GSXR 750-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Idag körde jag den till en som ska kolla på den och när jag kom fram var batteriet så skollhett att jag trodde det skulle explodera och det var nästan dubbelt så stort så någe skumt är det.

Ehm, tro det:näsblod Byt regulator innan du eldar upp mer elektronik (om nu det inte redan skett..) Du bör nog byta batteri också, för de brukar sällan bli sig lika efte en sån omgång...
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
God kväll alla SHare!

Helt ny här och är sugen på att köpa hoj, och har hittat en GSXR 750 som är ombygd till streetfighter.

Den har fallit mig i smaken väldigt mycket och det jag tänkte höra med er är om ni har några tips till en noob på vad jag måste tänka på när jag provkör.

Danke ;)
 

GSX_1100_R

Andreas
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Färgelanda
Hoj
1986, suzuki, gsxr
Beteckning på kammar??

Hej alla gixxer vänner.. :tummenupp

Jag har en liten fråga angående kammar och vad beteckningarna står för.

På en gsx 750 F (-95) har jag beteckningen "27A" på båda samt "R4".. Men så har jag även 2 äldre kammar till 750R som enligt andras utsago ska vara trim kammar och på dom står det "27A" på båda samt "R1" på den ena och "R2" på den andra???

Någon vänlig själ som kan upplysa mig om vad beteckningarna står för??? :va

/Andreas
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Sitter och letar på blocket efter en gsxr 2000 till 2002. Priserna varierar rätt mycket mellan de olika objekten som ligger ute. Detta förstår jag, då skick m.m. speglar priset. Det är ändå en rätt prisvärd hoj med mycet krut i... precis det jag letar efter. En stark hoj, som ändå är smidig... MEN vad ska jag titta efter, förutom den ökända kamsträckaren? Och skicket överlag givetvis? Finns det fallgropar man inte vill trampa i, eller är det ett säkert köp även om hojen gått 3500-4000 mil och är i fint skick?

//MaG
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Hej!

Sitter och letar på blocket efter en gsxr 2000 till 2002. Priserna varierar rätt mycket mellan de olika objekten som ligger ute. Detta förstår jag, då skick m.m. speglar priset. Det är ändå en rätt prisvärd hoj med mycet krut i... precis det jag letar efter. En stark hoj, som ändå är smidig... MEN vad ska jag titta efter, förutom den ökända kamsträckaren? Och skicket överlag givetvis? Finns det fallgropar man inte vill trampa i, eller är det ett säkert köp även om hojen gått 3500-4000 mil och är i fint skick?

//MaG

Har haft min nu i snart 3år och är fortfarande inte trött på den, pulver finns gott om visst det kräver lite varv men va fan gör det när det låter så gott? Ska du ut och handla nu tycker jag du kan vara lite kall, marknaden som jag förstått står lite still. Jag har själv en 00 den har en fördel hos en del bolag då dessa togs in med strypt cdibox något lägre effekt, självklart är alla dessa boxar nu bytta men i regbeviset står det 100hk.

Tycker du ska kunna hittta en riktigt fin cykel med låga miltal av första årsmodellen för ca 40-45k färdig prutad nu till höst går säkert att fynda ännu lägre om du kan casha snabba pengar osv. Vet att endel ligger ute för 60.000 men det känns orealistiskt idag även om dom har extra godis.

Min har idag gått 3200 mil och jag är inte ett dugg orolig för ras eller driftsäkerhet, hojen på milen sätter sina spår i mjukare fjädring, reglage känns liet slappare och sånt men motor känns fan bara bättre och bättre =)

Dock så åkte jag på att renovera lådan vid 2000 mil direkt efter köp, lådan skall inte vara en svag punkt men kan man inte köra så går allt att ha sönder.

Mina tankar
/Mvh Calle
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Tja några tips

God kväll alla SHare!

Helt ny här och är sugen på att köpa hoj, och har hittat en GSXR 750 som är ombygd till streetfighter.

Den har fallit mig i smaken väldigt mycket och det jag tänkte höra med er är om ni har några tips till en noob på vad jag måste tänka på när jag provkör.

Danke ;)

Skriv ner alla punkter du vill kolla på en lista, när du står där är du så köpkåt så du kommer glömma hälften av vad du tänkte kolla. Var noga med att bromsarna inte har några vibrationer då skivorna kan vara slagna och dom är dyra. Även framfälg kan ta stryk av mkt bakhjulsåka så kontrollera att hojen inte skumpar i höga farter, fälgar är också dyrt.

Utgå ifrån att hojen är klotad och därför ombyggt till SF, har han orginal kåpor osv är det ett klart plus, men titta efter reper på ram,gaffelben,motorkåpor, repor är inget konstigt igentligen men känns bra att ha sett innan man köper och inte hittar efter, viktigare däremot med att det inte finns buler osv på ram,gaffelben.

Ta din tid vid synen av hojen, kolla däck så det ser normalt slitet ut,mönster mm. Ny uppsättning däck är ca 3000kr. Kontrollera och fråga när drivpaket är bytt och kontrollera slitage ca 2000kr matrial att byta.. Be att få titta i servicebok om sån finnes, klart minus om det saknas och säljaren inte kan påvisa att han servat hojen själv istället.

Kör igenom hojen ordentligt vid provkörning, går tyvärr inte vara "snäll" utan kör igenom iallfall 3 första växlarna max och kontrollera att inga frilägen finns eller att det kugar över. Motorn skall inte ha några metalliska ljud/slammer men lite ventil tickning är helt normalt.

Kontrollera att det verkligen är säljaren som äger hojen osv!

Lycka till!:yoparty
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tack för detta Calle. Har väl egentligen besämt mig för en gsxr750. Var först inne på cbr600 o R6, men dem känns inte lika heta längre :D

Ja en del hojarligger på fantasipriser, men de har sakta men säkert börja åka ner til humana och verkliga priser. Ha det bra och hoppas hojen går fint :tummenupp

//Magnus
 

Ekerholm

Guest
köp min... gsxr 750 en 99.:a det är en fighter.. skicka ett pm om du är intresserad
 

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
Tjenare.

Jag har nu en gsx-r 750 av 97 års modell. Men jag funderar på att sälja och köpa mig en gsx-r 1000 runt 01/02 års modell.

Frågan är om ni anser det vara vettigt med tanke på att dom flesta tycker att 750:n är bättre??
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Bara det står suzuki så är vilket som rätt

Tjenare.

Jag har nu en gsx-r 750 av 97 års modell. Men jag funderar på att sälja och köpa mig en gsx-r 1000 runt 01/02 års modell.

Frågan är om ni anser det vara vettigt med tanke på att dom flesta tycker att 750:n är bättre??

Är faktikst lite olika hojar, 250 cc gör faktiskt endel, skulle säga att 1000cc är bekvämare på gata, 750 roligare på bana. Dock skämmer ingen av hojarna ut sig varken på gata eller bana. Du kommer byta upp dig ett par kusar och kilon samt få insprut även om du "bara" byter till 750. Tycker du ska provköra, vet du med dig att du ska åka ´pheta brudar på pallen så är 1000 trevligare.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kan någon säga mig vars kamkedjespännaren sitter? Vet varken om jag har automatisk eller manuel eller vars jag hittar den eller hur det spänns?
SRAD-99 . Har börjat rassla lite och de blir mer o mer för varje mil. Låter som en slak kamkedja.

Nån som spänt en kamkedja på SRAD och har tips?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Skriv ner alla punkter du vill kolla på en lista, när du står där är du så köpkåt så du kommer glömma hälften av vad du tänkte kolla. Var noga med att bromsarna inte har några vibrationer då skivorna kan vara slagna och dom är dyra. Även framfälg kan ta stryk av mkt bakhjulsåka så kontrollera att hojen inte skumpar i höga farter, fälgar är också dyrt.

Utgå ifrån att hojen är klotad och därför ombyggt till SF, har han orginal kåpor osv är det ett klart plus, men titta efter reper på ram,gaffelben,motorkåpor, repor är inget konstigt igentligen men känns bra att ha sett innan man köper och inte hittar efter, viktigare däremot med att det inte finns buler osv på ram,gaffelben.

Ta din tid vid synen av hojen, kolla däck så det ser normalt slitet ut,mönster mm. Ny uppsättning däck är ca 3000kr. Kontrollera och fråga när drivpaket är bytt och kontrollera slitage ca 2000kr matrial att byta.. Be att få titta i servicebok om sån finnes, klart minus om det saknas och säljaren inte kan påvisa att han servat hojen själv istället.

Kör igenom hojen ordentligt vid provkörning, går tyvärr inte vara "snäll" utan kör igenom iallfall 3 första växlarna max och kontrollera att inga frilägen finns eller att det kugar över. Motorn skall inte ha några metalliska ljud/slammer men lite ventil tickning är helt normalt.

Kontrollera att det verkligen är säljaren som äger hojen osv!

Lycka till!:yoparty

Ohlala, tack för alla tips, precis sånt här jag behöver veta!

Ska skriva ner alla tips på ett papper så jag inte glömmer ;)

Snackade med en vän som kunde en del om motorcyklar och hon nämnde något om att jag skulle kolla hur växlarna föll (lr något liknande), någon som kan förklara vidare? Hon hade inte riktigt tid o har inte kunnat snacka med henne sen dess :p
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Ohlala, tack för alla tips, precis sånt här jag behöver veta!

Ska skriva ner alla tips på ett papper så jag inte glömmer ;)

Snackade med en vän som kunde en del om motorcyklar och hon nämnde något om att jag skulle kolla hur växlarna föll (lr något liknande), någon som kan förklara vidare? Hon hade inte riktigt tid o har inte kunnat snacka med henne sen dess :p

Tror hon menar lite av det jag skrev, lite svårt om man inte har nån referenser eller har kört samma hoj eller typ tidigare. Men det är dels hur lådan känns, går lägena i exakt? Är lådan klonkig? Dessa saker är iofs lite beroende på hoj och modell. Men framför allt det ska inte finnas några extra frilägen mellan växlarna och växlarna får absolut inte hoppa ur vid hård belastning, inte heller får det kugga över, mkt viktigt! Vid överkuggning så känns det som du släppt gasen snabbt och sen gett fullrullle. Du ska heller inte behöva bryta i växlarna med foten.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Tror hon menar lite av det jag skrev, lite svårt om man inte har nån referenser eller har kört samma hoj eller typ tidigare. Men det är dels hur lådan känns, går lägena i exakt? Är lådan klonkig? Dessa saker är iofs lite beroende på hoj och modell. Men framför allt det ska inte finnas några extra frilägen mellan växlarna och växlarna får absolut inte hoppa ur vid hård belastning, inte heller får det kugga över, mkt viktigt! Vid överkuggning så känns det som du släppt gasen snabbt och sen gett fullrullle. Du ska heller inte behöva bryta i växlarna med foten.
Underbart:yoparty

Antar att jag måste provköra några MCn av modeller jag är intresserad av hos några MC-handlare (då jag utgår från att deras MCn funkar bra maskinellt) och sen jämföra andra med dessa...

Nu har jag fått bra mycket mer kött på mina spinkiga ben, känns inte lika skrämmande att försöka sig på att provköra en motorcykel.
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Underbart:yoparty

Antar att jag måste provköra några MCn av modeller jag är intresserad av hos några MC-handlare (då jag utgår från att deras MCn funkar bra maskinellt) och sen jämföra andra med dessa...

Nu har jag fått bra mycket mer kött på mina spinkiga ben, känns inte lika skrämmande att försöka sig på att provköra en motorcykel.

KÖR HÅRT ! men bee:tummenupp safe fan!
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Kan någon säga mig vars kamkedjespännaren sitter? Vet varken om jag har automatisk eller manuel eller vars jag hittar den eller hur det spänns?
SRAD-99 . Har börjat rassla lite och de blir mer o mer för varje mil. Låter som en slak kamkedja.

Nån som spänt en kamkedja på SRAD och har tips?

Lyft på tanken. Den sitter till höger i bakkant av cylinderraden. Under lite annat skit :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top