johankjellgren
Medlem
Hej!
Sporthoj låter lite malplacerat i min tråd men efter vad jag minns finns det gott om teknik-kunniga härinne som inte är fördomsfulla mot långsamma hojar.
Använder en GSX400 F 1983 som pendlarhoj. Den går dock dåligt på topp (om man nu kan kalla det topp) dvs över 6-7000 varv. Jag har misstänkt 2 faktorer. Förgasarna och tändspolarna. Jag har nu börjat rengöra de 4 fuggarna (varför så många ?) och all membran är hela men munstycken är det svårt att avgöra utan drar bara på diesel och tryckluft.
Nu till Tändspolarna ; Går det att mäta om de fungerar bra? Alltså när de är lösa ? Jag gissar på tändspolar eftersom jag har en gammal bil som plötsligt gick värdelöst över 300 varv - bytte tändspole och vips så gick den som en klocka.
Fråga 2 på tändspolar: Måste de vara original? (kostar som halva hojen) Är väl bara en ganska enkel dubbelspole? Nu är det 2 tändspolar på 4 cyllar . Kan man montera 4 istället ?
/ johan
som är tillbaks på SH efter flera års bortavaro
Sporthoj låter lite malplacerat i min tråd men efter vad jag minns finns det gott om teknik-kunniga härinne som inte är fördomsfulla mot långsamma hojar.
Använder en GSX400 F 1983 som pendlarhoj. Den går dock dåligt på topp (om man nu kan kalla det topp) dvs över 6-7000 varv. Jag har misstänkt 2 faktorer. Förgasarna och tändspolarna. Jag har nu börjat rengöra de 4 fuggarna (varför så många ?) och all membran är hela men munstycken är det svårt att avgöra utan drar bara på diesel och tryckluft.
Nu till Tändspolarna ; Går det att mäta om de fungerar bra? Alltså när de är lösa ? Jag gissar på tändspolar eftersom jag har en gammal bil som plötsligt gick värdelöst över 300 varv - bytte tändspole och vips så gick den som en klocka.
Fråga 2 på tändspolar: Måste de vara original? (kostar som halva hojen) Är väl bara en ganska enkel dubbelspole? Nu är det 2 tändspolar på 4 cyllar . Kan man montera 4 istället ?
/ johan
som är tillbaks på SH efter flera års bortavaro