler (den dagen den sorgen.. :rolleyes: ) men vad är det som är anledningen till att man shimsat överhuvudtaget?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tackar för info!

Får nog bli en -91a vad det lider, helst den röd-svarta..

Vad är ett vettigt pris för en omodifierad 91a i bra skick, 4000-6000 mil någonting?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Banane skrev:
2180890 Tackar för info!

Får nog bli en -91a vad det lider, helst den röd-svarta..

Vad är ett vettigt pris för en omodifierad 91a i bra skick, 4000-6000 mil någonting?

allt mellan 30-40k.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Snikportat är det minsta man bör göra i portningsväg när man ändå har toppen avmonterad från motorn. Dvs det man får mest bang-for-the-buck för, dvs mest hästkraft per krona. 91-92 toppen har smalare och bättre utformade insugskanaler som ökar gashastigheten jämfört med -90 topparna. Mer effekt både på låg/mellan och högvarv. En snik-race portning på en -90 topp ger samma effekt plus lite till. En race-portning på båda typen av toppar ger identiskt med effekt, dvs ingen skillnad.

fazerfun skrev:
Kanske en dum fråga men är "snikportad" menat som ett positivt omdöme? :) En original 91 topp är bättre än en dito 90? Är det genomströmningen/värmeavledning framförallt eller?

Å det här med shims...fattar att det blir lite mer pul när det ska renoveras ventiler (den dagen den sorgen.. :rolleyes: ) men vad är det som är anledningen till att man shimsat överhuvudtaget?

Anledningen med shims är att det var tänkt att man inte skulle behöva justera ventilerna så ofta... men nu är det så att ventilerna slits lika fort/långsamt på en -90 som en 91-92 topp. Överliggande shims har en viss förmåga att flytta på sig till ställen man minst av allt vill, t.ex. mellan kamkedja och vevaxeldrev. Snip snap snut så har man en sprängd motor.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2181154Överliggande shims har en viss förmåga att flytta på sig till ställen man minst av allt vill, t.ex. mellan kamkedja och vevaxeldrev. Snip snap snut så har man en sprängd motor.

Topparna med justerskruvar med tillhörande stoppmutter kan ju , med hjälp av en "duktig" mekanikerhand också lossna vid fel åtdragningsmoment...

Å då blir det samma tråkiga slut på sagan som i fallet med shimsen...

(Måste ju försvara min shimstopp lite iaf :tungan )
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är här någon som har en aning om vilken innerdiameter det är på röret (där lagerna sitter) i svingen där svingaxeln går igenom på en 1100R -86?
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Inte att förglömma, särsilt för dem trimsugne. Trimkammar till shimstoppen är istort sett omöjligt att hitta - mig veterligen.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
andersbrink skrev:
2181154 Snikportat är det minsta man bör göra i portningsväg när man ändå har toppen avmonterad från motorn. Dvs det man får mest bang-for-the-buck för, dvs mest hästkraft per krona. 91-92 toppen har smalare och bättre utformade insugskanaler som ökar gashastigheten jämfört med -90 topparna. Mer effekt både på låg/mellan och högvarv. En snik-race portning på en -90 topp ger samma effekt plus lite till. En race-portning på båda typen av toppar ger identiskt med effekt, dvs ingen skillnad.



Anledningen med shims är att det var tänkt att man inte skulle behöva justera ventilerna så ofta... men nu är det så att ventilerna slits lika fort/långsamt på en -90 som en 91-92 topp. Överliggande shims har en viss förmåga att flytta på sig till ställen man minst av allt vill, t.ex. mellan kamkedja och vevaxeldrev. Snip snap snut så har man en sprängd motor.

ok. så en shimstopp är både svårare att trimma OCH mer underhållskrävande...låter som en korkad lösning :confused:
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top