GSXR 600 vs cbr 600 vs R6

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Att köra strypt R6:a är inga problem så länge du inte förväntar dig några wow-upplevelser rent prestandamässigt. Hojen går ju inte dåligt på så sätt att den går ryckigt eller ojämnt, den är bara ganska slö. 0-100km/h på runt 7 sek har jag för mig att vi mätte upp med simpelt tidtagarur.

Körglädje finns oavsett vilken av de tre som du väljer, allt handlar ju inte om motorstyrka. Hojen svänger ju fortfarande grymt, har bra bromsar, och låter skönt.
 

Wimpa

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Skåne
Hoj
Kommer snart...
Tack för alla svar...

Trevligt att många tycker man gör ett klokt val att köra ostrypt i början och att man inte får massa komentarer "mes kör ostrypt" typ =)

Fan det 'är ett rent helvete att bestämma sig för en hoj =)

Jaha då kan man glömma Bilsports försäkring om man köper en sporthoj då :(
Får ta och upp lite försäkringar sen när det börjar närmasig våren.
Känns inte så kul att behöva ta ett lån för att ha råd med försäkringen =)

Zilversurfer: hänger gärna på en onsdag till våren =)
 

#1

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2003
Ort
Nyköping
Hoj
R1 -05
Tänk På Att....

Enligt dom jag har pratat med på vägverket så kan man inte strypa en hoj som är helfordons godkänd vilket innebär att alla nyare hojar är uteslutna.

För övrigt är service intervalerna på alla r6:eek:r oavsett års modell 100mil sedan är det 1000mila intervaller.

Lycka till. :banana
 

Wimpa

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Skåne
Hoj
Kommer snart...
okey. Med nyare hojar vad menar du då? Man har ju sett tex R6or -02 till salu som är strypte till 25kw.
 

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Har ju en liten 400 som e strypt, den drar upp till 8000 ungefär sen planar effekten helt ut, kan tänka mig att en sexhundras effekt tar slut tidigare, när det gäller försäkring så går väl de flesta bolag på org effekt (bilsport å mc undantaget, men där e självrisken rätt saftig).
När det gäller bekvämligheten så ska det väl vara obekvämt, det är väl lite av charmen :tungan ?
 

Race me

Knuffar sig förbi!
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Veberöd.
Hoj
Alla e sålda! (Lånar en sukka 1100). räknas det?
Wimpa skrev:
tack för svaren...

Som jag skrev innan så "kommer jag till att börja med att köra den strypt..." Sen om jag kör med den strypt tills jag är 20 eller om jag tar bort strypningen innan dess det vet jag inte... =) Men vill börja köra den strypt så man lär sig köra lite bättre innan man ger sig på en ostrypt hoj...

mvh
Kom o kör med oss RR på onsdagar, körde mycket själv i början (ingen polare som har hoj :kocko ) blev sen tipsad att köra med RR o blev en bättre hoj-åkare på alla sätt o vis. :Bugar


PS började köra i snigel-gruppen men bytte upp mig sakta men säkert, så det finns hopp för alla mindre erfarna hojåkare oavsätt 125cc eller 1000cc
kom som du är! syns till våren! :yoparty
 

nickeboay

zon67
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Hemlig Ort
Hoj
Yamaha YZF R6
Jag har nyss köpt en R6a :)
Ströp den hemma osv allt gick utan problem.
Så en R6a rekommenderar jag ;)
Men det är väl en smaksak antar jag^^

Ha d gött å lycka till :)
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
Wimpa skrev:
Tack för alla svar...

Trevligt att många tycker man gör ett klokt val att köra ostrypt i början och att man inte får massa komentarer "mes kör ostrypt" typ =)

Fan det 'är ett rent helvete att bestämma sig för en hoj =)

Jaha då kan man glömma Bilsports försäkring om man köper en sporthoj då :(
Får ta och upp lite försäkringar sen när det börjar närmasig våren.
Känns inte så kul att behöva ta ett lån för att ha råd med försäkringen =)

Zilversurfer: hänger gärna på en onsdag till våren =)

inte testa zx6r också?
har en sån själv, är 190 å har riktigt go körställning
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ang försäkring som sagt så är det ju ett lotteri så jag skulle skrammla på mig ett reg nr av varje sort och ringa runt! Kommer du köra med mellan kort eller stryper du bara för din säkerhet? i det senare fallet behöver du ju inte oroa dig så mycket om godkännandet för du behöver ju inte regga den som 25kw om du får köra med mer effekt. (kan ju va dumt att välja en hoj för strypningens skull om du vill ha den ett tag)
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Wimpa skrev:
Nu börjar det bli dags att skaffa mellankort och en hoj till våren =)

Har kollat runt lite på olika hojar och dom jag har fått mest smak för är GSXR 600, cbr 600 och R6.

Kommer börja med att köra den strypt till mellanklass sen får vi se vad som händer lite senare.

Nu har jag lite frågor gällande dom olika motorcyklarna.

1. Är ganske lång, 190cm, hur är dom att köra då?

2. Hur ser servicintervallerna ut på dom olika hojarna?

3. Vilken kommer ha mest körglädje när den är strypt till 25kw?

4. Skiljer det mycket i försäkring på dom olika hojarna?

Bor i en liten by med 16 000 invånare. Är 19 eller kanske 20år när jag får mitt kort. Någon som har en vild gisning på vad försäkringen kommer att ligga på?

Ni får gärna komma med förslag på andra hojar...

mvh


Du bor inte i Klippan väl ? 0.o ( typ 16 000 invånare )

Har du inte kollat ngt på ZX6R då ? Dom brukar nog få bäst kritik av 600rna i olika tester ?

Borde det inte bli rätt så mkt hugget som stucket ? Alla väger runt 170 och det kmr vara 34hk i alla ?
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
Wimpa: 1700 i månaden tror jag att jag betalar. IF, hojen står på mig.

Asså R6 köper man för att det finns bra priser på dom, annars tycker jag inte det är något vidare val, visst den är snygg, jag ger den det! Men en stor nackdel har den, allt för många som har den. Därför känns CBR, GSXR å Kawwa som rätt mkt roligare köp. Kört honda hela tiden, men hade jag fått välja igen hade det nog blivit en Suzuki, deras nya maskiner e så grymt snygga.

Va gäller effekten när hojen är strypt så är det helt okej på 1an - 2an med strypt, sen är det la inte svinmkt att hämta direkt. Körde nog aldrig på 5-6ans växel när jag körde stypt.. Effekten dör typ vid 8000-10000rpm ändå. Men visst, har man inte kört hoj innan så drar det iväg bra ibörjan, som en bättre bil typ.

Du kommer tyckta att det är så jävla roligt ändå, men kör med andra, mkt roligare, hade själv svårt att hitta folk att köra med i början och det blev lite tråkigt efter ett tag, kör med lite andra nu å det är grymt mkt roligare, bli lite varm i kläderna själv sen är det bara att fråga runt å hänga på.

Men köp ingen SV650 å va folk snackar om, lika kul me sporthoj + att du kommer att göra dina polare så in i helvete mkt mer avundsjuka å tjejerna så in i helvete mkt imponerade me en R6...Bara ljudet är ju halva upplevelsen.

Lycka till!
 
Last edited:

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Wimpa skrev:
tack för svaren...

Som jag skrev innan så "kommer jag till att börja med att köra den strypt..." Sen om jag kör med den strypt tills jag är 20 eller om jag tar bort strypningen innan dess det vet jag inte... =) Men vill börja köra den strypt så man lär sig köra lite bättre innan man ger sig på en ostrypt hoj...

mvh

Så tänkte jag också när jag gjorde mig besväret att montera strypnings kit på min r6a! :huvet

För det första går den som en 125a (åtminstone min cykel slutade öka vid 8000rpm...och det är ju där det börjar bli roligt)

För det andra så får man inte lägre försäkring, för dom räknar med att du kommer ta bort strypningskittet när du har besiktigat cykeln... :4skrika

Om du ändå är sugen på denna galenskap så kolla upp ordenligt vilka hojjar du får strypa och köra mellanklass på! :tummenupp

Edit: märkte med lite läsning att jag inte tillförde något som helst till denna tråd
 
Last edited:

NYSTA

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2005
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 1000rr -07, ktm 690 smc -11
Wimpa skrev:
Nu börjar det bli dags att skaffa mellankort och en hoj till våren =)

Har kollat runt lite på olika hojar och dom jag har fått mest smak för är GSXR 600, cbr 600 och R6.

Kommer börja med att köra den strypt till mellanklass sen får vi se vad som händer lite senare.

Nu har jag lite frågor gällande dom olika motorcyklarna.

1. Är ganske lång, 190cm, hur är dom att köra då?

2. Hur ser servicintervallerna ut på dom olika hojarna?

3. Vilken kommer ha mest körglädje när den är strypt till 25kw?

4. Skiljer det mycket i försäkring på dom olika hojarna?

Bor i en liten by med 16 000 invånare. Är 19 eller kanske 20år när jag får mitt kort. Någon som har en vild gisning på vad försäkringen kommer att ligga på?

Ni får gärna komma med förslag på andra hojar...

mvh
Jag är 1.89 och sitter bättre på min gsxr 750 än 1000, knäna får bättre plats, 600 och 750 har samma mått
 

Wimpa

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Skåne
Hoj
Kommer snart...
Wow nu har det kommit lite svar jag inte har sett =) perfekt hehe...

Cervantes: jag kommer strypa av båda anledningarna, Jag kommer skaffa mellankort och vill köra lite strypt i början så är det mindre risk jag kör ihjäl mig direkt =)

lorkan: nop inte klippan =)

Angående försäkringar, kan jag ringa till ett försäkringsbolag och kolla vad hojen skulle kosta på mig fast att jag inte har mellan kort ännu? eller blir det prisskillnad beroendo på om man har kort eller ej?

Sen såg jag att folksam hade någon basförsäkring eller vad det nu heter. Hojen kan stå på tex min pappa och jag får bruka hojen och försäkringen räcker även om jagt smäller/vurpar den?

Race me: ska definitivt komma och köra med er till våren =)
vart någonstans kör ni på era "onsdags-träffar"?

Tack för alla svar, mycket bra =) luter mer och mer åt en R6a nu faktist. Dom är grymt snygga. Struntar i om dom är vanliga eller ej =)

PS: inte för det är avgörande när jag ska köpa hoj men kan vara kul att veta, vad kör tex en cbr 600, gsxr 600 och en r6a 0-100 och vad ligger toppfarten på ostrypt/strypt?

mvh
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Gsx-R600-03(25kw+)

1. Är ganske lång, 190cm, hur är dom att köra då?

-Fungerar bra om du är tålig är 187cm själv

2. Hur ser servicintervallerna ut på dom olika hojarna?

-Först 100mil sen var 600e mil

3. Vilken kommer ha mest körglädje när den är strypt till 25kw?

-Är nog ganska lika allihop

4. Skiljer det mycket i försäkring på dom olika hojarna?

-Ring ditt försäkringsbolag och kolla
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Wimpa skrev:
Angående försäkringar, kan jag ringa till ett försäkringsbolag och kolla vad hojen skulle kosta på mig fast att jag inte har mellan kort ännu? eller blir det prisskillnad beroendo på om man har kort eller ej?

Det blir samma pris om du inte har lapp som om du precis skaffat så det kommer inte göra nån skillnad.
 

Wimpa

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Skåne
Hoj
Kommer snart...
tackar Cervantes för ännu ett givande svar =)
Blir till att ringa försäkringsbolaget någon dag och kolla upp vad en R6a kan kosta på mig.

Hur vet man om en hoj är helfordonsgodkänd eller ej? tex en r6 98-01.

Vad brukar det kosta att få sin hoj strypt till 25kw?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kostnaden är väl ca 1500.- om jag inte minns fel. Ang helfordons godkännande så infördes det ett visst år vet inte när men nån annan vet säkert. Tänk på att du måste ha reg nr på en liknande hoj när du ringer runt... jaga på beg sidor så hittar du alltid nån med bild på reg skylten...
 

Daave

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Skåne
Hoj
R1
Wimpa skrev:
tackar Cervantes för ännu ett givande svar =)
Blir till att ringa försäkringsbolaget någon dag och kolla upp vad en R6a kan kosta på mig.

Hur vet man om en hoj är helfordonsgodkänd eller ej? tex en r6 98-01.

Vad brukar det kosta att få sin hoj strypt till 25kw?


1500 kostar strypningen, sen 1000 fick jag betala för jobbet.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Wimpa skrev:
PS: inte för det är avgörande när jag ska köpa hoj men kan vara kul att veta, vad kör tex en cbr 600, gsxr 600 och en r6a 0-100 och vad ligger toppfarten på ostrypt/strypt?
Ostrypt: 0-100km/h på cirka 3 sek.
Toppfart: 250-260km/h.

Strypt: 0-100km/h på cirka 7 sek.
Toppfart runt 180 km/h.

Siffrorna för den strypta varianten är lite av uppskattningar. Jag toppade inte hojen när den var strypt (inte när den var ostrypt heller för den delen). Men verkstadsgubben som gjorde jobbet med strypningen hade uppe hojen i 170km/h och sa att den hade lite mer att ge. Jag kände för övrigt han som gjorde jobbet, annars hade det blivit pisk :D
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top