GSX750ES med stuk åt XR69 hållet

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fixat lite idag, har hållit på lite i garaget men mestadels att fixa till traktorsnöslungan och fixa så det finns en extra axel och skruv inför den kommande säsongen.

Hann i alla fall göra lite på hojen om än inte mycket, linjerade upp rörställningen till sitsen och kapade till plattjärn att ha mellan rören. Förhoppningsvis får jag snart börja svesta ihop det hela och fixa till nylonskivan.

20211205_180509.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Inga jätte framsteg men ramen till sadeln är svetsad och nylonplattan är i alla fall tillkapad för att gå ner mot ramen.

Ska borra hål i plattjärnen för att fästa nylonplattan och sen ska jag fortsätta med att börja bygga en bygglov plattjärn till fästjärnet bakom fästjärnet.

Sen är tanken att det ska monteras gummifötter som ramen ska avlastas med mot ramen.

Tror vinkel på sitsen blir hyfsat bra, hellre att sadel lutar lite framåt än bakåt.

20211208_200125.jpg20211208_200036.jpg20211208_195940.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är ramen till sadeln klar så när som på hål för nylonplattan och gummikuddar, sen återstår också trimning av rören.

20211209_203019.jpg20211209_202935.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är i alla fall stommen som ska bära sadeln klar så när som på gummikuddarna mot ramen. Nylonplattan kan smalas ner lite men jag lämnade den bred i första läget så man man trimma bättre senare.

20211218_122448.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är nog det värsta på detta projekt påbörjat, gargruvat mig men idag tog jag tag i att börja med en ny tank.

Det har ju diskuterats om GSX750 tanken i blocket tråden på en unik cafe racer och den är ju inte kul utan sidokåpor och det är ju snorkel mellan tank och sadeln som ställer till det. Min tanke är att bygga in snorkel i den nya tanken så original luftburk går att använda även om öppna filter skulle vara snyggare men då är det väl också förgasarbyte som gäller.

Har I alla fall börjat med en botten som böjs runt snorkeln. Tanken är att det sen ska bli en topp som topp och sen två sidobitar. Vi får väl se hur det går med detta, en "ny tank" i bra skick är i alla fall köpt på tradera om jag inte hinner klart till sommaren.

20220111_182932.jpg20220111_182920.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med tanken och grovt börjat med ovansidan, trimmade också av hörnen i framkant på botten för att få den lite smäckrare. Tror jag ska sänka överdelen på tanken lite i bakkant så den men jag får se hur jag gör. Killen som mest troligt ska svetsa åt mig menade tyckte jag skulle göra delarna så som dom var enklast att passa ihop och tillverka för svetsandet spelade inte så stor roll Det är nog då enklast att göra rundningarna på sidorna av tanken .

Allt är väldigt grovt format just nu , tycker det är svårt att få till det med pappmallar så jag valde att bocka till övre delen och sen mäta, rita och kapa toppen grovt.

20220113_192447.jpg20220113_192423.jpg20220113_192415.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gör en uppdatering av bygget, insåg att det skulle bli ont om tid att bygga tank och kuts så jag la om fokus på att få till de praktiska grejerna.

En TIG köptes efter nyår och mesta tiden gick åt att försöka lära dig svetsa och få ihop ett 4-1 system, tog en jäkla tid innan jag hade ihop det och då använde jag rören mot toppen som gick att använda från systemet som satt på. I övrigt så började jag fixa Koso instumenteringen och en ny växelindikator men efter att hittat ett fint beggat instrument så monterade jag inte Koso mätaren till dess att ombyggnaden fortsätter.

Nu har jag fått en ny idé och det är att utgå från den kraschade tanken jag har och bygga om den i bakkant så man döljer snorkeln. Vi får se nu är som bygg säsongen över för denna vinter så jag får fundera vidare på detta.

Nästan tillbaka till ruta ett men med ett tätt 4-1 system, sk testköra systemet sen ska det lackas och härdas i ugn.20220423_140142.jpg20220423_140208.jpg
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top