GSX-R750 har fått det snyggaste utseendet i dess 21-åriga historia.
En ny kompaktare design på motor och chassi ger samma form och manövrering som GSX-R600. 2006 års GSX-R750 är 15 mm kortare, 25 mm lägre, 15 mm lägre sitthöjd och fotpinnarna kan justeras till tre olika lägen – 14 mm horisontalt och vertikalt. Växelspaken kan också justeras för att passa fotpinnens inställning.
Den nya, mer kompakta motorn har SDTV bränsleinsprutningssystem med dubbla insprutningsmunstycken, högre effekt och bättre vridmoment. Den nya "racingkopplingen", samma som på GSX-R1000, gör övergången jämnare vid kraftig nerväxling utan att man får någon effektförlust. GSX-R750 har fått en balansaxel som minimerar vibrationen från motorn till chassit, och är ytterligare en sak de två modellerna har gemensamt.
Nerläggningsvinkeln för kurvtagning är förbättrad genom det kompakta chassit, den låga tyngdpunkten, den nya ramen och de justerbara fotpinnarna. Nya större bromsar ger dig optimal bromsverkan när det behövs.
GSX-R750 är en modell som Suzuki kommer att fortsätta att utveckla. Så här säger Suzuki Japan: " We will continue to develop and offer this model because we belive 750 cc is the best balanced package."