Gsxr 1100 turbo projekt.

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Friskt vågat allt brunnit.
Kopplingen är riktigt stekt nu. Den ger upp vid ca 6000rpm @ 1bar.
Det positiva är att snurran spolar upp fint nu. Om det är monster rullen eller att jag har fått tätt på alla hålen på insug och avgas är dock oklart.


Anders, jag skall efterfråga en graf åt dig =)
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Äntligen fått till en vettig lösning på oljeburken under snurran =)


IMG_20210217_205200_694aaa.jpg

IMG_20210217_205200_720aaa.jpg

IMG_20210217_205200_728aaa.jpg

IMG_20210217_205200_738aaa.jpg
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har gjort klart kylet och börjat att fundera på placeringen av de nya mototron spolarna. Dom kanske får bo där fram, det är väldigt trångt under tanken hmmm.

20210224_201141aaa.jpg

IMG_20210224_194721_536aaa.jpg
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
En av plattorna som håller fuelrailen hade spruckit i svetsen för andra gången. Nu gjorde ett plattjärn på baksidan och skruvade ihop det istället. Förhoppningsvis håller det en liten stund. I framtiden får jag hitta en bättre och snyggare lösning =)

IMG_20210309_192016_315.jpg

IMG_20210309_192016_301.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En av plattorna som håller fuelrailen hade spruckit i svetsen för andra gången.
Svetsen såg lite oren och porig ut. Zink-löda två "bråkiga" alu-legeringar fungerar kanske bättre - fast då kan man inte ångra sig efteråt. Själv har jag inte varit i garaget på fyra månader!
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Svetsen såg lite oren och porig ut. Zink-löda två "bråkiga" alu-legeringar fungerar kanske bättre - fast då kan man inte ångra sig efteråt. Själv har jag inte varit i garaget på fyra månader!
Jag provlagade med Devcon smet (Det höll inte alls såklart hehe), det är därför det ser lite orent ut =)
Då är det dags att du tar dig ut till garaget snarast, det är ju magiskt skönt att sitta där och snurra på pallen och njuta av alla kemikalier som sitter i väggarna...

Just nu luktar det bensin i mitt garage....
Slangar som tål bränsle över tid är inte lätta att finna. Fick byta en push on slang till suganslutningen. 9 månader höll det. Skall vara godkänd för Methanol och Bensin men njaaa. Gjorde även en ny packing till tanken medans jag var i farten.

IMG_20210310_201630_562.jpg

IMG_20210310_201630_551.jpg
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Dwell fundering:

Rev/sec = RPM / 60 = 10500 / 60 = 175

Cycles/sec = Rev/sec / 2 = 175/ 2 = 87,5

Sec/Cycle = 1 / Cycles/Sec = 1 / 87,5 = 0.0114 or 11.4 milliseconds.

Coil charge time = 8


Duty Cycle @ 10500 RPM = On Time / Total Time = 8 / 11.4 = 70,1%

Duty Cycle @ 9000 RPM = On Time / Total Time = 8 / 13,3 = 60,1%

Duty Cycle @ 8000 RPM = On Time / Total Time = 8 / 15.0 = 53,3%

Duty Cycle @ 7000 RPM = On Time / Total Time = 8 / 17.1 = 46,7%

Duty Cycle @ 6000 RPM = On Time / Total Time = 8 / 20.0 = 40,0%

Mototron Coils:

Base Dwell: 3.0 mS
Max Continuous Dwell: 9 mS but don't exceed 40% duty cycle
Max Intermittent Dwell: 80% duty cycle, 5 seconds maximum

Kan jag köra med 8ms?
Kommer att köra i en motorbänk. Ungefär 1000rpm / sec så runt 5-6 sekunder på full last

Gjorde ett enkelt test för att se om man kunde se skillnaden mellan 4 och 9ms
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Siktar ju lite högre än så =) Fet blandning på methanol kräver ordentligt med tändenergi.

Har jobbat vidare i garaget idag.
Motorn har gått flera minuter sedan förra servicen.
Ventiler justerades och toppen skulle efterdras. Men det sitter kopparbrickor under 4 av muttrarna. Dessa har blivit väldigt mjuka och tråkiga. (APE grejerna dras nästan med dubbla momentet jämfört med original prylarna) Så det får bli en sväng till GBG skruvcenter på måndag och leta efter bättre brickor.

Även börjat fundera på ett nytt inlopp i plenum
IMG_20210313_135738_554.jpg

IMG_20210313_135738_570.jpg

IMG_20210313_203302_684.jpg

IMG_20210313_203302_694.jpg

IMG_20210313_203302_706.jpg
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Börjat att skissa lite på några stag för att hålla fast spjällhuset så att det inte ploppar loss vid kuliga laddtryck
?


IMG_20210326_191552_735.jpg

IMG_20210326_191552_770.jpg
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top