Cirkulera! Här finns inget att se.
Helt normalt beteende för åttiotalshojar med 16"-skottkärredäck framtill. Det skall helt enkelt vara så på den modellen.
Äsch, jag vet inte. Men, ni som var med då, i början av 80-talet - visst känns olyckstypen igen?
Det plötsliga, oförklarliga wobblet efter lite stalp eller annan skarp ojämnhet i vägbanan.
Många (sade sig) råkade ut för det, få kunde beskriva det vettigt. Minsta lilla svansviftning blev till ett dödswobbel efteråt vid korvkiosken, som dom "redde ut".
Man försökte förklara det hela med "olämpligt monterad extrautrustning", plattslitna bakdäck och dåliga styrlager.
På nästannya motorcyklar.
Andra avfärdade "trenden" med wobblande motorcyklar som masshysteri, bristande körskicklighet, bisarrt skryt eller rena försäkringsbedrägeri.
Då, på det glada 80-talet så hörde jag till den senare kategorin. Jag har aldrig upplevt något riktigt wobbel.
Jag utmanade kompisar att köra deras hojar som påstods bli "okörbara" vid 200 - alltid 200, denna magiska siffra, där livet påstods börja...
Nej, det här blir långt. Bäst att bryta.
Förlåt, vi borde ha en dedikerad wobbeltråd.
Det jag vill ha sagt är att kring allt jäkla skitsnack man hört om wobbel under åren man kunde komma undan med att skylla på just det, så är det just den typen av krasch som Bosse I beskriver som jag haft svårast att avfärda.
Vettiga människor som i sansad fart förlorar herraväldet över en hoj utan vettig förklaring.
Tvära ojämnheter är ofta det som startar just denna typen av beteende, men sedan är det ingen som kan förklara resten.
Den bästa förklaringen jag hört var: "det blev som att köra på tvättbräda, utan att det var någon där."
Vulgärordet "wobbel" fel- och överanvänds en masse, och just här handlar det inte om strukturupplösande egensvängningar i själva materialet. Heller.
Men här finns något!
Då, när wobbel var på modet ansågs både 16" framhjul och antidive som framtiden och undgick såklart granskning.
Kanske, kanske, kanske är det här man skall nysta för att finna svaret till somligas nu förti år gamla pinsamma kullkörningar...?
Äsch, det blev långt ändå. Sry!
Skönt att du klarade dig, och älgjakten. Den är ju viktigare än allt, eller hur?
(Skämta om jakt. Fan vad dum jag är...)
Efter jakten - men innan snön får du se till att duplicera passagen med alla dina hojar, en efter en.
Samma hastighet, samma spår och registrera allt som sker. För vetenskapen!