GSXR 750 -00 Vs. R1 -99?

Tonic

www.mekanik.tk
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
Suzuki GSX 550 ES och Honda XR 250 R
R1 svaga punkter:

Inte ovanligt att fjäder gick av i växelkulissen vilket gjorde att växlarna inte höll sina lägen!

Sägs vara nervös i styrningen! Inget för Touring! Inte de bästa bromsarna!

R1 fördelar:

En av historiens mest välbygda motorer! Mycket bra vägegenskaper!

Mycket hoj för pengarna!

Det står ett reportage i Bike Nr 4 -05...

Personligen skulle jag nog kört Suzuki för insprutningens skull och sen är jag snäppet mer förtjust i deras design. R1 blev ganska snygg på de senare modellerna där den ser lite mer slimmad ut tycker jag!..!

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Bollox skrev:
Sant. Men på vilket sätt är en 750 smidigare än en R1:a? Skiljer ju inte sådär massor på vikten. Visst, det är skitkul att varva livet ur hojen o köra aktivt, kortare dagsturer, men handen på hjärtat. Hur många mil sånt resp "lagom" körning blir det på ett år? Åkte på en långtur med en ZX6R med polaren ZZR1100, för 2 år sen. Körde från Småland upp till Leksand, åkte Siljan runt o en massa "aktiv" körning. Han inte mer än halvvägs dit.innan jag krälade på marken och önskade mig en guldvinge. (Hade tjejen bakpå) Jag var helt knäckt. Evigt växlande osv... Fy fan... Tjejen fick åka bil hem. Blev lite bättre då... :rolleyes:
Personligen så har jag kört tl1000r med originalkåpa... all vind sitter mitt i facet.. precis som med r1a... Skitjobbigt när man åker långt...
Då föredrar jag att växla lite...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Alla snackar om att växla aktivt osv, men växlar man aktivt på en R1a så är ju den snabbare ändå (rakt fram pratar jag, vet inte hur mkt det diffar när det svänger), SPEED folks, SPEEEED! ;)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Kay skrev:
Alla snackar om att växla aktivt osv, men växlar man aktivt på en R1a så är ju den snabbare ändå (rakt fram pratar jag, vet inte hur mkt det diffar när det svänger), SPEED folks, SPEEEED! ;)

0-400 meter R1a 10.5s Gsxr 10.8s
Inte illa med 250 cc mindre....
Samt som jag sa tidigare Gixxern är snabbare till toppfart... :yoparty

Kan ju inte hjälpas R1an fram tom 01 är en sämre hoj i mina ögon än vad gixxer 750 är...
Den är en genration nyare i chassit och motor..

Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
ju mer sport = effekt/längd man har desto svårare blir det att sätta dessa tider bra, speciellt 0-100

Gamla V-Max från början av 80talet skulle tydligen klara 402m på under 10sec (enligt enligt en gamal Mc-Nytt jag har liggande) det är väl endast Hayabusan som klarar det av alla hojar även idag.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
SENSEI skrev:
0-400 meter R1a 10.5s Gsxr 10.8s
Inte illa med 250 cc mindre....
Samt som jag sa tidigare Gixxern är snabbare till toppfart... :yoparty

Kan ju inte hjälpas R1an fram tom 01 är en sämre hoj i mina ögon än vad gixxer 750 är...
Den är en genration nyare i chassit och motor..

Vi kan ju se hur det ser ut 100> eller 200>, sedan glömde du få med slutfarten på strippen också, lär diffa rätt vesäntligt.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Kay skrev:
Vi kan ju se hur det ser ut 100> eller 200>, sedan glömde du få med slutfarten på strippen också, lär diffa rätt vesäntligt.
Tog inte med slutfarten då jag inte har någon uppgift om det.. Annars hade jag gjort det.

Skulle jag vara speciellt intreserad av "rattlåsrace" skulle jag ha kvar min gml gixxer 1100. Den piskade r1or till vardags :)

R1an är snabbare om än marginenlt... men det var ju inte det tråden handlade om, Det började med en fråga om vilka hoj som var "bäst"!
Och JAG anser att gsxr750 -00 har fler fördelar än r1 98-99. Vilket jag tydligt visat då jag köpt en gsxr istället för en r1a. JAG ville ha en RACE maskin och jmf man dessa två.

+GSXR: chassit. vikten.Förarmiljö. racefaktor. Bromsar. inspruting. Stötdämpare.

-Gsxr: mindre motor, Försäkring

+R1a: Större motor, Försäkring, kortare hjupbas.
-R1a: Drar olja (vanligt), Bromsar, Fladdrig utan styrdämpare(bör eftermonteras), Vikten, Förgasare, kortare hjulbas, Mjuk i fjädring (kan ha varit ex som jag provat), Förarmiljö, Du hittar en likadan hos grannen, posörhoj

Dvs Gsxr motsvarar mer MINA önskningar av en hoj. Och JAG tycker det är en bättre mc. Det enda som kunnat få mig att ta en r1a är att försäkringen hade varit sisådär 6000 kr billigare...

Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
PD skrev:
ju mer sport = effekt/längd man har desto svårare blir det att sätta dessa tider bra, speciellt 0-100

Gamla V-Max från början av 80talet skulle tydligen klara 402m på under 10sec (enligt enligt en gamal Mc-Nytt jag har liggande) det är väl endast Hayabusan som klarar det av alla hojar även idag.
Stämmer inte, V-max är en mythoj, de gör en 11 ungefär på 402m.
Sen att den säkert är lättare att starta med gör ingen glad egentligen.

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Jag har haft båda.

Har som sagt haft både R1 -99, Gixxer 750 -00 och nu Gixxer 1000.

Kan bara säga att om du väljer gixxer 750 så kommer du
nog bli jävligt nöjd om du gillar att verkligen KÖRA hoj
den formligen skriker "kör skiten ur mig" när man varvar ur
motorn! Det är skit kul att plåga den helt enkelt. Känns som den
aldrig slutar dra... o ännu roligare blir det med helsystem!

R1:an känns inte alls så pigg o varvillig i motorn vilket faktiskt gör
att den känns lite trött i praktiken. För att inte tala om växlarna som
är ljusår ifrån suzukis kvalitetskänsla.

Chassit tycker jag är mkt bra på bägge hojarna. Personligen sitter
jag bättre på R1:an då jag är ganska kort. Men suzukin känns tryggare
o ngt stabilare i chassit, men det kan ju bero på styrdämparen.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
750 VS 1000 cc

Här kommer fakta publicerat i bike nr 5 2000

Bifogat

• Snabbafakta.JPG
    Snabbafakta.JPG
    111.4 KB · Visningar: 125

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
sextresex ninnnnja
Äh köp en honda så får vi ännu mera fakta.. :rofl :rofl

Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Gixxer 750 00- är utan tvekan det roligaste jag kört/ägt. Hojen är helt enkelt underbar.

Vågar inte ens prova 04an, risk för sjukligt leende på läpparna och hysterisk "vill ha" känsla. Kan bli kostsamt...

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Tl 1000s -98
Har haft både gsxr 750-00 o nu en R1-00.
Bytte eftersom jag ville prova på en 1000cc.
Suzukin är en kanonhoj och för att vara en 750 riktigt bra motor men
någon 1000cc är den inte punkt slut.
Båda hojarna är riktigt bra enligt mig men yamans motor är råare och starkare (250cc mer) och att inte behöva peta ner ett par växlar för att få drag är riktigt härligt. Lägg till lite pengar och köp en 00/01 istället skiljer inte så mycket i pris men är en betydligt bättre hoj. Som föregående talare, ska du ha en suzuki ta en 1000.

Scardashell

Viklund
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Honda cbr 600 rr -08
Tack för alla intressanta synpunkter...

Köper man en Suzuki GSXR 750 -00, kan man relativt enkelt kompeltera denna med en Powercommander(+ helsystem + Kn filter ) :banana

Nån som har siffror på hur mycke effekt man får :fakta

Man kan ju säkert fixa liknande på R1 -98 ochså, frågan är bara hur mycke jobb det är att justera in förgasarna mm..

Nån som har siffror på hur mycke effekt man får :fakta ********************************************

Ps. ska ut och testa en mille -01 idag, får se hur den maskinen är, risk att man fastnar för ljudet :tummenupp och faller på sadel höjden :(
mm... allt skoj att provköra :D

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Poacher skrev:
Om man ska snacka om moderna hojar så är ingen av dessa något att komma med idag, båda var bra på sin tid och jag skulle säga att valet beror på körsättet.

Det där var nog bland det mest korkade jag hört. Hojarna är ju inte direkt lastgamla utan båda har en hel del att komma med även idag. Dom allra flesta hojåkare kör lika fort med dessa hojar som med motsvarande av årets modell, åtminstone när det svänger. Jag skulle nog inte säga att valet beror så mycket på körsättet heller utan mer vilken man trivs bäst på helt enkelt.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
SvartR1a skrev:
Något jag tycker bevisar R1ans storhet är att en 98a fortfarande kostar 55000 kr. Då är det ju inte kattskit man sitter på :rolleyes:

...eller så beror det på att köparna är så dumma och betalar överpriser.. :arsele

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
SvartR1a skrev:
Vill ha highpipe men som fattigg student är ekonomin inte den bästa :(
Men snart är det sommarjobbs dax då blir man genast rik ingen

Vet du förresten om det finns seat pipes?

Seat pipes = onödig vikt :mattias

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Slakt skrev:
Lägg till lite pengar och köp en 00/01 istället skiljer inte så mycket i pris men är en betydligt bättre hoj. Som föregående talare, ska du ha en suzuki ta en 1000.

Du tänkte inte på att han kanske är ute efter en hoj i just den prisklassen som de här båda ligger? :confused:

Annars kan man ju lägga till väldigt mycket pengar, köpa en GP-hoj och se till att få den reggad.. sen lär man ju ha bland dom snabbaste kärrorna på gatan iaf...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC