GSX-R 1100-tråden

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
War-psycho skrev:
2265056 Har ställt frågan i Teknikforumet, men testar även här, så lyfts tråden fram igen också. :)


Ska hjälpa en polare med växellådan i hans Gsxr750 -94'a.

Upptäckte nu att 750'n har 6 växlar, mot 1100'ans 5 växlar.

Nu undrar jag (mest på skoj) om det överhuvudtaget är möjligt att skifta innehåll i växellådorna mellan de två modellerna, så man får 6-växlar i 1100'an ?

Skulle tippa på att det inte går, men vore kul att höra om nån VET. :)

Frågan gäller min 1100'a, alltså en luft/oljekyld -91'a.

Japp det går rakt av, men det finns ju lite olika kopplingar till 750'n, wire eller hydral? Men i övrigt är det bara att flytta över allt inkl trumman då. Jag har gjort det jobbet.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
anDURRs skrev:
2265133 Jaha...bra tråd för mig som nyligt införskaffat en veteranhoj i form av en GSXR1100 -86

Har haft 2 tidigare åxå (en 86 och en 96)
sen har jag kört lite grus/enduro några år på en KTM 520
men nu är jag som sagt tillbax på asfalten (iallafall tillfälligt)

Jag har ett problem med min hoj som jag tänkte att jag kunde få hjälp med av någon kunnig:
Hojen går nämligen skitdåligt, den "blöddrar", hostar och smäller på låga varv
Måste varva den till 5-6000 varv innan den vill gå rent.
Har hört runt lite och fått tipset att ta bort dom öppna luftfiltren (som inte alls rimmar ihop med vaacumförgasarna) och sätta dit orginal luftburk.
Låter det som ett vettigt tips?
Alla ide'er är varmt välkomna
(Jag har säkert missat att skriva nåt, så fråga gärna...)

Följdfråga: Någon som har en luftburk liggandes?

kul med flera som åker urgixxern :) du har ingen bild på din pärla?

Hade precis samma problem precis när jag köpte min....def. ett förgasarproblem. Plocka isär och gör rent samt kolla vad du har för bestyckning. Öppna luftfilter och CV-knasare ska inte vara något bekymmer så länge du har rätt munstycken och blandningen är ok. Har själv originalförgasare men KN-filter och ett Yoshi 4-1, funkar :banana :tummenupp
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
fazerfun skrev:
2265416 kul med flera som åker urgixxern :) du har ingen bild på din pärla?

Hade precis samma problem precis när jag köpte min....def. ett förgasarproblem. Plocka isär och gör rent samt kolla vad du har för bestyckning. Öppna luftfilter och CV-knasare ska inte vara något bekymmer så länge du har rätt munstycken och blandningen är ok. Har själv originalförgasare men KN-filter och ett Yoshi 4-1, funkar :banana :tummenupp

Tack för svaren...

Här kommer en bild...
 

Bifogat

  • Dscn2649s.jpg
    Dscn2649s.jpg
    101.4 KB · Visningar: 165

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Min gammgixx har fått sin Yoshi stulen :(

Trist att ha hojen inne på verkstad under högsäsong.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
anDURRs skrev:
2265460 Tack för svaren...

Här kommer en bild...

Den var najs :tummenupp :tummenupp hoppas du får fart på den.

Men är det inte en 87a...?? Kan ju vara en sen 86 förstås men jag tycker inte jag känner igen lackeringen... :confused:
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
Nix, det står 86 i regbeviset... :)

Polarn har en likadan med lika lack...åxå en 86:a
("dirtfighter" här på forumet)
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Wibbe skrev:
2265245 Japp det går rakt av, men det finns ju lite olika kopplingar till 750'n, wire eller hydral? Men i övrigt är det bara att flytta över allt inkl trumman då. Jag har gjort det jobbet.
Åfan...Flera säger att den tål mindre stryk än 1100'ans, men i en otrimmad storgixxer kanske det funkar ?

Berätta gärna mer hur du gjorde.
Flyttade du över från en låda med wirekoppling, eller en hydraulkoppling ?
Blev det bra, värt besväret ?

Förresten, polarens 750 var vattenkyld (alltså nyare modell) och hade wirekoppling, när fanns hydraul på 750'n ?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
anDURRs skrev:
2265510 Nix, det står 86 i regbeviset... :)

Polarn har en likadan med lika lack...åxå en 86:a
("dirtfighter" här på forumet)

ok jag tror dig :) vet bara att det finns ett tidigare färgschema som är vanligare på 86orna,
 

Bifogat

  • 1986_GSXR1100_redblwh_250.jpg
    1986_GSXR1100_redblwh_250.jpg
    12.4 KB · Visningar: 770
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
fazerfun skrev:
2265507
Men är det inte en 87a...?? Kan ju vara en sen 86 förstås men jag tycker inte jag känner igen lackeringen... :confused:

Jag tycker oxå det ser ut som en 87a, det finns 2olika tankar till GSXR 1100 86-88 en på 19L och en på 21L dom 86or som såldes i Sverige hade den mindre tanken, hojen på bilden har 21L. Den har 87ans framskärm oxå (86an har en smalare skärm) Men ok det kan kanske vara en 86a.
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
Nu när jag såg bilden på en "riktig" 86:a lack så måste jag nog hålla med er...

I regbeviset står det
Årsmodell: 1986
Datum för 1:a reg. 1987-06-11

Nåja...den har ju 20 år och 18 ägare på nacken...inte helt omöjligt att någon del har blivit utbytt med tiden :tungan

Intressant är det iaf.

Hur ser man att det är en 19 resp 21 liters tank?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
War-psycho skrev:
2265780 Åfan...Flera säger att den tål mindre stryk än 1100'ans, men i en otrimmad storgixxer kanske det funkar ?

Berätta gärna mer hur du gjorde.
Flyttade du över från en låda med wirekoppling, eller en hydraulkoppling ?
Blev det bra, värt besväret ?

Förresten, polarens 750 var vattenkyld (alltså nyare modell) och hade wirekoppling, när fanns hydraul på 750'n ?

Det var åt en "kund" jag gjorde jobbet, i en orginal 1100 kanske det håller. Det var förresten en '88ans 1052 motor, årsmodellen på 750 lådan vet jag inte. Den 1100an var ombyggd för wire koppling, man måste flytta ut kopplingskåpan med en distans om det ska få plats med wire grejjorna där. Det är lättare att bygga om till hydral koppling, man får byta lagerskålen/rulllagret som sitter på drevsidan av den ingående växelaxeln. Den har nämligen ett hål där pinnen från slavcylindern går in, sen får man plocka i pinnen i axeln och en annan tapp/nållager vid tryckplattan.
Tror det satt hydral på vissa 750 F om jag inte minns fel.

Ska prova att plocka i en 750 låda från en '00 i en 1127a jag har ligger som det mesta till lådan fattas nu...när tiden räcker till bör man väl tillägga. Tydligen passade den inte rakt av i en '91a 750, så vi får se...
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Wibbe skrev:
2266389 Det var åt en "kund" jag gjorde jobbet, i en orginal 1100 kanske det håller. Det var förresten en '88ans 1052 motor, årsmodellen på 750 lådan vet jag inte. Den 1100an var ombyggd för wire koppling, man måste flytta ut kopplingskåpan med en distans om det ska få plats med wire grejjorna där. Det är lättare att bygga om till hydral koppling, man får byta lagerskålen/rulllagret som sitter på drevsidan av den ingående växelaxeln. Den har nämligen ett hål där pinnen från slavcylindern går in, sen får man plocka i pinnen i axeln och en annan tapp/nållager vid tryckplattan.
Tror det satt hydral på vissa 750 F om jag inte minns fel.
Mycket intressant... :)

Wibbe skrev:
Ska prova att plocka i en 750 låda från en '00 i en 1127a jag har ligger som det mesta till lådan fattas nu...när tiden räcker till bör man väl tillägga. Tydligen passade den inte rakt av i en '91a 750, så vi får se...
ÄNNU mer intressant... :jisses

Sätt fart med det, och berätta hur det går. :hoppa
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
War-psycho skrev:
2265780... Förresten, polarens 750 var vattenkyld (alltså nyare modell) och hade wirekoppling, när fanns hydraul på 750'n ?
Vattenkylt kom -92 på R750, -93 på 1100.

-96 kom helt ny generation R750, den har hydraulisk koppling.
Om jag inte minns helt fel har alla R750 -95 och äldre vajer till kopplingen.

Och från -96 finns för övrigt inga släktskap motormässigt med äldre R750/R1100. -96 och framåt är en helt ny story. Inga släktskap chassiemässigt heller såvitt jag vet. Åtminstone inga chassiemässiga släktskap i det stora hela så att säga. Möjligen kan nån liten detalj vara samma.
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
anDURRs skrev:
2266376 Nu när jag såg bilden på en "riktig" 86:a lack så måste jag nog hålla med er...

I regbeviset står det
Årsmodell: 1986
Datum för 1:a reg. 1987-06-11

Nåja...den har ju 20 år och 18 ägare på nacken...inte helt omöjligt att någon del har blivit utbytt med tiden :tungan

Intressant är det iaf.

Hur ser man att det är en 19 resp 21 liters tank?

19L tanken är "plattare"

Vänstra bilden 19Ltank och högra 21L tanken.
Om vi skall fördjupa oss 86-87mysteriet så¨så kan man kolla diametern på främre hjul axel: 86 15mm, 87 17mm men det kan vara bytt gaffel oxå

Robban_C skrev:
2266408 Vattenkylt kom -92 på R750, -93 på 1100.

-96 kom helt ny generation R750, den har hydraulisk koppling.
Om jag inte minns helt fel har alla R750 -95 och äldre vajer till kopplingen.

GSXR 750 hade hydralkoppling 85-87 övriga vajer.
 

Bifogat

  • SUZ_085_1986_00_700x500_SUZUKI-GSX-R1100.jpeg
    SUZ_085_1986_00_700x500_SUZUKI-GSX-R1100.jpeg
    83.9 KB · Visningar: 90
  • 1986_GSXR1100_redblwh_750.jpg
    1986_GSXR1100_redblwh_750.jpg
    63.6 KB · Visningar: 162
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
War-psycho skrev:
2266404 Mycket intressant... :)

ÄNNU mer intressant... :jisses

Sätt fart med det, och berätta hur det går. :hoppa

Alltså en 750 F, olje/luftkyld ska tilläggas...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Robban_C skrev:
2266408

-96 kom helt ny generation R750, den har hydraulisk koppling.
Om jag inte minns helt fel har alla R750 -95 och äldre vajer till kopplingen.
Det är wire på -96 också.
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
anDURRs skrev:
2265133Hojen går nämligen skitdåligt, den "blöddrar", hostar och smäller på låga varv
Måste varva den till 5-6000 varv innan den vill gå rent.

Citerar mig själv...

Plockade loss förgasarna för rengöring idag...det första jag fick syn på var att vaacumslangen till bensinkranen var vikt...PERFEKT tänkte jag...där har vi felet, fixade bort vecket, plockade ihop och provstartade, FAN går fortfarande skitdåligt...bort med tank, loss med förgasarna, plockade bort den undre koppen på varje förgasare och får syn på den sista jag öppnar att flottören har gått av (den ena "flytkroppen" ligger löst)

Så jag gissar att där hade jag felet...Ny beställd...följetången fortsätter....
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
En kompis har en gsxr1100 -86:a. Den dricker en hel del olja. Finns det något speciellt att tänka på vid felsökning eller är det kolvringar, kolvar, cylindelopp som gäller?
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
El Garto skrev:
2271162 En kompis har en gsxr1100 -86:a. Den dricker en hel del olja. Finns det något speciellt att tänka på vid felsökning eller är det kolvringar, kolvar, cylindelopp som gäller?

Ventiltätningarna ! (Då brukar det ryka till när man startar upp den om den stått ett tag.)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top