Skriv ner alla punkter du vill kolla på en lista, när du står där är du så köpkåt så du kommer glömma hälften av vad du tänkte kolla. Var noga med att bromsarna inte har några vibrationer då skivorna kan vara slagna och dom är dyra. Även framfälg kan ta stryk av mkt bakhjulsåka så kontrollera att hojen inte skumpar i höga farter, fälgar är också dyrt.
Utgå ifrån att hojen är klotad och därför ombyggt till SF, har han orginal kåpor osv är det ett klart plus, men titta efter reper på ram,gaffelben,motorkåpor, repor är inget konstigt igentligen men känns bra att ha sett innan man köper och inte hittar efter, viktigare däremot med att det inte finns buler osv på ram,gaffelben.
Ta din tid vid synen av hojen, kolla däck så det ser normalt slitet ut,mönster mm. Ny uppsättning däck är ca 3000kr. Kontrollera och fråga när drivpaket är bytt och kontrollera slitage ca 2000kr matrial att byta.. Be att få titta i servicebok om sån finnes, klart minus om det saknas och säljaren inte kan påvisa att han servat hojen själv istället.
Kör igenom hojen ordentligt vid provkörning, går tyvärr inte vara "snäll" utan kör igenom iallfall 3 första växlarna max och kontrollera att inga frilägen finns eller att det kugar över. Motorn skall inte ha några metalliska ljud/slammer men lite ventil tickning är helt normalt.
Kontrollera att det verkligen är säljaren som äger hojen osv!
Lycka till!