Ja, enligt s 4-20 i manualen ska de gå från nästan stängda till fullt öppna beroende på varvtal. Och då är det rimligt att Du, genom att stänga dom kan få bättre bränsleblandning, problemet är att flödet inte räcker till för att ge Dig full effekt om än den går lite bättre. Dessutom borde Du ha felkod C28 eller C29 om Sekundärspjällen strular. Vad vi vet är att :
1 - det har tydligen inte med tändstift, tändspolar eller annat att göra. Du har bra gnista
2 - Sekundärtrottlarna ska stå fullt öppet vid hög belastning/höga rpm
3 - Spridarna är rengjorda, Du har bra bränsletryck från pumpen
4 - ändå går hojen väldigt magert på hög belastning/höga varvtal.
Jag kan inte komma på något annat än att Du helt enkelt inte får fram tillräckligt med soppa för att mata motorn vid full last. Det jag vet kan påverka i a f turbobilmotorer oerhört negativt är en felaktig temperatursensor, som får ECU att tro att luften är oerhört het och därmed magrar ned blandningen. Men sugmotorer brukar inte reagera så mycket och det finns en felkod även för tempsensorn, felkoder som Du tydligen inte har. Det får mig att misstänka att vi har något mekaniskt fel, t ex att skit eller annat medför otillräckligt tryck i bränslematningen till spridarna (fuel rail) vid full last eller något annat mysko fel som inte diagnosticeras av elektroniken. Kan Du, på något vis, mäta eller filma bränsletrycket i spridarmatningen? I så fall kanske Du bör göra det så att vi kan avfärda den felkällan? Justera stp-sensorn enligt manualen s 4-48 ruta 2 innan Du går vidare. Kan Du låna spridarna från kompisens hoj? Bara för att vara absolut säker på att bränslesystemet verkligen funkar till 100%, någon annan lösning kan jag inte komma på.
Jag måste säga att Din hoj verkligen gav oss påskpyssel så det räcker och blir över...